- c.hilding
- Medlem ●
- Stickhilm?
Trams. Hör talas om USENET/News? (troligen inte) Det funkade för det mesta alldeles utmärkt utan någon som helst moderering. Återkommande frågor ignorerades eller fick snabba svar. De flesta som hängde där gjorde det för att hjälpa folk. Det bästa sättet att snabbt få ett ärende ur världen är att svara på frågan.
De som hittar till Usenet är extremt mycket mer mogna, intelligenta och datorkunniga. Har varit inne på både det och BBSer sedan 1993, men tack för att du antar något om mig och sedan attackerar mig gällande det felaktiga antagandet.
Trams. Hör talas om USENET/News? (troligen inte) Det funkade för det mesta alldeles utmärkt utan någon som helst moderering. Återkommande frågor ignorerades eller fick snabba svar. De flesta som hängde där gjorde det för att hjälpa folk. Det bästa sättet att snabbt få ett ärende ur världen är att svara på frågan.
Usenet fungerade (precis som 99.se) bra med mindre moderering när det var så få användare. När fler och fler fick internetuppkoppling förvandlades det till ett tillhåll för spam och barnporr. Och jo, jag hade många poster på Usenet på 90-talet. Man kan t o m fortfarande hitta dem via... en enkel Googlesökning.
Om någon, nybörjare eller inte, ställer en fråga som redan ställts (eller något annat som är fel) varför måste då så många som inte är moderatorer tala om för den person att det är fel?
För att man inte läst forumvillkoren. Alla är bundna att gå med på dessa.
Som moderator kan jag säga att jag är inte så hård i min moderering, ändå ligger jag tvåa i moderatorstatistiken före Jesper som bidrar väldigt mycket till forumet. Många användare ser inte vad som postas och tas bort, trådar som skapas och tas bort m.m.
Skulle vi helt stoppa att moderera forumet så skulle nog ingen vilja vara kvar här.
Vi skulle behöva fler (aktiva) moderatorer här på 99.se. Gissa om det blir tryck när iPhone 3G S släpps.
70000 är en ointressant siffra.
Hur många av dessa snittar mer än en fråga per vecka i mac-delen av 99.se? 70?
Vad jag ville säga med Usenet-exemplet var att det är skitsnack att det måste bli kaos om ett forum inte modereras. Det gick utmärkt att moderera efter egen smak genom att filtrera inlägg. Man kunde ladda ned lokalt allt som skrevs, sedan sorterade man ut efter nyckelord det som skulle sparas och det som kunde ignoreras. I en mycket aktiv fotogrupp med många postningar kunde man t.ex. låta klienten söka på "nikon d5" i fulltext i alla inlägg och slänga resten. Eller ignorera vissa postare; ignorera hela trådar osv. (praktiskt när helt off-topic trådar skenade iväg) Alltså: man skötte modereringen efter egen smak och tycke. Sedan kunde kulturen se olika ut från grupp till grupp, naturligtvis. Inget paradis på något sätt men det fungerade rätt bra. Det blev en annan kultur helt enkelt. Mindre av seminarium, mer av en massa folk på ett mässgolv som pratar med varandra. Vilket som är bäst är helt enkelt en smaksak.
Jag har inte använt det på ett par, tre år p.g.a. av flera olika mindre samverkande faktorer.
70000 är en ointressant siffra.
Hur många av dessa snittar mer än en fråga per vecka i mac-delen av 99.se? 70?
Det är inte bara regelbundna skribenter som ska vara nöjda med forumet. Även den stora mängd som bara läser, och aldrig skriver, ska också vara nöjda.
Och som jag har påpekat flera gånger redan: Siffrorna är inte på något sätt statistiskt fastställda, utan är bara till för att illustrera proportionerna.
Men OK, vi struntar i 70000. Vi säger att det är 100 mot 10000 i stället då, eller 50 mot 5000, eller 20 mot 2000, om det känns bättre. Oavsett vilket så är det ju ändå en väldigt liten andel som tycker att modererandet är för hårt.
