Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

2009-02-09: Nikkor 35/1.8 för DX-sensor

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-20 16:51
Ursprungligen av rhesus:

Jag har helt snöat in på fast optik, ljusstyrkan och skärpan uppväger nackdelarna enligt mig. Dessutom upplever jag att jag koncentererar mig mer på motivet eftersom jag slipper bli vankelmodig över vilken brännvidd jag ska välja på zoomen.

Jag har nyligen återgått till att köra endast fast optik. Jag ser få nackdelar med fast optik. För min egen del så var det mest bekvämligheten att slippa byta optik, då jag körde zoom. Men insåg rätt snabbt var jag hör hemma.

Äntligen är jag FAST igen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-20 17:53
Ursprungligen av Reisan:

Jag har nyligen återgått till att köra endast fast optik. Jag ser få nackdelar med fast optik. För min egen del så var det mest bekvämligheten att slippa byta optik, då jag körde zoom. Men insåg rätt snabbt var jag hör hemma.

Äntligen är jag FAST igen!

Halloj Reisan. Vad använder du för något främst när du kör fast?

Och vet ni förresten när 35/1.8 är på ingång till Sverige?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-20 18:15
Ursprungligen av simonn:

Halloj Reisan. Vad använder du för något främst när du kör fast?

Just nu har jag inte haft mina fasta objektiv särskilt länge, men tidigare satt det oftast en 50mm f/1.4, som motsvarade ca 75mm.

Nu har jag 24mm, 50mm och 85mm, så då lär 50mm sitta på som standard.

Kameradoktorn har redan 35/1.8 i lager...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-20 18:18
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Kameradoktorn har redan 35/1.8 i lager...

Det är rätt märkligt, att de har den på lager. Medan ingen annan har den. Kanske har de importerat själv? Har hört dåliga rykten om dessa. Har ingen egen erfarenhet av dem.

KD gick i konkurs för ett par år sedan men har öppnat igen under "ny regi". Finns absolut inget konstigt med dem, de säljer endast Nikon systemkameror och har ett nära samarbete med Nikon vilket säkert gör att de får förtur på första sändningar till Sverige. De är hur som helst både väldigt trevliga och oerhört kompetenta.

Du tänker kanske på Kameraexperten?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-20 18:36
Ursprungligen av Thomas Weigle:

KD gick i konkurs för ett par år sedan men har öppnat igen under "ny regi". Finns absolut inget konstigt med dem, de säljer endast Nikon systemkameror och har ett nära samarbete med Nikon vilket säkert gör att de får förtur på första sändningar till Sverige. De är hur som helst både väldigt trevliga och oerhört kompetenta.

Du tänker kanske på Kameraexperten?

Aha, kanske var det Kameraexperten? Jag läste för ett tag sedan om att kunder var besvikna och irreterade över att beställningar ej levererades eller något liknande. Attans, minns inte var jag läste det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-20 18:40

Tack för tipset, det får bli en tur dit i veckan...

Hmm, du kommer att sakna vidvinkel om det vidaste du har är 35/1.8... Det finns gott om platser i SF där man vill fota med en sjyst vidvinkel.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-07 22:08
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Hmm, du kommer att sakna vidvinkel om det vidaste du har är 35/1.8... Det finns gott om platser i SF där man vill fota med en sjyst vidvinkel.

Jo, det kan vara sant. Men då får man tänka om och se nya möjligheter. (Fast det finns risk att 10-20 slinker ner i väskan.)

Bevaka tråden