Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för nya iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 983 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-13 21:40
Ursprungligen av maca:

Yellowsnow? Jag tänkte utnyttja Telias erbjudande att efter 12 månader låsa upp telefonen för några hundringar. Helt enligt abonnemangsavtalets möjligheter och utan inblandning av någon annan/annat är just Telia.

Japp, jag såg det som ett förslag, sedan finns det andra också....
Låser du upp via Telia, så ska det inte vara något problem att köra Tele2.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-13 14:01
Ursprungligen av Goflorp:

Inte det minsta illa om de löser det till lanseringsdatumet.
Eller har du börjat köra Fear-mongering á la USA-media

"DET KAN BLI BRIST PÅ IPHONES!!!!!!"

Man kunde ju hoppas på att Apple pratat med operatörerna i dem länder där den skulle lanseras en vecka senare som i USA.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-06-13 14:27
Ursprungligen av zappee:

Man kunde ju hoppas på att Apple pratat med operatörerna i dem länder där den skulle lanseras en vecka senare som i USA.

Det vore definitivt det bästa
Det kan ju vara så att man även valt att inte släppa den över hela världen samtidigt ( i de länder där iPhone redan är släppt ) utan att man valt att dela upp det som man gjort för att kunna hinna med att skeppa dem alla i den mån som behövs, samt att operatörerna skall ha lite tid att kunna hantera allt.
Man kan ju alltid hoppas iaf

Ursprungligen av zappee:

Illa när det är mindre än en vecka kvar.

Njae - med tanke på att den lanserades för ett par dagar sedan så är det nog inte så konstigt om Vodafone inte fått ordning på sina avtal, kontrakt, officiella kommunikationer etc.

Speciellt inte som vi talar om Italien

Men normalt sett brukar det alltid lösa sig i slutänden på något magiskt vis här nere i söder

Frågan man ställer sig är hur tillgång mot efterfrågan kommer se ut när den släpps den här gången. Jag har svårt att se att det kommer bli samma tryck på den i Sverige den här gången som vid releasen av den första, sen borde ju även tillgången öka när vi nu har två operatörer som säljer den.

Ursprungligen av PeeMaN:

Frågan man ställer sig är hur tillgång mot efterfrågan kommer se ut när den släpps den här gången. Jag har svårt att se att det kommer bli samma tryck på den i Sverige den här gången som vid releasen av den första, sen borde ju även tillgången öka när vi nu har två operatörer som säljer den.

Ja jag tänker inte sitta utanför Telia 4 på morgonen kan jag ju säga i alla fall, det räckte förra året
Nu kan jag t.o.m vänta någon dag känns inte lika coolt att vara först denna gång

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-13 11:12

Efterfrågan kommer nog inte vara så stor som förra året. Eftersom Apple har hållit den så länge hemligt tror jag inte dem har så många på lager och pga av det tror jag ändå att det kommer bli svårt att få tag på i början. Först i Augusti/September kommer det bli enklare.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Efterfrågan kommer nog inte vara så stor som förra året. Eftersom Apple har hållit den så länge hemligt tror jag inte dem har så många på lager och pga av det tror jag ändå att det kommer bli svårt att få tag på i början. Först i Augusti/September kommer det bli enklare.

//Rob

Jag tror tvärtom, tror det kommer vara ganska lätt att få tag på en 3Gs från dag 1.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-13 16:08

Nu med två olika hårdvaru specifikationer, hur kommer Appstore sekulariseras? Kommer applikationer enbart göras med resurskraven hos 3G S, eller kommer kravet på alla applikationer kretsa att de ska fungera på en iPhone 2G / 3G och där man kan se prestanda ökningar i en 3G S. Exempel, högre FPS i spel, snabbare laddtider.

Det kommer säker finnas applikationer som enbart är tekniskt genomförbara under den nya hårdvaran i 3G S och kommer vi då se applikationer som enbart säljs för 3G S i appstore? Vad tror ni andra? Har det framkommit några uppgifter om det?'

Med denna diskution syftar jag enbart till den prestanda ökningen i form av snabbare ARM processor och bättre grafikkretsar, inte funktionstilläggen om magnometer och videostöd i kameran.

Det borde inte vara något problem. Det finns redan idag applikationer som bara fungerar för iPhone och inte för iPod Touch och ändå säljs i AppStore.

