- kainen
- Medlem ●
- Täby
Det är väll bättre att gilla en annans inlägg för att visa att man håller med än att skriva samma sak själv efter att någon redan har skrivit det? Det är i alla fall så jag ser på gilla.
Och som det har sagts förut så kommer det alltid finnas personer på forumet som inte tycker att modererandet sköts just som dom vill men de som har hängt här ett tag måste väll ändå hålla med om att vi i alla fall till viss del lyssnar på kritik och tar den till oss och förändrar hur vi jobbar?
Det största problemet är att veta precis vad de flesta medlemmar vill, ofta är det bara dom som vågar kritisera och säga emot som hörs... de som tycker att det är bra som det är hörs inte alls.
Men får vi kritik... ris eller ros för saker i gör så tar vi det till oss och lyssnar, speciellt om det är flera medlemmar som skriver samma sak
Sök innan du postar! Det här ämnet har diskuterats många gånger förr...
Jag håller med till en viss del. Jag är 49 år och kanske inte den mest snabbe med datorer.
Kan också ibland ha lite svårt att tillgodogöra mig eller hitta i forumet men jag har slutat fråga för ofta blir det ett kräng kommentar.
Istället för att svara, tar sig personen tid att tillrättavisa och be en söka istället.
Jag har sökt och hittar inte eller förstår inte vad som skrevs i den tråden.
Jaja.... jag söker vidare
Ha en FAQ vore väl smidigt. Så här zappar du PRAM = länk till Apples hemsida och liknande saker.
Detta gör att alla istället kan svara, läs FAQ innan du postar. och förhoppningsvis är en FAQ lättare att läsa än att plöja igenom 500 trådar....
Precis som du säger så är det så att vi som varit med ett tag är trötta på att besvara samma fråga om och om igen. Detta tror jag inte gäller bara 99.se utan alla forum. Sådan är etiketten och formen för ett forum, att man skall söka själv. Detta är väl kanske något att SPECIELLT tänka på när man som frågande varit medlem i många år utan att själv posta just någonting.
Jag tror inte att det för det mesta handlar om svårighet att hitta information, utan ren lathet eller okunskap i hur ett forum fungerar.
Dessutom tycker jag Adrian Bs svar på detta inlägg i 3.0-tråden är mycket bra och det är värt att ha det här, så Adrian, jag tar mig friheten att klippa och klistra dig litegrann.
När det blir lite stressigt som igår med otroligt mycket tryck på forumet, speciellt i vissa trådar som denna med över 800 inlägg och över 30.000 visningar, så blir det svårare att moderera på ett bra sätt och ibland går det säkert lite för snabbt.
Målet är alltid att inte moderera i onödan och inte låsa trådar kors och tvärs om det inte är befogat.
Samtidigt är det otroligt frusterande för de medlemmar som faktiskt läser nästan alla nya inlägg i tråden om det hela tiden trillar in folk som bara frågar samma sak om och om igen. Det finns förstås en gräns när en tråd blir alldeles för lång, men många personer som skrivit i den här tråden orkade inte ens läsa en enda sida tillbaka utan bara går rakt in och frågar.
Så å ena sidan ska vi inte moderera för mycket, å andra sidan måste vi värna om de medlemmar som annars tycker forumet blir hopplöst om man inte modererar. Vanliga dagar är det lättare att hitta balansen, dagar som igår är det svårare.
Målet är dock att alltid hålla en hövlig ton. Det gäller inte bara moderatorerna, utan även de frustrerade medlemmarna. Man får påpeka att det redan tagits upp i tråden, men gör det på ett hövligt sätt - och om man orkar - länka gärna till inlägget mer svaret.
Det är inte det minsta kul som administratör att ens databas fylls upp med 1000 kopior av varje fråga. Det finns NOLL anledning att släppa på dessa regler. Det är BÄTTRE att vi tillrättavisar nytt folk så de lär sig att söka först. Det gör även att folk kan fokusera på att besvara NYA frågor. Om vi släppte på alla regler så skulle vi ha ett hav av identiska frågor, långt värre än vi har nu (tack vare att existerande medlemmar lärt sig att söka först, just tack vare denna tillrättavisning).
Så stort NEJ från min sida, i egenskap av administratör (dock ej på detta forumet) samt frågebesvarare (tröttsamt med samma fråga om och om igen, påminner om SPAM).
