Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill jag ha övertryckt svart som standard?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-12-01 11:57

I InDesigns inställningar har vi av någon anledning övertryckt [svart] som standardinställning. Jag ser bara nackdelar med det.
Vad talar emot att jag kryssar ur det alternativet i inställningarna?

InD används för dagspressredigering.

Anledningen till att man vill ha övertryck av svart som standard är att du normalt sett har extremt fina linjer i svart, som t.ex. alla bokstäver, samt hårlinjer på bilder etc. som kan ligga ovanpå tonplattor och bilder.

Om den svarta skulle sparas ur så krävs det att pressen har så litet misspass att det aldrig diffar mer än någon 10-dels millimeter för att undvika fula vita glipor och partiellt (oavsiktligt) övertryck pga av misspasset.

Som bekant ska man i dagstidningstryck vara glad om man har passning på halvmilimetern - och inte sällan kan det ju diffa flera millimeter

Alltså: Övertryck av svart förenklar arbetet med fina detaljer, men kan försvåra arbetet med stora. Det omvända gäller om man stänger av övertryck.

Oavsett vad du ställer in är det inte ovanligt att tryckeriet kör över dina inställningar och applicerar det normala, dvs övertryck av svart.

• Medlem
  • 2007-12-03 10:12

Okej. Så om man som regel har plattor med bara svart i kanske ursparning är ett bra läge. Får fundera lite på det där...

• Medlem
  • 2007-12-03 10:28

Om man blandar en svart färgruta med säg 1 procent gult, övertrycks även den om tryckeriet kör sitt eget race?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-12-03 14:33
Ursprungligen av Baron:

Om man blandar en svart färgruta med säg 1 procent gult, övertrycks även den om tryckeriet kör sitt eget race?

Nej, normalt sett inte. För att kunna ställa övertryck på en speciell "färgruta" måste den vara en dekorfärg, och är den det blir den en egen plåt.

Det man möjligen kan tänka sig är att ställa övertryck på gult för en viss sida (om man inte vill ha det generellt för hela trycksaken) eller för ett visst eps-objekt på en sida.

Vänd på problemet och fråga istället i vilka situationer som övertrycket skapar problem.

Jag gissar att det har att göra med då rubriker/svarta grafikelement trycks ovanpå bild/tonplattor. Det löser du i så fall genom att göra en "icke övertrycks-svart" som sparar ur på det sätt du önskar. Pga av övertryckshanteringen i postscript måste den färgen dock innehålla ett inslag av alla tryckfärger, inte bara gult (för du vill väl att den även ska spara ut magenta- och cyanplåten)

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-12-05 18:19

Man kan också lösa den genomskinlighet som uppstår när svart text trycks ovanpå tex bilder, genom att blanda en "djupsvart". Gör en ny färg som består av 223X och använd på texter ovanpå bilder så borde genomskinligheten minimeras.

• Medlem
  • 2007-12-07 21:43
Ursprungligen av Kalle W:

Man kan också lösa den genomskinlighet som uppstår när svart text trycks ovanpå tex bilder, genom att blanda en "djupsvart". Gör en ny färg som består av 223X och använd på texter ovanpå bilder så borde genomskinligheten minimeras.

Vad betyder 223X?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-12-07 23:13

20% cyan 20% magenta 30% gult och 100% svart.

• Medlem
  • 2007-12-07 23:20

Okej. Men om det blir ursparat med bara 3x1 procent färg kanske det är att föredra med vår dåliga passning.

Det du vill uppnå är ju ursparning, då räcker det att du har 1% av de andra färgerna.

Min personliga "favorit" på det här området (stora rubriker på bilder) är en sån ursparande svart på textens fyllning och sedan en linje på texten med vanlig (övertryckande) svart

På det viset så övertrycks kanten och man klarar därmed en viss mängd misspass. Hur bred linjen bör vara får man prova sig fram till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 18:45
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det du vill uppnå är ju ursparning, då räcker det att du har 1% av de andra färgerna.

Min personliga "favorit" på det här området (stora rubriker på bilder) är en sån ursparande svart på textens fyllning och sedan en linje på texten med vanlig (övertryckande) svart

På det viset så övertrycks kanten och man klarar därmed en viss mängd misspass. Hur bred linjen bör vara får man prova sig fram till.

Jag plockar en gammal tråd på ämnet..

Jag sitter med jobb nu där jag gjort ett produktblad, där jag jobbar med vit text på svart bakgrund. Ogillar att bara trycka K för svart då jag tycker det känns lite blaskigt, och om jag kör på en djupsvart så är jag lite rädd med att texten ska bli otydlig. Har förut gjort som du nämner med en svart outline för att slippa misspass men det har varit på större texter, hur fungerar det i mindre satta texter? Sitter med en bröd på 9pt och finns även en del satt i 7pt.

Vet inte om jag vågar gå på en djupsvart bakgrund, samtidigt som man inte vill att det ska bli blaskigt.

Tips råd??

• Medlem
  • 2009-07-29 21:41
Ursprungligen av Fredric:

Jag plockar en gammal tråd på ämnet..

Jag sitter med jobb nu där jag gjort ett produktblad, där jag jobbar med vit text på svart bakgrund. Ogillar att bara trycka K för svart då jag tycker det känns lite blaskigt, och om jag kör på en djupsvart så är jag lite rädd med att texten ska bli otydlig. Har förut gjort som du nämner med en svart outline för att slippa misspass men det har varit på större texter, hur fungerar det i mindre satta texter? Sitter med en bröd på 9pt och finns även en del satt i 7pt.

Vet inte om jag vågar gå på en djupsvart bakgrund, samtidigt som man inte vill att det ska bli blaskigt.

Tips råd??

Inga problem, i alla fall om du använder grotesker. Vi (Sydsvenskan) gör detta regelbundet på 8-9 pkt i rulloffset på dasspapper. Vi går upp från medium till semibold eller motsvarande för att våra mindre synstarka läsare inte ska klaga för mycket.

• Medlem
  • 2007-12-08 11:33

Bra tips! Tack och bock!

1
Bevaka tråden