Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bleed/Utfall i flersidig broschyr, indesign

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har sökt igenom och läst om bleed/utfall här och runt på nätet, men blir inte riktigt klok på en grej. Så jag får ta och ställa en fråga!

Jo, jag har gjort en broschyr på 34 sidor i "bokformat".
I indesign har jag valt dokumentstorlek 105x148 mm och 5mm bleed.
Sedan har jag lagt in all grafik så att de ligger kant i kant med bleed-linjerna enligt anvisningar jag läst.

Nu har jag bara ett problem;
När jag exporterar som PDF och inte väljer att ha något utfall/bleed så blir det hur snyggt som helst. Bleed-kanten i indesign skärs bort i PDFen som väntat.
Fast det blir ju inget utfall, och jag antar att tryckeriet vill ha det (eller att det blir bättre resultat i varje fall).

Så jag valde att i "export pdf" ställa in att "use document bleed settings".
Då får jag med allt som är utanför dokumentet och innanför bleed i indesign.
Däremot hamnar "bleed marks" utanför dessa i PDFen och det blir en 5 mm vit ram kring hela alltet.
Dvs så är saker som ligger i "bleed-området" i indesign nu i "dokument-området" i pdfen.

Säg inte att man ska behöva göra ett dokument som är för stort, och sedan använda crop marks eller något?
Borde finnas något smidigt sätt att få med bleed från indesign till pdfen?

Är väldigt tacksam för ett svar. Har inte gjort sådana här kataloger för tryck tidigare

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 21:08

Tryckeriet vill nog hellre ha skärmärken istället för utfallsmärken skulle jag tro.
Så kör med utfallsinställningen i dokumentet vid export så borde det bli ok.

Åh crop marks räckte ju! Här går jag och sliter håret pga att jag valde bleed marks.
Nu blev det jättefint!

Tack så väldans mycket!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 11:52

Som en upplysning så är det "Cropmarks" tryckeriet använder för att lägga ut dina sidor på tryckplåten. Det är de enda märken som behöver vara med i en tryck-PDF.

Janne

Så bra Nu har man lite mer koll på det, blev rätt hastigt att jag fick göra broschyren och har lärt mig väldigt mkt på kort tid.

Tack, känns bra att få veta det!
Det blev bra med cropmarks

Ha det gott!

Okej, en snabb fråga till.
Borde jag ha utfall på alla kanter utom en när jag exporterar PDF?
Typ skippa utfall i vecket på häftet liksom där den ska häftas?
Rent logiskt så känns det som om det inte borde vara något utfall där eftersom det inte skall skäras?
Men jag har så pass lite erfarenhet av detta så jag vet ju inte

Tack igen!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-10 15:47

Det beror nog på hur du har lagt upp det.... om en sida i InDesign är en sida i trycksaken eller ett uppslag i trycksaken. Jag gör alltid uppslag, alltså sid 1 i indesign blir sid 12 och 1 till en cd-booklet....

Ursprungligen av myko:

Det beror nog på hur du har lagt upp det.... om en sida i InDesign är en sida i trycksaken eller ett uppslag i trycksaken. Jag gör alltid uppslag, alltså sid 1 i indesign blir sid 12 och 1 till en cd-booklet....

Okej.
Jag valde 34 sidor, varje sida är för sig självt. I indesign är de "facing" men i pdf står de för sig själva liksom (låter uppenbart för folk som är insatta men).
Första och sista sidan är fram-/baksida. Följde en guide på adobe

Därför jag kom på att det kanske är lite dumt att ha utfall på den sidan som är in mot mitten av broschyren?
Försöker fixa detta med bleed-inställningarna vid export to pdf nu, så att kanten som ligger in mot mitten inte har något utfall och att den ligger längst ut mot kanten av PDF:en..

Om jag sätter bleed outside till 0mm i indesign document setup, så blir det ingen bleed på utkanterna av broschyren. Som väntat.
Men sätter jag bleed inside till 0, vilket jag antog skulle få det resultat jag ville (dvs inget utfall i på insidan av sidorna, där det ska häftas), så försvinner allt utfallet från hela rasket.

Lite förvirrande för en som inte hållit på så mycket med tryck innan kan jag säga.
Det är en broschyr åt en studentförening, som trycks upp varje år för nya studenter. Jag ser att förra årets broschyr är uppbyggd på samma sätt. Dvs inte uppslag utan sida för sida. Utgick från det när jag gjorde denna.

Lite dumt för jag har inte direkt kontakt med tryckeriet heller, det går genom en snubbe...

Senast redigerat 2009-06-10 16:31
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-10 16:19

I ditt fall skulle jag köra utfall på alla sidor.... finns det bara skärmärken så ska det inte vara något problem. För annars är risken att om en av sidorna halkar lite snett så får du ett litet vitt utrymme där du skippade utfallet...

Ursprungligen av myko:

I ditt fall skulle jag köra utfall på alla sidor.... finns det bara skärmärken så ska det inte vara något problem. För annars är risken att om en av sidorna halkar lite snett så får du ett litet vitt utrymme där du skippade utfallet...

Jag kör på det så får jag se vad tryckeriet säger helt enkelt
Tack!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-10 16:23

Lycka till! Meddela hur det går!

Ställ in dokumentet som du gjorde innan med Facing Pages och Bleed till 0 mm "inside" och 5 mm (eller vad du nu vill ha) "outside" samt topp/botten. Då får du precis det utfall du eftersträvar.

Sedan vid utskrift till pdf (du använder väl PDF/X-1a:2001!?) väljer du Marks and Bleeds i vänsterkanten på dialogrutan och kryssar i Cropmarks (bara - som du redan vet) och Use document Bleed Settings. Viola! som dom säger i Amerikat.

Allt ovan gäller InD CS2 som jag sitter med.

Ursprungligen av johan_tanying:

Ställ in dokumentet som du gjorde innan med Facing Pages och Bleed till 0 mm "inside" och 5 mm (eller vad du nu vill ha) "outside" samt topp/botten. Då får du precis det utfall du eftersträvar.

Sedan vid utskrift till pdf (du använder väl PDF/X-1a:2001!?) väljer du Marks and Bleeds i vänsterkanten på dialogrutan och kryssar i Cropmarks (bara - som du redan vet) och Use document Bleed Settings. Viola! som dom säger i Amerikat.

Allt ovan gäller InD CS2 som jag sitter med.

Åh! Suveränt!! Stort tack för den guiden, du är en hjälte!

Jag älskar 99 och dess medlemmar! Vilken kunskap det finns här.
Tack till alla
/Lättad

1
Bevaka tråden