De här diskussionerna dyker upp hyfsat regelbundet. Några gånger per år. Några få personer stirrar sig blinda på ett par modereringar, och förutspår forumets snara undergång om man inte gör radikala förändringar.
Det man inte tänker på är att där är hundratals andra trådar som är orörda, så procentuellt är modereringen inte speciellt hård.
Det man inte heller tänker på är att medlemsantalet faktiskt ökar varje månad. Några försvinner, men många fler tillkommer.
Så det är nog inte på väg mot undergång den här gången heller.
. Oavsett vilket så är det ju ändå en väldigt liten andel som tycker att modererandet är för hårt.
Du har ju ingen aning om mörkertalet. Det kan ju finnas många som har synpunkter på modereringsarbetet och attityden utan att starta trådar om det i feedback? Man vet ju ändå vad svaret blir, dvs "här är inga problem och förresten passar det inte så dra".
Förresten så kanske man borde byta moderatorer då och då? En del har ju modererat sedan jesus gick i kortbrallor och det är klart att man tappar en del entusiasm och ödmjukhet med åren?
Du har ju ingen aning om mörkertalet. Det kan ju finnas många som...
Jag anser att om man inte säger något, så betyder tystnaden att man håller med majoriteten, eller att man inte bryr sig alls.
Tycker man att något är fel, så får man göra sin röst hörd, annars räknas det inte.
Jag anser att om man inte säger något, så betyder tystnaden att man håller med majoriteten,
Det där låter ju som något man sa i Sovjet...
Med det sagt så anser jag att modereringen fungerar hyfsat bra. Adrian B är förmodligen den bästa moderator jag känner till. Det finns undantag dock, en del moderatorer här har en riktigt trist "von oben"-attityd gentemot besökarna samt en genuin tro på sin egen och reglernas ofelbarhet.
Menar du att vi skulle sitta och gissa att där sitter nog någon som tycker si, och där sitter nog någon som tycker så?
Med så många medlemmar så finns det självklart hundratals åsikter om stora och små förändringar.
Men vi kan som sagt inte gissa oss till alla dessa.
Alltså måste folk säga ifrån om de vill ha förändringar.
Det var det jag menade.
Att det kommer en handfull personer och säger att "vi vill ha det så här i stället" och hänvisar till att "det finns säkert ett mörkertal, så vi är säkert många fler" - det räcker inte, tycker jag.
Starta en omröstning som någon föreslog, eller hitta på något annat, för att visa hur stor de missnöjdas skara är. Så länge det inte finns några sådana siffror att diskutera utifrån, så tror jag fortfarande att proportionerna är ungefär 1 på 100.
Det där låter ju som något man sa i Sovjet...
Med det sagt så anser jag att modereringen fungerar hyfsat bra. Adrian B är förmodligen den bästa moderator jag känner till. Det finns undantag dock, en del moderatorer här har en riktigt trist "von oben"-attityd gentemot besökarna samt en genuin tro på sin egen och reglernas ofelbarhet.
Jag har inte sett många anmälningar från dig (eller andra för den delen) som rör moderatorerna. Vi är vuxna människor som kan ta att medlemmar inte gillar det vi gör.
En sak som slog mig när jag följde MacWorlds livebevakning av WWDC nyligen var hur många det var som ropade "cencur" när deras inlägg inte släptes fram i den flod av kommentarer som följde på vad redaktörerna skrev. Dessa personer (som klagade) begrep inte att deras kommentarer hade stört bevakningen och gjort den omöjlig att följa. (Det var visst ett stort antal kommentarer i sekunden som ville in i samma feed.)
Samma sak gäller på 99.se, även om det är helt andar proportioner. Vi måste rensa ibland, tillrättavisa ibland, eftersom vi hellre låter inlägg stå kvar med en kommentar än att de helt raderas (det förekommer ytterst sällan).
Eftersom vi inte har mankraft att göra mer än det minimala för att forumet ska flyta är vi helt beroende av
- att medlemmar anmäler inlägg eller moderatorsingripanden som rimmar illa med forumets idé.
