Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ultrasn0w släppt! 3.0 upplåsning

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 10:11

Min senaste Telialåsta 8GB 3G lur inhandlades från Tradera för ngn vecka sedan. Den visade sig vara yellowsn0w jailbreakad och trots unlock fungerade den bara med det medföljande Rebelsimkort. Körde jag med rent SIM kort sökte den varken nät eller rapporterade SIM-kortet som missing. Dags alltså att blåsa den ren och breaka upp den ordentligt med Ultra och jösses vilken njutning att kunna byta SIM efter behag och inte behöva toggla flight-mode 111 gånger för att få nät. Jag fick t.o.m 3G ikonen på plats.

Dev-Team är ta mig f-n kungar.

  • Medlem
  • 2009-06-25 15:50

Hej jag har en iPhone 3G 2.1 som jag använder tillsammans med ett fakesim för att få den att funka med tele2 (är låst till telia)

Vill nu updatera den till 3.0 och låsa upp den med ultrasn0w men undrar om jag behöver ett telia sim för att aktivera den efter det att jag updaterat den i iTunes?

Ursprungligen av Xitac:

Hej jag har en iPhone 3G 2.1 som jag använder tillsammans med ett fakesim för att få den att funka med tele2 (är låst till telia)

Vill nu updatera den till 3.0 och låsa upp den med ultrasn0w men undrar om jag behöver ett telia sim för att aktivera den efter det att jag updaterat den i iTunes?

Nej.

......

Hej, jag har stött på ett tråkigt problem med min Iphone 3G lur, den är köpt lagligt i Indien i en affär och låst till Airtel, garantin är kvar och jag kollade den på apples hemsida och allt är i sin ordning. (varför jag nämner det är för att utesluta att jag köpt nån skit kopia) Jag har uppdaterat till 3.0 via itunes och sen gjort en jailbreak som funkar med redsnow. Allt bra så här långt, jag har även lagt in ultrasn0w via Cydia och det funkade även utan felmedd. Men jag får ingen kontakt med nätverket nu, har tele2 och jag kan se alla nätverk i nätverkslistan. Men när jag försöker lägga till det manuelt säger den bara att den inte kan få kontakt med nätverket längre. Jag har testat att slå av 3g och installera om Ultrasnow, har testat att blåsa telefonen ren och sen köra allt igen. Har testat att återställa nätverksinställningar x antal gånger. Har testat att köra på vanliga bandet och 3g. Inget funkar det står bara NO FUCKING JÄVLA SERVICE (är så trött på den texten nu...) Innan 3.0 var den ocskå jailbreakad och det funkade bra, fick dock aldrig 3g att funka. Har läst igenom många trådar och forum och hittar fler som har samma problem men inga lösningar. Det här är min andra Iphone så jag är inte ett totalt blåbär. Är mycket tacksam för alla tips och tankar kring det här!

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-06-29 11:27
Ursprungligen av martinvkrogh:

Hej, jag har stött på ett tråkigt problem med min Iphone 3G lur, den är köpt lagligt i Indien i en affär och låst till Airtel, garantin är kvar och jag kollade den på apples hemsida och allt är i sin ordning. (varför jag nämner det är för att utesluta att jag köpt nån skit kopia) Jag har uppdaterat till 3.0 via itunes och sen gjort en jailbreak som funkar med redsnow. Allt bra så här långt, jag har även lagt in ultrasn0w via Cydia och det funkade även utan felmedd. Men jag får ingen kontakt med nätverket nu, har tele2 och jag kan se alla nätverk i nätverkslistan. Men när jag försöker lägga till det manuelt säger den bara att den inte kan få kontakt med nätverket längre. Jag har testat att slå av 3g och installera om Ultrasnow, har testat att blåsa telefonen ren och sen köra allt igen. Har testat att återställa nätverksinställningar x antal gånger. Har testat att köra på vanliga bandet och 3g. Inget funkar det står bara NO FUCKING JÄVLA SERVICE (är så trött på den texten nu...) Innan 3.0 var den ocskå jailbreakad och det funkade bra, fick dock aldrig 3g att funka. Har läst igenom många trådar och forum och hittar fler som har samma problem men inga lösningar. Det här är min andra Iphone så jag är inte ett totalt blåbär. Är mycket tacksam för alla tips och tankar kring det här!

Eftersom du provat att blåsa den ren kan det ju inte vara ett problem där. Du kan ju dock prova ditt sim kort i en annan telefon, gärna en annan iphone. Sen kan du ju även prova ett annat kort i din egna.
Ett annat alternativ kan ju vara att nedgradera till senast fungerade firmware tills en lösning kommer eller så skickar du iväg telefonen på garanti och är bered att ta smällen att du kanske får betala servicen om det inte var något fel på telefonen.

