Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för nya iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 983 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2009-06-09 07:02

Jag missade tyvärr WWDC så ni får ursäkta om frågan redan tagits upp, men vad hände med Push notifications? Skulle inte det komma i samband med 3.0?

Ursprungligen av Jimsan:

Jag missade tyvärr WWDC så ni får ursäkta om frågan redan tagits upp, men vad hände med Push notifications? Skulle inte det komma i samband med 3.0?

Det kommer i 3.0.

När får man veta om bluetooth-stödet är utökat? Kommer man kunna använda bluephoneelite? Varför kan man inte få använda iSync med bluetooth?
Jag undrar hur långt borta en iphone med 802.11n är.

Ursprungligen av Patric08:

När får man veta om bluetooth-stödet är utökat? Kommer man kunna använda bluephoneelite? Varför kan man inte få använda iSync med bluetooth?
Jag undrar hur långt borta en iphone med 802.11n är.

1. Det har de ju redan sagt att det är? I mars meddelades det? Och igen igår.
2. Hur skall vi kunna veta det...?
3. Det vet vi inte heller.

Ursprungligen av Capeman:

1. Det har de ju redan sagt att det är? I mars meddelades det? Och igen igår.
2. Hur skall vi kunna veta det...?
3. Det vet vi inte heller.

1. jag vet att de redan pratat om det tidigare, men jag skulle vilja veta hur begränsat bluetooth är. Vad skiljer iphones bluetooth-möjligheter från andra mobilers?

2. Du vet uppenbarligen inget, men det skulle kunna finnas någon som har koll.

3. Någon kanske kan ge svar även på denna fråga, men inte du.

Ursprungligen av Patric08:

När får man veta om bluetooth-stödet är utökat? Kommer man kunna använda bluephoneelite? Varför kan man inte få använda iSync med bluetooth?
Jag undrar hur långt borta en iphone med 802.11n är.

Bluetoothstödet är utökat i 3.0
Bluephoneelite? Det får man väl prova. Vissa saker funkar kanske.

iSync via BT; Ingen vet förutom Apple. Men det KAN ju ha att göra med iTunes och att Apple bestämt att komunikation mellan iPhone och dator går där.
Det skulle också bli enorma datamängde om man syncar allt, BT är väldigt långsamt och det skulle säkert lämna din nya fina iPhone med batteriet tomt efter 3 timmars syncande av filmer/musik etc.
Normala användare skull nog bli förbannade.

Sedan hur långt borta en 802.11n är; vem skulle kunna ha en aning om det?
Lika lite som ngn kan veta hur nästa modell av iPhone ser ut eller vad som kommer stå på Aftonblaskans löpsedel om ett halvår.
Det kommer väl en så småningom, men när? Tja, inte på ett år. Det är säkert.

Har man en nyare Time Capsule så kan man blanda nät. iPhonen på b/g och resten kör n. Mkt smidigt.

Jag har en jävla koll och jag gillar inte att du påstår att mina vänner här "Inte vet någonting". Sluta med sånt, det är dålig stil.

Ursprungligen av Goflorp:

Sedan hur långt borta en 802.11n är; vem skulle kunna ha en aning om det?

Jag tror man måste ha en ganska bra processor på en telefon för att kunna få ut hela hastigheten av 802.11n, iPhone får ju inte ens ut hela hastigheten av nuvarande 802.11.

Ursprungligen av Patric08:

Varför kan man inte få använda iSync med bluetooth?

Eftersom 16 gig över bluetooth är väldigt få sugna på. Vill man bara synka addressbok och kalender är det wifi/3G/GPRS som gäller. Fast det är ju lite konstigt att man inte får om man nu vill. Fast det är ju trevligare att de byggde röststyrning än ordnade med detta.

iDisk kommer till iPhone som ett program:
http://www.apple.com/mobileme/features/idisk.html

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-06-09 08:10

Lyckas inte klura ut något via Telias hemsida men hur är det med hastigheten på deras nät? Är det värt att uppgradera till 3G S bara för att få 7,2Mbps?

Ursprungligen av lasselu:

Lyckas inte klura ut något via Telias hemsida men hur är det med hastigheten på deras nät? Är det värt att uppgradera till 3G S bara för att få 7,2Mbps?

