Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som testar iPhoneOS 3.0 beta?

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-31 00:33

Kanske lite OT, men..
Kommer äpplet att tillåta gps-navigering i framtiden?
Jag är inte helt insatt men vad är anledningen till att det inte tillåts idag?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-05-31 10:12
Ursprungligen av Zajber:

Kanske lite OT, men..
Kommer äpplet att tillåta gps-navigering i framtiden?
Jag är inte helt insatt men vad är anledningen till att det inte tillåts idag?

Bara att läsa på Apples hemsida:
http://www.apple.com/iphone/preview-iphone-os/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-01 15:18
Ursprungligen av kenjon:

Bara att läsa på Apples hemsida:
http://www.apple.com/iphone/preview-iphone-os/

Hittar ingenting om detta på den sidan eller undersidorna.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-06-01 20:49
Ursprungligen av Zajber:

Hittar ingenting om detta på den sidan eller undersidorna.

Nämns i presentationen som finns som qt ström på den länkade sidan.

Som utvecklare kan man nu ta hem final release av 3.0, är det någon som installerat ?
Försvinner internetdelning och MMS ? tänkte att Telia inte lär ha uppdaterat sina operatörsinställningar för iPhone i dagsläge!

Ursprungligen av @ndreas:

Som utvecklare kan man nu ta hem final release av 3.0, är det någon som installerat ?
Försvinner internetdelning och MMS ? tänkte att Telia inte lär ha uppdaterat sina operatörsinställningar för iPhone i dagsläge!

Jag uppgraderade i morse och har ännu MMS och internetdelning kvar, men bara man öppnar inställningarna för Mobilt data så kommer det ryka och man måste klura ut vad som ska stå i alla fälten där. Ska kolla på det senare i veckan, nu är jag så beroende av internetdelning att jag inte vill riska.

Men med stor sannolikhet funkar det fortfarande att skjuta över ipcc-filen med första betan av iTunes 8.2, ifall du vill testa.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Jag uppgraderade i morse och har ännu MMS och internetdelning kvar, men bara man öppnar inställningarna för Mobilt data så kommer det ryka och man måste klura ut vad som ska stå i alla fälten där. Ska kolla på det senare i veckan, nu är jag så beroende av internetdelning att jag inte vill riska.

Men med stor sannolikhet funkar det fortfarande att skjuta över ipcc-filen med första betan av iTunes 8.2, ifall du vill testa.

Ok trevligt, någon märkbar skillnad på Beta 5 och GM ?

Ursprungligen av @ndreas:

Ok trevligt, någon märkbar skillnad på Beta 5 och GM ?

Nja, inget dramatiskt. Känns förvisso rappare och det kan ju bero på att debug-kod är borta. Och vissa fördröjningar, typ att det tar himla lång tid att öppna sms eller vissa applikationer, verkar vara borta också. Så allmänt kan jag väl säga att känslan är "produktion" och inte "test", liksom.

Jag hittade en länk med ipsw-filen för OS 3.0 GM igår kväll och installerade den. Några stora prestandaskillnader har jag inte märkt av jämfört med tidigare OS, men en positiv grej som jag upptäckt är att tangentbordet numera inkluderar å, ä och ö. Var det med i Betan?

Ursprungligen av Torsten.r:

Jag hittade en länk med ipsw-filen för OS 3.0 GM igår kväll och installerade den. Några stora prestandaskillnader har jag inte märkt av jämfört med tidigare OS, men en positiv grej som jag upptäckt är att tangentbordet numera inkluderar å, ä och ö. Var det med i Betan?

Jadå!
Du får gärna skicka mig ett PM med adressen

Alltså grabbs, vill ni verkligen ta den risken det innebär? Läs detta först:

"This version of iPhone OS 3.0 should only be deployed on devices dedicated for iPhone OS 3.0 GM Seed software development. By installing iPhone OS 3.0 GM Seed software on your Authorized Test Devices, these Devices are permanently “locked” into testing mode and cannot be restored to an earlier release of iPhone OS. Bear this in mind before installing the software."

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Alltså grabbs, vill ni verkligen ta den risken det innebär? Läs detta först:

"This version of iPhone OS 3.0 should only be deployed on devices dedicated for iPhone OS 3.0 GM Seed software development. By installing iPhone OS 3.0 GM Seed software on your Authorized Test Devices, these Devices are permanently “locked” into testing mode and cannot be restored to an earlier release of iPhone OS. Bear this in mind before installing the software."

Hur menar dem... Jag kan inte installera en äldre version, så har det ju varit sedan Beta 1.
Men låses den till Testversion i alla fall ?

Jag vill få min iPhone tillbaka som den var innan den blev en betatelefon är detta möjligt med GM versionen?

Enligt Apple kan du inte nedgradera från 3.0 beta, och inte heller från 3.0 GM om man läser deras instruktioner. Om du har 3.0 redan så är det väl bara att uppgradera, då har du ju redan tagit risken så att säga. Om GM-versionen är samma som den som kommer att distribueras om 8 dagar så borde det vara riskfritt, förutom den vanliga brasklappen om att installera inofficiella grejer man råkat hitta på nätet. Kör på och dela med dig av dina erfarenheter. Går det åt skogen är det säkert många som vill veta det.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Enligt Apple kan du inte nedgradera från 3.0 beta, och inte heller från 3.0 GM om man läser deras instruktioner. Om du har 3.0 redan så är det väl bara att uppgradera, då har du ju redan tagit risken så att säga. Om GM-versionen är samma som den som kommer att distribueras om 8 dagar så borde det vara riskfritt, förutom den vanliga brasklappen om att installera inofficiella grejer man råkat hitta på nätet. Kör på och dela med dig av dina erfarenheter. Går det åt skogen är det säkert många som vill veta det.