- att medlemmar gillar läget, dvs klagar på rätt plats i rätt sammanhang (tex i Feedback), postar sina trådar på rätt plats, formulerar sig begripligt osv. Att man håller sig till reglerna och praxis där reglerna är bristfälliga.
- att medlemmar är mogna nog att kunna skilja på sak och person.
- att medlemmarna respekterar att det when push comes to shove är moderatorn som avgör om inlägg bör modereras eller inte.
Ingen inbillar sig att reglerna är ofelbara, men det räcker inte med att en enskild medlem tycker att de suger för att avvika från tillämpningen av reglerna.
Anmäl inlägg med von Oben-attityd så tar vi hand om dessa på samma sätt som vi tar hand om andar inlägg som anmäls. Det är inget konstigt med det.
Vi på musikdelen har ju hållt oss lite på vår kant och medvetet inte lagt oss i de andra forumdelarna och på samma sätt har Mac-moderatorerna inte modererat musikdelen (förutom nån ål här och där:)).
Det som vi har haft som linje för moderering på musik är att mer guide'a än tillrättavisa. Som Jesper sa om vaktmästare - på ett museum får man ideligen visa rätt riktning till ett intressant objekt som alla vill se. Detta får man säkert göra 200 gånger om dagen. Är det ok att säga "Läs skylten i entrén om du vill veta nåt. Nu är denna dialog avslutad"?
För min del kan jag om en fråga som ställts flera gånger lika gärna skriva nån hurtig grej om att "Kolla in denna tråd [länk] så hittar du info om det du sökte i din nya tråd". Helt ärligt, vad är jobbigt med att vara lite trevlig och till och med slänga in en smiley i uppmaning av den sorten? Ok, gör snubben om samma grej 10 gånger så kan man kanske bli lite salt men innan man fastställt ett ont/upprepat uppsåt så är det inte speciellt svårt eller jobbigt.
Min högst personliga åsikt.
/Mein
För min del kan jag om en fråga som ställts flera gånger lika gärna skriva nån hurtig grej om att "Kolla in denna tråd [länk] så hittar du info om det du sökte i din nya tråd". Helt ärligt, vad är jobbigt med att vara lite trevlig och till och med slänga in en smiley i uppmaning av den sorten? Ok, gör snubben om samma grej 10 gånger så kan man kanske bli lite salt men innan man fastställt ett ont/upprepat uppsåt så är det inte speciellt svårt eller jobbigt.
Instämmer till fullo. Det som irriterade mig i iPhone 3.0-tråden var faktiskt inte i första hand upprepade frågor (dem har jag full förståelse för) utan de småsura kommentarerna om att frågan redan ställts!
Dessa kommentarer gör ju saken bara värre; tråden sväller och stämningen försämras. Bättre att ge ett väntligt svar med en länk till den plats där frågan diskuteras, eller att hålla tyst!
Detta forum är en del av det stora BRUS av information som heter internet.
Det kommer alltid innebära problem om man i detta internetbrus vill upprätta en lugn hamn med moderatorer och forumregler med en massa §§§.
JAG, men det är bara JAG, tycker inte det är så förfärligt med lite brus med återkommande frågor, men respekterar att 99mac fungerar annorlunda. OM bara fler kunde förstå att icke-moderering eller moderering bara i mycket speciella fall INTE behöver innebära total anarki. Det är faktiskt bara det jag begär.
Så vill jag bara lyfta fram detta inlägg som alla ignorerade men som är det bästa som skrivits i tråden:
Vi på musikdelen har ju hållt oss lite på vår kant och medvetet inte lagt oss i de andra forumdelarna och på samma sätt har Mac-moderatorerna inte modererat musikdelen (förutom nån ål här och där:)).
Det som vi har haft som linje för moderering på musik är att mer guide'a än tillrättavisa. Som Jesper sa om vaktmästare - på ett museum får man ideligen visa rätt riktning till ett intressant objekt som alla vill se. Detta får man säkert göra 200 gånger om dagen. Är det ok att säga "Läs skylten i entrén om du vill veta nåt. Nu är denna dialog avslutad"?
