- Esse
- Administratör ●
- Malmö, Sweden, Sweden
3Pott 399
Månadspriser: 399 för abonnemang som du kan ringa för.
Månadspris iPhone 3GS 32 GB: 49 kr
Månadspris iPhone 3GS 16 GB: 0 kr
Engångspris: 895 kronor för 32 GB, 0 kronor för 16 GB.
2 GB data, 0,69 kr/min till alla nät, 0,69 för sms och 1,69 för mms. 0,69 i öppningsavgift.
3Pott 499
Månadspriser: 499 för abonnemang som du kan ringa för.
Inget engångspris.
10 GB data. 0,69 kr/min till alla nät, 0,69 för sms och 1,69 för mms. 0,69 i öppningsavgift.
3Total
Abonnemangspris: 699 kronor (Se vad som ingår nedan)
Inget engångspris.
10 GB data ingår. 3000 SMS och MMS inkluderas samt 3000 minuter samtalstid per månad.
Källa: mig själv.
Och 199, eller för den delen 99.
Jag kan i ärlighetens namn inte fatta varför folk ens överväger Tre:
- Enbart 3G-nät/Inget GSM-nät(face it: 3G är till för dataöverföring och drar onödigt mycket batteri för att bara prata över)
- Telia har EDGE samt Surfzoner
- Mycket sämre täckning än Telias samlade GSM+3G-nät
Jag kan i ärlighetens namn inte fatta varför folk ens överväger Tre:
- Enbart 3G-nät/Inget GSM-nät(face it: 3G är till för dataöverföring och drar onödigt mycket batteri för att bara prata över)
- Telia har EDGE samt Surfzoner
- Mycket sämre täckning än Telias samlade GSM+3G-nät
Jag försvarar inte Tre nu, men jag lovar att du har en Hi3G mast närmare där du bor än nån annan operatör
Den måste förbrukas inom samma månad. Fördelen med 3:s potter gentemot andra operatörers är att du kan inkludera tjänster i potten. Exempelvis kan du lägga in deras fulla mobila bredband för 199:-/mån, du får då helt enkelt en ringpott kvar på 200:-. Samma sak om du slänger in exempelvis 3 Friends Plus för 69:-/mån vilket innebär att du ringer och messar gratis inom 3 samt ringer gratis till fasta telefoner. Öppningsavgifter är då det enda som dras av din ringpott. Så jag förespråkar faktiskt 3 och tycker att de har en rätt schysst deal. Man betalar ju inte direkt mycket för telefonen om slår ut det.
Hur är det med 3s potter. Är det "roll-over" på potten eller måste hela potten förbrukas inom den månad som den gäller?
Först så tar jag deras fulla bredband för 200:- och sedan Friends för 69:-. Då har jag sedan 230:- att förbruka per månad på andra samtal eller SMS... Och om jag överskrider 230:- så kommer Tre att debitera mig det som går över?
Vad kostar surfningen om jag inte tar fullt bredband då?
Tre har två tillägg för surf, inte samma priser som för internet på pinne.
3Mobil Surf kostar 3kr per dag, "obegränsat" surfande men i låg hastighet.
3Mobil Surf Turbo kostar 5kr per dag "obegränsat" surfande med upp till 6Mbit/s.
Tre har två tillägg för surf, inte samma priser som för internet på pinne.
3Mobil Surf kostar 3kr per dag, "obegränsat" surfande men i låg hastighet.
3Mobil Surf Turbo kostar 5kr per dag "obegränsat" surfande med upp till 6Mbit/s.
Tack!
Den måste förbrukas inom samma månad. Fördelen med 3:s potter gentemot andra operatörers är att du kan inkludera tjänster i potten. Exempelvis kan du lägga in deras fulla mobila bredband för 199:-/mån, du får då helt enkelt en ringpott kvar på 200:-. Samma sak om du slänger in exempelvis 3 Friends Plus för 69:-/mån vilket innebär att du ringer och messar gratis inom 3 samt ringer gratis till fasta telefoner. Öppningsavgifter är då det enda som dras av din ringpott. Så jag förespråkar faktiskt 3 och tycker att de har en rätt schysst deal. Man betalar ju inte direkt mycket för telefonen om slår ut det.
Ok. Då är dealen ganska jämförbar med min nuvarande Teliacombo (Mina Vänner+Mobilsurf Extra) men jag har en lägre lägsta kostnad
Jag försvarar inte Tre nu, men jag lovar att du har en Hi3G mast närmare där du bor än nån annan operatör
Gäller löftet bara thePlauge eller alla?
En liten brist i kartan är att jag skulle vilja kunna få fram koordinaterna för att kunna mäta avståndet.
Hi3G - är det Tre?
Hur ser jag vilken operatör masterna på kartan tillhör?
Sedan är det oväsentliget - jag ser GSM som telefoni och 3G som dataöverföring - då GSM-nätet med Telia täcker överallt jag känner till. Men visst, skulle jag hitta ett ställe någon gång vart 3e år som saknar täckning på GSM provar jag självklart 3G.
Kontentan är dock: jag använder hellre batteritiden till annat än att använda 3G-telefoni. Bara idiotiskt.
Eller, går samtalen snabbare?
Hi3G - är det Tre?
Hur ser jag vilken operatör masterna på kartan tillhör?
Hi3G betecknar 3:s nät för mobiltelefoni.
