Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för nya iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 983 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-06-09 21:35

http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.page?tab=4#

Ursprungligen av Telia:

Ny iPhone 3G S lanseras i sommar - vi kommer att ha den!

"sommar" - låter lite vagt (som i att de inte vet exakt när de kommer att ha den. Vilket kan stärka spekulationerna att ingen har någon egentlig information om när den släpps i Sverige.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-06-09 21:40

Fick just följande RSS Feed från TUAW (länken till shoppen fungerar inte, fick bara felmeddelande om att de inte säljer till länder utanför Storbritanien..)

Ursprungligen av TUAW:

OK, UK iPhone fans, O2 has released its iPhone 3G S pricing plans for monthly and Pay & Go customers. Depending on your plan, your 16GB or 32GB iPhone 3G S could be free (but you'll be paying a healthy monthly tab).

The full details for monthly and Pay & Go plans are on O2's site, but here's the rundown:

The 16GB iPhone 3G S will cost you anywhere from £184.23 (about $300US) to £0 on an 18-month contract. If you are willing to sign a 24-month contract, you'll pay either £87.11 (about $141US) for the 16GB iPhone 3G S or get it for free.

The 32GB iPhone 3G S will range between £274.23 (~$444US) and £96.89 (~$158US) for an 18-month contract and £175.19 (~$283) and £0 for a 24-month contract. Contract prices range between £29.38 (~$48US) and £73.41 (~$120US) for 18-month terms and £34.26 (~$55US) and £73.41 (~$120US) for 24-month terms. All plans include unlimited UK data and WiFi.

UK Pay & Go customers can get the 16GB iPhone 3G S for £440.40 (~$715) and the 32GB iPhone 3G S for £538.30 (~$874). If you purchase an iPhone 3G S with Pay & Go, you'll get a year of unlimited web and Wi-Fi for free.

As in the US, your upgrade options will depend on when your contract is up, though the O2 site says that you can usually upgrade during the last month of your term.

So UK readers, will you be getting an iPhone 3G S on June 19th? Let us know in the comments!

Nog för att de hör till de första som skall släppa den, men jag gissar på att man kan göra någon form av uppskattning vad den kan komma att kosta för oss här i Sverige om dryga månaden medelst detta.

På apples sida har dom nu lagt in, "Lanseringsdatum i dom olika länderna för Iphone 3gs", det komiska är dock att sidan är nere (helvit)

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-06-09 22:31
Ursprungligen av snällpåriktigt:

På apples sida har dom nu lagt in, "Lanseringsdatum i dom olika länderna för Iphone 3gs", det komiska är dock att sidan är nere (helvit)

Jag skrev detta i en tidigare post längre upp
De gör då allt för att tease'a en xD

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-09 23:02
Ursprungligen av snällpåriktigt:

På apples sida har dom nu lagt in, "Lanseringsdatum i dom olika länderna för Iphone 3gs", det komiska är dock att sidan är nere (helvit)

Den har legat ut sedan de keynoten.

Jag tror som många andra att varken Telia eller Telenor har en susning om när den kommer. Det känns väldigt "telenor" att slänga ur sig nionde Juli efter ett antagande av Keynoten, och väldigt Telia att köra en "i sommar"

Jag tror vi får datum från Telia rätt snart, inom en vecka eller så.

En sak som diskuteras just nu i USA är att många verkar upprörda över att de inte får uppgradera sig från iPhone 3G till 3G S till samma kostnad som nya köpare kan, utan de måste vänta tills deras nuvarande kontrakt går ut (eller i alla tills de nått typ 18 månader).

Jag förstår inte hur folk kan vara upprörda över detta, det är ju så det blir när man jobbar med subventionerade telefoner. Detta är ju inget unikt för Apple, alla som köpt en subventionerad mobil och skrivit på ett kontrakt med en viss längd gör ju detta för att få ett lägre pris, men det är ju inte välgörenhet det handlar om.

