Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för nya iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 983 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-30 23:03
Ursprungligen av ibanez:

varför skulle nya iphonen bli dyrare när inte apple tar mer betalt för den????

för att det är marknadens som styr, och vi är många som är "kåta" på 3 GS

Ursprungligen av lelkes:

för att det är marknadens som styr, och vi är många som är "kåta" på 3 GS

I detta fall tror jag inte det gäller eftersom Apple lanserat 3GS som en ny modell till samma pris som den gamla. Så de skulle nog inte gå med på vilka prishöjningar som helst av operatörerna. Däremot tror jag att Jeppe_E har en poäng när det gäller dollarn, det anses nog som ett giltigt skäl att justera priset uppåt.

Sen måste jag hålla med jonasolof om att priset inte alls är blodigt egentligen för vad man får för pengarna. Jämfört med toppmodeller från andra tillverkare av smartphones så brukar priserna hamna rätt högt utan abonnemang (som t.ex. denna från Samsung).

Apple luras rätt bra genom att snacka om 199 dollar som om det vore det faktiska priset man betalar, när det egentligen ligger närmare 600 dollar. Det farliga med Apples marknadsföring är att folk får en uppfattning om att värdet på produkten bara är 199 dollar.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-06-30 23:19
Ursprungligen av ibanez:

varför skulle nya iphonen bli dyrare när inte apple tar mer betalt för den????

Låt oss gå tillbaka i tiden, säg Juli 2008 när 3G lanserades, då stod dollarn i vadå? Jo, 6 kr ganska jämnt. Således blev den svenska prissättningen satt utifrån det amerikanska priset x växlingskurs + påslag.

Nu skriver vi istället Juli 2009 och dollarn står i 7,70 kr. 400 USD x 1.70 = 680 SEK. Precis samma såg vi ju på de nya macarna. Samma pris i US, men ett högre pris i SE.

Vad kostade en iPhone 3G hos telia vid lanseringen? (alltså om man summerar kontantpriset + den höjda månadsavgiften). Lägg på en tusing, så får vi nog fram ett bra riktvärde på vad 16GB-modellen kommer att kosta i SE. Merkostnaden för 32GB blir väl ungefär som skillnaden mellan 8GB och 16GB.

Ett annat tips är att ta priset för 3Gs i Belgien och multiplicera det med 9,40, så får man nog fram vad den borde ha kostat om vi inte haft en så svag krona.

Senast redigerat 2009-07-01 00:29
  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-30 23:52

Våga räkna....

675 euro ggr dagskursen ger 7298,43 kr. Öka 4 procent eftersom svensk moms är 4 proc högre än belgisk. Då är man uppe i 7590 kr. Notera att itlaienska iPhones är ytterligare 40 euro dyrare, då blir det över 8000.

Men när man har en 3GS så är det mer en superminiatyriserad dator än en telefon. Och då är inte priset så konstigt.

<matematik>
Belgisk moms är 21% jämfört med svensk 25%. Skillnaden är inte fyra procent, utan fyra procentenheter. Skillnaden är 19 procent.

Om ni ska lägga på för att kompensera för den högre svenska momsen, ska ni multiplicera det belgiska priset inklusive moms med 1,033. I sverige blir det alltså 3,3 procent dyrare.
</matematik>

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-01 00:54

Håller med dig Adrian. Går man in på AT&T och kollar så är det inga billiga abbonemang för att få köpa iPhonen för det utsatta priset. Om jag läser rätt så kostar det billigaste alternativet 70 USD i månaden!!! Då är det förvisso fri data och mycket fri taltid.
Fantastiskt att de tar 5 USD i månaden för Voicedial. Hur de nu kan göra det när detta är en feature i telefonen

Jämförbart abonnemang i SE borde väl vara typ Fast Pris och då kostar ändå 3G telefonen 4800 kr. Vilket är ganska långt ifrån de 200 USD som AT&T tar för 16GB 3Gs.