"Jag tror inte att det för det mesta handlar om svårighet att hitta information, utan ren lathet eller okunskap i hur ett forum fungerar."
Det är PRECIS vad det är! Det är grundläggande forumetik, och det är oacceptabelt att inte lära sig vart sökknappen ligger av två anledningar: Du får svaret DIREKT (exakt vad noren eftersöker i sin whine-post), samt du ökar inte spam-nivån i forumet!
Men stämningen på det här forumet är faktiskt ganska låg. Det var dit jag ville komma. Det finns mängder med större forum som inte beter sig på det här sättet.
Det är just sättet hur man tillrättavisar de som gör fel.
Låser trådar, raderar trådar utan att tala om varför, och klankar ned på de som gör "fel".
Hjälp dem i stället….eller låt bli. Varenda gång det klagas på att någon gör fel så dubblas ju mängden inlägg - motverkar ju sitt syfte på något sätt.
Bättre då att ha ett standardsvar en att "inte orka" vara hövlig och visa rätt väg att gå.
Kom ihåg att det behövs betydligt fler muskler för att se sur ut än att le
Men stämningen på det här forumet är faktiskt ganska låg. Det var dit jag ville komma. Det finns mängder med större forum som inte beter sig på det här sättet.
Det är just sättet hur man tillrättavisar de som gör fel.
Låser trådar, raderar trådar utan att tala om varför, och klankar ned på de som gör "fel".
Hjälp dem i stället….eller låt bli. Varenda gång det klagas på att någon gör fel så dubblas ju mängden inlägg - motverkar ju sitt syfte på något sätt.
Bättre då att ha ett standardsvar en att "inte orka" vara hövlig och visa rätt väg att gå.
Kom ihåg att det behövs betydligt fler muskler för att se sur ut än att le
Det hörs att du aldrig modererat ett forum. Lätt att uttala sig om drömscenariot när man inte vart med om att behöva läsa igenom, flytta, låsa, slänga och varna en för-var-dag ökande ström poster. Det är inte alltid speciellt roligt och kan ofta kännas hopplöst.
Jag anser att 99mac har en utomordentligt bra atmosfär där folk är för det mesta hövliga (och väldigt kunniga). Tror det är mac-andan som enar oss så väl.
Varsågod att titta på Gamer-forum för PC-folk, där talar vi krig, barnsligt språkbruk och extremt otrevliga användare, samt tiotusentals kopior av varje fråga "is this computer build good for gaming?".
Men stämningen på det här forumet är faktiskt ganska låg. Det var dit jag ville komma. Det finns mängder med större forum som inte beter sig på det här sättet....
Det där får stå för dig helt och hållet. Här vill jag verkligen anmäla en avvikande åsikt.
Sällan har jag nånstans (såväl IRL som på nätet) stött på en bunte trevligare människor än här.
Jag gissar att 80% av informationen i en dialog/samtal faller bort när vi använder text istf att träffas öga mot öga.... så mkt betoning, händer, osv saknas u.
Däremot kanske du skall granska dig själv lite. Du kanske läser in negativa saker i texten helt i onödan? Du kanske "ser" saker allvarligt när den andre tycker det är en petitess...
Som jag nu, jag är på ett strålande humör. Jäteglad, vill alla på hela jorden väl.. Ändå kan man säkert läsa det här inlägget som att jag anfaller eller nåt...
Ibland får man bara inse att det man skrev var fel/OT/dumt/elakt/etc etc och att man då blir modererad. Bästa man kan göra då om man blir upprörd över detta är;
GÅ IFRÅN DATORN. TÄNK. RESONERA. FÖRSÖK SE DE ANDRAS SIDA AV MYNTET.
Jag förde ett jävla liv en gång när jag blev tillrättavisad. Ända tills en moderator (u know who u are...) skickade mig ett PM : Du blev modererad, inse det. Smält det och gå vidare.
Bästa PM jag fått nånsin.
"Jag tror inte att det för det mesta handlar om svårighet att hitta information, utan ren lathet eller okunskap i hur ett forum fungerar."
!