FAQ var en bra idé. FAQ! FAQ! FAQ!
Kan ju lämpligen byggas upp över tid. När ett bra svar ges på en vanlig fråga, klistra in frågan och svaret i FAQen.
Tycker jag.
Fast detta kanske är fel tråd..
Ps - Naturligtvis måste första frågan i FAQen vara "Hur söker man?"
Problemet med FAQer är att de till slut blir så stora att ingen orkar söka i dem, utan vänder sig till användarna på forumet.
Ett aktivt redaktörsskap på på de olika forumen tror jag är ett sätt att guida oss till rätt trådar. Aktiva redaktörer som kan lyfta fram de heta trådarna på ett tydligt och synligt sätt så de ofta blir våra första val.
/c
Problemet med FAQer är att de till slut blir så stora att ingen orkar söka i dem, utan vänder sig till användarna på forumet.
Att ha det i trådar i forumet har samma problem (därav alla "Hur gör jag X?"/"Gör en sökning!"-trådar), så jag tror att bra FAQ:s eller en wiki kunde samla ihop det på ett mer hittbart sätt.
Inte minst för att sökmotorn här är såpass dålig.
(Ett problem är också att man bara ser de som inte hittar/inte vill använda FAQ/göra en sökning - de som hittar ett svar på sin fråga skriver naturligtvis ingenting.)
Fast detta har diskuterats förut. Dags att låsa tråden?
I den bästa av världar så skulle många saker se annorlunda ut. Vi skulle ha en FAQ, vi skulle ha aktiva, guidande, moderatorer (typ mentorer) etc.
Men, när allt kommer omkring så är vi ett antal vanliga snubbar som har några minuter per dag att förfoga till att göra det som vi finner mest nödvändigt.
När det gäller att ta in nya moderatorer så söker vi alltid efter nytillskott, så alla som är intresserade, eller har ett bra tips om någon som kan vara lämplig som moderator kan vända sig till vem som helst av oss befintliga moderatorer med förslag. Och som det brukar heta i platsannonser, "vi ser gärna kvinnliga sökande".
Först, jag har inget emot hur detta forum modereras - jag trivs mycket bra
Nu har inte varit inne i iPhone 3-tråden så jag vet inte om den skiljer sig
Till frågan om FaQ/guider som kanske kunde hjälpa upp en del - i vart fall för dem som försöker söka
Det är ett xxxxx jobb att göra sådana och se till att de uppdateras - inget jag anser att man ska lägga på moderatorer och andra som redan lägger ner massor med jobb. Frågan är om man skulle kunna göra använda "wiki" för det. Jag vet varken om det går att lägga in i detta forum eller hur mycket jobb som verkligen ligger bakom sådan men om det är möjligt kanske man kunde göra en test med några få ämne och se hur det fungerar.
Frågan är om man skulle kunna göra använda "wiki" för det. Jag vet varken om det går att lägga in i detta forum eller hur mycket jobb som verkligen ligger bakom sådan men om det är möjligt kanske man kunde göra en test med några få ämne och se hur det fungerar.
Det har redan gjorts försök med wiki, och det fungerade tydligen inte så bra.
http://www.99.se/feedback/91900-vart-tog-99mac-wiki-vaegen.html
Tänk att detta aldrig dör. Min aktivitet på 99 har varit tramisgt låg de senaste åren, faktiskt på grund av den otroligt gnälliga attityden från användarna. En ny "censur- eller hata-modereringen-tråd" varje dag. Uppenbarligen lider detta forum fortfarande av detta problem, så det blir väl att fortsätta hålla sig borta. Synd.
Tänk att detta aldrig dör. Min aktivitet på 99 har varit tramisgt låg de senaste åren, faktiskt på grund av den otroligt gnälliga attityden från användarna. En ny "censur- eller hata-modereringen-tråd" varje dag. Uppenbarligen lider detta forum fortfarande av detta problem, så det blir väl att fortsätta hålla sig borta. Synd.
+1
Det blir nog så när alla har rätten att säga vad de vill.