Så.. ja, det kommer att komma applikationer som kräver minst iPhone 3G S

Verkar som om försäljningen av iPhone 3G S i USA kommer att bli skaplig:

http://www.appleinsider.com/articles/09/06/13/att_already_sold_out_of_launch_day_iphone_3g_s_pre_orders.html

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-06-14 15:46

Vad tror ni om GPSens exakthet? Med tanke på kompassen så blir det ju lite bättre, nu vet jag vilket håll jag skall gå åt;)
Men allmän träffsäkerhet? Jag kan tycka att min iPhone 3G inte är så super exakt. Min gamla nüvi gps är Mycket bättre.

Ursprungligen av f-our1:

Vad tror ni om GPSens exakthet? Med tanke på kompassen så blir det ju lite bättre, nu vet jag vilket håll jag skall gå åt;)
Men allmän träffsäkerhet? Jag kan tycka att min iPhone 3G inte är så super exakt. Min gamla nüvi gps är Mycket bättre.

Jag kommer köpa TomTom när det kommer, om det nu kommer funka till (gamla) iPhone 3G, ska bli spännande att testa.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-06-14 20:05
Ursprungligen av Patrik D:

Jag kommer köpa TomTom när det kommer, om det nu kommer funka till (gamla) iPhone 3G, ska bli spännande att testa.

Jag kommer skaffa TomTom GPS med, speciellt eftersom min ONE 3rd ed kan starta upp närsomhelst och prata lite om föregående rutt (hände för c:a 1 timme sedan senast.)
Min far som har en likadan har också samma "problem". Båda är uppdaterade osv (dock inte kartorna, men det borde inte påverka huvudprogramvaran).
Samt att det kändes dags att uppdatera kartorna, men de skulle ha runt 600 för det (dels att man köper senaste kartan och även slänger på 12 månaders uppdateringar, så det kändes mer logiskt att lägga de pengarna på en ny GPS, och så dök TomTom upp till iPhone )

Ursprungligen av f-our1:

Vad tror ni om GPSens exakthet? Med tanke på kompassen så blir det ju lite bättre, nu vet jag vilket håll jag skall gå åt;)
Men allmän träffsäkerhet? Jag kan tycka att min iPhone 3G inte är så super exakt. Min gamla nüvi gps är Mycket bättre.

Jag var ute och hårdtestade GPS:en för första gången i helgen, vi Geocachade. För er som inte vet vad det är kolla: www.geocaching.com

Mitt intryck är att den är mycket exakt, men mycket känslig/dålig när det är höghus/träd odyl i vägen. Den måste vara helt oduglig i täta skogar.

  • Medlem
  • 2009-06-21 18:23

någon som vet om högtalarna är bättre än tidigare versioner? Har nämligen väldigt svårt att höra när det ringer pga dom svaga högtalarna

Ursprungligen av JGG:

någon som vet om högtalarna är bättre än tidigare versioner? Har nämligen väldigt svårt att höra när det ringer pga dom svaga högtalarna

Jag brukar stoppa ner iPhonen upp och ner i fickan. Då pekar högt uppåt.
Hört ngnstans att GS högt skall gå och dra lite till i volym.

Ursprungligen av JGG:

någon som vet om högtalarna är bättre än tidigare versioner? Har nämligen väldigt svårt att höra när det ringer pga dom svaga högtalarna

och den drar en fruktansvärt massa batteri...

Ursprungligen av dennersten:

Jag var ute och hårdtestade GPS:en för första gången i helgen, vi Geocachade. För er som inte vet vad det är kolla: www.geocaching.com

Mitt intryck är att den är mycket exakt, men mycket känslig/dålig när det är höghus/träd odyl i vägen. Den måste vara helt oduglig i täta skogar.

geocaching är ngt jag skuklle vilja pyssla med.
Bra grej komma ut i skogen lite, hunden och frun kan vara med - och kameran.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-22 17:48
Ursprungligen av Goflorp:

geocaching är ngt jag skuklle vilja pyssla med.
Bra grej komma ut i skogen lite, hunden och frun kan vara med - och kameran.

Geocatching = nördar som går ut i skogen med en GPS och letar efter skrot som någon annan nörd har lämnat efter sig?

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-14 20:50

Jag kommer förmodligen också att köpa en TomTom. Perfekt att ha med sig speciellt nu när jag ska till USA i september. Hoppas bara att programmet inte kommer att kosta för mycket och kartorna är också prisvärda. Men jag gissar på 150-300€ för TomTom med EU/USA kartorna.

