Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-01 19:48
Ursprungligen av zthee:

Maaagiiisk röööök!

Puffade du på krets nu?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-01 19:53

Ja, körde en TL074:a baklänges och toastade förmodligen en eller två stycken tjugo kroners kondensatorer.

Men FS-1An verkar fungera - eller iaf oscillatorn. Men sen när det något annat som är struligt. Felsöka - felsöka.

Gör rätt från början istället så slipper du felsöka!

Allvarligt, Jon, gör det inte ont i din känsliga, färgmatchade designersjäl när du ser sånt här?

"very nice and neat build. i like your color coding. it makes your modules so very special and unique. great."

EDIT: Nån kommer nog att skriva "men dom bygger i alla fall nånting till skillnad från dig" och till mitt försvar får jag då säga att jag ger er en festival samt en hel del fräsiga lasrar + mina onsdagskvällar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-01 21:03
Ursprungligen av dar303:

Gör rätt från början istället så slipper du felsöka!

Ja, det är ju det som gäller!

Sen är det en fördel om man har ätit och är skärpt i skallen och inte stressar osv.

Har hittat lite fel nu. Och det värsta problemet verkar vara att mina VCOer blöder ut i powersladdarna. Så jag har typ CV-styrning av allt som jag kopplar in ström i. Inte så bra....

- och så ska ju en frekvensskiftare se ut så klart!

Senast redigerat 2009-06-02 10:38
Ursprungligen av dar303:

Allvarligt, Jon, gör det inte ont i din känsliga, färgmatchade designersjäl när du ser sånt här?

Hmm, jag tycker den är rätt snygg, förutom lite för många färger i screentrycket O:-)

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-03 19:38

Mina lyssningsförhållanden är också väldigt långt från ens bra men jag gillade det lilla jag hörde! Snygg också...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-01 21:08

Så veckans fråga är: Hur gör jag för att bli av med VCO-geggat i strömförsörjningen? Ska jag isolera alla kablar som går till VCOn? Jag har inte 2 PSUer som jag kan använda, så det är kört. Är det decoupling på decoupling som gäller?

Först tänkte jag att problemet låg i att jag hade buntat ihop ±15V sladdarna som går till frekvenspoten i VCOn med resten av sladdarna. Men nu har jag separerat dem ganska rejält och det bidrog inte till någon skillnad.

ferriter, avkoppling.

Är det speciella frekvenser som hörs eller är det hela spektrat?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-01 22:01

Det är hela spektrat som går igenom...

Just nu känns det jäkligt segt. Typ ingeting fungerar riktigt som det ska. Skiit typ.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 08:16

Nu har jag funderat lite på det här och hittat lite lösningar.
Dels har jag en opamp som gainar som satan på ingången av frekvensskiftaren. Så den måste jag byta 2 motstånd på - så borde jag nog få ordning på det sen.
Ska även hitta den felaktiga kondingen jag stekte igår också, och byta den. Sen borde den funka!

Försökte mig även på att fixa lite andra saker igår, men det gick inte. Ska på det igen ikväll!

Modularfelsökningsmaraton!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-02 08:42

go zthee! go zthee!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 08:50

Tack!

Det är jäkligt tråkigt att sitta med en kapsejsad båt och fundera på hur man ska försöka få tillbaka den på rätt köl igen bara.. Men skam den som ger sig!

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-02 12:28

kämpa på zthee! efter magisk rök kommer sol!?

Upptäckte att mitt nyanlända blacet psu inte har någon skyddsjord ansluten. Ska jag oroa mig, dra en kabel till chassit från AC-ingången eller bara inte bry mig? Är det så att jänkarna inte har samma lagstiftning om skyddsjord kanske?

Började bygga Klee igårkväll:)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-02 12:52
Ursprungligen av joks:

kämpa på zthee! efter magisk rök kommer sol!?

Upptäckte att mitt nyanlända blacet psu inte har någon skyddsjord ansluten. Ska jag oroa mig, dra en kabel till chassit från AC-ingången eller bara inte bry mig? Är det så att jänkarna inte har samma lagstiftning om skyddsjord kanske?

Började bygga Klee igårkväll:)

Finns det nån bild på hur det ser ut?
Om det är anslutet med jordad kontakt så ska det rimligtvis vara jord i PSUn, beroende lite på hur den är byggd.
Jänkarna har en annan syn på el, helt klart... 110V är ju inte farligt.. hävdar de..

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-02 21:43

=joks;1772988]kämpa på zthee! efter magisk rök kommer sol!?

Efter magisk rök kommer *alltid* en packe svordommar!

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-02 21:42
Ursprungligen av zthee:

Tack!

Det är jäkligt tråkigt att sitta med en kapsejsad båt och fundera på hur man ska försöka få tillbaka den på rätt köl igen bara.. Men skam den som ger sig!

Du bygger nog för fort och för mycket på en och samma gång.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 21:44
Ursprungligen av Heualia:

Du bygger nog för fort och för mycket på en och samma gång.

Ja, så är det definitivt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 21:43

Bitkrossaren...

Vi körde lite småblandade ljud genom den häromkvällen, i ljudklippet får man först höra snutten som den skall låta, sedan genom bitkrossaren när vi rattar på diverse parametrar. Ibland blir det tyst, det blir det om man råkar dra ner bitdjupet till 0 bitar... Bitdjupet är annars maximalt 12 bitar och ibland är det nere på en-två bitar, akustisk gitarr låter som distad elgitarr då. Samplingsfrekvensen kör vi mellan 500Hz och 500kHz. Det sitter inga antialiasingfilter någonstans, det kommer det att finnas att switcha in när den är färdig. När samplingsfrekvensen går ner under ca 15-20kHz så börjar man höra aliasingen rejält.