Där tror jag ni har helt fel - och det är inte bra för stämningen i forumet att ni 'idiotförklarar' medlemmarna! Jag håller med om att det dels är svårt som moderator (har själv varit detta på 99mac i begynnelsen) att hålla balansen mellan ordning och frihet, men dels också att förstår den 'andra sidan' - man blir lätt blind som moderator då man just blir tvungen att upprepa samma frågeställningar om och om igen. Har ni tänkt på vad just detta beror på - att medlemmarna är 'lata och okunniga'? Icke! Snarast att 99mac drar till sig alltmer medlemmar och därmed ökar kvoten av folk som ställer 'samma frågor'.
Jag anar snarare en lathet hos forumets moderatorer än dess medlemmar! Att vara moderator innebär bl.a. att man MÅSTE svara på samma frågor om och om igen. Livet upprepar sig - sorry, that's the way it is!
Där tror jag ni har helt fel - och det är inte bra för stämningen i forumet att ni 'idiotförklarar' medlemmarna! Jag håller med om att det dels är svårt som moderator (har själv varit detta på 99mac i begynnelsen) att hålla balansen mellan ordning och frihet, men dels också att förstår den 'andra sidan' - man blir lätt blind som moderator då man just blir tvungen att upprepa samma frågeställningar om och om igen. Har ni tänkt på vad just detta beror på - att medlemmarna är 'lata och okunniga'? Icke! Snarast att 99mac drar till sig alltmer medlemmar och därmed ökar kvoten av folk som ställer 'samma frågor'.
Jag anar snarare en lathet hos forumets moderatorer än dess medlemmar! Att vara moderator innebär bl.a. att man MÅSTE svara på samma frågor om och om igen. Livet upprepar sig - sorry, that's the way it is!
Ge mig ett exempel där "vi" idiotförklarar en medlem.
Jag just gjorde det i mitt inlägg.
Det pratades om lata inställningar och 'okunskap om hur forumet fungerar'...
Snacka om att sitta på 'höga hästar' och inte ha en ödmjuk inställning till sina läsare/kunder/användare!
Jag säger inte att det här är lätt. Som sagt har jag själv varit moderator och under mörka stunder förbannat vissa enfaldiga inlägg och envist återkommande frågor. Man backar man ett steg så är det inte så konstigt att dessa förekommer. Om man inte accepterar detta eller hänvisar till 'regler som säger att forumet inte skall fungera på detta sätt' så tror jag man biter sig själv i svansen.
Vi har haft den här diskussionen många gånger under åren på 99mac och det verkar vara svårt att komma fram till en lösning som alla accepterar... Givetvis blir problemet mer komplext ju fler vi blir här på forumet! generellt tycker jag att 90% av alla moderatorer sköter sitt jobb förträffligt här, men ni har definitivt olika inställning till ert modererande - vilket många besökare känner. Nivån på toleransen växlar hos er och era respektive argument är nästan alla försvarbara. MEN... sätter ni besökarnas intresse främst eller ert eget? Jag slutade själv som moderator p.g.a. att jag prioriterade mig själv framför mitt uppdrag att serva och underhålla sajten och dess besökare.
Ok, vart leder den här diskussionen? Tja, åtminstone är det bra att åsikter vädras och alla parter får försvara sina ståndpunkter. Men jag tror också alla moderatorer längtar efter 'lugn och ro' - vilket blir svårt om de inte samtidigt sätter besökarna framför sina egna intressen!
Tre beskrivningar av förhållandet mellan moderator och medlem - alla felaktiga.
"sina läsare" - antyder att moderatorerna är något slags utgivare, och att medlemmarna är deras läsare. Fel.
"sina kunder" - antyder att det finns något slags säljare/kund-förhållande. Mellan forumledning och medlem - ja. Mellan moderator och medlem - nej.
"sina användare" - antyder att det är moderatorerna som driver/äger/bestämmer över forumet. Fel.
Jag ser det mer som att moderatorerna är forumets vaktmästare och städare. Som håller rent och snyggt. Som rycker ut när det är stopp i rören. Som byter ut de trasiga glödlamporna. Som skruvar i de lösa skruvarna. Som ser till att reglerna efterföljs.
Det är inte moderatorns jobb att svara på frågorna som ställs. Moderatorn ska se till att frågorna ställs och besvaras på ett snyggt sätt, så att resten av medlemmarna kan dra nytta av frågorna och svaren.
