Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för nya iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 983 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Byt ut ordet "subventionerat" mot "avbetalning" så blir allt klarare. :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Byt ut ordet "subventionerat" mot "avbetalning" så blir allt klarare. :-D.

Ja, men att det ens ska behövas.
Samma kostnad, samma resultat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-11 14:59

En liten fundering; är "Voicecontrol" hårdvarustyrt eller följer det med i 3.0-uppdateringen? Personligen känns skillnaderna för små för att uppgradera sig från nuvarande modell.

Ursprungligen av CEk:

En liten fundering; är "Voicecontrol" hårdvarustyrt eller följer det med i 3.0-uppdateringen? Personligen känns skillnaderna för små för att uppgradera sig från nuvarande modell.

Det verkar vara en hårdvarugrej för det finns bara i iPhone 3G S.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-11 15:14

Voicecontrol är hårdvarubaserat. Skillnaderna mellan modellerna tycker jag verkar små iom att man kan uppgradera sin 3G. Men jag har väntat att köpa tills nu. Jag kommer att köpa den nya modellen om de inte rear ut den gamla till ett mycket fördelaktigt pris.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-11 15:19

Det var ju lite trist faktiskt men inte hela världen, anser fortfarande att skillnaderna är lite för små. En annan grej jag funderar på i och med 3.0-uppgraderingen; hur blir det med MMS-funktionaliteten förr oss som har olåsta iPhones? Bör väl inte vara några problem att lägga inställningar för respektive operatör misstänker jag eller är det på nåt sätt låst till Telia? (läste nåt om att de olika ländernas operatörer inte har skrivit avtal för MMS-funktionen)

Ursprungligen av CEk:

Det var ju lite trist faktiskt men inte hela världen, anser fortfarande att skillnaderna är lite för små.

Jag tror inte man ska underskatta hur mycket den snabbare processor och dubbelt så mycket minne gör för den allmänna användarupplevelsen. Starta program, fota, surfa, spela, allting lär bli trevligare.

I mina ögon är det en rätt stor uppdatering av iPhone faktiskt, speciellt jämfört med förra uppdateringen som var väldigt ointressant. Jag tror jag kommer ha stor nytta av bättre prestanda och bättre kamera, speciellt som jag på sistone fotat allt med med min nuvarande iPhone. Och antagligen kommer det att bli en hel del videoklipp också, brukar filma mycket med min Ixus. Så jag ser verkligen fram emot 3G S.

Sen att dom inte vågade sig på en ny design, det är ju lite tråkigt, men inte hela världen.

Verkar som om det är 9é Juli som gäller.. Telenor skriver även dom att dom kommer att ha iPhone 3G S den datumen.

Fick just ett mail från Apple här i Italien om att de ska börja säljas den 19 juni. Dock har jag inte lyckats få fram priset ännu :/ De länkar bara till Vodafone som inte har någon information uppdaterad ännu.... Återkommer

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-11 18:15

Intressant att de kommer att ha kvar den gamla, men bara då som 8GB-modell, som snikvariant. Såg föresten en som handlade en iphone idag. Försäljaren hade "ingen aaning" om den nya modellen. Eller rättare sagt, det var väl bara att uppdatera den befintliga så blev det samma. Förstår inte varför man inte har bättre koll om man nu jobbar med mobiltelefoner dagligen.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-06-11 18:23
Ursprungligen av Jeppe_E:

Intressant att de kommer att ha kvar den gamla, men bara då som 8GB-modell, som snikvariant. Såg föresten en som handlade en iphone idag. Försäljaren hade "ingen aaning" om den nya modellen. Eller rättare sagt, det var väl bara att uppdatera den befintliga så blev det samma. Förstår inte varför man inte har bättre koll om man nu jobbar med mobiltelefoner dagligen.