Vad jag vet så finns det bara i några storstäder?

Ursprungligen av lasselu:

Lyckas inte klura ut något via Telias hemsida men hur är det med hastigheten på deras nät? Är det värt att uppgradera till 3G S bara för att få 7,2Mbps?

Vem påstår att nya iPhonen får 7.2Mbps? Hittar inte den infon. Gamla iPhone 3G har också HSDPA.

Ursprungligen av Stefan Wallström:

Vem påstår att nya iPhonen får 7.2Mbps? Hittar inte den infon. Gamla iPhone 3G har också HSDPA.

Ah, jag kan visst svara själv: På en slide i keynoten.
Konstigt att dom inte skryter med det på "tech specs"-sidan.

Ursprungligen av Stefan Wallström:

Gamla iPhone 3G har också HSDPA.

Är du säker på det? Jag tror du har fel.

Ursprungligen av Stefan Wallström:

Konstigt att dom inte skryter med det på "tech specs"-sidan.

Det står i Apples pressmeddelande om iPhone 3GS:

The new iPhone 3G S also supports 7.2 Mbps HSDPA for faster networking speeds.

Ursprungligen av Stefan Wallström:

Ah, jag kan visst svara själv: På en slide i keynoten.
Konstigt att dom inte skryter med det på "tech specs"-sidan.

Jag frågade precis telia. Och deras Mobilsurf Extra har stöd för 7.2mib/s.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-06-09 16:14
Ursprungligen av Isac Alipoor:

Jag frågade precis telia. Och deras Mobilsurf Extra har stöd för 7.2mib/s.

Hmmm...undrar vad som gäller om man har företagsabonnemang...måste kolla upp det...

Ursprungligen av lasselu:

Lyckas inte klura ut något via Telias hemsida men hur är det med hastigheten på deras nät? Är det värt att uppgradera till 3G S bara för att få 7,2Mbps?

Jag tror att den snabbare processorn bidrar mer till upplevd snabbhet än HSDPA gör.

Förövrigt har operatörerna i Sverige kommit överens om att kalla det 6 Mbps för att det ska vara verkligheten närmare, den praktiska hastigheten når inte upp till den teoretiska och folk hade klagat på detta.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-06-09 22:06
Ursprungligen av lasselu:

Lyckas inte klura ut något via Telias hemsida men hur är det med hastigheten på deras nät? Är det värt att uppgradera till 3G S bara för att få 7,2Mbps?

De bygger ut för fullt.
Telenor och Tre har 7,2Mbps i stora delar av landet.

Undrar om iPhone 3GS har stöd för HSUPA 2,0Mbps, dvs. 2,0Mbps i upplänk.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 13:10

Jag tycker att citera priset är missvisande och många tror att det är det den kommer att kosta.
$199 och 299$ gäller endast med 24 månaders AT&T abonnemang. Utan abonnemang kostar iPhone 3GS $599 och $699 men man måste ändå ha AT&T abonnemang för att kunna aktivera telefonen.

Vad som kommer att gälla i Sverige är svårt att säga men jag gissar på samma prissättning som nu.

//Rob

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-06-09 16:25

Det är dags för mig att uppdatera min gamla lur, en iPhone 3G S skall jag bara ha

Fann pressreleaserna för både Telia och Telenor lite lustiga, känns som att de är stöpta i samma form. Dock verkar Telenor har lite mer "fakta" gällande datum:

Ursprungligen av TeliaSonera:

TeliaSonera lanserar iPhone 3G S

TeliaSonera kommer att lansera den hittills snabbaste och mest kraftfulla iPhone-mobilen, iPhone 3G S, i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland samt Litauen.

Information om priser och abonnemang i Sverige kommer att finnas på telia.se samt i Telias 84 butiker så snart de är klara.

Ursprungligen av Telenor:

Telenor lanserar iPhone 3G S

Telenor Sverige kommer att lansera den hittills snabbaste och mest kraftfulla iPhone-mobilen, iPhone 3G S, i Sverige den 9 juli.

