Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

KDE rockar loss i OS X

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2003-04-26 16:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Ingen aning om vad det kan vara, men prova fråga på Fink's mailinglista.

Ciryon

Tack för tipset! Där fanns svaret bland "newbie"-arkivet. Nästan.
Där hade någon skrivit att man skulle skriva

setenv TERM xterm-xfree86

Fast det fungerade inte. Fick meddelandet
tsch: cannot find etc/termcap

Lyckades sedan hitta på MacOSXHints att det ska vara likamed-tecken mellan TERM och värdet. (Någon som vet varför?)

Men kommandot:

setenv TERM=xterm-xfree86

i terminalen innan "sudo deselect" fixar biffen.

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-26 18:42

Nä, det går inte. Lyckas inte installera något kde. Innehållet i sources.list är korrekt men när jag skriver sudo dselect hittar jag bara massa annat.

Det är möjligtvis ingen som har erfarenhet av Grass (GIS-program, inget annat... )?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-26 18:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av iMats
Nä, det går inte. Lyckas inte installera något kde. Innehållet i sources.list är korrekt men när jag skriver sudo dselect hittar jag bara massa annat.

Det är möjligtvis ingen som har erfarenhet av Grass (GIS-program, inget annat... )?

har du provat med att uppdatera listan?
och kde paketet ligger väldigt långt ned i listan

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-26 19:32

Tack Buckner! Håller just nu på att installerar!

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-26 21:16

Nu börjar det rocka... Har stött på i princip alla problem nämnda i denna tråd och löst alla utom det med fonter i menyer. Någon som har lösningen på detta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-27 02:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av iMats
Nu börjar det rocka... Har stött på i princip alla problem nämnda i denna tråd och löst alla utom det med fonter i menyer. Någon som har lösningen på detta?

Jag hade ju samma problem och det löste sig nog av en slump: jag installerade alla fink paket som rörde fonter och sen ominstallerade jag X11 (apple appen).

Om man vill vara mera vetenskaplig så kolla de meddelanden som du får när du drar igång kde - kanske saknas path till fonter? I sådanafall lägg in den i .xinitrc (eller ev .cshrc). Vilket shell är default i din terminal? Mitt är tcsh och då fick jag lägga in följande i .tcshrc:
source /Users/eric/.cshrc
och .cshrc ser ut som Ciryon tipsar om.

Lycka till, vill passa på att säga att abiword funkar utmärkt utan kde och samma gäller openoffice...

ha ha ha...

'kul' att läsa om avinstallationer och buggar... jag låter det här vara, typisk grej som jag testar och slutar med att jag måste installera om osx.

ich been newbie. jaaaa

• Medlem
  • Södertälje
  • 2003-04-29 18:53

Jiipieee!!

Kan bara bekräfta att font-problemet i KDE (inte fink-font-problemet) löste sig när jag:
- installerade om X11+X11SDK
- loggade ut och loggade in

(D.v.s. jag behövde inte installera några fonter i Fink)

Nu rockar det
Och det rockar snabbt också!!
(Skrivet i Konqueror)

• Medlem
  • 2003-05-01 13:42

Är det möjligt att starta upp X11 och KDE 3.1 efter en Äpple + S start ? Alltså skippa hela Aqua läget. Skulle vara skoj att testa och jämföra om det är mer fart att köra KDE 3.1 utan något Aqua i botten.

/Ulf

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
1: Kör "fink remove bundle-kde" (eller kdebase3 eller vilket paket du nu använt för att installera kde).

2: rm -rf /sw, tar bort precis allt som har med fink att göra.

3: Som med allt annat - kör bara "fink remove paketnamn", där "paketnamn" såklart byts ut mot namnet på det paket du vill ta bort.

4: Borde enklast göras med OS X Package Manager, om det är Apples X11 vi pratar om. OSXPM hittar du i filarkivet på www.osxgnu.org.

tjipp!

jag kunde ju inte låta bli... allting gick fint efter att ha pillat lite, resultatet var dock inte så kul som jag väntat mig så jag avinstallerade. punkt 2 ovan fungerade inte för mig, var tvungen att skriva om till "sudo rm -rf /sw" jag tror att jag fick det att fungera då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-05 16:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf H
Är det möjligt att starta upp X11 och KDE 3.1 efter en Äpple + S start ? Alltså skippa hela Aqua läget. Skulle vara skoj att testa och jämföra om det är mer fart att köra KDE 3.1 utan något Aqua i botten.

Nej, i Single User Mode går det nog inte att dra igång en X-server. Men om du ställer in din inloggningsruta på att visa ett textfält istället för listan över användarna så kan du skriva in ">console" och får då upp en terminalinloggning utan Aqua. Därifrån kan du starta X11.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-05 17:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av HL
Nej, i Single User Mode går det nog inte att dra igång en X-server. Men om du ställer in din inloggningsruta på att visa ett textfält istället för listan över användarna så kan du skriva in ">console" och får då upp en terminalinloggning utan Aqua. Därifrån kan du starta X11.

Hur startar man X11 från terminalen?
testade open /Applications/X11 och open /Applications/XDarwin men får felmeeddelande. Finns ju x11 program för darwin - är det någon sådan som man måste köra? Vilken?

• Oregistrerad
  • 2003-05-05 21:10

Väldigt spännande och lärorik information, Ciryon.

Orkar du köra nå'n riktig "for dummies"-genomgång? Jag har inte lärt mig några Unix-kommandon och sådär. Håller på att tanka hem X11 å Fink nu i alla fall. Om du har tid att skriva ner en "steg för steg" så blir du veckans 99-hjälte!

Tack på förhand - Patrick.

