Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för nya iPhone 3GS

Tråden skapades och har fått 983 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-08-04 18:02
Ursprungligen av Goflorp:

Håller med dig Adrian, kameran är helt ok.

ETT skäl till att det INTE är 8MP-10MP i bilderna är
1) Brusivån
2) Filstorleken - att maila 8MP-MP tar en jävla tid ... jmfr med 3MP.
Klick - maila/Facebooka elelr vad du vill. Med 8MPO hade det blivit så segt att man låtit bli.

Jag filmade lite med:

YouTube - Kippholmen The Movie

verkligen jättedålig.
programvaran hemma sen (iMovie) är ju verkligen jättedålig den med...

(Ironi)

Shit vad snyggt! Bra kvalitet det blir, lätt MYCKET bättre än tjejen C905 med 8 (ja shit 8)Mp!!!

• Medlem
  • 2009-08-04 00:08

marQz: Det räcker nog med att du har lite koll på var du bor och så, så löser de nog det!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-04 00:21
Ursprungligen av jac:

marQz: Det räcker nog med att du har lite koll på var du bor och så, så löser de nog det!

Okej, tack för svar. Får ringa Telia imorgon och hålla tummarna...

• Medlem
  • 2009-08-04 08:49

Pascoe och BlackSmp: Precis, jag fick tidigare besked om att den skulle skickas i fredags, men sen skrev jag och frågade och då skrev de att den skulle skickas till mig igår. Så då får jag den förhoppningsvis idag

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-04 10:17
Ursprungligen av jac:

Pascoe och BlackSmp: Precis, jag fick tidigare besked om att den skulle skickas i fredags, men sen skrev jag och frågade och då skrev de att den skulle skickas till mig igår. Så då får jag den förhoppningsvis idag

..och idag får du ett mail där de säger att den kommer att skickas idag och du har den i morgon och i morgon får du ett mail där de beklagar att de verkar ha slarvat bort din iPhone och du kommer att få en så snart de får in nästa sändning ;p

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-04 13:53

Har två frågor:
- min gps mäter fel med ett par hundra meter rätt ofta, kan jag kalibrera den på något sätt?
- finns det ingen inbyggd rss-läsare?
Tack!

Inbyggd RSS-läsare finns inte, men det finns massor på App store.

Finns prat om att det är FM-radio i iPhone 3GS, intressant ändå:
AppleInsider | Apple's next-gen iPhone may add radio tagging, Nike Sport Kit

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-04 15:43

hehe om man skall vara konstruktiv och jag kommer då bortse ifrån de småfel jag har på min som inte andra har:

1. Den kan inte användas som extern hårddisk, finns massa program för WIFI överföring av filer men det är segt och tar lång tid. Dock finns de ett program till PC "iPhonebrowser" som funkar via USB, men skall de behövas? Tycker Apple kunde göra den som extern enhet som med iPod

2. Om du har telefonen i en jeans ficka så täpps högtalaren igen där nere och man kan missa att de ringer, samma om du har den i vissa fodral. Detta är dock endast om de e mycket ljud runt dig, tex på arbetsplatser eller i stan osv hemma hör du ändå.

3. För mig går appen Mail igång hela tiden, stänger av det med appen "memstatus" då det tar en massa minne av telefonen

4. Kameran är ok, men BARA om de är ljusa förhållanden utomhus ( som bilderna innan, de är endast i väldigt ljusa förhållanden), om du är inomhus blir det inte så bra då behövs lampa eller blixt och det har inte iPhone. (Men vill man ha det? de hade sett väldigt fult ut om de satt där bak)

5. Du måste göra allt via iTunes, du har inga andra möjligheter, att tex dra in musik från olika datorer osv.. Många tycker detta är dåligt, men jag själv tycker det är bra, mer ordning och reda så det är nu.

6. Priset, det är faktiskt väldigt högt, och visst andra telefoner kostar lika mycket kontant ungefär, skillnaden är med abonnemang då blir de andra dyra mobilerna mycket billigare än iPhone, då iPhone är dyr med abonnemang också

7. De abonnemang som erbjuds är inte så mycket för dem som ringer mycket, utan för dem som surfar mycket med telefonen. Visst de finns "telenor 499" där man ringer för 9 öre i minuten men då är du bunden att ringa mycket varje månad annars ger du pengar. ett abonnemang med låg avgift och inte bindning är bättre såsom" Glocalnet FRITT". Så om du ringer mycket sparar du massor på att köpa den kontant och jailbreaka den. Men om du ringer lagom mycket och surfar mycket med den finns de bra abonnemang för det.

