- Kada
- Medlem ●
När folk säger Microkorg, tänker dom på utseendet av synthen?
För ljudet blir väl annars precis lika klassiskt som MS2000??
Rätta mig om det inte är så att att det enda som skiljer Microkorg förutom 5knobbar och
plastig retrofeeling är nya presets?
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men mig veterligen är MicroKorg aningen nedbantad i jämförelse med sin storebror MS2000... inte bara utseendemässigt alltså.
När folk säger Microkorg, tänker dom på utseendet av synthen?
För ljudet blir väl annars precis lika klassiskt som MS2000??
Rätta mig om det inte är så att att det enda som skiljer Microkorg förutom 5knobbar och
plastig retrofeeling är nya presets?
Är faktiskt en del detaljer som skiljer dem åt. MS-2k har en 16bands vocoder och microkorg har bara 8. Microkorgen har syncbara lfo'er och synkbart delay medan ms-2k saknar det. Dessutom så har microkorgen effekter som flanger och chorus. Summering: microkorgen kan låta fetare än sin storebror. Annars så är de precis samma.
Tyckte först det var märkligt att jag aldrig fick ms-2k att låta lika fet som min microkorg föränn jag upptäckte det.
Är faktiskt en del detaljer som skiljer dem åt. MS-2k har en 16bands vocoder och microkorg har bara 8. Microkorgen har syncbara lfo'er och synkbart delay medan ms-2k saknar det. Dessutom så har microkorgen effekter som flanger och chorus. Summering: microkorgen kan låta fetare än sin storebror. Annars så är de precis samma.
Tyckte först det var märkligt att jag aldrig fick ms-2k att låta lika fet som min microkorg föränn jag upptäckte det.
Min Ms2000r hade synkbara lfo'er och delay samt chorus och flanger. Och alla andra jag har provat också.
apple pb alu-serie, speciellt 12"
lemur
orgon
jp8080
korg prophesy
superbasstation
monomachine(key)
sirius
raven
ja, jag vet att pb'n är en dator, men den är snygg och och kan boota upp i classic(åtminstone min), och köra allt möjligt skoj, bla. ljudgenererande director siter.
dom andra Ä R redan klassiker hur missade ni dom :kaaaka!:
jag har ingen av dom+ att jag sommarsålde min SBS till en forumare billigt, suck
tror att jag inte alls håller med om att nordleaden lr microkorgen blir klassiker, finns det inte jättemånga av dom, möjligt att modularkey och modularg2 blir det då...
Creative Prodikeys?
Intressant att allt som räknas upp är hårdvara. Kan mjukvarusynthar bli klassiker? Återvänder man till en gammal mjukvara som inte längre utvecklas för det där klassiska soundet? Något att tänka på inför framtiden kanske. Kommer det forsätta utvecklas lika mycket hårdvarusynthar?
För att hålla mig någorlunda till tema så väljer jag att säga Doepfer A100. Analoga modulära system har en tendens att bli något som folk suktar efter. Frågan är hur länge Doepfer kommer hålla A100 serien vid liv.
Kom på en till framtida klassiker... Korg's synt ?Karma?... förlåt men vem fan köpte den egentligen? Testade den ett långt tag på en musikaffär och jag tyckte den kändes lite som en keyboard för trubadurer. Orsaken varför jag tror den kan bli en klassiker är att den kanske är ovanlig.
Mvh
Demokid
Kom på en till framtida klassiker... Korg's synt ?Karma?... förlåt men vem fan köpte den egentligen?
Jag...;)
Men jag sålde den efter ett tag...klar miss av Korg att stoppa den faktiskt riktigt intressanta K.A.R.M.A-teknologin i en riktigt tråkig synt...
Kom på en till framtida klassiker... Korg's synt ?Karma?... förlåt men vem fan köpte den egentligen? Testade den ett långt tag på en musikaffär och jag tyckte den kändes lite som en keyboard för trubadurer. Orsaken varför jag tror den kan bli en klassiker är att den kanske är ovanlig.
Jag köpte, och den är fortfarande i gott sällskap av såväl "riktig" analog som en K5000 och en Alesis Micron. Det är en av de mest levande och intressanta digitala syntar jag upplevt, speciellt med MOSS-expansionen i, och den körde om min Wavestation med råge.
Korg gjorde misstaget att ladda alla demoljuden med autokomp som iofs är vansinnigt roliga att stå och spela på när man bara behöver jamma och spela ur sig, men som gör att den framstår som ett "one man band".
Hade den haft lite bättre knappar och rattar rent mekaniskt, och en bättre skärm hade dessutom sequencern kommit till sin rätta, för den är riktigt bra.