PS (OT). Jag har en hel del krångel med själva MacOS-uppdateringen i skrivande stund (har tagit mig från en clean install på 10.1.4 till 10.2). Problemet är att Finder inte dyker upp (!) - de program som ligger i dockan funkar men jag kan inte använda datorn ordentligt ännu. Trycker man på systeminställningar dyker menyraden upp, men ingen ruta med alla alternativ, et cetera. Håller på att tanka hem en massa program & uppdateringar och får väl starta från CD-skiva för att lösa problemet. Någon som stött på detta tidigare? Jag anpassade installationen så tillvida att jag avmarkerade alla språkstöd utom svenska - ja, engelskt språkstöd är väl standard hur man än gör, eller? Via iTunes "lägg till" kan jag bläddra på hårddiskarna. Har aldrig stött på detta tidigare - och omstart löste inte problemet. Que?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-05 23:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av eric
Hur startar man X11 från terminalen?

Testa startx &
Har inte testat med Apples X11, men med Finks XFree86 funkar det.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-05-06 18:31

Jag har lyckats installera KDE men det är fel på typsnitten.
Endast skräptecken (noter mm!) visas.
Se bild:

Tacksam för hjälp!

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-05-06 21:01

Ska väl också tillägga att jag, som andra gjort, installerat om X11 +X11SDK och loggat ut/in utan att problemet lösts...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 21:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
Ska väl också tillägga att jag, som andra gjort, installerat om X11 +X11SDK och loggat ut/in utan att problemet lösts...

Testa och lägga in alla font paket som du hittar med dselect...

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Väldigt spännande och lärorik information, Ciryon.

Orkar du köra nå'n riktig "for dummies"-genomgång? Jag har inte lärt mig några Unix-kommandon och sådär. Håller på att tanka hem X11 å Fink nu i alla fall. Om du har tid att skriva ner en "steg för steg" så blir du veckans 99-hjälte!

Har nog tyvärr inte tid att skriva nånting mer detaljerat just nu.

Jag har dock lite planer på att sätta ihop en svensk OS X/Unix hemsida med både nybörjarinstruktioner och tips för mer avancerade användare.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 23:31
Citat:

Jag har dock lite planer på att sätta ihop en svensk OS X/Unix hemsida med både nybörjarinstruktioner och tips för mer avancerade användare.

Ciryon

Juste! Jag bidrar gärna (i mån av tid)

Det gick lite snabbare än väntat. phpnuke går fantastiskt snabbt att installera med Debian.

Jag har gjort en liten sida som heter Äpplen och Pingviner som kommer innehålla artiklar och annat om hur man kan använder Unix-delen i Mac OS X. Det finns forum och allt möjligt så hoppa genast dit och registrera dig!

Jag har också lagt upp en guide som steg för steg visar hur man installerar Fink. Den är skriven även för dem som aldrig har startat terminalen.

Webplatsen är väldigt ny (installerades igår) och innehåller säkert massor med konstiga fel, men prova gärna dess olika funktioner.

PS. Kan du mycket om Unix? Maila mig om du är intresserad av att bli moderator.

Ciryon

• Medlem
  • 2003-05-07 12:56

Ciryon:

Du är fan en klippa av urberget. Osannolikt bra initiativ.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-07 14:18
Citat:

Jag har också lagt upp en guide som steg för steg visar hur man installerar Fink. Den är skriven även för dem som aldrig har startat terminalen.

Medlem!
Kikar på Fink guiden och pilarna för nästa sida verkar inte fungera (http://istari.dyndns.org/phpnuke/images/download/right.gif).

En fink fråga: du skriver att man klarar sig utan terminal. Gör man det också om man vill installera komponeter genom fink? När jag testa fink för ett år sedan var allt terminal baserat.

Olof

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-05-07 14:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Medlem!
Kikar på Fink guiden och pilarna för nästa sida verkar inte fungera (http://istari.dyndns.org/phpnuke/images/download/right.gif).

En fink fråga: du skriver att man klarar sig utan terminal. Gör man det också om man vill installera komponeter genom fink? När jag testa fink för ett år sedan var allt terminal baserat.

Olof

Jadå, ladda ned programmet Fink Commander från t.ex. www.versiontracker.com

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Medlem!

Tack, det är fixat nu. Hmm.. saknade bilder syns ju inte i Safari..

Citat:

Jag skriver att man klarar sig utan X11. Fink kan vara helt terminalbaserat eller användas med hjälp av Fink Commander som sagt.

Ciryon

Har lyckats installera KDE för ett par dagar sedan efter att ha läst denna diskussion. deselekt fungerade inte så bra, fick bara en massa konstiga tecken, men med FinkCommander gick det smidigt.

Frågan är nu vad man ska ha det till. :rolleyes: Det är lite för slött för att surfa med, terminal har jag ändå och koffice har jag inte behoiv av just nu. Finns det något annat kul, eller har ni något bra tips som snabbar upp KDE?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sven Eriksson
Frågan är nu vad man ska ha det till.

Kolla här. Du kan säkert hitta nåt kul!

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-05-07 21:02

Snacka om initiativförmåga! Klippa av urberget - japp, håller med. Tar en titt.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-05-10 19:32

Jaha det va det jävligaste, mitt kde har bara lagt av totalt!

[Busters-dator:~] buster% kicker
kicker: Command not found.
[Busters-dator:~] buster% startkde
startkde: Command not found.

nu ska jag installera om skiten

tagit bort hela sw mappen men fattar inte os X Package Manager ? för att ta bort apples x11?

senså är det nått paket som man inte bör avinstallera i fink? nått som ska va m asså

Senast redigerat 2003-05-10 19:49

Grymt initativ Ciryon! Sidan är lagd till favoriterna. Ska nog ge mig på fink och KDE igen, jag känner mig motiverad igen efter att ha läst några av dina guider

Bevaka tråden