Det beror nog på hur du har lagt upp det.... om en sida i InDesign är en sida i trycksaken eller ett uppslag i trycksaken. Jag gör alltid uppslag, alltså sid 1 i indesign blir sid 12 och 1 till en cd-booklet....
Okej.
Jag valde 34 sidor, varje sida är för sig självt. I indesign är de "facing" men i pdf står de för sig själva liksom (låter uppenbart för folk som är insatta men).
Första och sista sidan är fram-/baksida. Följde en guide på adobe
Därför jag kom på att det kanske är lite dumt att ha utfall på den sidan som är in mot mitten av broschyren?
Försöker fixa detta med bleed-inställningarna vid export to pdf nu, så att kanten som ligger in mot mitten inte har något utfall och att den ligger längst ut mot kanten av PDF:en..
Om jag sätter bleed outside till 0mm i indesign document setup, så blir det ingen bleed på utkanterna av broschyren. Som väntat.
Men sätter jag bleed inside till 0, vilket jag antog skulle få det resultat jag ville (dvs inget utfall i på insidan av sidorna, där det ska häftas), så försvinner allt utfallet från hela rasket.
Lite förvirrande för en som inte hållit på så mycket med tryck innan kan jag säga.
Det är en broschyr åt en studentförening, som trycks upp varje år för nya studenter. Jag ser att förra årets broschyr är uppbyggd på samma sätt. Dvs inte uppslag utan sida för sida. Utgick från det när jag gjorde denna.
Lite dumt för jag har inte direkt kontakt med tryckeriet heller, det går genom en snubbe...