8. Telefonen är rätt stor, däremot har apple format den så den inte ser så stor ut, det tycker jag är riktigt duktigt, men som sagt den är stor

Så det var lite konstruktivt. Jag är en sådan som inte använder iPhone till det den skall användas för och jag kan säga den är värt priset ändå trots allt ovan.

1. Den har en iPod i sig, och klarar spela musik i upp till 24 timmar! säg en telefon som kan det! .

2. Den är även som en Gameboy, jag spelar Zenonia jämt på toan på jobbet, spelat de spelet i ca 20 timmar.

3. Telefondelen funkar riktigt bra med 5 timmar samtalstid i 3G och 12 timmar i 2G är bra

4. Den är snygg och det är status att ha en iPhone. Kan låta löjligt men det är det, allt mer höga gubbar på jobbet skaffar iPhone kan jag säga efter de klämde på min. När dem fick reda på att den hade PUSH och microsoft exchange var saken klar för dem , bort med SonyEricsson P11 eller vad den heter

kom ihåg jag är sjukt konstruktiv, så ingen kan klaga mer än mig

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-04 17:31
Ursprungligen av Esa:

hehe om man skall vara konstruktiv och jag kommer då bortse ifrån de småfel jag har på min som inte andra har:

1. Den kan inte användas som extern hårddisk, finns massa program för WIFI överföring av filer men det är segt och tar lång tid. Dock finns de ett program till PC "iPhonebrowser" som funkar via USB, men skall de behövas? Tycker Apple kunde göra den som extern enhet som med iPod

2. Om du har telefonen i en jeans ficka så täpps högtalaren igen där nere och man kan missa att de ringer, samma om du har den i vissa fodral. Detta är dock endast om de e mycket ljud runt dig, tex på arbetsplatser eller i stan osv hemma hör du ändå.

3. För mig går appen Mail igång hela tiden, stänger av det med appen "memstatus" då det tar en massa minne av telefonen

4. Kameran är ok, men BARA om de är ljusa förhållanden utomhus ( som bilderna innan, de är endast i väldigt ljusa förhållanden), om du är inomhus blir det inte så bra då behövs lampa eller blixt och det har inte iPhone. (Men vill man ha det? de hade sett väldigt fult ut om de satt där bak)

5. Du måste göra allt via iTunes, du har inga andra möjligheter, att tex dra in musik från olika datorer osv.. Många tycker detta är dåligt, men jag själv tycker det är bra, mer ordning och reda så det är nu.

6. Priset, det är faktiskt väldigt högt, och visst andra telefoner kostar lika mycket kontant ungefär, skillnaden är med abonnemang då blir de andra dyra mobilerna mycket billigare än iPhone, då iPhone är dyr med abonnemang också

7. De abonnemang som erbjuds är inte så mycket för dem som ringer mycket, utan för dem som surfar mycket med telefonen. Visst de finns "telenor 499" där man ringer för 9 öre i minuten men då är du bunden att ringa mycket varje månad annars ger du pengar. ett abonnemang med låg avgift och inte bindning är bättre såsom" Glocalnet FRITT". Så om du ringer mycket sparar du massor på att köpa den kontant och jailbreaka den. Men om du ringer lagom mycket och surfar mycket med den finns de bra abonnemang för det.

8. Telefonen är rätt stor, däremot har apple format den så den inte ser så stor ut, det tycker jag är riktigt duktigt, men som sagt den är stor

Så det var lite konstruktivt. Jag är en sådan som inte använder iPhone till det den skall användas för och jag kan säga den är värt priset ändå trots allt ovan.

1. Den har en iPod i sig, och klarar spela musik i upp till 24 timmar! säg en telefon som kan det! .

2. Den är även som en Gameboy, jag spelar Zenonia jämt på toan på jobbet, spelat de spelet i ca 20 timmar.

3. Telefondelen funkar riktigt bra med 5 timmar samtalstid i 3G och 12 timmar i 2G är bra

4. Den är snygg och det är status att ha en iPhone. Kan låta löjligt men det är det, allt mer höga gubbar på jobbet skaffar iPhone kan jag säga efter de klämde på min. När dem fick reda på att den hade PUSH och microsoft exchange var saken klar för dem , bort med SonyEricsson P11 eller vad den heter

kom ihåg jag är sjukt konstruktiv, så ingen kan klaga mer än mig

Konstruktiv != kritisk

//Rob

Ursprungligen av Esa:

Jag kan hålla med om en del av det andra du skriver, men inte att den är dyrare än andra telefonen.

