Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiell version av Spotify på väg

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-27 12:48

Nu är en officel version av spotify premium på väg till appstore med en fin offline feature. Denna offline feature hänger ju dock på att man kan ha lite fler låtar i offline läge än 5st som dom visar i videon som jag länkat till.

YouTube - Spotify for iPhone preview

Yep , läste det på Aftonbladet...

Men den stora frågan är ju om Apple kommer godkänna den eller inte. Jag gissar på att de inte kommer godkänna den, men de borde verkligen göra det. Det skulle de tjäna på i längden. Sedan är det så jävla fånigt att de skall besserwissra sig om vad som får vara med i appstore och inte.

Ursprungligen av gothguden:

Men den stora frågan är ju om Apple kommer godkänna den eller inte. Jag gissar på att de inte kommer godkänna den, men de borde verkligen göra det. Det skulle de tjäna på i längden. Sedan är det så jävla fånigt att de skall besserwissra sig om vad som får vara med i appstore och inte.

Jag tror i och för sig att Spotify och Apple redan har fört samtal gällande detta, och att inskickandet till Apple endast är ren formalitet för ev. testkörning etcetera. Det känns helt enkelt inte sannolikt att Spotify skulle lägga ner så många utvecklingstimmar på en produkt som de riskerar att få avslag på. Därför kommer vi nog att se en lansering på Apple Store inom de närmaste veckorna.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-28 16:16
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag tror i och för sig att Spotify och Apple redan har fört samtal gällande detta, och att inskickandet till Apple endast är ren formalitet för ev. testkörning etcetera. Det känns helt enkelt inte sannolikt att Spotify skulle lägga ner så många utvecklingstimmar på en produkt som de riskerar att få avslag på. Därför kommer vi nog att se en lansering på Apple Store inom de närmaste veckorna.

Precis jag förstår inte varför dom skulle utveckla det om dom inte redan pratat med apple osv.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag tror i och för sig att Spotify och Apple redan har fört samtal gällande detta, och att inskickandet till Apple endast är ren formalitet för ev. testkörning etcetera. Det känns helt enkelt inte sannolikt att Spotify skulle lägga ner så många utvecklingstimmar på en produkt som de riskerar att få avslag på. Därför kommer vi nog att se en lansering på Apple Store inom de närmaste veckorna.

Om så vore fallet så skulle nog relationen mellan Apple och Spotify vara unik.

Det är ju precis detta som är det stora problemet med App Store idag. Du kan inte lägga ner en massa tid på att skapa superprogrammet A, eftersom du inte med 100% säkerhet vet om Apple godkänner det eller inte. Det är också därför den största majoriteten av programmen på App Store är små tramsprogram som bara tar nån dag att koda ihop.

Hade Apple slutat bedriva den hårda censuren de för närvarande håller sig till, så är jag övertygad om att vi fått se betydligt fler kvalitetsprogram. Men som det är nu så är det inte värt risken att göra något stort projekt, iaf inte för ensamutvecklare eller mindre företag

För övrigt så är jag tveksam till Spotify på iPod/iPhone av följande anledningar:
* Spotify kommer inte gå att köra i bakgrunden som "itunes" går att göra, eftersom enbart Apples program får köra i bakgrunden. Det man vill är ju att Spotify ska ersätta ipodfunktionaliteten.
* Programpartitionen är begränsad till 1GB, resten är reserverat för iTunes. Det innebär att även om du har en 32GB iPod så kommer Spotify enbart kunna använda max 1GB (operativsystemet och övriga program tar ju också upp en del). Dock är jag osäker på om denna gräns på 1 GB är borttagen i OS 3.0 eller inte?
* Spotify kör med ogg-kodade filer, iPod har bara stöd för mp3 och aac normalt sett. Min gissning är att ogg måste avkodas av processorn, vilket innebär att Spotify drar mer batteri än den vanliga musikfunktionen (som man får förmoda har hårdvaruaccelererad avkodning).

De första två punkterna går dock att åtgärda om Spotify släpper en bättre version för upplåst iphone och ipod (iom att Apples protektionistiska begränsningar inte gäller då), men frågan kring hur mycket batteri Spotify drar jämfört med vanliga musikfunktionen kvarstår.

Jag undrar om Apple kommer godkänna den... jag blir allt mer tveksam.
Se bara här: Google Voice applications removed and rejected from App Store | Software | iPhone Central | Macworld
Google åker dit på "duplicate of service" och vad är inte Spotify om en "duplicate of service".