Justja, man får höra en del instrument soloade ibland också.

Justja2, på slutet är det ca 4kHz samplingsfrekvens och 6 bitar, lagom krunschigt.

Justja3, om någon undrar vad som händer precis i början så blev det rundgång där, men det låt koolt så det fick vara kvar...

Senast redigerat 2009-06-02 22:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 22:02
Ursprungligen av Frebrik:

Bitkrossaren...

Vi körde lite småblandade ljud genom den häromkvällen, i ljudklippet får man först höra snutten som den skall låta, sedan genom bitkrossaren när vi rattar på diverse parametrar. Ibland blir det tyst, det blir det om man råkar dra ner bitdjupet till 0 bitar... Bitdjupet är annars maximalt 12 bitar och ibland är det nere på en-två bitar, akustisk gitarr låter som distad elgitarr då. Samplingsfrekvensen kör vi mellan 500Hz och 500kHz. Det sitter inga antialiasingfilter någonstans, det kommer det att finnas att switcha in när den är färdig. När samplingsfrekvensen går ner under ca 15-20kHz så börjar man höra aliasingen rejält.

Justja2, på slutet är det ca 4kHz samplingsfrekvens och 6 bitar, lagom krunschigt.

Lät bizzart. Kul stycke musik ni valt med
Men lät kul när det gick ner i bit antal. Instant ABC 80

enapa borde älska bitkrossaren!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 22:07
Ursprungligen av Dego:

Lät bizzart. Kul stycke musik ni valt med
Men lät kul när det gick ner i bit antal. Instant ABC 80

enapa borde älska bitkrossaren!

Jo, vi kör den ju i extrema lägen i exemplet, jag tycker själv att den kommer mer till sin rätt när man bara diskret fular till det lite. Fast disten man får med en gitarr igenom den med två bitars djup var juste. Sång med lågt bitdjup var, öhm, intressant...

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-02 22:05

Bitkrossaren...

Kan inte tanka ner din lj ud fi l men Kul ändå!:)

En liten skojjig ide, ta 2 st 4070 och koppla dessa mellan AD och DA, data .
Nu kan du direkt modulera bitarna med en annan AD eller räknare via XOR.
Instant wave scrambling!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 22:11
Ursprungligen av Heualia:

Kan inte tanka ner din lj ud fi l men Kul ändå!:)

Märkligt, den är bara attachad direkt i posten, när man klickar på den kommer den från 99musik så om du kan läsa det jag skrivit borde du kunna tanka ner den...

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-02 22:21

Märkligt, den är bara attachad direkt i posten, när man klickar på den kommer den från 99musik så om du kan läsa det jag skrivit borde du kunna tanka ner den...

hehe! menade att den var för stor inte att den inte gick att få ner , sorry!
Men du, vad tycker du om, Xor iden då?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-02 22:47

Bitkrossaren...

Justja3, om någon undrar vad som händer precis i början så blev det rundgång där, men det låt koolt så det fick vara kvar...

Aha.. underbart ljud. Betydligt roligare än min primitiva mojäng(AVR med ADC som klarar upp till ca 15 kHz effektivt.. om jag räknade rätt den natten).. som saknar allt vad ingångsfilter, utgångsfilter och justeras med omkompilering.. (jobbigt att bygga användargränssnitt..:D)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-02 22:49

Bitkrossaren...

Just ja.. nu när man har chansen..
Hur låter det om man stoppar in den på en VCO innan filtret och leker med värden?
Har inte min uppkopplad(labbplatte-mojäng).

Bitkrossaren...

(...snippa...)

Samplingsfrekvensen kör vi mellan 500Hz och 500kHz.

Kan man CV-styra samplingsfrekvensen i 1V/Okt? Det borde vara coolt om krossningen följde tonen på t.ex. en VCO = lite mer konstant vågform. Det går ju att göra sån't med en vanlig VCO och en sample and hold som klockas från VCO'n. Ska fanimej prova det!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-03 21:43
Ursprungligen av stryph:

Kan man CV-styra samplingsfrekvensen i 1V/Okt? Det borde vara coolt om krossningen följde tonen på t.ex. en VCO = lite mer konstant vågform. Det går ju att göra sån't med en vanlig VCO och en sample and hold som klockas från VCO'n. Ska fanimej prova det!

CV-styra, ja, 1V/okt, skulle inte tro det...
Om du vill ha en samplingsfrekvens som följer tonen in så finns det en klockingång, sjung rena toner så får du en samplingfrekvens som följer din sång.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-03 23:08

Bitkrossaren...

helt underbart!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-02 22:23

Nu fungerar frekvens skitaren!
Instant sci-fi när man vrider på en ratt.

Frebrik, Ballt demo!

Edit: yeah! 606:a + frekvens skiftare = Bloup boom pip bop!
Jag har massiv bleedthrough av carriern i burken. Måste nog vrida på några rattar och se till att det blir rätt!

Senast redigerat 2009-06-02 22:43
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-03 10:48
Ursprungligen av zthee:

Nu fungerar frekvens skitaren!
Instant sci-fi när man vrider på en ratt.

hur funkar den egentligen? kan den skifta många Hz upp och ner?

det känns helt overkligt att man kan skifta mha enbart analoga komponenter.
kanske för att man är van vid digitala frekvensskiftarfasoner a-la piff o puff

EDIT: just det! vi vill ha demo!

Bevaka tråden