Om man i nuläget ser till Apples utbud så är Mac Pro den som sticker ut mest. Alla andra modeller har processorer som inte går att jämföra med de som sitter i Mac Pro. Enklaste Mac Pro ger åtta processorstaplar i Aktivitetskontroll (4 kärnor och 4 virtuella), den vassaste ger 16(!) (8 kärnor och 8 virtuella).
I alla övriga Apple-maskiner (MacBook/MacBook Pro, Mac mini och iMac) får man... 2.
Det är ju mycket snack om att närmsta framtiden för processorerna handlar om flerkärnigt. Apple erbjuder alltså i nuläget två kärnor på allt (utom Mac Pro). Jag tror detta inom snar framtid (om inte redan nu...) kommer kännas mycket fjuttigt, bland annat med tanke på vad Grand Central Dispatch kommer att innebära (kommer i Snow Leopard): Apple - Mac OS X - New technologies in Snow Leopard
Sen är det såklart en massa annat som spelar roll för prestanda.
Hårddisken är en flaskhals, framförallt i bärbara som brukar ha mindre varv etc.
iMac känns rätt mycket snärtigare än en MacBook/MacBook Pro, säkert mycket beroende på en kvickare (fysiskt större) disk.
Detta kommer säkert att försvinna mer och mer då ju SDD (Solid State Drive) blir mer och mer vanligt. De har oftast (alltid?) mycket högre överföringshastighet än vanliga diskar. Det går ju redan nu att välja som tillval på Apples bärbara. Jag har inte testat att jobba med en sådan i MacBook/MacBook Pro, så vet inte hur snabbare det går, men det lär märkas.
Grafikkortet spelar även det roll och kommer säkert att spela ännu större roll (inte bara i spel) i och med det Apple kallar OpenCL (som kommer i Snow Leopard). Apple - Mac OS X - New technologies in Snow Leopard
Grafikkorten i alla Macar (förutom Mac Pro) är om jag inte förstått fel av ”laptop-typ” dvs. gjorda för att inte utveckla värme och dra ström etc. ,vilket så klart innebär sämre prestanda.
Men visst – för de flesta räcker en MacBook långt, men så var det också med exempelvis iBook G3 när det begav sig...