Jag skulle gissa på provisionen, så länge de får sålt något är allt bra >_>

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-11 18:28
Ursprungligen av Drakfot:

Jag skulle gissa på provisionen, så länge de får sålt något är allt bra >_>

Nu är ju inte alla lika skadade som oss här, men det kan nog bli en jobbig och olustig känsla att köpa en "gammal" telefon, för vad man kan förmoda, samma pris som en ny kommer att göra om två-tre veckor. Sådant hnder ju, men i detta fallet är det ju känt att det kommer en ny modell.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-06-11 18:37
Ursprungligen av Jeppe_E:

Nu är ju inte alla lika skadade som oss här, men det kan nog bli en jobbig och olustig känsla att köpa en "gammal" telefon, för vad man kan förmoda, samma pris som en ny kommer att göra om två-tre veckor. Sådant hnder ju, men i detta fallet är det ju känt att det kommer en ny modell.

hehe, visst kan det vara så. Däremot så kanske de (kunderna i affären / försäljaren) inte känner till det helt ännu då det egentligen inte finns mer information om när den släpps i Sverige (ja, bortsett från Telenors pressrelease, men även den är väl ännu inte officiellt bekräftad?).
Men det kan ju även vara så att kunden hade mer information än försäljaren och därmed ansåg att den nuvarande 3G-versionen är fullt tillräcklig för sitt behov efter uppgradering av programvaran i den

Detta är dock spekulationer från min sida givetvis

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-11 20:20

Är det någon som har koll på insidan i nya 3GS? är det ny hårdvara eller handlar det bara om OS-optimering som i sin tur medför längre användningstid och snabbare telefon. I så fall är det ju "bara" kameran, röststyrning och den "fantastiska" kompassen som är nytt. Visserligen står det att man inte för 2x prestanda med gamla 3G + 3.0, så rimligtvis borde det vara ny hårdvara.

Edit: Ja, 600MHz vs 412MHz + L1 och L2 cache, samt 256 vs 128MB RAM. Mycket bättre GPU är det med. Så nog finns det anledning att uppgradera.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-06-11 20:23
Ursprungligen av Jeppe_E:

Är det någon som har koll på insidan i nya 3GS? är det ny hårdvara eller handlar det bara om OS-optimering som i sin tur medför längre användningstid och snabbare telefon. I så fall är det ju "bara" kameran, röststyrning och den "fantastiska" kompassen som är nytt. Visserligen står det att man inte för 2x prestanda med gamla 3G + 3.0, så rimligtvis borde det vara ny hårdvara.

Hittade följande på MacRumors: http://www.macrumors.com/2009/06/10/iphone-3g-s-has-a-600-mhz-processor-256mb-of-ram-powervr-sgx/

Samt detta: http://www.anandtech.com/gadgets/showdoc.aspx?i=3579&p=1

Jag undrar varför inte apple speed bumpar iphone mellan varven. Vore logiskt om det kom ut små förbättringar lite då o då.

Ursprungligen av Patric08:

Jag undrar varför inte apple speed bumpar iphone mellan varven. Vore logiskt om det kom ut små förbättringar lite då o då.

Snarare grymt ologiskt och en massa onödigt extraskit att hålla reda på
Räcker det inte med 2G, 3G (4GB, 8GB, 16GB, 16GB Vit) , 3GS (tre versioner här med)
Skall man sedan behöva hålla reda på vilken fart det är på den..

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-11 21:58
Ursprungligen av Goflorp:

Snarare grymt ologiskt och en massa onödigt extraskit att hålla reda på
Räcker det inte med 2G, 3G (4GB, 8GB, 16GB, 16GB Vit) , 3GS (tre versioner här med)
Skall man sedan behöva hålla reda på vilken fart det är på den..

Nä'hä.. nu är det ju enkelt.. 3G 8GB eller 3GS 16 eller 32Gb - 3 modeller

man kan ju inte räkna färgen... I så fall finns det ju 55 olika modeller av Volvo V70 eller nåt.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Nä'hä.. nu är det ju enkelt.. 3G 8GB eller 3GS 16 eller 32Gb - 3 modeller

man kan ju inte räkna färgen... I så fall finns det ju 55 olika modeller av Volvo V70 eller nåt.

Men det är ju ändå en faktor du måste ta ställning till om du skall köpa en.
Köper man en beg bil, skiter man oftast i färgen - man tar det man får.
Köper man en NY bil får man välja färg och då blir det faktiskt som så - att det finns 55 olika modeller.