Detta innebär tillrättavisningar. Om en person blir tillrättavisad, så är där kanske 50 andra som stannar på forumet för att det är en ren och snygg och trevlig plats att vistas på. Om man låter blir att tillrättavisa så är det kanske några som lämnar för att de inte trivs längre.
Och då är vi inne på något som jag redan har skrivit i andra liknande diskussioner: man måste se proportionerna.
Om vi nu är 70000, och låt säga 100 av dessa tycker att det modereras för hårt, så betyder det att det finns 69900 som tycker att modereringen är bra. Vilken av dessa grupper ska man rätta sig efter?
Det innebär ju inte att man ska slå ifrån sig all kritik. Naturligtvis ska man ta åt sig av kritik. Naturligtvis ska man försöka vara trevlig och hövlig när man tillrättavisar. Men jag anser att tillrättavisningar behövs för att hålla ordningen.
Om vi nu är 70000, och låt säga 100 av dessa tycker att det modereras för hårt, så betyder det att det finns 69900 som tycker att modereringen är bra. Vilken av dessa grupper ska man rätta sig efter?
Bara av ren nyfikenhet... Vad baserar du dessa siffor på?
Björnström nämnde siffran 70.000 tidigare i tråden. Där tog jag den siffran.
Här i tråden finns en handfull som uttryckt sitt missnöje med modereringen. Jag höjde detta till 100 för att ha god marginal, och för att det var ett fint och runt tal. Och där kom den andra siffran.
Det spelar ingen roll om det är 100 mot 69.900 som jag skrev, eller om det är 100 mot 20.000 eller 10.000. Min poäng var att man måste ta hänsyn till proportionerna, och inte låta en väldigt liten minoritet få ta sig rätten att bestämma vad som är "för hård moderering".
Björnström nämnde siffran 70.000 tidigare i tråden. Där tog jag den siffran.
Här i tråden finns en handfull som uttryckt sitt missnöje med modereringen. Jag höjde detta till 100 för att ha god marginal, och för att det var ett fint och runt tal. Och där kom den andra siffran.
Det spelar ingen roll om det är 100 mot 69.900 som jag skrev, eller om det är 100 mot 20.000 eller 10.000. Min poäng var att man måste ta hänsyn till proportionerna, och inte låta en väldigt liten minoritet få ta sig rätten att bestämma vad som är "för hård moderering".
Det handlar väl snarare om att försöka upprätthålla en god stämning på forumet. Jag säger inte att sidan har ett problem med det, men ditt resonemang håller definitivt inte.
Varför inte? Utveckla.
För att om 99.se hanterar detta genom att ignorera/tysta ner den minoritet som talar öppet om ett problem så kommer stämningen sjunka som en sten.
Då läste du nog inte sista stycket i inlägg #60.
Jag tycker inte att man ska tysta ner och ignorera. Tvärtom så skrev jag att man naturligtvis ska lyssna på, och ta åt sig av, kritik.
Men å andra sidan får man inte låta det gå så långt att den lilla lilla minoriteten har full beslutsrätt om vad som är rätt eller fel.
Man måste ha lite perspektiv, och ta hänsyn till proportionerna.
Om man får in 1000 ja-röster, och 100 nej-röster, så ska man ju naturligtvis lyssna på nej-rösterna också. Men man måste ju ta hänsyn till proportionerna när man ska bestämma omfattningen på de förändringar man eventuellt ska genomföra.
Om jag får välja mellan...
...att vara tuff i modereringen, och därmed skrämma bort 100 personer från forumet, men behålla 1000 andra som tycker att modereringen är bra
eller...
...att släppa på modereringen, de 100 personerna blir nöjda för att de får skriva vad de vill var de vill, men de 1000 tröttnar och lämnar forumet för att de inte trivs längre i röran som uppstått
...så kan du kanske gissa vilket alternativ jag väljer.
Idealet vore naturligtvis att behålla alla 1100, men jag tror inte att det är genomförbart.
(Och siffrorna är alltså inte statistiskt säkerställda, utan är bara till för att illustrera proportioner)
Jag tror jag kan svara i Jespers ställe och säga att han baserar det på erfarenhet. Det är ett så ytterligt litet antal inlägg som vi överhuvudtaget befattar oss med, och bara en bråkdel av dem "modereras" i någon egentlig mening. Jag skulle vilja påstå att det rör sig om några få inlägg per månad som modereras hårt, vilket betyder att det kanske rör sig om någon promille av alla inlägg.
