Allvarligt talat min gode Baron, så tror jag du underskattar kraften i vad som händer just nu.
Som gammal samhällsvetare så tillåter jag mig att göra en egen analys: Marx, den gamle skojare, hade ju sitt sätt att analysera samhället med hjälp av begrepp som "produktivkrafter", "produktionsförhållanden" och "ideologisk överbyggnad"
Produktivkrafterna i det här fallet är teknikens utveckling, och hur man än vänder och vrider på det så har den genomgått en total, verkligen total, förändring sedan de tryckpressar som var gammelmedias förutsättning utvecklades. De produktionsförhållanden, dvs. hur arbetet, lagstiftning etc. är organiserat är ju också 1800-talets motsvarighet, med upphovsrätt, journalistkår, enskilda borgarfamiljer som äger halva gammelmedia.
Den ideologiska överbyggnaden, är just föreställningen att denna ordningen är gudagiven/den för alltid optimala/naturlig/yada yada.
Men, om man nu skulle tro gamle Marx så kommer produktivkrafternas obönhörliga utveckling att göra så att de produktionsförhållanden som råder blir allt för trånga och en ny ordning kommer att uppstå.
Tror någon t.ex. att upphovsrätten som den ser ut idag kommer att överleva utan drastiska förändringar? Finns det någon som tror att gammelmedia som de ser ut idag kommer att överleva?
Knappast. Om gammelmedia ska överleva den radikala omställning som bloggar/internet/mail/skype/fildelning etc. etc. innebär så måste gammelmedia transformeras så mycket att det i realiteten blir något nytt.
Den ideologiska överbyggnad som är förknippad med den nuvarande ordningen blir enligt Marx irrelevant när produktivkrafter och produktionsförhållanden förändras. Att ändå då hålla fast vid de gamla övertygelserna är vad Marx kallar "falskt medvetande". Lenin hade en mer drastisk formulering och kallade de personerna "nyttiga idioter"
Därmed inte sagt att jag tycker detsamma om dig men jag tror du, och en stor del av journalistkåren i grunden lever i en bubbla. Typografer har försvunnit, fotograferna ersätts av frilansare och läsarbilder. Texter kommer från nyhetsbyråer, frilansare, läsare. Distributionen flyttas till nya kanaler. Samma förändringstryck kommer att nå redaktionsledningarna.
Bloggarna enskilt kommer inte att förändra hela medialandskapet, men de är en del i den större förändring som pågår.
Alltså, jag tror inte gammelmedia är slut, på långa vägar, men den förändring som påbörjats är bara i sin linda än men jag personligen är hundraprocentigt övertygad om att förändringarna kommer att bli ännu mer djupgående än vad vi i dagsläget föreställer oss, och bloggarna är en del i det.
Fy fasen, nu blev jag långrandig igen, men jag får väl se min möjlighet att tycka som en del i förändringen