Priset för en dator med 3.5" skärm, telefon, GPS och iPod är inte alls farligt. Så länge det blir runt 7000 kr

Ursprungligen av Jeppe_E:

Fantastiskt att de tar 5 USD i månaden för Voicedial. Hur de nu kan göra det när detta är en feature i telefonen

Ungefär av samma anledning som Apple hävdar att MMS kräver en 3G telefon;)
Money talks

Fast lite mindre raljant. Det är inte bara en feature i telefonen. Det kräver stöd i nätet också och det är som det brukar stå i SonyEricsson manualerna att det finns features i telefonen som det beror på ditt abbonemang och din operatör om du kan använda, så det är ingenting konstigt.

Och som du skriver (fast jag inte citerade de delarna): på det stora taget så suger AT&T abbonemang... Telia är billiga i jämförelse.

  • Medlem
  • 2009-07-01 12:11

Fick min 3G S idag, känner verkligen att den är mycket snabbare än min 2G. Just nu kan jag dock bara använda den som en iPod touch, så den kommer nog ligga i lådan tills upplåsning kommer. Ska lägga in lite musik i den och prova videostyrning och även ta några foton.

En sak som jag tycker att väldigt positivt är högtalarnas volym, som är betydligt bättre än min 2G, nu hör jag äntligen när det ringer.

Senast redigerat 2009-07-01 12:25

Nej men med tanke på att de flesta redan köpt en iPhone 3G och hur många potentiella kunder av dessa nu som har ett Telia Abb är villiga att lägga ut 8000 kr för den uppdateringen till en 3GS, jag tror vi kan ha lite nytta nu av att fler spelare är med i gamet om att lansera 3GS på svenska marknaden vilket kan gynna oss.

Visst jag kommer också köpa mig 3GS och min 3G får väl jag ge bort!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-07-01 07:41

Då var datumet tydligen satt: http://www.teliaiphoneblog.se/?p=184

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-01 08:41

då kan ju de som köpte sin 3G för ett år sedan betala 300 kr och få den upplåst. På andrahandsmarknaden borde den därmed ha ett avsevärt mervärde för dem som reser mycket. Och efter försäljning med eventuell vinst kanske inte prissteget till en telia3GS blir så stort. Den som köper nytt och vill kan förmodligen jailbreaka sin 3GS, åtminstone i början.

(tack för momsprocenträttningen tidigare).

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-07-01 10:46

Från TeliaSonera:

Ursprungligen av TeliaSonera:

2009-07-01 10:15:59 CET (TeliaSonera Sweden)
Telia lanserar Iphone 3G S i Sverige den 31 juli

Telia kommer att lansera iPhone 3GS, den hittills snabbaste och kraftfullaste iPhonen i Sverige den 31 juli. Den kommer även att säljas på TeliaSoneras övriga 6 marknader i Norge, Finland, Danmark, Estland, Lettland samt Litauen från detta datum. Ytterligare information om erbjudanden och priser kommer i god tid att finnas på www.telia.se/iPhone och i Telias butiker. För teknisk information om iPhone 3GS hänvisar vi till www.apple.com/iphone

Jag har inte gått något utskick av deras nyhetsbrev ännu, det kanske kommer snart. Gissar dock på att det kommer vara lika informativt som sist

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-07-01 13:38
Ursprungligen av Drakfot:

Från TeliaSonera:

Jag har inte gått något utskick av deras nyhetsbrev ännu, det kanske kommer snart. Gissar dock på att det kommer vara lika informativt som sist

Hehe, inte var det direkt informativt nej xD

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-07-01 14:03

Nyhetsbrevet

Snart har vi den!
31 juli lanseras iPhone 3GS i Sverige.

Fram till dess ser vi till att förse dig med senaste nytt när det kommer till iPhone 3G och iPhone 3GS på telia.se/iphone »

Du kan också läsa mer om OS 3.0 och hur du aktiverar mms på din iPhone 3G på vår iPhone Blog. Där hittar du även en mängd smarta användartips.

Telenor briljerar igen.