Det betyder att betydligt fler än 99 % av alla inlägg är fullkomligt orörda av moderator, 99ocensurerat alltså
Jag tror jag kan svara i Jespers ställe och säga att han baserar det på erfarenhet. Det är ett så ytterligt litet antal inlägg som vi överhuvudtaget befattar oss med, och bara en bråkdel av dem "modereras" i någon egentlig mening. Jag skulle vilja påstå att det rör sig om några få inlägg per månad som modereras hårt, vilket betyder att det kanske rör sig om någon promille av alla inlägg.
Det betyder att betydligt fler än 99 % av alla inlägg är fullkomligt orörda av moderator, 99ocensurerat alltså
Som sagt, jag har inte sagt att 99 har några problem med detta, men man kommer att få eftersom diskussionsforum i allmänhet skalar rätt dåligt.
Tre beskrivningar av förhållandet mellan moderator och medlem - alla felaktiga.
"sina läsare" - antyder att moderatorerna är något slags utgivare, och att medlemmarna är deras läsare. Fel.
"sina kunder" - antyder att det finns något slags säljare/kund-förhållande. Mellan forumledning och medlem - ja. Mellan moderator och medlem - nej.
"sina användare" - antyder att det är moderatorerna som driver/äger/bestämmer över forumet. Fel.
Nej, du har fått allt om bakfoten Jesper! Det handlar om personligt ansvar - något som tyvärr de flesta tycker är oerhört jobbigt nuförtiden... Du vill förenkla moderatorns ansvar till en passiv 'polisroll' där ni inte behöver gå in mer än nödvändigt och 'bara' (vilket jag inte säger är lätt) hålla ordning och 'god ton' på forumet. Jag vill hävda att det också ligger i en moderators uppgift att 'trigga' och inspirera - att få fart på diskussioner och vända på resonemang för diskussionens egenvärde; att ifrågasätta och sporra - att inspirera och vägleda - se det som en 'lärarroll'! Det handlar helt enkelt om att VÅGA vara aktivt hjälpsam - inte tillrättavisande passiv! Det är därför jag använder ord som 'sina kunder', 'sina läsare' och 'sina användare'... Du, Jesper, hänvisar dessa som 'felaktiga beskrivningar' - jag påstår att det är ansvarsfulla beskrivningar av ert uppdrag. Du pratar med en som har varit moderator i många år.
Kriterierna för detta jobb kan se olika ut, men att fly från ansvaret straffar sig ganska snart.
Visst kan man som moderator välja att vara en aktiv eller passiv representant, men ansvaret faller lika på alla individer som representerar forumet.
Må vara att ni inte alla vill ta detta ansvar och, i viss mån, utmaning - men ni kommer inte ifrån det! Underskatta aldrig kraften hos de människor ni servar.
Hursomhelst; jag upprepar gärna att jag tycker att 99mac är ett, i stort sett, mycket bra forum med vettiga regler och trevlig stämning mellan alla medlemmar och besökare! Och jag vill gärna se att det fortsätter så.... Att rasera vad man byggt upp, går tyvärr fortare än vad man först vill tro.
Där tror jag ni har helt fel - och det är inte bra för stämningen i forumet att ni 'idiotförklarar' medlemmarna! Jag håller med om att det dels är svårt som moderator (har själv varit detta på 99mac i begynnelsen) att hålla balansen mellan ordning och frihet, men dels också att förstår den 'andra sidan' - man blir lätt blind som moderator då man just blir tvungen att upprepa samma frågeställningar om och om igen. Har ni tänkt på vad just detta beror på - att medlemmarna är 'lata och okunniga'? Icke! Snarast att 99mac drar till sig alltmer medlemmar och därmed ökar kvoten av folk som ställer 'samma frågor'.
Jag anar snarare en lathet hos forumets moderatorer än dess medlemmar! Att vara moderator innebär bl.a. att man MÅSTE svara på samma frågor om och om igen. Livet upprepar sig - sorry, that's the way it is!
Och nu citerar du c.hilding som citerar mig - och jag är ingen moderator. Det jag säger är inte nödvändigtvis representativt för hur moderatorerna arbetar eller uppfattar sin roll. Däremot tror jag du har helt fel när du tolkar mig som du gör. Självklart beror inte alla upprepande inlägg på att folk är lata. Men om du tar och läser igenom exempelvis 3.0-tråden så har du hur många exempel som helst på folk som är lata och/eller inte förstår hur BRA forum fungerar.