Apple pratar ju gärna om sina priser på 99/199/299 dollar som det vore slutpriset, men AT&T:s priser på avtalsfria (men fortfarande operatörslåsta) telefoner på uppe emot 699 dollar är ju den verkliga kostnaden för telefonen.

Ursprungligen av Adrian B:

En sak som diskuteras just nu i USA är att många verkar upprörda över att de inte får uppgradera sig från iPhone 3G till 3G S till samma kostnad som nya köpare kan, utan de måste vänta tills deras nuvarande kontrakt går ut (eller i alla tills de nått typ 18 månader).

Jag förstår inte hur folk kan vara upprörda över detta, det är ju så det blir när man jobbar med subventionerade telefoner. Detta är ju inget unikt för Apple, alla som köpt en subventionerad mobil och skrivit på ett kontrakt med en viss längd gör ju detta för att få ett lägre pris, men det är ju inte välgörenhet det handlar om.

Apple pratar ju gärna om sina priser på 99/199/299 dollar som det vore slutpriset, men AT&T:s priser på avtalsfria (men fortfarande operatörslåsta) telefoner på uppe emot 699 dollar är ju den verkliga kostnaden för telefonen.

Jesus Diaz på Gizmodo är inne på samma spår:

So you bought your heavily subsidised iPhone 3G with a two-year contract and now you are upset because AT&T wants to charge you full price for the new iPhone 3GS, right? Well, stop whining. You have no arguments.

Pratade med Telias kundtjänst idag, och jag vet inte riktigt om hon fattade vad jag menade med att köpa telefon till reducerat pris när den kommer när man redan har abbonemang, men de ända hon började prata om var "prata på" abonnemang för 29 kronor så skulle det bli som att köpa ett nytt abonnemang, någon mer som disskuterat något liknande med telia idag?

Ursprungligen av snällpåriktigt:

Pratade med Telias kundtjänst idag, och jag vet inte riktigt om hon fattade vad jag menade med att köpa telefon till reducerat pris när den kommer när man redan har abbonemang, men de ända hon började prata om var "prata på" abonnemang för 29 kronor så skulle det bli som att köpa ett nytt abonnemang, någon mer som disskuterat något liknande med telia idag?

Jag tror inte jag fattar vad du menar riktigt för du skriver allting i en enda lång mening utan en enda punkt någonstans, men jag skall försöka.
Jag tror inte tanterna på kundtjänst blivit informerade ännu eftersom Telia inte ens fått tummen ur röven och hållit det FÖRSTA mötet om NÄR den skall lanseras.
När de haft det mötet skall de ha ett andra om vad de skall göra och sedan ett TREDJE där kundtjänst informeras.

Roligt att de pratar om ett "Prata på abbonemang" genom att prata på

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 05:29

Vet någon om priserna kommer va densamma i resten av världen? Det vill säga 199 och 299$? Ska åka ner till Frankrike i juli och tänkte köpa den där då.

Ursprungligen av nitzer:

Vet någon om priserna kommer va densamma i resten av världen? Det vill säga 199 och 299$? Ska åka ner till Frankrike i juli och tänkte köpa den där då.

Jag tyckte han sa att detta blir "baspriset" i nästan hela världen, så man ska aldrig anta att priserna blir som han säger.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-06-10 08:44
Ursprungligen av nitzer:

Vet någon om priserna kommer va densamma i resten av världen? Det vill säga 199 och 299$? Ska åka ner till Frankrike i juli och tänkte köpa den där då.

Om jag inte minns fel så nämdes det något i förbifarten på keynoten att priset kan komma att variera per land (troligen beroende på abbonemang, hur mycket förhöjd månadsavgift osv). Kan dock inte säga det med hundra procents säkerhet.

Ursprungligen av nitzer:

Vet någon om priserna kommer va densamma i resten av världen? Det vill säga 199 och 299$? Ska åka ner till Frankrike i juli och tänkte köpa den där då.

Eftersom Apple inte ändrat sina priser så borde ju de gamla priserna gälla i andra länder också.

