Jag tror i och för sig att Spotify och Apple redan har fört samtal gällande detta, och att inskickandet till Apple endast är ren formalitet för ev. testkörning etcetera. Det känns helt enkelt inte sannolikt att Spotify skulle lägga ner så många utvecklingstimmar på en produkt som de riskerar att få avslag på. Därför kommer vi nog att se en lansering på Apple Store inom de närmaste veckorna.
Om så vore fallet så skulle nog relationen mellan Apple och Spotify vara unik.
Det är ju precis detta som är det stora problemet med App Store idag. Du kan inte lägga ner en massa tid på att skapa superprogrammet A, eftersom du inte med 100% säkerhet vet om Apple godkänner det eller inte. Det är också därför den största majoriteten av programmen på App Store är små tramsprogram som bara tar nån dag att koda ihop.
Hade Apple slutat bedriva den hårda censuren de för närvarande håller sig till, så är jag övertygad om att vi fått se betydligt fler kvalitetsprogram. Men som det är nu så är det inte värt risken att göra något stort projekt, iaf inte för ensamutvecklare eller mindre företag
För övrigt så är jag tveksam till Spotify på iPod/iPhone av följande anledningar:
* Spotify kommer inte gå att köra i bakgrunden som "itunes" går att göra, eftersom enbart Apples program får köra i bakgrunden. Det man vill är ju att Spotify ska ersätta ipodfunktionaliteten.
* Programpartitionen är begränsad till 1GB, resten är reserverat för iTunes. Det innebär att även om du har en 32GB iPod så kommer Spotify enbart kunna använda max 1GB (operativsystemet och övriga program tar ju också upp en del). Dock är jag osäker på om denna gräns på 1 GB är borttagen i OS 3.0 eller inte?
* Spotify kör med ogg-kodade filer, iPod har bara stöd för mp3 och aac normalt sett. Min gissning är att ogg måste avkodas av processorn, vilket innebär att Spotify drar mer batteri än den vanliga musikfunktionen (som man får förmoda har hårdvaruaccelererad avkodning).
De första två punkterna går dock att åtgärda om Spotify släpper en bättre version för upplåst iphone och ipod (iom att Apples protektionistiska begränsningar inte gäller då), men frågan kring hur mycket batteri Spotify drar jämfört med vanliga musikfunktionen kvarstår.