  • Oregistrerad
  • 2009-06-29 11:48
Ursprungligen av martinvkrogh:

Hej, jag har stött på ett tråkigt problem med min Iphone 3G lur, den är köpt lagligt i Indien i en affär och låst till Airtel, garantin är kvar och jag kollade den på apples hemsida och allt är i sin ordning. (varför jag nämner det är för att utesluta att jag köpt nån skit kopia) Jag har uppdaterat till 3.0 via itunes och sen gjort en jailbreak som funkar med redsnow. Allt bra så här långt, jag har även lagt in ultrasn0w via Cydia och det funkade även utan felmedd. Men jag får ingen kontakt med nätverket nu, har tele2 och jag kan se alla nätverk i nätverkslistan. Men när jag försöker lägga till det manuelt säger den bara att den inte kan få kontakt med nätverket längre. Jag har testat att slå av 3g och installera om Ultrasnow, har testat att blåsa telefonen ren och sen köra allt igen. Har testat att återställa nätverksinställningar x antal gånger. Har testat att köra på vanliga bandet och 3g. Inget funkar det står bara NO FUCKING JÄVLA SERVICE (är så trött på den texten nu...) Innan 3.0 var den ocskå jailbreakad och det funkade bra, fick dock aldrig 3g att funka. Har läst igenom många trådar och forum och hittar fler som har samma problem men inga lösningar. Det här är min andra Iphone så jag är inte ett totalt blåbär. Är mycket tacksam för alla tips och tankar kring det här!

Det här vet du säkert redan, men tänkte säga det ändå, då du redan gått igenom mycket.

Ditt SIM måste ha PIN koden avaktiverad. Det kan fungera ibland ändå (exempelvis gjorde det så för mig då jag körde 2.0 men när jag uppgraderade till 2.1 så fick jag det aldrig att fungera, inte på 3.0 heller)

SIM kort med pre-PIN (som används för att skilja företagssamtal och privatsamtal fungerar också mycket dåligt med 3.0 har jag läst)

Det kan ju vara något strul med ditt simkort också? Har du testat att köra det i en annan telefon? Inte så sannolikt att det händer precis när du uppgraderar, men vem vet?

Jag skulle också testa att boota up telefonen utan sim och sen stoppa i sim kortet när allt är klart och yellowsn0w är igång just in case.

Har du möjlighet att låna ett annat SIM så skulle det också hjälpa.

Tack Studiox för tipsen men har tyvärr testat båda sakerna du nämner. Har också tänkt tanken att det kan vara mitt simkort men har inte hittat nån med Telia eller Telenor än. Fortsätter att försöka, ringde även Apple support och dom kunde inte hjälpa mig men hänvisade mig till en Telia butik får se vad dom säger imorgon!

Ursprungligen av martinvkrogh:

Tack Studiox för tipsen men har tyvärr testat båda sakerna du nämner. Har också tänkt tanken att det kan vara mitt simkort men har inte hittat nån med Telia eller Telenor än. Fortsätter att försöka, ringde även Apple support och dom kunde inte hjälpa mig men hänvisade mig till en Telia butik får se vad dom säger imorgon!

ringde du Apple för att få hjälp att få ultrasn0w att fungera?

Heheheheh nej inte direkt, just nu funkar inte ens mitt airtel sim kort i tel. Och jag hade hoppats att dom var så snälla och skulle hjälpa mig. Så jag återställde telefonen och gick till affären men dom kunde inte göra nånting.

Nu har jag äntligen lyckats få det att funka! Till er som har samma problem så gjorde jag så att jag körde en total återställning av telefonen, lät telefonen vara blank under hela upplåsningen. (DVS att jag inte synkade luren med min säkerhetskopierade itunes backup förens allt var klart). Sen gjorde jag som guiderna säger. Jag tog dock ut simkortet under hela processen (redsnow och ultrasnow). När jag väl kom till steget att sätta igång Cydia, gick jag in i settings och stängde av både push funktionen och 3g och platsknappen och datatarfiken. Sen installerade jag Ultrasnow, startade om telefonen som man ska. Det funkade fortfarande inte så jag återställde nätverksinställningar och vips allt funkade och telefonen hittade nätverket även med 3g funktionen påslagen. Nu går det att ringa och ta emot samtal. Och nu är det dags att återställa telefonen till min gamla säkerhets kopia.Tack för tipsen längs vägen! Jag är nu åter en hel människa...

Skönt att höra att det löste sig

Har gått upp på v3.0 idag verkar funka bra hittils.
jailbreakat med redsnow 0.8, sen ultrasnow på det.
Några saker kan jag dela med mig:
1) Efter det att luren är satt i DFU mode så väntar redsnow på att luren ska boota om, det händer aldrig (åtminstone inte för mig) när jag väntat en 10min så drog jag ur usb-sladden och stoppa tillbaka den då rassla det till och allt fortsatte som planerat, uploading RAM etc.
2) Jag lyckades aldrig lägga in ultrasn0w.com som source, det visade sig att vissa ISPs verkar ha bannat denna adress. jag kopplade upp mig på ett annat nät och det funkade direkt och jag kunde därmed installera ultrasn0w.
Nu ska jag testa v3!

Bevaka tråden