Däremot är det ju inte just 199/299 dollar som gäller, utan det är olika från land till land. Det beror på hur mycket operatören subventionerar, hur länge du skriver på kontrakt osv. I USA är det ju bara 24 månader så vitt jag vet, medan t.ex. Telia har 12, 18 eller 24 månader och subventionerar olika mycket beroende på vilket abonnemang du väljer.

Så dagens priser för iPhone 3G i Frankrike borde vara en fingervisning om vad 3G S kommer att kosta. Om inte operatörerna tar tillfället i akt att samtidigt höja priserna...

Ursprungligen av Adrian B:

Eftersom Apple inte ändrat sina priser så borde ju de gamla priserna gälla i andra länder också.

Däremot är det ju inte just 199/299 dollar som gäller, utan det är olika från land till land. Det beror på hur mycket operatören subventionerar, hur länge du skriver på kontrakt osv. I USA är det ju bara 24 månader så vitt jag vet, medan t.ex. Telia har 12, 18 eller 24 månader och subventionerar olika mycket beroende på vilket abonnemang du väljer.

Så dagens priser för iPhone 3G i Frankrike borde vara en fingervisning om vad 3G S kommer att kosta. Om inte operatörerna tar tillfället i akt att samtidigt höja priserna...

Subventionera telefoner gör inte operatörer längre, inte i Sverige iallafall. Det var ju det som var grejjen med Iphone-abbonemangen. Alla tyckte månadsavgifterna var väldigt dyra i jämförelse med liknande Telia-abbonemang. Men om man lägger till den sedvanliga "förhöjda månadsavgiften" så var de/(är de?) i samma klass..
Subventioneringen försvann när alla skaffat sig en telefon, och numera är det egentligen en avbetalning med det fina namnet "förhöjd månadsavgift" vi talar om

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-10 20:57
Ursprungligen av PeeMaN:

Subventionera telefoner gör inte operatörer längre, inte i Sverige iallafall. Det var ju det som var grejjen med Iphone-abbonemangen. Alla tyckte månadsavgifterna var väldigt dyra i jämförelse med liknande Telia-abbonemang. Men om man lägger till den sedvanliga "förhöjda månadsavgiften" så var de/(är de?) i samma klass..
Subventioneringen försvann när alla skaffat sig en telefon, och numera är det egentligen en avbetalning med det fina namnet "förhöjd månadsavgift" vi talar om

Beror ju på hur man ser det... Köper man telefonen, hos t.ex. telenor, så kostar den runt 7500 spänn. Köper man den däremot tillsammans med ett abonnemang med en bindningstid på 24 månader får man telefonen för 2400 kr, lite beroende på vilket abonnemang man tar. I mina ögon ser det lite ut som subventionering.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-10 21:34
Ursprungligen av iBear:

Beror ju på hur man ser det... Köper man telefonen, hos t.ex. telenor, så kostar den runt 7500 spänn. Köper man den däremot tillsammans med ett abonnemang med en bindningstid på 24 månader får man telefonen för 2400 kr, lite beroende på vilket abonnemang man tar. I mina ögon ser det lite ut som subventionering.

Men det förutsätter att du ringer upp de 299 kronorna som du pyntar in och det är det inte så många som gör. Skulle t.ex. jag teckna ett sådant abonnemang, så skulle jag skänka ytterligare 200-250 kr varje månad i outnyttjad samtalspott (nej, jag ringer inte mycket). Detta vet naturligtvis Telenor om och det är därför som de inte behöver ta så mycket i förhöjd avgift.

24x200 kr = 4800 + 2400 = 7200 kr. Så nog får de i de allra flesta fall betalt för telefonen.

Ursprungligen av PeeMaN:

Subventionera telefoner gör inte operatörer längre, inte i Sverige iallafall. Det var ju det som var grejjen med Iphone-abbonemangen. Alla tyckte månadsavgifterna var väldigt dyra i jämförelse med liknande Telia-abbonemang. Men om man lägger till den sedvanliga "förhöjda månadsavgiften" så var de/(är de?) i samma klass..
Subventioneringen försvann när alla skaffat sig en telefon, och numera är det egentligen en avbetalning med det fina namnet "förhöjd månadsavgift" vi talar om

Det är ju det jag menar med subventionering. Det är också en form av subventionering.