Detta är inte Sweclockers.
EDIT: Vill också passa på att hålla med tidigare poster som framhåller just svårigheten för människor att ta kritik eller moderering på rätt sätt. Mitt första inlägg här för fem år sedan var klantigt (jag frågade efter en WinMX-klient för OS X, vilket i sig inte längre är fel, eftersom prat om fildelningsklienter inte bryter mot reglerna) - och jag fick mig en uppsträckning. Helt korrekt. Man tar åt sig och går vidare.
När man har fler än 70.000 personer som tillsammans ska utbyta information och kunskaper krävs det någon form av regler för att sajten ska bli användbar. Titta på Wikipedia som har riktigt tuffa regler för vad som får skrivas och hur.
Jag håller dock med om att det "svider" när man blir tillrättalagd och det gäller särskilt för nya medlemmar som ännu inte riktigt greppat det här med stora diskussionsforum. Jag har själv blivit knäppt på näsan flera gånger på andra sajter och det har inte känts kul. Airliners.net är ett exempel som är supermodererat men som också blivit #1 inom flyg.
När man har fler än 70.000 personer som tillsammans ska utbyta information och kunskaper krävs det någon form av regler för att sajten ska bli användbar.
Exakt, du summerar allt jag sagt med en enda mening. Snyggt!
Det finns faktiskt ännu fler skäl att uppmana folk att söka innan de frågar. Om varje person skulle ställa samma fråga på nytt skulle informationsmängden och antalet trådar öka många gånger om, och det skulle göra alla information ÄNNU svårare att hitta, och minska sannolikheten för svar ÄNNU mindre.
En FAQ är en jättebra idé, men tyvärr också en idé som kräver enormt mycket insatser från de som ska underhålla den. Vi har testat den idéen tidigare, och det funkade inte, just pga av det.
Däremot är det alltid trist om någon uppfattar en sådan uppmaning negativt, och det finns all anledning för oss att tänka på att framföra saker på ett vänligt, men likafullt tydligt sätt.
Sen måste jag också tillstå, gällande just tonen på inlägg, att de som modererar och de som skriver mycket, är just människor. Det är som c.hilding skriver ibland oerhört frustrerande att få samma fråga på varje sida i en stor tråd (3.0), eller att det skapas nya trådar hela tiden. Till slut ledsnar folk litegrann och ryter till. Nu är jag inte moderator själv men inser att det måste vara ännu tuffare för dem.
Sen måste jag också tillstå, gällande just tonen på inlägg, att de som modererar och de som skriver mycket, är just människor. Det är som c.hilding skriver ibland oerhört frustrerande att få samma fråga på varje sida i en stor tråd (3.0), eller att det skapas nya trådar hela tiden. Till slut ledsnar folk litegrann och ryter till. Nu är jag inte moderator själv men inser att det måste vara ännu tuffare för dem.
Exakt. En av de värsta sakerna är när folk ställer ofattbart dåliga och onödiga frågor som inte hör hemma i ett forum. Ett exempel på detta: "hur många mhz cpu har iphone?". Klicka här så ser du varför frågan inte hör hemma i ett forum och inte förtjänar sin egen tråd (som bara skjuter ner viktigare trådar från topp-platsen). Det där tog 5 sekunder att hitta på Google och trots det ställer folk sådana frågor dag ut och dag in, vilket tar på ens tålamod som moderator då det antingen är väldigt datorinkompetenta människor som knappt känner till Google; eller ännu troligare: de är bara lata och vill ha svaret processat och serverat att passa dem.
Som moderator är det påfrestande att se hur viktiga trådar pushas ner av totalt onödiga trådar och upprepade frågor, så därför är det helt logiskt att man ibland "ryter till".
Iallafall, som du ser i tråden så säger vi alla samma sak: Sök först på Google, sök sedan i forumet, och till sist ställ frågan. Om alla gör detta så har vi ett forum som inte är översvärmat av värdelösa trådar, vilket i sin tur ökar chanserna rejält att få ett svar på sin tråd (då den inte längre omges av "spam" som pushar ner den).