Man måste ju dock älska Telenor i såna här lägen, som uppenbarligen bara gick på rykten när de släppte sitt pressmeddelande för några veckor sedan om att de skulle lansera den 9e Juli. Känns jävligt seriöst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-01 14:53
Ursprungligen av Nephente:

Man måste ju dock älska Telenor i såna här lägen, som uppenbarligen bara gick på rykten när de släppte sitt pressmeddelande för några veckor sedan om att de skulle lansera den 9e Juli. Känns jävligt seriöst.

Apple har verkligen operatörerna i sina händer. Varken Telia, tre eller telenor har koll på läget. Det är Apple som dikterar alla villkoren. Därför känns det dumt att inte kunna få all information från den Riktiga källan. operatörerna är bara mellanhänder.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-07-01 15:06
Ursprungligen av Nephente:

Man måste ju dock älska Telenor i såna här lägen, som uppenbarligen bara gick på rykten när de släppte sitt pressmeddelande för några veckor sedan om att de skulle lansera den 9e Juli. Känns jävligt seriöst.

Jo, jag ringde dem och ville säga upp dotterns mobilabonnemang med hänsyn till dålig täckning i de områden vi rör oss.
Kundmottagaren frågade flera gånger varför jag ville säga upp det, "de är ju så billiga". Till slut fick jag säga till henne att det kvittar om det är helt gratis, har jag ingen täckning är det helt värdelöst. Då fattade hon....

Helt OT, borde ligga under Operatörer...

Senast redigerat 2009-07-01 15:20
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-07-01 13:06
  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-07-01 20:38

iphone 3gs är slutsåld i England.

http://www.macworld.com/article/141478/2009/07/iphone_ukshortage.html?lsrc=rss_main

Förmodligen har åtgången av telefoner varit högre än beräknat, vilket har lett till att vi får vänta till absolut sista dagen av juli-09.

Även här i Italien har jag hysteriska problem med att få tag på dem.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-07-03 15:05
Ursprungligen av scooterbabe:

Även här i Italien har jag hysteriska problem med att få tag på dem.

Scooterbabe; Stort tack för hjälpen gällandes införskaffandet av min iPhone 3Gs. Den fungerar till 100%
Riktigt skönt att kunna uppdatera telefonen utan att behöva vänta på Dev Team och allt vad det innebär.

Olåsta italienska iPhones rekommenderas starkt.

/ Micke

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-03 17:24
Ursprungligen av Mixen1:

Scooterbabe; Stort tack för hjälpen gällandes införskaffandet av min iPhone 3Gs. Den fungerar till 100%
Riktigt skönt att kunna uppdatera telefonen utan att behöva vänta på Dev Team och allt vad det innebär.

Olåsta italienska iPhones rekommenderas starkt.

/ Micke

Har redan en på väg:) Även om de dröjer ända tills i mitten av augusti för min del. Men har man ändå en jobbarkompis där ifrån som ska hem på semester är de ju bara o vänta o va glad o be honom köpa me:)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-07-03 17:41

Min fråga är följande inför mitt köp av iPhone 3Gs, kan jag någonstans teckna en försäkring eller liknande som täcker sprickor och liknande problem som inte berör telefonens prestanda?

Enligt Telia så räknas sprickorna på bilden som ett kosmetiskt fel och täcks inte av garantin, får jag problem med nya telefonen vill jag ha det problemet löst, ny telefon eller service.

Några förslag?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-07-03 22:11
Ursprungligen av Caemon:

Min fråga är följande inför mitt köp av iPhone 3Gs, kan jag någonstans teckna en försäkring eller liknande som täcker sprickor och liknande problem som inte berör telefonens prestanda?

Enligt Telia så räknas sprickorna på bilden som ett kosmetiskt fel och täcks inte av garantin, får jag problem med nya telefonen vill jag ha det problemet löst, ny telefon eller service.

Några förslag?

VA! Har den uppkommit av sig själv eller har du tappat den?

Om du inte tappat den e det reklamation direkt!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-07-04 03:31
Ursprungligen av Pascoe:

VA! Har den uppkommit av sig själv eller har du tappat den?