Om du köper en telefon till ett pris som är en tredje del av vad den skulle kosta utan abonnemang, och sedan betalar tillbaka det genom ett extra dyrt abonnemang så är priset subventionerat i mina ögon.

Det är inte samma sort subventioner som det var en gång i tiderna, men i praktiken är det samma system och resultatet är det samma, dom tar igen på gungorna vad dom förlorar på karusellerna.

När Diaz på Gizmodo skriver "So you bought your heavily subsidised iPhone 3G with a two-year contract" så syftar han på precis samma typ av subventionering som jag pratar om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 01:11

3gs

på Telia f.o.m 9:e juli med kontantkort från 3999:-
med abbonemang för 0:-) och 29 kr/månad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 01:12

Tele 2

undrar när tele2 "släpper" iPhone? Ngn av er som vet?

Ursprungligen av lelkes:

undrar när tele2 "släpper" iPhone? Ngn av er som vet?

Skulle tippa på aldrig.

Ursprungligen av lelkes:

undrar när tele2 "släpper" iPhone? Ngn av er som vet?

Det skulle bli en fin prispressare i alla fall.

Ursprungligen av lelkes:

på Telia f.o.m 9:e juli med kontantkort från 3999:-
med abbonemang för 0:-) och 29 kr/månad

Och var hittar du den informationen?

Ursprungligen av lelkes:

på Telia f.o.m 9:e juli med kontantkort från 3999:-
med abbonemang för 0:-) och 29 kr/månad

Ja, jag är också nyfiken, Telia speciella sida om 3G S säger fortfarande inget mer än att info kommer och de har inte skickat ut något nyhetsbrev heller.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-11 14:25
Ursprungligen av lelkes:

på Telia f.o.m 9:e juli med kontantkort från 3999:-
med abbonemang för 0:-) och 29 kr/månad

Eller hur.. När nuvarande modellen kostar 5995:- med kontantkort

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-06-11 14:28
Ursprungligen av Jeppe_E:

Eller hur.. När nuvarande modellen kostar 5995:- med kontantkort

Nu säger jag inte att dessa priser gäller, men om det nu skulle vara så så kan det kanske bero på att Telia inte har något monopol på iPhone längre, och därmed måste pressa priser för att vara konkurrenskraftiga? Detta är dock bara spekulationer från min sida om tidigare nämd prisbild skulle stämma, om det är troligt eller inte får tiden utvisa

Ursprungligen av Adrian B:

Det är ju det jag menar med subventionering. Det är också en form av subventionering.

Om du köper en telefon till ett pris som är en tredje del av vad den skulle kosta utan abonnemang, och sedan betalar tillbaka det genom ett extra dyrt abonnemang så är priset subventionerat i mina ögon.

Det är inte samma sort subventioner som det var en gång i tiderna, men i praktiken är det samma system och resultatet är det samma, dom tar igen på gungorna vad dom förlorar på karusellerna.

När Diaz på Gizmodo skriver "So you bought your heavily subsidised iPhone 3G with a two-year contract" så syftar han på precis samma typ av subventionering som jag pratar om.

Är inte detta självklart?!
iPhone säljs subventionerade med abonnemang. Punkt slut.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-10 09:29

Priserna gäller endast AT&T kunder. Alla andra operatörer väljer egna priser sa Phil Schiller på keynoten. Räkna med minst 500€ för den minsta 3GS.

//Rob

Som många andra antar jag så går man o funderar om de är värt o byta till 3GS o så.
Min fundering gäller surfandet som jag använder väldigt mkt. Hur stor skillnad kan de vara vad gäller 3.6 till 7.2 mbit i praktiken?

Jag skulle tippa på att surfandet lär upplevas ganska mycket snabbare, inte på grund av själva ökningen till 7,2 utan tack vare den snabbare hårdvaran. Dessutom lär OS3 göra ännu mer skillnad, denna får du ju iofs också utan att byta mobil..

Bevaka tråden