Om man väljer att betala hela telefonen direkt hos Telia, genom att inte ta någon förhöjd månadsavgift utan bara ett billigt abbonemang som t.ex. Telia Till vänner för 49 kr/månad, då kostar iPhone 3GS 16 GB 4995 kr och iPhone 3GS 32 GB 5995 kr. Observera att man alltså inte behöver ta ett extra dyrt abonnemang och man behöver inte ta ett dyrt surftilägg, utan det är ett helt vanligt Telia-abonnemang.

Är då verkligen 4995 kr resp 5995 kr så himla dyrt?

Om vi jämfört med en annan ny telefon i samma klass, Nokia N97, så kostar den 6695 kr hos Dustin Home.

Andra populära telefoner i samma genre ligger i samma prisklass, t.ex. HTC Magic White för 5 595 kr hos Dustin Home.

Telefonerna har förstås lite olika specar, men de tävlar ändå i samma klass skulle jag påstå. Jämfört med dessa och andra telefoner är iPhone inte alls så dyr.

Visst, iPhone är operatörsbunden och det är förstås en nackdel, men ändå. (Och man kan välja att binda den på endast 12 månader med vissa abonnemang och sen betala några hundra för att få den upplåst.)

Här är solen på väg ner, jag är inte Fellini och det är inte Broadcastutrustning vi pratar.

det där är alltså filmat under 10-15 min med en telefon (iPhone)
Redigerat väldigt snabbt hemma i iMovie
Upp-pöttat till youTube direkt från iMovie - som tar evigheter på sig att "konvertera" den till deras format...

• Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-08-04 18:07

Här är solen på väg ner, jag är inte Fellini och det är inte Broadcastutrustning vi pratar.

det där är alltså filmat under 10-15 min med en telefon (iPhone)
Redigerat väldigt snabbt hemma i iMovie
Upp-pöttat till youTube direkt från iMovie - som tar evigheter på sig att "konvertera" den till deras format...

Vet inte om du missförstod mitt inlägg som sarkastiskt, för det var det verkligen inte!! Tycker det va bra kvalitet!

Ursprungligen av Pascoe:

Vet inte om du missförstod mitt inlägg som sarkastiskt, för det var det verkligen inte!! Tycker det va bra kvalitet!

nejnej käre vän. jag förstod att du vart nöjd med kvalitén. jag ville bara understryka att det inte ENS var de bästa förhållanden att filma under....

och jag ansträngde mig inte heller för att det skulle bli "bäst" på ngt sätt.

Vill man ha perfekt skall det nog vara mitt på dagen och lite mulet, inga enorma kontraster heller....

Man skulle ha ngn "tång" eller ngt att hålla den i bara....det är rätt tetigt hålla i den fyrkanten när man filmar.
Det borde väl gå att tälja ihop ngt av lite plast... får kolla på MAKE...

• Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-04 18:31

nejnej käre vän. jag förstod att du vart nöjd med kvalitén. jag ville bara understryka att det inte ENS var de bästa förhållanden att filma under....

och jag ansträngde mig inte heller för att det skulle bli "bäst" på ngt sätt.

Vill man ha perfekt skall det nog vara mitt på dagen och lite mulet, inga enorma kontraster heller....

Man skulle ha ngn "tång" eller ngt att hålla den i bara....det är rätt tetigt hålla i den fyrkanten när man filmar.
Det borde väl gå att tälja ihop ngt av lite plast... får kolla på MAKE...

Här ser du hur bra det kan bli om man använder sig av solljuset osv: YouTube - Music Video Shot on iPhone

Jag tycker 3MP är klart tillräckligt och ljudet är faktiskt riktigt bra.

Märkt en sak. INNAN man stoppar den i fickan är det bra hoppa ur program som drar ström, GPS:en och Kameran.

Fimpa INTE skärmen och lägg den i fickan - då drar du ur batteriet rätt fort.
Gör det till en vana att hoppa ur programmen först.

ESA; lägg telefonen upp&ner i fickan, då har du högt upp... (jag är lätt industri-hörselskadad...)
...och som jag redan dagt, kameran är helt OK för att vara en mobilkamera.

• Medlem
  • Täby
  • 2009-08-05 08:17

Nu räcker det med ironi inläggen innan det spårar ur.
Försök hålla er till ämnet! (Tog bort 2st OT inlägg).
/Admin

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-05 21:56

Jag hoppas på att Telia och Apple inte ställer till det så när dem får den nya lasten iPhones.
Jag hoppas på att jag ska kunna gå till butiken och kunna köpa en iPhone utan att få svaret att dem inte har några kvar.

