Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-25 23:57

http://www.youtube.com/watch?v=uZvAGea-kSM
F*n vad youtube trashar audiot ibland...men ni får ju en idé om hur det låter nu...:)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-26 07:59

Vilka långa armar du får i alla dina youtube-filmer!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-26 09:31

Youtube tar fram spindelmannen i mig...

• Medlem
  • Danderyd
  • 2009-06-27 03:24

Jag fortsätter att ställa dumma frågor! i YuSynth MiniMoog VCF som ja ska bygga ska en pot va en reverse audio pot. Jag kan dock inte hitta någon vettig sådan att köpa, så jag undrar om det tills vidare fungerar att använda en annan antingen linear eller log. pot med samma värde?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-27 09:55
Ursprungligen av max92:

Jag fortsätter att ställa dumma frågor! i YuSynth MiniMoog VCF som ja ska bygga ska en pot va en reverse audio pot. Jag kan dock inte hitta någon vettig sådan att köpa, så jag undrar om det tills vidare fungerar att använda en annan antingen linear eller log. pot med samma värde?

http://www.banzaieffects.com/Mono-Full-Shaft-c-400.html

om du bara måste...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-27 09:33

Kör en linjär. Det enda som händer är att du får konstig respons.
Om du kör med öppna potar, så kan du köpa en log och ta ut kolbanan och vända på den. Men det är lite pilligt.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-27 11:57

was ist das?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-27 20:32

Man använder den till att skruva fast saker där det inte finns något att skruva fast det i - dvs. man slipper hålla på att gänga hit och dit. Bra pryl alltså!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-27 20:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-27 21:57
Ursprungligen av zthee:

Tjusigt.
Passar bra ihop med de två paneler du beställde med

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-27 23:03
Ursprungligen av Dego:

Tjusigt.
Passar bra ihop med de två paneler du beställde med

Jo, det känns som om det knyter ihop påsen lite. Jag kände mig kort på både mixrar och oscillatorer. Men det här löser ju det mesta.

Fast det blir nog inte till att bygga den här förens i höst. Typ november.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-27 20:56

snyggt!

men ingen offset på foldern? extern?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-27 20:57
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-27 21:37
Ursprungligen av Ken Stone:

For modulation, either mix in a DC offset using an external mixer, or modulate the level of the incoming signal using a VCA.

två moduleringsmöjligheter, offset och amplitud. eller har jag fattat fel? :/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-27 21:47

Jo, fast som han skriver, så vill den inte ha för mycket offset.
Men tänkte den kunde kombineras med matrix mixern, så kanske det händer saker..

Inte enbart därför. Matrix mixern var mest till för att kunna köra feedback mellan alla 3 oscillatorerna.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-28 10:41
Ursprungligen av zthee:

Inte enbart därför. Matrix mixern var mest till för att kunna köra feedback mellan alla 3 oscillatorerna.

Aha! måste jag prova

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-27 21:56

Så då har man fått löda lite. Analog Shift Register så gott som klar. Men den här modulen testar jag inte förrän den sitter bakom panel... Jag har inte alla ics till den än. Men det är ju lätt ordnat.

Gillar min nya lödstation med. Weller FTW!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-27 21:57

ah, 0k. Kan va bra o veta. Tänkte nog bygga två såna också,

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-27 23:07

Fast cgs vco modulen borde bytas ut mot en mini wave....

November låter bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-27 23:14

Nej, verkligen inte! Jag har försökt mig på det där med wavetables förut, och det gick inte bra då.

Funderade ett tag på en modulo magic. Men jag gillar verkligen min extended VCO. Sub oscillatorn är finfin, även fast den inte riktigt är bra som just det den är tänkt för.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-27 23:19

DCO 1 - 0 Zthee

Ser fram emot att testa cgs vcon fullt ut. Dags och sova.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-27 23:32

Nej, DCO var det ju inte, det är ju en VCO (Eller vad som helst som generar 0-5V) som stegar ett eprom.

Skulle snarare säga; Komplexa veroboardbyggen Vs Mig 1 - 0.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-28 16:25

Ja, feedback är roligt! Bästa är om man har något som kan driva en typ divider som feedbackar tillbaka. Eller typ en VCO som styr en VCLFO som kör FM på VCOn.. Det blir också instant knas.

Patchen över är en sån. Det är 2st VCS:er som feedbackar varandra, varvid den ena är en LFO och den andra triggas när den som är en LFO har gått ett helt varv. Sen minns jag inte resten. Men det är en jäkla soppa av hit och dit. Tror nog de 2 styr lite olika saker, divisioner av sub oscillatorn som triggar filtret, samt även VCOn som styr både sub oscillatorn och FM på den oscillator som låter. Himla soppa blir det av allt när man väl börjar patcha!
Sen hittade jag 2 patchkablar till när jag väl hade patchat klart och spelat in. Kunde ju ha blivit en mycket bättre patch om jag haft dem med!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-28 17:55
Ursprungligen av zthee:

Det är 2st VCS:er som feedbackar varandra, varvid den ena är en LFO och den andra triggas när den som är en LFO har gått ett helt varv....divisioner av sub oscillatorn som triggar filtret, samt även VCOn som styr både sub oscillatorn och FM på den oscillator som låter.

nu börjar det likna nåt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-28 22:39

Råkonstig grej

Jag tar signal från 606:ans trigutgång - splittar den, en banan går till jord och den andra till panelen. Allt fungerar perfekt. Den triggar och man kan leka runt och ha roligt.
Men jag vill ju ha in 606:ans ljud i mixen också.
Eftersom trigutgången är jordad så borde sålunda alla utgångar från 606:an också vara jordade - right?
Så då pluggar jag in en telekontakt i 606:an och en banan i modularen. Det blir inte så mycket av det. Det enda man hör från utgången är typ trigsignalerna. Provar jorda den kontakten - får ljud! med trigutgången dör istället.
Mega strange!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-28 22:42

jordloop..?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-28 22:53

Ja, det måste ju vara något sånt.

Men varför fungerar det inte utan? De borde ju dela jord?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-06-29 08:34

Separerad digital och analog jord?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-29 08:56

Nu blev jag tvungen att kolla schemat.
Nej, de står inget om delad jord - och kollar man här så ser det ut som att de sitter på samma jordslinga http://machines.hyperreal.org/manufacturers/Roland/TR-606/schematics/roland.TR-606.schem-3.gif

Så här är det nu:
Om jag inte jordar utgången från utgången så fungerar trig ut. Samt att jag hör 606:an också. Men även trig-utgången hörs i output också.
Vänder jag på det så fungerar det inte heller.
Dvs jordar enbart utgången och inte trig.
Ska titta på det mer sen ikväll.

Problemet kan ju vara att jag kör med krokodilklämmor över hela bygget, så det kan ju vara glappkontakt eller vad fan som helst.
Funderar på om jag ska bygga mig en liten expansionslåda och se om det blir någon skillnad...

Bevaka tråden