Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför köpa Apple TV när TVIX finns?

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2009-06-22 15:33
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag blir lite förvånad över folk som försvarar den rel. svaga hårdvaran som finns i Apple TV.

Hur vi än så gärna vill så är Apple inte innovatörer som tror på massmarknadsprodukter. Apple har gjort ett antal strategiska val som inte passar massmarknad.

* SCSI diskar istället för IDE
* Firewire istället för USB
* Egna portstandarder istället för VGA
* Displayport istället för DVI
... osv osv osv

Apple tror helt enkelt inte på att ta fram hårdvara som ger dig 1080p i röven än, då marknaden inte är tillräckligt stor för att betala för det.

Vi "pro consumers" som vill ha annat får helt enkelt välja någon annan leverantör än apple.

Sen har vi en mängd andra faktorer:
- USA är en starkare marknad
- USA har inte PAL, oavsett vad du tycker om det
- USA finns det inte bredband som är snabbare än 10 Mbit/s
- I Sverige har inte ens SF-Anytime (som hållt på i 5 år!) lyckats hyra ut film...

Par andra saker:
- VC-1 ger ju en average bitrate på runt 20 Mbit/s - Det får du inte ens i svenska BB nät. Glöm det en streamingtjänst
- Att sätta upp mirrors på HD i europa kostar en slant, dom lär inte bygga en egen hall utan prata med sina vänner på Akami - Titta på deras prislista så inser alla att det inte är så roligt med streaming...

Ursprungligen av studiox:

...- VC-1...

Den dog väl i princip i och med att HD-DVD valdes bort?
Microsofts största förlust hittills.

Ursprungligen av Erik.dv:

...den hanterar som sagt inte ens vad vi i Sverige skulle klassa som HD - 720p25 eller 720i50. Då får man nöja sig med 960x540 pixlar i stället vilket inte ens är HD ("High Definition usually refers to 720 lines of video format resolution or more displayed in a horizontal fashion from top to bottom").
...

AppleTV har alltid klarat 720p25 upp till 5MBit. Idag klarar den 720p25 upp till åtmninstone 6,9MBit med halvsekunders spikar upp till 12MBit. Jag har själv kört 720p25 med CBR 6,5MBit i egen AppleTV.
Att Apple sedan väljer att inte redovisa detta är tråkigt. Precis som du skriver är dagens specifikation 720p24, men där har tidigare stått "1280 x 720 bildpunkter med 25 bildrutor/s". Varför Apple har ändrat vet jag inte. Sanningen är att prestanda har gått upp sedan introduktionen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-05 16:38

At ATV klara 1280x720p25 vid 6-7Mbit med en VBR peak på upp till 12MBit var en positiv överraskning och är i stort "vad man behöver" gällande 720p. Väldigt märkligt Apple inte vill redovisa detta! Fortfarande är avsaknaden av 1080p trist. Säga vad man vill om 720p vs 1080p men det senare är det som gäller för mycket och inte minst ska "media stationer" ha fullt stöd för det (1080p50 är lite over the top kanske ).

  • Oregistrerad
  • 2009-07-07 16:50
Ursprungligen av Erik.dv:

At ATV klara 1280x720p25 vid 6-7Mbit med en VBR peak på upp till 12MBit var en positiv överraskning och är i stort "vad man behöver" gällande 720p. Väldigt märkligt Apple inte vill redovisa detta! Fortfarande är avsaknaden av 1080p trist. Säga vad man vill om 720p vs 1080p men det senare är det som gäller för mycket och inte minst ska "media stationer" ha fullt stöd för det (1080p50 är lite over the top kanske ).

Sen finns det ju lite andra saker också, att du helt ska ha minst 50" för att i överhuvudtaget ha någon glädje av 1080, och har du 50" ska du väl sitta en 4-5 meter från skärmen. Då blir det nice.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-01-11 18:48

Inte ens experterna ser skillnad mellan hd och full-hd

Ursprungligen av studiox:

Sen finns det ju lite andra saker också, att du helt ska ha minst 50" för att i överhuvudtaget ha någon glädje av 1080, och har du 50" ska du väl sitta en 4-5 meter från skärmen. Då blir det nice.

Inte ens experterna ser skillnad mellan hd och full-hd på riktigt nära håll.
Plasma vs lcd: Experterna lurade i blindtest - M3

Förvisso några år på nacken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-12 16:44
Ursprungligen av Sten_n:

Inte ens experterna ser skillnad mellan hd och full-hd på riktigt nära håll.
Plasma vs lcd: Experterna lurade i blindtest - M3

Förvisso några år på nacken.

... plus att M3s paneler brukar vara allmänt kassa

Däremot är det väl ingen som tror att man ska se (stor) skillnad på 1080p och 720p på en 42" plasma? De upplösningarna är gjorda för projektorvisningar. De enda som påstår något annat är försäljare och prylnördar.

När jag såg Avatar 3D på Rigoletto häromveckan så visades "1080p60" uppe i vänstra hörnet i början av reklamen, hehe. Filmen har naturligtvis högre upplösning än så, men reklamen körs alltså i 1080p, på en stor bioduk. Säger en del om hur kapabel den upplösningen är, för inte märkte jag något konstigt inte.