Information om priser och abonnemang i Sverige kommer att finnas på www.telenor.se så snart de är klara.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-09 19:34
Ursprungligen av Drakfot:

Det är dags för mig att uppdatera min gamla lur, en iPhone 3G S skall jag bara ha

Fann pressreleaserna för både Telia och Telenor lite lustiga, känns som att de är stöpta i samma form. Dock verkar Telenor har lite mer "fakta" gällande datum:

Telia la ut sin pressrelease 12:47. Frågan är vem som kopierat vem. Telenor tidsstämplar inte sina pressmeddelanden. Men tillåt mig att gissa att någon trött webbnisse orkade inte formulera sig själv när han (eller hon) blev ombedd att lägga ut nyheten, när de insåg att konkurrenten redan lagt ut ... Copy Paste.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 19:40
Ursprungligen av Jeppe_E:

Telia la ut sin pressrelease 12:47. Frågan är vem som kopierat vem. Telenor tidsstämplar inte sina pressmeddelanden. Men tillåt mig att gissa att någon trött webbnisse orkade inte formulera sig själv när han (eller hon) blev ombedd att lägga ut nyheten, när de insåg att konkurrenten redan lagt ut ... Copy Paste.

Haha:cool: så kan det mycket väl vara. Fast inte gör det någon klokare.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-06-09 20:05

Jag kommer till en tom sida, men enligt Apple.se så skall den visa när iPhone 3G S dyker upp i olika länder: http://www.apple.com/se/iphone/countries/

EDIT:
Följande citat hämtat från http://www.apple.com/se/pr/library/2009/06/08iphone.html

Ursprungligen av Apple Press Releases:

Pricing & Availability
Pricing and tariff information for Sweden will be available soon. iPhone OS 3.0 software will be available on June 17th as a free software update via iTunes 8.2 or later for all iPhone customers. iPod touch customers will be able to purchase a software update for 75 kronor (incl. vat). New MobileMe features for iPhone require iPhone OS 3.0. MobileMe is available for an annual subscription price. iPhone 3G S will also be available in more than 80 countries in the coming weeks. For further information about Sweden and international pricing and availability visit www.apple.com/se/iphone.

Jag undrar om Telenor själva egentligen vet, eller om de också, precis som MacWorld/SvD m fl tror att "July '09" betyder nionde juli...? De kanske bara antog och slängde iväg ett pressmeddelande för att vara först? Nåja, vi får se.

Ursprungligen av Capeman:

Jag undrar om Telenor själva egentligen vet, eller om de också, precis som MacWorld/SvD m fl tror att "July '09" betyder nionde juli...? De kanske bara antog och slängde iväg ett pressmeddelande för att vara först? Nåja, vi får se.

Det var precis min tanke också. Det verkar ju som om varenda svensk sajt rapporterat fel datum, så kanske rent av att någon på Telenor ville ha ut ett snabbt pressmeddelande och begick samma misstag? Fast de måste ju ha förankrat det i ledningen antar jag, innan de sätter ett datum, eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 21:04

Lite illa att Telia/Telenor inte hade priser framtagna tills den släpptes.

De lär ju fått reda på det för ett tag sen.

Ursprungligen av zappee:

Lite illa att Telia/Telenor inte hade priser framtagna tills den släpptes.

De lär ju fått reda på det för ett tag sen.

Jag är inte så säker på det, Apple är så otroligt hemlighetsfulla att de antagligen delat med sig minimalt med info utåt, och gärna så sent som möjligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 21:11
Ursprungligen av Adrian B:

Jag är inte så säker på det, Apple är så otroligt hemlighetsfulla att de antagligen delat med sig minimalt med info utåt, och gärna så sent som möjligt.

Om de delar med sig till ATT borde ju övriga operatörer också få en hint.

Som Adrian säger så skulle jag inte vara för säker. Vissa personer har kanske fått viss info, men inte tillräckligt mycket för att kunna sätta ihop ett färdigt pressmeddelande i god tid utan att skapa läckor. Jag har kanske fel, men som sagt så skulle det inte förvåna mig om Telenor inte kände till releasedatum i Sverige utan bara antog att juli 2009 faktiskt var nionde juli och snabbt slängde ihop meddelandet. Men den som lever får se.

Bevaka tråden