Den blir en klassiker. Dessutom ser jag framför mig hur något band köper en massa Alesis Micron billigt om 7-8 år och har det som en scengimmick
Hur tror ni att de nya Moogarna kommer att stå sig? Jag är sugen på en söndagssynt och köper jag en gammal Minimoog kommer jag att kunna sälja den och få tillbaka pengarna vid akut ekonomisk kris. Jag kanske till och med kanske får lite mer än jag gett och därmed slipper förlora på inflationen. Men om jag köper en Moog Voyager Old School så kommer den att sjunka i värde som en rysk u-båt sjunker i havet. Eller kommer den att hålla sig?
Vilka syntar skulle ni satsa på idag om ni vill ha göra säkra syntinvesteringar istället för att ha pengarna på banken? Där kan man ju inte ha kul med dem
Elektrons grejer kommer definitivt ha en plats som framtida klassiker... Men frågan är vilken maskin som kommer att vara mest eftertraktad?
Machinedrum uw tippar jag på... Kan inte riktigt sätta fingret på det, men det känns som att den kommer att gå längst. Kanske för att den är det simplare alternativet? Köper du en maskintrumma så har du en så pass bred palett att du inte skulle behöva en till trummaskin. Och med samplerdelen så kan den göra hur mycket som helst.
Monomachine lämnar lite att önska? Till exempel så saknar jag att kunna skruva fram ljud på det 'klassiska' sättet då jag väljer värden för osc 1, sen osc 2 etc... Inte så låst alltså. Sen ljudet i sig är inte fenomenalt- Dock kan man få till helt fantastiska ljud. FM+ är underbar på alla håll och kanter om du frågar mig.
Man får väl se vad som händer om det blir mk3-or
Summan av kardemumman är i alla fall att Elektrons grejer kommer att bli klassiker. De är mycket bra designade, genomtänkta och välljudande. Och svenska.
Jag tror definitivt även de nya Moogarna kommer att stå sig. Dessutom kommer det att käbblas här i forumet och gearslutz om huruvida de som byggdes efter Dr. Moog gick bort låter "äkta" eller ej
Tror inte någon VA synth blir en dyr "klassiker", likt analoga maskiner från 70-80 tal.. Inte heller någon annan digital synth. DX7´an är redan en "klassiker" men dyr kommer den aldrig att bli. Digitala instrument har inte samma prägel på dagens musik som analoga hade förr, inte heller präglas dagens populär musik av gammla analoger på samma sätt. Så att koppla musiken man lyssnar på i dag till ett visst instrument är en utdöende tes. Den dör med 70 talisterna och därmed nostalgiker som köper dyra instrument för att känna nostalgi och återskapa vissa sound. Men visst, en lite klick entusiaster kommer finnas, men betydligt mindre än i dag. Där med kommer dagens instrument aldrig bli några "klassiker". För man köper ju en synth för att den låter bra och vad man tycker låter bra är lite relaterat till vad man lyssnar på.
Så, nu var det färdigt siat, HIT ME!
Tror inte någon VA synth blir en dyr "klassiker", likt analoga maskiner från 70-80 tal.. Inte heller någon annan digital synth. DX7´an är redan en "klassiker" men dyr kommer den aldrig att bli. Digitala instrument har inte samma prägel på dagens musik som analoga hade förr, inte heller präglas dagens populär musik av gammla analoger på samma sätt. Så att koppla musiken man lyssnar på i dag till ett visst instrument är en utdöende tes. Den dör med 70 talisterna och därmed nostalgiker som köper dyra instrument för att känna nostalgi och återskapa vissa sound. Men visst, en lite klick entusiaster kommer finnas, men betydligt mindre än i dag. Där med kommer dagens instrument aldrig bli några "klassiker". För man köper ju en synth för att den låter bra och vad man tycker låter bra är lite relaterat till vad man lyssnar på.
Så, nu var det färdigt siat, HIT ME!
Det här tror jag mest på. Fin sammanfattning.
Men om några höjer sig över mängden tror jag waldorf och kanske ensoniq ligger bra till.
Nu är jag förvisso allt annat än opartisk, men precis som flera redan sagt är JD-800 helt klart en kandidat. Mestadels beroende på det übercoola "analoga" gränssnittet i kombination med att den rätt och slätt inte försöker vara något annat än vad den är, dvs en digitalsynth med många trevliga och orginella möjligheter. Att den sen är sjukt snygg gör ju inte ont på mig, men allt ligger förstås i betraktarens ögon...
Bara digitalsynthen inte är i den rätta bemärkelsen av VA och faktiskt försöker låta eget så har den en chans. Synthar som försöker vara analoga så nära det går blir aldrig bra i min mening. Det måste finnas ett eget ljud där, något speciellt och intressant. Jag tittar inte så mycket på om en synth är digital eller analog idag- För mig är det viktigaste vad den kan göra och hur den kan låta.