Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur värderar man ett namn?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Baron:

Enligt Bolagsverket är det så här (enligt samtal mellan dem och min pappa):

Men bolagsverket prövar inte saken enligt namnlagen, utan enligt sitt interna regelverk, och jag kan vågar nästan sätta mitt huvud på att Ljunghäll AB kommer att tillåtas internationalisera sitt namn.

• Medlem
  • 2009-07-06 08:51

jag försöker mest ta reda på vad som gäller, jag hävdar inte att det ena eller det andra är sant.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2009-07-06 10:20

Ring Bolagsverket och fråga vad som gäller. Till mig sa dom att jag måste registrera efternamnet som varumärke (i alla klasser) för att vara skyddad mot namnstöld.

• Medlem
  • 2009-07-06 11:29
Ursprungligen av Mija:

Ring Bolagsverket och fråga vad som gäller. Till mig sa dom att jag måste registrera efternamnet som varumärke (i alla klasser) för att vara skyddad mot namnstöld.

http://www.99.se/1794210-post25.html

Den där sortens förhandsbesked är dessvärre inte värda fem öre.

Det regelverk som finns har kommit till för att olika intressen ska kunna balanseras mot varandra, inte för att privatpersoner ska kunna skydda sitt namn no matter what.

Jag kan bara råda dig att ta kontakt med en jurist med detta som specialitet.

I Barons fall är det mer komplicerat, eftersom det redan finns ett företag som, bortsett från prickarna, redan heter samma sak. Om namnet är taget efter att företaget startades (1917) så kan det också vara ett skäl till varför namnskyddet inte ska gälla.

• Medlem
  • 2009-07-06 11:22

Jag vet inte hur petig man kan vara, men åäö är ännu egna bokstäver i svenskan. (Jfr "w" som nyligen blev en bokstav på egna meriter.)

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-07-06 21:28

Diskussionen ligger i huruvida det går att starta ett företag med namn som någons efternamn?

Men kan man då starta ett företag med sitt eget efternamn? Eller måste man först höra med alla som har samma efternamn?

Ursprungligen av Kajan:

Diskussionen ligger i huruvida det går att starta ett företag med namn som någons efternamn?

Men kan man då starta ett företag med sitt eget efternamn?

Klart du kan men heter du McDonald så ska du nog inte sälja hamburgare....

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-14 21:01
Ursprungligen av Simon Templar:

Klart du kan men heter du McDonald så ska du nog inte sälja hamburgare....

Vill minnas att det faktiskt är okej. Varumärkeslagen 3 §. Sedan vad rekvisitet god affärssed innebär i varumärkesrätten får jag överlämna till en expert på området.

Kanske är det tid för någon elektronikintresserad Sonny Ericsson att starta mobiltelefontillverkning i källaren?

• Medlem
  • 2009-07-06 22:31

Det här mot att slåss mot större företag... Jag känner en familj som lyckades stoppa Coca-Cola Company från att lansera en av deras drycker i Sverige. Jag såg den (drycken) i Norge bland annat. Drycken hade samma namn som deras efternamn (nu skilde sig förvisso uttalet ganska rejält, men stavningen var densamma och ordet är inte helt ovanligt i det engelska språket). Så visst kan du ligga på dem, men som Richard Rönnbäck menar, så har ju Ljunghäll funnits sedan 1917 och vill internationalisera sig.

• Medlem
  • 2009-07-14 12:12

Jag är som sagt inte ute efter att bråka utan efter att komma fram till en rimlig överenskommelse. Det tror (hoppas) jag att de också är.

Miljardföretaget Starbucks stämmer göteborgaren Arman Najafpour. De vill inte att hans kafé ska få heta Starcups.

Starbucks stämmer Göteborgskafé - Ekonomi & Politik - Göteborgs-Posten

Tror StarBucks förlorade det här.

Ursprungligen av jahve:

Vill minnas att det faktiskt är okej. Varumärkeslagen 3 §. Sedan vad rekvisitet god affärssed innebär i varumärkesrätten får jag överlämna till en expert på området.

Kanske är det tid för någon elektronikintresserad Sonny Ericsson att starta mobiltelefontillverkning i källaren?

Vi minnesgoda norrlänningar minns å andra sidan när McDonalds stämde Max för att de kallade sina hamburgare för Big Max och trots att Max etablerade sig före McDonalds i Sverige så vann McD... i högsta domstolen 1991

1984: Max blir ett omstritt varumärke mellan Max och McDonald's. Max vinner fördel i Tingsrätten men McDonald's överklagar i Hovrätten och vinner fördel där. Slutligen avgörs tvisten i Högsta Domstolen 1991. Big Max är numera omdöpt till BIG!.

Fast nu börjar vi (jag) hamna lite utanför ursprungsämnet:)
Max Hamburgerrestauranger - Wikipedia

Ursprungligen av BlackSmp:

Vi minnesgoda norrlänningar minns å andra sidan när McDonalds stämde Max för att de kallade sina hamburgare för Big Max och trots att Max etablerade sig före McDonalds i Sverige så vann McD... i högsta domstolen 1991

1984: Max blir ett omstritt varumärke mellan Max och McDonald's. Max vinner fördel i Tingsrätten men McDonald's överklagar i Hovrätten och vinner fördel där. Slutligen avgörs tvisten i Högsta Domstolen 1991. Big Max är numera omdöpt till BIG!.

Ännu roligare när " ! " kallas för "Bang!" i tryckarkretsar

BIG BANG således, vem var först nu då?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-14 23:08
Ursprungligen av BlackSmp:

Offtopic-varning utfärdas. Så ni får läsa själv: NJA 1991 s. 619

Det var ju rätt hårt av Max att föra talan mot McD om att häva varumärket "BIGMAC" som McD registrerade redan 1974.

• Medlem
  • 2009-07-14 22:38

Det var en datortillverkare som hette exakt som en privatperson. Där var problemet det omvända. PC-tillverkaren lät inte personen ha ett företag som innehåll hans namn. Jag kan inte hitta det nu, men det var ganska surt agerat från storföretaget minns jag.

Bevaka tråden