Google släpper den via Cydia jag hoppas Spotify gör samma sak om Apple säger nej.
Risken finns att Apple målar in sig i ett hörn när de säger nej till denna typ av program.
För att tro att det är bara Apple som kan göra de bästa programmen, då tror de väldigt väldigt fel.

Jag hoppas jag har fel. Verkligen.
Om inte så kommer jag jailbreaka min telefon.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-29 13:51
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag undrar om Apple kommer godkänna den... jag blir allt mer tveksam.
Se bara här: Google Voice applications removed and rejected from App Store | Software | iPhone Central | Macworld
Google åker dit på "duplicate of service" och vad är inte Spotify om en "duplicate of service".

Google släpper den via Cydia jag hoppas Spotify gör samma sak om Apple säger nej.
Risken finns att Apple målar in sig i ett hörn när de säger nej till denna typ av program.
För att tro att det är bara Apple som kan göra de bästa programmen, då tror de väldigt väldigt fel.

Jag hoppas jag har fel. Verkligen.
Om inte så kommer jag jailbreaka min telefon.

Jag vet inte om man kan säga att det är duplicate av itunes musik tjänst. Men kan se att apple däremot inte skulle vilja släppa den för att då är ju deras tjänst helt meningslös.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag hoppas Spotify [släpper den via Cydia om] Apple säger nej.
Risken finns att Apple målar in sig i ett hörn när de säger nej till denna typ av program.
För att tro att det är bara Apple som kan göra de bästa programmen, då tror de väldigt väldigt fel.

Jag hoppas jag har fel. Verkligen.
Om inte så kommer jag jailbreaka min telefon.

Vill bara säga att spotify redan finns i cydia, icke officiell version. Bara för premium konton.

Sedan är det verkligen korkat av Apple att inte släppa den. De tjänar mer på att sälja de extra telefoner som Spotify appen skulle innebära än den lilla försäljningen de skulle förlora i iTunes. Nåväl, den som lever får se.

Ursprungligen av gothguden:

Vill bara säga att spotify redan finns i cydia, icke officiell version. Bara för premium konton.

Det är väl programvaran "Spot" som finns i Cydia, och inte "riktiga" Spotify?

Ursprungligen av gusax840:

Det är väl programvaran "Spot" som finns i Cydia, och inte "riktiga" Spotify?

Jo, det vet jag.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-30 14:02
Ursprungligen av gothguden:

Vill bara säga att spotify redan finns i cydia, icke officiell version. Bara för premium konton.

Sedan är det verkligen korkat av Apple att inte släppa den. De tjänar mer på att sälja de extra telefoner som Spotify appen skulle innebära än den lilla försäljningen de skulle förlora i iTunes. Nåväl, den som lever får se.

Kan ju meddela att det det är en svensk hemma snickare som gjort det och att det inte alls fungerar bra om du frågar mig.

Mest troligt är nog att dom kommer få släppa det i Cydia då apple kan bli sura och gör dom det finns det ju inga begränsningar som tur är.

Klippte denna länken från andra tråden om inofficiella spotify Spot: http://macworld.idg.se/2.1038/1.239028/spotify-for-iphone-vantar-pa-apples-godkannande

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-30 14:25
Ursprungligen av Exstaz:

Mest troligt är nog att dom kommer få släppa det i Cydia då apple kan bli sura och gör dom det finns det ju inga begränsningar som tur är.

Inget företag så stort skulle släppa en kommersiell programvara i Cydia. Sen tror jag inte avarage användaren av iPhone är beredd att Jailbreaka sin telefon bara för att få Spotify.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-07-29 10:19

Äh steget är väll närmre att Apple köper upp Spotify o kör all sin iTunesstore musik både via stream och så man kan ladda ner.

Kanske önsketänkande?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-29 13:44
Ursprungligen av Kajan:

Äh steget är väll närmre att Apple köper upp Spotify o kör all sin iTunesstore musik både via stream och så man kan ladda ner.

Kanske önsketänkande?

Då det finns mer än bara spotify som erbjuder en sådan här tjänst skulle jag tro att dom köper upp något annat istället. Sen skulle apple köpa upp en sådan här tjänst kan jag nog nästan garantera att man MÅSTE ha premium konto.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-30 01:22

Det här handlar ju ändå om en app så jag flyttade den till rätt underforum.
/Admin

1
Bevaka tråden