Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-04 01:00
Ursprungligen av Pehr:

hur funkar den egentligen? kan den skifta många Hz upp och ner?

O ja.

Ursprungligen av Pehr:

det känns helt overkligt att man kan skifta mha enbart analoga komponenter.

O ja.

Ursprungligen av Pehr:

kanske för att man är van vid digitala frekvensskiftarfasoner a-la piff o puff

Fast det där är ju vanlig tonhöjdsskift, inte frekvensskift.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-04 07:24
Ursprungligen av /mr:

Fast det där är ju vanlig tonhöjdsskift, inte frekvensskift.

oj, jag trodde det inte var nån skillnad på det :">
kan farbror förklara?:)

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-04 16:27
Citat:

110V är farligt.. lite ironi där.. 230V är också farligt givetvis..

Det är ju lite fult av dem att förse PSU med ett jordat intag, men att jorden inte är kopplad någonstans. Snacka om att vilseleda, och det är ju inte bra.
Gör dock inget utan att fråga tillverkaren.. skicka en e-post.. det kan ju ligga funktionsjord i höljet eller något annat skoj som gör att det kan bli lite helvlit om man kopplar in inkommande jord dit..

När jag var ung tävlade jag i störtlopp och det är lite samma känsla som att pilla med 240V. Fast störtlopp var nog spännande på ett roligare sätt:)
Mailade John Blacet och fick detta svar:

Citat:

Be sure to change the voltage indicator to read "240". This supply is
designed to float with respect to the chassis, so no connection is
necessary for the third terminal.

Har inte hunnit googla detta ännu så jag vet inte riktigt vad man ska tänka om detta...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-05 00:16
Ursprungligen av Pehr:

oj, jag trodde det inte var nån skillnad på det :">
kan farbror förklara?:)

Ja, men hinner inte nu. Du borde absolut kolla in vad en frekvensskiftare är. Google har säkert tid över! O:-)

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-05 07:23
Ursprungligen av /mr:

Ja, men hinner inte nu. Du borde absolut kolla in vad en frekvensskiftare är. Google har säkert tid över! O:-)

Ursprungligen av google:

The frequency shifter operates by altering the frequencies of an input signal. The device shifts all frequency components of the input signal by an equal number of Hz. With this kind of shifting the harmonic relationships in the signal are not preserved. This is unlike a standard pitch shifter, which shifts all frequency components of an input signal by the same ratio, thus preserving the signal's harmonic intervals.

Aha! nu fattar jag

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-03 11:11

Jag har inte så bra medhörning. Men jag tycker den skiftar rätt så högt (Tillräckligt för att det bara ska bli ett tjut kvar) och ganska lågt också.
Ska försöka bli av med bleedthrun och sen posta ljud!

Samt lösa det där konstiga felet med att den självdör efter några minuter

Känns som om jag kommer använda den i typ varje patch jag gör framöver.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-03 11:26
Ursprungligen av zthee:

Jag har inte så bra medhörning. Men jag tycker den skiftar rätt så högt (Tillräckligt för att det bara ska bli ett tjut kvar) och ganska lågt också.
Ska försöka bli av med bleedthrun och sen posta ljud!

Samt lösa det där konstiga felet med att den självdör efter några minuter

Känns som om jag kommer använda den i typ varje patch jag gör framöver.

Det blir mkt R2D2 patcher framöver

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-03 12:13

Schysst demo Frebrik! Crunchigt och fint:)

Citat:

Finns det nån bild på hur det ser ut?
Om det är anslutet med jordad kontakt så ska det rimligtvis vara jord i PSUn, beroende lite på hur den är byggd.
Jänkarna har en annan syn på el, helt klart... 110V är ju inte farligt.. hävdar de..

Här kommer en bild på AC- ingången. Mitten pinnen är som sagt inte kopplad till något (chassi jord?) 110V inte farligt? Huhu...men 240V är inte kul att få i sig iaf...och med mina elektronikkunskaper är det inte värt att chansa.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-03 22:09
Ursprungligen av joks:

Schysst demo Frebrik! Crunchigt och fint:)

Här kommer en bild på AC- ingången. Mitten pinnen är som sagt inte kopplad till något (chassi jord?) 110V inte farligt? Huhu...men 240V är inte kul att få i sig iaf...och med mina elektronikkunskaper är det inte värt att chansa.

110V är farligt.. lite ironi där.. 230V är också farligt givetvis..