Ursprungligen av iFly:

Jag hoppas på att Telia och Apple inte ställer till det så när dem får den nya lasten iPhones.
Jag hoppas på att jag ska kunna gå till butiken och kunna köpa en iPhone utan att få svaret att dem inte har några kvar.

Det skulle jag inte räkna med. Leveransen som kommer den 17:e på iPhone 3GS 32GB kommer inte räcka till alla som beställt 32GB ...

Vill du ha någon beställ online om du inte redan har förhandsbokat dvs ..

Tja, det beror på hur många de får och hur många som står i kö

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-05 22:40

Jag hoppas dem märker att dem behöver beställa in mer än vad dem hade på r-dagen.

• Medlem
  • 2009-08-05 22:53
Ursprungligen av iFly:

Jag hoppas dem märker att dem behöver beställa in mer än vad dem hade på r-dagen.

Jag tror de beställer in så många de kan.

Ursprungligen av iFly:

Skämtar du eller?
T.o.m Apple har ju för ett bra tag sedan gått ut med att de inte kan tillgodose förfrågan efter iPhones som den är nu.
De hinner helt enkelt inte tillverka och leverera i samma hastighet som folk över hela världen vill köpa dem.
Måste vara en jävla skittelefon!

Felet är inte att Telia/Halebop/3/Telenor har beställt för få, problemet är att de inte får den mängd som de har beställt.

Och det är inte direkt så att detta problem enbart finns i Sverige för tillfället. Det råder en total brist på telefoner över hela världen (mer eller mindre)

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-08-05 22:56
Ursprungligen av iFly:

Förlåt, men nu är det nog med att inte kunna skilja på de och dem. Jag ser det ofta i detta forum och undrar hur det står till med undervisningen idag. Du har kanske goda skäl att inte kunna det, men nu är det nog. Det heter " Jag hoppas de (eg. Telia) märker att de behöver beställa hem mer än vad de gjorde på releasedagen.

Sök svar på språkfrågor i Frågelådan!

Sen beställde knappast Telia, de fick telefonerna tilldelade till sig. De hade nog tagit fler om de bara hade fått, men det skulle räcka till alla. Halebopp (Telia) fick ju inte en enda, eller åtminstone väldigt få, just eftersom det är samma bolag.

Mvh
Jeppe

• Medlem
  • Täby
  • 2009-08-06 11:33

Tråden rensad på OT.
Håll er till ämnet.
/Admin

Hörrö Kaninen!..

"Någon får agera målvakt "

Mitt inlägg kunde tydligen tas bort men inte det ovan? När jag skrev att Tre skulle få in Iphones denna veckan så att de skickar ut nästa vecka. På vilket sätt hörde det INTE till Iphone 3Gs?

• Medlem
  • Täby
  • 2009-08-06 15:00
Ursprungligen av Specias:

Hörrö Kaninen!..

"Någon får agera målvakt "

Mitt inlägg kunde tydligen tas bort men inte det ovan? När jag skrev att Tre skulle få in Iphones denna veckan så att de skickar ut nästa vecka. På vilket sätt hörde det INTE till Iphone 3Gs?

Sorry, ber om ursäkt för det, den kom med av misstag. Men nu har du skrivt det du skrev igen så jag låter den vara raderad

Ursprungligen av kainen:

Sorry, ber om ursäkt för det, den kom med av misstag. Men nu har du skrivt det du skrev igen så jag låter den vara raderad

Ingen fara Det är bara mänsligt att fela.

Hörde nu med Tre för andra gången. Och de håller fortfarande fast vid att det kommer skeppas ut telefoner nästa vecka.

Peppar Peppar!

Har sökt runt lite, men inte hittat någon med samma fel som jag (på 3GS i alla fall) än.

Efter att min iPhone blivit seg, hängt sig, startats om, fryst vid äpplet på startskärmen, gått till recovery mode (eller DOA som en del kallar det) och sedan varit omöjlig att återställa (efter att ha följt allt på Apples hemsidor, flera datorer, nya drivisar, uppdaterat iTunes mm) har nu Telia och Anovo tagit hand om min 3GS.

Otroligt trist, köpte iPhonen på fredag morgon, efter köande, och på söndagkvällen hängde den sig. Efter att ha försökt en hel natt kunde jag inte göra annat än lämna in den. Reparation tar minst tio dagar.. Antagligen fler. En kul detalj var att killen på Teliabutiken fick lägga upp iPhone 3GS i Anovos databas, jag var uppenbarligen den första i Sverige som fått lämna in den. Härligt!

Bevaka tråden