3GIS betecknar 3:s och Telenors gemensamma nät för mobiltelefoni.
Svenska UMTS betecknar TeliaSoneras och Tele2:s gemensamma nät för mobiltelefoni.
Hi3G betecknar 3:s nät för mobiltelefoni.
3GIS betecknar 3:s och Telenors gemensamma nät för mobiltelefoni.
Svenska UMTS betecknar TeliaSoneras och Tele2:s gemensamma nät för mobiltelefoni.
Ok, kollade på flera adresser i norrköping där jag brukar befinna mig och där var det antingen Svenska UMTS eller 3GIS som låg närmast. Hur som helst fanns alltid en Svenska UMTS-mast alltid hyfsat nära, vilket gör mig nöjd då jag kör telia.
Befinner man sig i norrland (som jag gör) måste man förlita sig på att få Edge. Här är 3G-täckningen usel om du kommer 1 km utanför en stad.
Om man tecknar 3Pott399 i 24 månader och faktiskt nyttjar hela beloppet blir alltså den faktiska kostnaden för en 32GB 2071kr. Det tycker jag låter som ett bra erbjudande när jag jämför med min italienska (visserligen olåst) 3G 16GB som jag gav 7200kr för.
Om man tecknar 3Pott399 i 24 månader och faktiskt nyttjar hela beloppet blir alltså den faktiska kostnaden för en 32GB 2071kr. Det tycker jag låter som ett bra erbjudande när jag jämför med min italienska (visserligen olåst) 3G 16GB som jag gav 7200kr för.
Jo, fast då ska du ringa som en tok:)
Som jag ser det så är Telias och 3s erbjudanden väldigt lika varandra och skulle ge mig ungefär samma antal samtalsminuter för samma kostnad. De har bara fördelat kostnaden på olika poster men det kommer att bli samma slutresultat.
Tre har iofs mer data i sitt abbonemang men jag förbrukar åndå inte så där mycket data. En intensiv månad så kommer jag upp i 800 MB:)
Tre har iofs mer data i sitt abbonemang men jag förbrukar åndå inte så där mycket data. En intensiv månad så kommer jag upp i 800 MB:)
Alltså hur funkar detta med GB användandet?
Är inte så bra med detta va? Tycker 2 GB låter lite lite, men som sagt jag vet inte..
Jag har ingen iPhone, aldrig haft, men intresserad utav att skaffa en nu i och med att Tre har lanserat iPhone hos sig och jag använder 3 eftersom jag bor och jobbar i Danmark.
Så då åter till min fråga ang. GB användandet?!
Du säger att du klarar dig på 800 mb?
Vad exakt gör du då på nätet? Hur förbrukar du dina 800 mb?? På vad?
Jag vill veta då om 2 GB räcker till följande:
Logga in på facebook ett par ggr om dagen
Hotmail 2-3 ggr om dagen
MSN (Om det fungerar?)
Aftonbladet max 1 gång om dagen
Lite slösurf på väg till jobb på tåget (Max 20 min per dag)
Räcker 2 GB????
TACKSAM FÖR SVAR!!!!
Hotmail 2-3 ggr om dagen
MSN (Om det fungerar?)
Räcker 2 GB????
Är ju svårt att säga men det borde räcka
Alltså hur funkar detta med GB användandet?
Är inte så bra med detta va? Tycker 2 GB låter lite lite, men som sagt jag vet inte..
Jag har ingen iPhone, aldrig haft, men intresserad utav att skaffa en nu i och med att Tre har lanserat iPhone hos sig och jag använder 3 eftersom jag bor och jobbar i Danmark.
Så då åter till min fråga ang. GB användandet?!
Du säger att du klarar dig på 800 mb?
Vad exakt gör du då på nätet? Hur förbrukar du dina 800 mb?? På vad?
Hotmail 2-3 ggr om dagen
MSN (Om det fungerar?)
Räcker 2 GB????
TACKSAM FÖR SVAR!!!!
Jodå, det borde räcka utan problem. Jag lyssnar på strömmande radio och det är därför som jag kommer upp till 800 Mb. Kainen (tror jag) beskrev sitt användande där han änvänder gps (laddar ner kartor) dagligen och han har problem att hålla sig under 2GB.
Men för det som du beskriver så kan jag inte se att det ska vara något problem med 2GB
Jodå, det borde räcka utan problem. Jag lyssnar på strömmande radio och det är därför som jag kommer upp till 800 Mb. Kainen (tror jag) beskrev sitt användande där han änvänder gps (laddar ner kartor) dagligen och han har problem att hålla sig under 2GB.
Men för det som du beskriver så kan jag inte se att det ska vara något problem med 2GB
Hur ligger det till med 2 GB och Internet Tethering, där sticker det iväg rätt så fort där? Jag har bredband i lägenheten, men vad brukar vanlig förbrukning med mobilt bredband ligga på? Skulle 2 GB fungera som ett komplement när man är på resande fot med laptopen, eller är det i underkant?
Absolut bra, om du ringer 5 samtal á 15 minuter om dagen. Det är bra att tanka full tank i sin micra oxå, om du pendlar varje dag till ditt jobb. Mindre bra, om du kör 20 mil på ett år
Känns som vi börjar bli lite frustrerade här nu med diskussioner som inte leder någonstans... Men vad ska man göra? Telefonuslingen finns ju inte ute förens om en vecka....
Hur ser företagspriserna ut?