Speedbumpade iPhones är nog inte så lätt. Dels skall man designa om och bygga ett nytt kort och stoppa i luren titt som tätt. Sedan att hålla reda på MHz'n i den.

Jag tror inte ett skit på det.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-11 22:14
Ursprungligen av Goflorp:

Speedbumpade iPhones är nog inte så lätt. Dels skall man designa om och bygga ett nytt kort och stoppa i luren titt som tätt. Sedan att hålla reda på MHz'n i den.

Jag tror inte ett skit på det.

Håller med. Det räcker så bra så med uppdatering av kapitalvaror en gång per år. Gärna längre så att man kan köpa fler prylar

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-06-11 22:12

Nån som vet om man kan förlänga sitt abb hos telia, tog förra året 11 juli ett 18mån abb finns det möjlighet att förlänga redan när 3Gs kommer? Jag borde väl ca 6mån kvar på mitt nuvarande....?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-11 22:19
Ursprungligen av Pascoe:

Nån som vet om man kan förlänga sitt abb hos telia, tog förra året 11 juli ett 18mån abb finns det möjlighet att förlänga redan när 3Gs kommer? Jag borde väl ca 6mån kvar på mitt nuvarande....?

Telia bör ju veta....? 3 månader har jag för mig att det är.

Ursprungligen av Pascoe:

Nån som vet om man kan förlänga sitt abb hos telia, tog förra året 11 juli ett 18mån abb finns det möjlighet att förlänga redan när 3Gs kommer? Jag borde väl ca 6mån kvar på mitt nuvarande....?

Ring din operatörs kundtjänst - men vänta till lite närmare laseringen.
tanterna på kundtjänst kanske inte fått all info än...

Det brukar inte vara ngt problem förlänga sitt abb (alltså köpa en ny telefon när man har 6 mån eller mindre kvar)

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-06-11 22:35

Jag vet borde ringa telia men ni är mycket snabbare på att svar och man slipper telias sura digitala svarare som inte förstår skånska :). Tack för svaren!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-12 11:08

3 månader eller mindre kör Telia innan man kan förlänga sitt abonnemang.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-12 18:53
Ursprungligen av CEk:

3 månader eller mindre kör Telia innan man kan förlänga sitt abonnemang.

Hur vet du att det gäller på 3GS?
Källa?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-12 11:15

Ja, lite nyare design (gillade ryktet om den matta ytan) och hade gärna sett minst en 5 mp-kamera men de är ju lite efter i US and A så. Huvudsaken är att de smällde in autofokus. Fasen då, ska man behöva ta sig en tripp till Grekland igen nu då.

Ursprungligen av CEk:

Ja, lite nyare design (gillade ryktet om den matta ytan) och hade gärna sett minst en 5 mp-kamera men de är ju lite efter i US and A så.

Den matta ytan verkar ha varit ett äkta skal från Apple har det visat sig, men om det bara var planerat för rykten eller något som Apple testade men ratade får vi nog aldrig veta (jag tror på det senare). Synd, för jag hade gärna sett det också.

Fast 5 Mpixel tycker jag mest handlar om att tillfredsställa dom speckåta som tror att ju fler desto bättre för det ser bättre ut på pappret. Men fler pixlar ger många nackdelar (mer brus, tar mer plats, tar längre tid att processa mm) och om optiken ändå inte klarar av att dra nytta av det ger det inga fördelar alls.

Jag tror inte den typen av optik som finns i mobilkamerorna är tillräckligt bra för att 5 Mpixel skulle ge något större lyft (men det kanske finns test som visar på motsatsen?).

Telia kommer att släppa iPhone 3Gs 1 Vecka föra Telenor

Telia kommer att släppa iPhone 3Gs 1 Vecka föra Telenor.

Inside information.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-06-12 12:06
Ursprungligen av Macpelle:

Telia kommer att släppa iPhone 3Gs 1 Vecka föra Telenor.

Inside information.

Låter intressant, är detta bekräftat till 100%?

Bevaka tråden