Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-03 02:22

Controller

Hej hopp!

nu har både bridechamber och oakley skickat grejjorna!
Jag undrar om man kan bygga nått simpelt litet substitut mot en klaviatur innan jag har fixat midi-cv/gate. Min tanke var ett 9 voltsbatteri som på nått sätt ska kunna reglera voltstyrkan på. Det känns som om jag borde fatta själv hur man gör de men de står still i mitt huvud just nu så någon får gärna hjälpa till tack

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-03 07:32

Du vill ha några tryckknappar som skickar ut värden från en pot?
Eller en sequencer?

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-03 11:28
Ursprungligen av zthee:

Du vill ha några tryckknappar som skickar ut värden från en pot?
Eller en sequencer?

En pot för pitch och en knapp för på/av va min tanke. Hur kan jag åstakomma detta på enklast möjliga sätt?
En sequencer vore förstås inte fel, men då är det plötsligt ett projekt till snarare en bara ett lite tillbehör...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-03 12:42
Ursprungligen av max92:

En pot för pitch och en knapp för på/av va min tanke. Hur kan jag åstakomma detta på enklast möjliga sätt?
En sequencer vore förstås inte fel, men då är det plötsligt ett projekt till snarare en bara ett lite tillbehör...

Fast en sequencer är ju bara en typ 4017 och lite lite rattar, om man kan nöja sig med en 10-stegs (Eller 8-stegs, för den delen också). Men visst - det blir ett projekt till.

Så här är ju ett sätt att lösa det. Vet inte om det är så där jättebra egentligen. Men det är nog så jag hade gjort det....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-03 14:34

Det var nog till mig. För att jag inte orkade rita in någon decoupling?

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-03 15:46

"zthees little CV generator" låter ju snitsigt ja ja har förstått att det inte ska vara allt för svårt att bygga en sådan seq. men jag lyckas ändå inte fatta hur man ska göra...
nu kommer ännu ett dumt statement från mig men jag har just upptäckt att de kunskaper jag hade om kopplingscheman för ca ett år sedan har börjat sina, så nu måste jag illa kvickt lära mig allt innan bygget startar så om zthee skulle vilja var så vänlig och förklara sitt lilla schema för mig så vore jag tacksam

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-03 15:51

+V = + på din strömkälla, typ +9V eller +15V eller vad du nu har.
Den fina lilla saken som bara sitter fast i en ända är en momentan tryckknapp.
Den som är ett streck med en pil på är en potentiometer. Du ansluter ena ändan till tryckknappen och den andra till jord. Och mitten ansluter du till - på op ampen. + på opampen kopplar du till utgången och sen tar du utgången och kopplar den till vad du nu vill ansluta till. Det kan vara bra att sätta typ ett 1K motstånd där iofs.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-03 15:55
Ursprungligen av zthee:

+V = + på din strömkälla, typ +9V eller +15V eller vad du nu har.
Den fina lilla saken som bara sitter fast i en ända är en momentan tryckknapp.
Den som är ett streck med en pil på är en potentiometer. Du ansluter ena ändan till tryckknappen och den andra till jord. Och mitten ansluter du till - på op ampen. + på opampen kopplar du till utgången och sen tar du utgången och kopplar den till vad du nu vill ansluta till. Det kan vara bra att sätta typ ett 1K motstånd där iofs.

då e jag med nästan! det va ju simpelt och bra.
vad ska ja koppla till batteriets -pol? jord?
motståndet skall alltså sitta efterkretsen på output?
op-ampen har väl 8 ben så vad ska de andra gå till?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-03 16:25

-pol en är jord.

Den andra sidan av op ampen kan du göra precis samma sak med! Så får du 2 toner du kan växla mellan

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-03 19:43
Ursprungligen av zthee:

-pol en är jord.

Den andra sidan av op ampen kan du göra precis samma sak med! Så får du 2 toner du kan växla mellan

Aha okej! Men det är fortf 4 pins på varje sida, så vilken är vad?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-03 20:08

Det går du kolla i databladet!

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-04 03:09

skulle de här funka? på den fjärde pinnen på op-ampen har du skrivit v+... va e de?
va bör man ha för värden på potarna?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-04 20:17
Ursprungligen av max92:

skulle de här funka? på den fjärde pinnen på op-ampen har du skrivit v+... va e de?
va bör man ha för värden på potarna?