Edit: Själv köper jag bluray eftersom det är så bra bilden kan bli hemma... Steget från DVD är enormt, men steget från 720p till 1080p märker jag inte av.

Om jag var tvungen att välja mellan en opatchad Apple TV och en Tvix skulle jag utan tvekan välja Tvixen, men om patchning av Apple TV:n är ett alternativ skulle jag välja det vilken dag som helst.

Jag kör XBMC på min Apple TV och den käkar alla format man kan tänka sig (i alla fall format utan DRM). I dagarna har det även släppts drivrutiner för Broadcoms Crystal HD-kort som gör att jag kan spela upp 1080p mkv-filer utan större problem*.

Detta kräver dock en del pyssel (speciellt om man skall använda Crystal HD, då man måste öppna ATV:n för att stoppa i kortet) och man tappar antagligen all form av garanti, men jag har svårt att se att man kan få en lika flexibel produkt med större mediastöd till en lägre peng än så.

En begagnad ATV kan man väl få för 1400:- eller nåt, och Crystal HD-kortet får man på eBay för under 200:- i dagsläget.

* Kommer att kunna spela utan större problem. Varken drivrutinen eller stödet i XBMC är helt färdigt ännu, utan befinner sig som bäst på ett tidigt alphastadium.

Har inte alls förstått vad ATV ska vara bra föröverhuvudtaget. En ny Mac Mini som ju dessutom är en riktig dator är väl det man behöver som mediacenter.
Men jag fattar väl ingenting...?

Ursprungligen av Svante S:

Har inte alls förstått vad ATV ska vara bra föröverhuvudtaget. En ny Mac Mini som ju dessutom är en riktig dator är väl det man behöver som mediacenter.
Men jag fattar väl ingenting...?

Är väl en prisskillnad också? fast nu är ju appletvn lite gammal i hårdvara jämfört med macmini så då är det väl bättre att betala mer.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-01-09 15:54

Vitsen med AppleTV är just att den inte är ett mediacenter, det är min dator som är centret. AppleTV visar det som finns på centret. I mitt tycke mycket bättre att ha några stycken AppleTV och bara en dator i stället för att ha flera datorer.

En MacMini som mediaserver - själva centarmodulen - och den gamla ATV'n i lilltösens rum är det ultimata. Jag tänkte just ge bort ATV'n nu när jag skaffat MacMini...men kom ju på att lilltösen snart vill ha eget rum och egen teve. fast det dröjer nog...men ATV'n är nog klart användbar även om 3 år :-).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-01-10 08:09

Ja du Bob! När man läser dina inlägg om att ge bort blir man helt klart skeptisk. Faktum är att jag har blivit mer eller mindre omvänd. Eftersom Handbrake idag klarar en del av de där fulformaten, som skrivits om, behöver jag inte slänga en del av det som puckat nog är avi- eller divX-kodat. Jag konverterar. När jag dessutom sitter med en i7:a med 8Gb ram, tar det väldigt lite tid i jmf med när jag satt och försökte ta mig igenom konverteringar med G4, 1.5Ghz och 1,25Gb ram. Men men. Jag väntar ut Appels uppgraderingar.

Ursprungligen av Ricard:

Ja du Bob! När man läser dina inlägg om att ge bort blir man helt klart skeptisk. Faktum är att jag har blivit mer eller mindre omvänd. Eftersom Handbrake idag klarar en del av de där fulformaten, som skrivits om, behöver jag inte slänga en del av det som puckat nog är avi- eller divX-kodat. Jag konverterar. När jag dessutom sitter med en i7:a med 8Gb ram, tar det väldigt lite tid i jmf med när jag satt och försökte ta mig igenom konverteringar med G4, 1.5Ghz och 1,25Gb ram. Men men. Jag väntar ut Appels uppgraderingar.

Jo, men hur kul är det att

1. Koda om filmerna
2. Få sämre kvalité

?

Skall blir intressant och se hur Boxee Box fungerar när D-Link släpper den. Verkar ju ok. Och äntligen baserar någon stor hårdvarutillverkare mjukvaran på XBMC (i detta fall Boxee, som är baserat på XBMC).

Boxee - Boxee Box by D-Link
Boxee Launches Beta with New UI, Boxee Box

Så prutt på ATV.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-01-11 13:41

Har en TVIX 6600, ja den spelar i princip ALLT. Och ja 1080 är inget som helst problem! (endast viss killer samples med superhög bitrate, alltså inget som man anvder). Den ska även klara "rena" blueray image (ej testat).