Det är ju lite fult av dem att förse PSU med ett jordat intag, men att jorden inte är kopplad någonstans. Snacka om att vilseleda, och det är ju inte bra.
Gör dock inget utan att fråga tillverkaren.. skicka en e-post.. det kan ju ligga funktionsjord i höljet eller något annat skoj som gör att det kan bli lite helvlit om man kopplar in inkommande jord dit..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-03 17:50

http://www.thehumancomparator.net/606fs1a.mp3

606:ans kagge genom frekvensskiftaren. Bleedthrun hörs rejält vid 1min och efter.

Ni får ursäkta den låga volymen. Inspelningsförhållandena var ganska långt ifrån "perfekta".

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-03 18:18

jag gillar att den typ självoscillerar lite...mycket mjukare än digitala diton. snyggt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-03 22:04

Yes! Då kan jag bocka av en modul till från listan. Lusläser man schema och korskollar mot PCB så finner man lätt felen!

Bara 2st kvar att fixa då

OK, PSU:t är inte anslutet till chassi. Då borde du kunna ansluta skyddsjorden till chassit.

Fast om du t.ex. har frontpanel med oisolerade telejack så bör du nog låta bli att ansluta skyddsjorden för annars misstänker jag att det kan komma in jordbrum den vägen (skyddsjord -> chassi -> paneler -> din elektronik).

Dvs skyddsjorda gärna på 230V-sidan för det är bra, men se då till att din elektronik inkl dess jord inte ansluter till chassit. (korrigera mig om jag har fel folk).

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-04 21:14
Citat:

OK, PSU:t är inte anslutet till chassi. Då borde du kunna ansluta skyddsjorden till chassit.

Fast om du t.ex. har frontpanel med oisolerade telejack så bör du nog låta bli att ansluta skyddsjorden för annars misstänker jag att det kan komma in jordbrum den vägen (skyddsjord -> chassi -> paneler -> din elektronik).

Dvs skyddsjorda gärna på 230V-sidan för det är bra, men se då till att din elektronik inkl dess jord inte ansluter till chassit. (korrigera mig om jag har fel folk).

Tack för svaret! Behöver allt stöd jag kan få i det här:) Alltså en typ 18awg kabel direkt från ingången till chassit. Jag tänkte ha psu:t externt med xlr-kontakter till mina modulbåtar så då vill jag väl också ha skyddsjorden fram till dessa båtar antar jag? Använder banankontakter och jag tror att de är isolerade mot chassit?
Är lite förvånad att Blacet har flytande jord. När man läser om det verkar det "sådär" bra. T ex: http://en.wikipedia.org/wiki/Floating_ground
Har läst lite på HiFi forum om jordning också. Verkar vara en vetenskap i sig...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-05 00:37
Ursprungligen av joks:

Tack för svaret! Behöver allt stöd jag kan få i det här:) Alltså en typ 18awg kabel direkt från ingången till chassit. Jag tänkte ha psu:t externt med xlr-kontakter till mina modulbåtar så då vill jag väl också ha skyddsjorden fram till dessa båtar antar jag? Använder banankontakter och jag tror att de är isolerade mot chassit?
Är lite förvånad att Blacet har flytande jord. När man läser om det verkar det "sådär" bra. T ex: http://en.wikipedia.org/wiki/Floating_ground
Har läst lite på HiFi forum om jordning också. Verkar vara en vetenskap i sig...

Flytande jord är inte ovanligt.
Att ha ett intag med oanslutet jordstift är dock ovanligt.
Normalt sett så har alla Klass II produkter flytande jord om de innehåller likriktare.. som t.ex nätadaptrar osv.. men då ska de produkterna vara dubbelisolerade.

Nej, anslut inte inkommande jord till lådan om jacken sen kommer att ha funktionsjord. Det kan som föregående talare inducera inte bara jordbrum utan också rena faror som spänningspotenial mellan den flytande jorden och nätjorden.. vilken kan ge problem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-05 12:44

Jobbar hemmifrån och byggde en ADSR istället till paia 4700

Byggde efter Nicholas design

Foton sedan. Som vanligt så kollar jag bara om det funkar på skåpet

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-06 06:26
Citat:

Flytande jord är inte ovanligt.
Att ha ett intag med oanslutet jordstift är dock ovanligt.
Normalt sett så har alla Klass II produkter flytande jord om de innehåller likriktare.. som t.ex nätadaptrar osv.. men då ska de produkterna vara dubbelisolerade.

Nej, anslut inte inkommande jord till lådan om jacken sen kommer att ha funktionsjord. Det kan som föregående talare inducera inte bara jordbrum utan också rena faror som spänningspotenial mellan den flytande jorden och nätjorden.. vilken kan ge problem.

