Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes-filer försvunnit efter ominstallation

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-02 22:09

För ett par veckor sedan ominstallerade jag min powerbook G4, efter 5,5 års användande.
Nu när jag ska göra om inställningarna har jag fått problem.

När jag skulle hitta mina gamla foto, som jag har på en extern hårddisk, var det ju bara att klicka på alt-knappen i samband med att jag startade iPhoto. IPhoto library-mappen låg ju så fint kvar.

Men se med musiken var det annorlunda. Musiken jag köpt via iTunes och importerat själv har alltid hamnat direkt under musikmappen på den externa hårddisken. Precis som på en pc. Något musikbibliotek av typen iPhoto library har inte existerat, och jag vet inte om det borde ha gjort det heller. Itunes har fungerat fläckfritt ändå.
När jag nu ska använda samma tillvägagångssätt för inställningarna i iTunes som för iPhoto, kan den således inte hitta något musikbibliotek.

Det konstiga är att jag förmodligen överfört både bilder och musik på samma sätt från datorns hårddisk till den externa hårddisken. Resultatet blev dock olika, fotona ligger i ett Library men det gör inte musiken.

Så vad gör jag nu? Hur får jag iTunes att hitta musikfilerna på den externa hårddisken? Och hur får jag in de låtar, jag köpt via iTunes efter ominstallationen, i samma mapp eller library som den "gamla" musiken, som jag hade innan ominstallationen?

Sist men inte minst, när jag köpte låtar från iTunes för första gången sedan ominstallationen igår, och därmed loggade in på mitt iTuneskonto igen, fanns där bara låtarna som jag just köpt. Borde inte alla låtar som jag köpt från iTunes finnas där på mitt iTuneskonto?

Hoppas det inte blev allt för komplicerat nu.

Mycket tacksam för svar

Mvh
KOL

Tror du hittar din musik om du väljer "Auktorisera dator" under menyn "Affär"

Sedan har du väl ställt in ngn gång att iTunes INTE skall katalogisera din musik utan att du vill göra det manuellt och att musiken INTE skall kopieras till iTunes.
Hur man löser DET är jag lite osäker på då jag har vat värtom; låter iTunes ha hand om hela skiten.

• Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-02 23:01

Jag trodde också att iTunes tog hand om "hela skiten" i min dator. Jag har helt enkelt inte haft en aning om vad jag haft för inställningar. Det har ju funkat kanon ändå.

/K

• Medlem
  • Haninge
  • 2009-06-02 23:10

Jag förmodar att du haft/har en mapp på en extern hårddisk som heter musik eller något liknanade där mappar med artister och all din musik ligger.

När du startar iTunes så skippa att hålla in alt. Starta upp iTunes med ett tomt bibliotek. Under Menyn iTunes-Inställningar och fliken Avancerat kan du peka om var ditt musikbibliotek ska ligga, peka det på mappen där all din musik ligger. Kryssa även för "Ordna mappen i iTunes Music" och "Kopiera filer till mappen iTunes Music..." och tryck ok.

Dra sedan mappen med all din musik på iTunes ikonen i Dockan och låt iTunes tänka klart.

Sedan borde det vara som det var förrut.

Har ändrat trådrubriken från "Hjälp, jag vet inte vad jag ska göra" till något mer informativt. Genom att välja en bra rubrik när man skapar en ny tråd ökar det chanserna att någon som vet hur man kan lösa problemet hittar din tråd, samtidigt som det hjälper andra med samma problem. Bara ett tips...

/Mod

• Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-03 19:09

Samuel K, tack för att du ändrade rubriken.

/K

• Medlem
  • Luleå
  • 2009-06-03 20:38

Badmojo, nu har jag gjort det du skrev. Funkade finfint! Men hur jag skulle kunna starta med ett tomt iTunesbibliotek visste jag inte. Jag hade ju köpt några låtar på iTunes efter ominstallationen som låg i biblioteket jag startade. Dessa låtar ligger under datorns egen hårddisk. Är det ok att jag kopierar dessa genom genom enkel "äpple-c" och "äpple-v" till den externa hårddisken? Och sedan raderar dem från datorns egen hårddisk? Eller gör jag något fatalt misstag då?

Hur gör jag sedan för att få de låtar som jag i framtiden kommer att köpa via iTunes att hamna i samma "mapp" som all annan musik på den externa hårddisken?

Jag är mycket glad för all hjälp jag hittills fått! Tack så himla mycket!!

/K

• Medlem
  • Haninge
  • 2009-06-03 23:01

de låtarna du har lagt till tidigare kan du tabort, dvs markera och trycka backspace "<-". När du sedan får frågan om du vill flytta filerna till papperskorgen så svarar du nej.

Sedan drar du mappen ~/Musik/iTunes/iTunes Music på iTunes ikonen i dockan så kommer låtarna kopieras och ordnas på den externa hårddisken.

All musik som du köper eller lägger till i framtiden kommer automatiskt hamna i mappen på den externa hårddisken.

Mvh Morgan

1
Bevaka tråden