Det kommer alltid dyka upp människor med 5 inlägg på forumet och ge sig på "tonen".
Att jag som vart med ett tag faktiskt känner den som är mottagare (hän kanske har 5000 inlägg här) förbises totalt.
Sedan kommer det alltid finnas totala nybörjare som ramlar rakt in i helt fel tråd, med helt fel fråga, på helt fel sätt...
Det får vi väl tåla. De kan vi väl tipsa, prata till rätta osv.
Likaså får vi tåla kidsen som regar sig samma dag som uppdateringen, inte läser ett skit utan går in rakt in i en tråd och skriver en fråga typ "Hur gör jag? Jag har en jailbrejkad fransk lur med synkroniserad verktygslåda och förnicklad skruv" i inlägg 748, lösningen på exakt samma problem är redan "levererad" i inlägg 746 ...
Här är det ingen idé försöka prata till rätta, eller komma med tips på hur det skall gå till. Efter de löst sitt problem med ngt "error 1650" så ser vi dem aldrig mer.
Själv är jag förbannat less på dem.
Sedan har jag sagt det tidigare att alla ni som gnäller och inte tycker att skrona passar här; antingen påverkar ni åt rätt riktning genom att kavla upp ärmarna och göra bra ifrån er, var föredömen. knäpp surpöttarna på näsan genom att sbvara korrekt, hjälpa till, var trevliga.
Eller så får man väl byta skor då? det finns ju andra forum på nätet.
Gud vad jag håller med.
Jävla trams det ska bli så fort folk blir tillrättavisade. Detta är det organiserat forum. Med regler.
Vad med detta ska vara så oerhört svårt att förstå och följa?
Har inte postat så mycket men försöker titta in ngr gånger i veckan. Har blivit tillsagd ett par gånger när jag postat fel eller inte haft tillräckligt bra rubrik, men aldrig känt att moderatorerna varit otrevliga. Tycker nog de håller ganska bra stil här.
Lite gnäll om man jämför med andra forum generellt. Om det är något "otrevligt" här så är det oftast vissa medlemmar som kanske har en lite vass ton.
Jag kan inte mer än att hålla med er alla.
Nu kanske det inte är någon som upplever just mig som ett problem, men kanske...
Denna post är inget försvarstal från mig, inte heller uttrycker den det kollektiva medvetandet av alla moderatorer - utan är mina högst personliga åsikter.
JA - Det modereras hårt ibland, med en del "ogenomtänkta" kommentarer, men tro mig att det inte finns någon illvilja - bara en vilja att följa reglerna som vi har sagt att vi ska hjälpa till att upprätthålla.
Av tidsbrist kan det ibland bli plumpa inlägg, som inte uppfattas korrekt - men å andra sidan så är en korrekt (kort) moderering bättre än ingen moderering.
NEJ - Det finns inga elaka moderatorer som är ute efter dig, under 6 månader så tror jag 4 medlemmar och deras attityd diskuterats på moderatordelen av forumet, och tro mig när jag säger att DOM förtjänade det. Men inte ens då har det varit några syrliga kommentarer utan sakliga diskussioner om hur vi ska lösa vissa gruskorn i maskinen.
Min vardag ser ut så här: jag har två fulltidstjänster (eget) sambo, barn och villa, och en massa privata intressen. Så man kan säga att jag har fullt upp med det livet ger mig.
Jag har trots detta valt att erbjuda mina fingrar som moderator - Varför?
Av den enda enkla anledningen, när jag kom tillbaka till Apple i och med OSX efter många PC-år, så är detta forum det enskilt viktigaste källan till information, meningsutbyte, skratt och glada personer som vill ge mig en del av sin tid. På grund av det kände jag att det var viktigt att vara schysst tillbaka.
Jag vet att ni som vill att modereringen kan vara snällare/mer rådigvande osv har ett gott syfte och att ni vill att 99 ska bli en bättre plats, och jag vill bara avsluta med att jag som moderator har precis samma vision och mindset dom timmar jag kan vika och sitta framför datorn...
/Tangen