Om du inte tappat den e det reklamation direkt!

Sprickan uppkom av sig själv och har sen dess vandrat och blivit större, men som sagt Telia i Örebro vägrar ta emot telefonen.

Kosmetiska fel byter dom inte ut...och jag antar det är svårt att bevisa att sprickan är ett fabrikations fel, mitt ord emot deras.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-07-04 08:05

Skojar dom! Det är helt klart en reklamation!!!!

Han jag prata med i butiken verka först lite tveksam och mina sprickor fler men absolut inte så stora som din. Så sa jag att det är ju ett känt fel, då var det inget snack han tog den direkt.

Ska åka och hämta min nya iPhone idag :).

Gå tillbaka och ge dig inte du har rätt!!! Hänvisa till att detta är ett känt konstruktionsfel och att Apple mycket väl vet om detta, du har läst på nätet att alla andra får sina telefoner utbytta. Inget snack om ord mot ord vid ett känt konstruktionsfel heller. (där finns ju inte heller några märken på att du tappat den, är ju en hel spricka inga skrapmärken eller liknande)

Åtminstone kräv att den skickas till Anovo för kontroll eftersom det faktiskt är upp till dem att avgöra och dom kommer byta ut den.

Telia är ju helt j*vla otroliga!

(Fassan lämnade btw in sin i veckan med, inga problem alls, hade en spricka mellan SIM-luckan och "lås"-knappen....)

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-07-04 09:07

Ser ut som att Telias iPhonesida har fått sig en liten uppgradering: www.telia.se/iphone
Nu kan man "välja" iPhone 3GS, men inte genomföra något köp ännu. Finns bara en "Läs mer" knapp.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-07-08 01:50
Ursprungligen av Pascoe:

Skojar dom! Det är helt klart en reklamation!!!!

Han jag prata med i butiken verka först lite tveksam och mina sprickor fler men absolut inte så stora som din. Så sa jag att det är ju ett känt fel, då var det inget snack han tog den direkt.

Ska åka och hämta min nya iPhone idag :).

Gå tillbaka och ge dig inte du har rätt!!! Hänvisa till att detta är ett känt konstruktionsfel och att Apple mycket väl vet om detta, du har läst på nätet att alla andra får sina telefoner utbytta. Inget snack om ord mot ord vid ett känt konstruktionsfel heller. (där finns ju inte heller några märken på att du tappat den, är ju en hel spricka inga skrapmärken eller liknande)

Åtminstone kräv att den skickas till Anovo för kontroll eftersom det faktiskt är upp till dem att avgöra och dom kommer byta ut den.

Telia är ju helt j*vla otroliga!

(Fassan lämnade btw in sin i veckan med, inga problem alls, hade en spricka mellan SIM-luckan och "lås"-knappen....)

Ursprungligen av kenjon:

Kosmetiska fel??? Skulle du acceptera om din TV fick en spricka i chassiet? Eller framskärmen på din bil sprack? Det är väl lika mycket "kosmetiska fel"!!!

Jag lämnade in telefonen till Teliabutiken idag.

Tack för era motiverande ord, det fick mig att traska dit och se till att dom verkligen tog emot den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-07-04 12:06
Ursprungligen av Caemon:

Sprickan uppkom av sig själv och har sen dess vandrat och blivit större, men som sagt Telia i Örebro vägrar ta emot telefonen.

Kosmetiska fel byter dom inte ut...och jag antar det är svårt att bevisa att sprickan är ett fabrikations fel, mitt ord emot deras.

Kosmetiska fel??? Skulle du acceptera om din TV fick en spricka i chassiet? Eller framskärmen på din bil sprack? Det är väl lika mycket "kosmetiska fel"!!!

Borde inte det gå att få löst med AppleCare?

Alternativ B är väl en sån där försäkring de alltid vill trug på en när man köper mobil. "Solid försäkringar" säljer sådana.
Jag får inbetalningskort titt som tätt när jag köper objektiv....

Bevaka tråden