Rekommenderar absolut inte 6500, den har en bug som gör att bilden kan försvinna slumpmässigt... (reklamerade min)

Macen som mediacenter är inte bra, klarar inte 23.967Hz... (googla om du inte vet vad det är)

Senast redigerat 2010-01-11 14:00

Hur är det med TVIX m.fl. när det gäller AVCHD-material inspelat med full HD-videokamera? Jag vet att de _kan_ spela upp men hur är det med smidigheten? Playlists (fattigmansredigering)? Spela upp allt i en följd utan att behöva välja och starta varenda klipp för sig?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-25 15:44
Ursprungligen av johan_tanying:

Hur är det med TVIX m.fl. när det gäller AVCHD-material inspelat med full HD-videokamera? Jag vet att de _kan_ spela upp men hur är det med smidigheten? Playlists (fattigmansredigering)? Spela upp allt i en följd utan att behöva välja och starta varenda klipp för sig?

Jag har en Western HD TV som man kopplar till en extern hårddisk. Det han varit löjligt billig, nedåt 800 kronor, PLUS att den läser HFS+ diskar. Den har inga tjusiga menyer så som plex osv, utan man trycker sig fram mellan menyer och mappar med filer. För mig funkar det bra - för det priset, och det är skönt att slippa alla hårda medier (dvd'er osv). Jag rippar allt till filer som jag sedan kör från Western. Den skall ta 1080p men jag har för mig att om det är riktigt krävande scener, stora panoreringar, går den på knäna. Så vill man vara helt säker med 1080p material får man nog gå på kraftigare apparater. Det bästa är nog att testa före köp. Ta med en extern hårddisk med några filer och be att få den provad i butik.

Tack för svaret - låter ju prisvärt åtminstone. Och här i Beijing är det ännu billigare - motsvarande 580 kr (western digital tv - ÉÌÆ·ËÑË÷ - ¾©¶«É̳Ç). Ser nu på WDs hemsida att det finns en ny variant med nätverk: WD TV Live. 150 USD i USA. Kanske snart dags att slå till på nåt i den här stilen?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-25 16:55
Ursprungligen av johan_tanying:

Tack för svaret - låter ju prisvärt åtminstone. Och här i Beijing är det ännu billigare - motsvarande 580 kr (western digital tv - ÉÌÆ·ËÑË÷ - ¾©¶«É̳Ç). Ser nu på WDs hemsida att det finns en ny variant med nätverk: WD TV Live. 150 USD i USA. Kanske snart dags att slå till på nåt i den här stilen?

Ja, jag är väldigt nöjd och HFS+ stödet var avgörande för min del. Vill inte trassla med NTFS eller FAT. Men som sagt, provkör först.

När man talar om trollen... Här kommer LaCie med något nytt: Test: Minimal mediaspelare från Lacie - Prylportalen

LaCie har ju av tradition haft gott mac-stöd, men i just denna recension står inget. Får väl söka lite mer på nätet. NTFS vill man ju undvika så långt det går - blev inte imponerad av exempelvis Paragons NTFS-stöd jag testade tidigare.

Så, det verkar ju lossa lite nu, så kanske man skall vänta framemot våren med inköp. Har ändå ingen tid att se på film pga mycket jobb den närmsta tiden.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-26 09:20

Den har en intern disk och då är det väl inte lika viktigt med stöd för andra filsystem. Filmerna kan man föra över via ethernet.

Det var nu ett tag sedan jag skrev i denna tråd och det har hänt en hel del hemma hos mig
Apple TVn är på skroten där den hör hemma och istället så är det Mac Mini som agerar mediahubb tillsammans med en NAS Netgear ReadyNas Pro.

Hela mitt filmbibliotek ca 350 originalfilmer samt en ca 80-100 BD kopiorl 720 + 1080p filmer ligger nu på Servern okomprimerat och Plex är det ultimata verktyget för att få upp snygga Coverarts och listor utan problem med hack eller annat.

Nackdelen ja det är att det tar en satans plats, men å andra sidan är ju hårddiskar inte så dyrt idag.

Testade Twixen (6500) men enligt mig är det ett skämt i jämförelse, tråkiga menyer allmänt seg och filstödet kunde varit bättre! Då föredrar jag nog hellre Apple TV med XBMC.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-02 07:53

Hur rippar du blueray? Vilka filmer har du sparat som 720? Vanliga DVD-filmer har ju en höjd på 560-ungefär.

Ursprungligen av planB:

Hur rippar du blueray? Vilka filmer har du sparat som 720? Vanliga DVD-filmer har ju en höjd på 560-ungefär.

Har en Extern BD läsare och använder programmet Make MKV

Filmer som är 1080P osv är från BluRay original.

  • Medlem
  • 2010-03-04 00:45

Vad är det för fel på WDTV Live HD?
Billigare och bättre.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-03-04 19:41
Ursprungligen av Jordi:

Vad är det för fel på WDTV Live HD?
Billigare och bättre.

Den fanns inte när tråden startades.

Sammanställning av LaCies digra utbud - nio modeller!

LaCie - External Hard Drives, DVD±RW Drives, Monitors

Classic HD och Mini HD verkar ju intressanta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-28 20:22

Du måste tom ha dem i iTunes...
Du kan dock "jailbreaka" din aTV, t ex med aFlash, då kan du lägga dina filmer i olika format på externa diskar/NAS:
aTV Flash -- The Ultimate AppleTV Enhancement

Bevaka tråden