//Rob

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-14 21:01
Ursprungligen av Robo-X:

JMen jag gissar på 150-300€ för TomTom med EU/USA kartorna.

//Rob

Låter lite absurt när man får kartor, program och hårdvara för samma pengar när man köper en GPS. Solteknik tar 1300 kr för Navigator 6 + kartor. I rimlighetens namn så bör det väl hamna där

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-06-14 21:34
Ursprungligen av Jeppe_E:

Låter lite absurt när man får kartor, program och hårdvara för samma pengar när man köper en GPS. Solteknik tar 1300 kr för Navigator 6 + kartor. I rimlighetens namn så bör det väl hamna där

Han kanske även tänkt på den hållare som man kan ha till bilen är med i det priset?

Du har dock rätt att det går att få hela kittet för en mindre summa, men då har den sina begränsningar (som ex vis 512MB minne, så det är svårt att få in fler kartor än de som ingår osv).

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-14 22:34

Ja det låter dyrt men vad vill du hellre bära på. Endast en iPhone eller en iPhone och en tomtom?

//Rob

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-06-15 01:09

Jag kan förstå att Voice R. inte fungerar på 3G på grund av faktiska olikheter mellan telefonerna 3G och 3GS men videoinspelningen kan ju inte vara hårdvaruskillnad utan enbart mjukvaruskillnad. är det någon som kan förklara för mig varför de då väljer att inte släppa videoinspelning till 3Gn?http://www.apple.com/iphone/compare-iphones/

Ursprungligen av thor:

Jag kan förstå att Voice R. inte fungerar på 3G på grund av faktiska olikheter mellan telefonerna 3G och 3GS men videoinspelningen kan ju inte vara hårdvaruskillnad utan enbart mjukvaruskillnad. är det någon som kan förklara för mig varför de då väljer att inte släppa videoinspelning till 3Gn?http://www.apple.com/iphone/compare-iphones/

Voice control menar du? Voice recording, eller voice memo eller vad det kallas kommer väl funka på bägge. Video däremot är vad jag har förstått en faktisk hårdvaruskillnad, kameran i de äldre iPhonarna har en konstruktion som inte kan släppa igenom en videoström utan att det blir något slags släp eller interlacing i bilden, något med slutaren som inte funkar för video. Har jag för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-15 01:23
Ursprungligen av thor:

Jag kan förstå att Voice R. inte fungerar på 3G på grund av faktiska olikheter mellan telefonerna 3G och 3GS men videoinspelningen kan ju inte vara hårdvaruskillnad utan enbart mjukvaruskillnad. är det någon som kan förklara för mig varför de då väljer att inte släppa videoinspelning till 3Gn?Apple - iPhone - Compare iPhone 3G S and iPhone 3G

Jag tycker det är precis tvärtom. Det är större chans att voice control kan komma att fungera på en 3G än att spela in video. Även om 3G kameran kan spela in video (cycorder har visat det) så kanske är den så pass dålig att det är inte möjligt att få bra kvalitet. Det är en helt ny kamera i 3Gs och processorn i nya iPhonen gör det att man kan spela in i 30fps.

//Rob

  • Medlem
  • Motala
  • 2009-06-15 02:30

Plus att de faktiskt behöver något försäljningargument för 3Gs, utöver att den är något snäpp snabbare. Voice Control-grejen är väl också en hårdvarupryl. Introducerades väl först i den nya iPod Shufflen eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-15 08:51
Ursprungligen av Robo-X:

Jag tycker det är precis tvärtom. Det är större chans att voice control kan komma att fungera på en 3G än att spela in video. Även om 3G kameran kan spela in video (cycorder har visat det) så kanske är den så pass dålig att det är inte möjligt att få bra kvalitet. Det är en helt ny kamera i 3Gs och processorn i nya iPhonen gör det att man kan spela in i 30fps.

//Rob

Det funkar o spela in video på 3G, men den kameran stödjer inte 30fps, så de blir liksom meningslöst eftersom de blir hackigt o dant!

Ursprungligen av Minto0:

Det funkar o spela in video på 3G, men den kameran stödjer inte 30fps, så de blir liksom meningslöst eftersom de blir hackigt o dant!

Har du provat Cyorder på en jailbreakad 3G? Jag skulle inte påstå att det blev "hackigt o dant". Tvärtom, det blir en fullt godtagbar kvalite. Motivet från Apples sida är helt enkelt att skapa en skillnad mellan 3Gs och 3G.

Bevaka tråden