Fick en rosa skärm för inte så längesedan på Beta 4 det tog tid att lista ut och då den till en fungerande telefon igen via XCode.
Men det blir en upgrade när jag kommer hem från arbetet idag, fick inte ner den igår från Servern det var väl hårt tryck antar jag.

Men blir telefonen ingen Beta i.o.m installationen av GM eller är det fortfarande en testdevice.
Det menas ju att man kan tillgå Beta 4 om en rimlig tid annars

Är det någon som har laddat ner Golden Master?

Jag har ett intressant problem. När jag har skickat ett MMS så lägger mobildata av att fungera. Någon som har sett samma problem?

Dvs: Startat telefonen, laddat ner mail, går bra
Skicka MMS
Nu går det inte att surfa eller läsa mail...

Jag har kört "ren" golden master 3.0 utan att läsa in en ny IPCC fil...

Ursprungligen av BlackSmp:

Är det någon som har laddat ner Golden Master?

Jag har ett intressant problem. När jag har skickat ett MMS så lägger mobildata av att fungera. Någon som har sett samma problem?

Dvs: Startat telefonen, laddat ner mail, går bra
Skicka MMS
Nu går det inte att surfa eller läsa mail...

Jag har kört "ren" golden master 3.0 utan att läsa in en ny IPCC fil...

Samma problem för mig
Börjar dock funka igen efter att man startat om telefonen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-09 21:49
Ursprungligen av BlackSmp:

Är det någon som har laddat ner Golden Master?

Jag har ett intressant problem. När jag har skickat ett MMS så lägger mobildata av att fungera. Någon som har sett samma problem?

Dvs: Startat telefonen, laddat ner mail, går bra
Skicka MMS
Nu går det inte att surfa eller läsa mail...

Jag har kört "ren" golden master 3.0 utan att läsa in en ny IPCC fil...

Tack för tips med omstart.. samma fel här!

Coolt, nu funkar Find My iPhone!

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-06-10 11:54

Drog också in GM, funkar klockrent. Inga problem med data anslutning efter MMS här.

Hoppas bara det inte blir några problem att uppgradera till 3.0 när det släpps "på riktigt".....

Tycker dock att det är lite segare än version 2...... Känns som man skulle behöva en 3Gs för denna versionen, hoppas det blir bättre i 3.0.1 eller något.

Batteritiden

Det känns som att den drar betydligt mindre i viloläge nu med GM 3.0
Fortfarande fullt batteri efter 1 dygn utan laddning. Så var det inte tidigare.

Jag hittade en annan workaround för detta problem. Om jag ändrar APN för MMS till online.telia.se så fungerar mobildata och MMS ihop

Ursprungligen av BlackSmp:

Är det någon som har laddat ner Golden Master?

Jag har ett intressant problem. När jag har skickat ett MMS så lägger mobildata av att fungera. Någon som har sett samma problem?

Dvs: Startat telefonen, laddat ner mail, går bra
Skicka MMS
Nu går det inte att surfa eller läsa mail...

Jag har kört "ren" golden master 3.0 utan att läsa in en ny IPCC fil...

Skönt, då vet jag att det är fler än jag som har problem. Jag upptäckte också att en omstart av telefonen fixar det

Japp känns defintivt som batteriet klarar sig längre med 3.0 i 3G.

Någon som vet hur Find my iPhone fungerar? Borde väll vara via sms eller hur kommunicerar den med telefonen via nätet?

Ursprungligen av MRM-Racing:

Någon som vet hur Find my iPhone fungerar? Borde väll vara via sms eller hur kommunicerar den med telefonen via nätet?

Nej SMS är inte inblandat. I iPhone OS finns Location Services som använder div. teknik (GPS, Wifi, GSM) för att tala om ungefär var telefonen finns. Den informationen postas till Mobile Me med Wide Area Bonjour, på samma sätt som Back to my mac.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-10 14:46

Har också slängt in en OS 3.0 GM utan vare sig problem med MMS eller mail. Dock fungerar ju inte Tethering än, "kontakta Telia för aktivering..." eller liknande kommer som felmeddelande.

Ursprungligen av kaell:

Dock fungerar ju inte Tethering än, "kontakta Telia för aktivering..." eller liknande kommer som felmeddelande.

Intressant, hur ser inställningarna för mobilt data ut?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-10 15:00

Kan bara fylla i inställningar för Mobildata (som vanligt) och MMS...
Hittar inte Tethering nu, helt säker på att jag hittade den igår?!

För övrigt, underbart att man kan stänga av påminnelsen för olästa SMS

Ursprungligen av kaell:

Kan bara fylla i inställningar för Mobildata (som vanligt) och MMS...
Hittar inte Tethering nu, helt säker på att jag hittade den igår?!

För övrigt, underbart att man kan stänga av påminnelsen för olästa SMS

Japp samma här slog av och på Internetdelning (i 3.0 GM) och så försvann menyn helt....ingen Internetdelning synlig.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-06-11 08:42

Skumt, det funkar perfekt på min. Inga speciella inställnigar behövdes göra. Kör med Telia abb

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-10 16:10

Kanske dumt dra in 3.0dev när det ska släppas om några dagar...

Bevaka tråden