Nu får jag inte med bilden på skissen; men den kretsen du har på bilden kommer inte fungera så bra. Du måste ha motstånden efter bufferten och sen få dem att gå ihop till en.

Jag ska försöka rita ihop något.

Men det bäst är egentligen om du tar CGS04 och sen sätter en vippswitch innan varje pot..

http://www.cgs.synth.net/modules/cgs04_mix.html

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-04 23:09

om du ändå är i farten och ritar kan du gärna få rit en simpel skiss på en 8 stegs sequencer

Vad var det med min krets som inte skulle fungera?

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-04 15:08

Kom att tänka på ett par saker till:
Vad betyder all cirklar på schemat? Vet bara dom vid brytarna...
För att kunna använda min adsr behöver jag väl en gatsignal också? Hur svårt är det att fixa?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-04 15:33
Ursprungligen av max92:

Kom att tänka på ett par saker till:
Vad betyder all cirklar på schemat? Vet bara dom vid brytarna...
För att kunna använda min adsr behöver jag väl en gatsignal också? Hur svårt är det att fixa?

Anslutningar till potentiometer i det fallet.

Gatsignal = http://www.summitsoftconsulting.com/picts/DebounceCircuit.JPG
Eller så kopplar du +5V i ena änden av en knapp(momentan) och andra änden till vad du ska trigga...

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-04 17:14

För att få lite mer förståelse för vad det är jag pillar med undrar jag vad op:n fyller för funktion i en sån här krets?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-07-04 19:00

Den agerar som en buffer.
http://www.eecs.tufts.edu/~dsculley/tutorial/opamps/opamps5.html

Mycket bra att ha i många lägen. Högohmig ingång, lågohmig utgång.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-04 19:53

Ja, op ampen fungerar som en buffer, så att kretsen du ansluter till det du har byggt inte lastar ner själva funktionerna du har. Du vill ju t.ex. inte att VCOn tappar ton bara för att du kopplar in en VCO till..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-04 23:54

Ja, kan försöka.

Problemet är att om du tittar på hur op amparna sitter ihop så kommer de påverka varandra på ett ganska konstigt sätt...

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-07-05 03:00
Ursprungligen av zthee:

Ja, kan försöka.

Problemet är att om du tittar på hur op amparna sitter ihop så kommer de påverka varandra på ett ganska konstigt sätt...

ja ja förstår att de kan påverka varann konstigt, men samtidigt tänkte jag att de bägge två aldrig kommer vara aktiva samtidigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-04 23:56

Men argh. Varför finns inte Bourns 51 - 100K, 50K och 10K med 1/4" axel på ett snabbt och smidigt ställe?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-07 22:36

Kan ju posta den här också!

Ursprungligen av zthee:

(helsjuk bild på 10.000-kronorspanel)

Kan ju posta den här också!

När jag ser sånt tappar jag totalt lusten att ens försöka göra en snygg panel. Den är ju assnygg ju! Och stor!

/Stefan

Najs. Systemet med stora plåtar är inte så dumt. Hur gör du med Lazertranet? Skarvar du flera blad?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-07 23:18
Ursprungligen av ZackZick:

Najs. Systemet med stora plåtar är inte så dumt. Hur gör du med Lazertranet? Skarvar du flera blad?

Jag skarvar 2 blad. Det blir en liten glipa som syns om man tittar noga dock..

OK. Jag valde att dela upp min ASM-panel på tre paneler delvis pga att ett lazertran-ark inte skulle räcka till. Men det blev rätt bökigt då jag har mycket signaler som måste gå till flera paneler och mellan panelerna (plenty of normalisering). Skulle jag göra om det skulle jag nog göra en stor panel istället.
Jag tänkte ju göra det väldigt modulärt och fint med tre fristående paneler, men med tre paneler som egentligen var tight kopplade så blev det onödigt komplicerat. Nu funderar jag på att skruva ihop de tre panelerna för att slippa behandla dem som tre fristående, och för att förenkla korskopplingssystemet. Man lär sig hela tiden

Ursprungligen av zthee:

Jag skarvar 2 blad. Det blir en liten glipa som syns om man tittar noga dock..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-08 09:09
Ursprungligen av ZackZick:

Man lär sig hela tiden

Ja, det gör man verkligen!

Men som tur är så blir man bättre och bättre

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-07-08 12:20

ojoj:p lazertranzensens mästare! Mkt snyggt!

*fap fap fap*

Bevaka tråden