Hmm..ja nån dubbelisolering blir det ju inte.....men jag kommer inte att ha någon funktionsjord mot panelen heller (vad jag vet iaf). Känns som att säkerheten blir lite lidande trots allt.
Läste nånstans om att det idela är att föra samman jord och 0V vid en (enda) punkt genom ett motstånd. Kanske för att undvika de potentialer som kan uppkomma om man har flytande jord? Genom att endast göra detta vid en punkt undviks väl också jordbrum i största möjliga mån kanske? Är det något som går att genomföra i detta fall tror ni? Jordning verkar svårt...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-06 16:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-08 22:42

Woho! Åkte till Elfa och köpte mig en sproilans ny LM13700 och vipps så fungerar frekvensskiftaren perfekt!
Jag har lemlästat en massa låtar från iPoden under kvällen! Bäst var nog Laura Branigan och Leonard Cohen - Lite frekvensskiftad Halleluja är aldrig fel!

Nu är det bara delayet (http://www.cgs.synth.net/modules/cgs44_ddb.html) som jag måste få fart på. Lite småpill med lite junk - men sen är det hyffsat färdigt! Hurra!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-09 11:15
Ursprungligen av zthee:

Woho! Åkte till Elfa och köpte mig en sproilans ny LM13700 och vipps så fungerar frekvensskiftaren perfekt!
Jag har lemlästat en massa låtar från iPoden under kvällen! Bäst var nog Laura Branigan och Leonard Cohen - Lite frekvensskiftad Halleluja är aldrig fel!

Nu är det bara delayet (http://www.cgs.synth.net/modules/cgs44_ddb.html) som jag måste få fart på. Lite småpill med lite junk - men sen är det hyffsat färdigt! Hurra!

Du får släpa med dig något att spela in med.. lite smakprov på det skulle ju vara smaskens.

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-09 12:48

Fick ett stort paket från Mouser idag. Allt frid och fröjd tills jag upptäcker att jag av nån outrgrundlig anledning beställt fel banankontakt av den röda sorten....100st....förutom att jag inte har nån nytta av dom så var de dyrare än de jag skulle ha:(Det är rätt bekvämt att gå på Kjell ändå.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 16:30
Ursprungligen av joks:

Fick ett stort paket från Mouser idag. Allt frid och fröjd tills jag upptäcker att jag av nån outrgrundlig anledning beställt fel banankontakt av den röda sorten....100st....förutom att jag inte har nån nytta av dom så var de dyrare än de jag skulle ha:(Det är rätt bekvämt att gå på Kjell ändå.

De kan service på mouser. Tror inte det blir några problem

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 13:28

Ajdå Joks - tråkigt att höra! Men du kan säkert returnera dem?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 15:51

Jag ska förstärka en signal, från 5Vpp till 10Vpp.
Så jag tänkte använda två op-ampar till det - Dvs - signal - inv - inv - signal.
Ska jag ha förstärkningen på första eller andra steget? Spelar det roll?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 21:40

http://www.thehumancomparator.net/FS1A.mp3

Jag fick något riktigt enerverande tjut med på inspelningen - det kan bero på att jag hade krokodilkoppling till datorn. Men jag vet inte. Det är konstant - så det borde inte vara bleedthru från oscillatorn i frekvensskiftaren, men det kan vara någon av oscillatorerna..

Nåväl. Jag tycker det låter ganska spexigt!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-09 22:21
Ursprungligen av zthee:

Jag fick något riktigt enerverande tjut med på inspelningen - det kan bero på att jag hade krokodilkoppling till datorn. Men jag vet inte. Det är konstant - så det borde inte vara bleedthru från oscillatorn i frekvensskiftaren, men det kan vara någon av oscillatorerna..

Underbart! Det låter ju skönt på något sätt... en "hör-som-en-drogis"-modul...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 23:58
Ursprungligen av zthee:

Superkul. Så åkte man på att bygga en sådan med...

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-10 02:34
Ursprungligen av zthee:

Hmm, kan vara, men det låter som sagt konstant i bakgrunden även när du modulerar!?
Hur som haver, det låter som rena fylleslaget med Cohen! Kul!:)

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-10 08:02
Citat:

De kan service på mouser. Tror inte det blir några problem

Jag utmanade deras servicekunskap genom att skriva ett väldigt förvirrat mail om att byta grejer till dom. Men det löser sig säkert.

Länge sen Cohen lät så bra:) Ett nytt projekt för 2010!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 08:38
Ursprungligen av Heualia:

Hmm, kan vara, men det låter som sagt konstant i bakgrunden även när du modulerar!?

Jo, fast jag modulerar inte med den misstänkta tjutkällan.
Ska försöka skruva ihop hela synthen och sen se precis var som låter när man rör vad osv. Men det får bli lite senare, när jag väl har rätt ut de större problemen.

Bevaka tråden