Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Irriterande stor annons. Måste den vara så stor?

Tråden skapades och har fått 114 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Patrik D:

Som sagt, för att 99.se ska överleva behöver vi få in såna här annonser ibland, förstår inte gnället.

Ingen verkar opponera sig mot annonser i sig, utan det är just att den här är så ofantligt stor.

Bara för att ni som är supporters ska få en uppfattning:

Ursprungligen av false messiah:

Ingen verkar opponera sig mot annonser i sig, utan det är just att den här är så ofantligt stor.

Bara för att ni som är supporters ska få en uppfattning:

Jag ser annonsen som alla andra. Men det är ju ganska tydligt att Telia har betalat mer för att få en större annons.

Jag menar, Björnström har ju sagt att både Tre och Telia gör det möjligt för 99.se att utvecklas i höst, är det inte värt det då? För att få nya häftiga funktioner?

Ursprungligen av false messiah:

Bara för att ni som är supporters ska få en uppfattning

Oj! Den var stor ja. Tur man är supporter.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag förstår att annonsering betalar servrar mm men måste en annons som den nuvarande Telia-annonsen verkligen vara så stor? Dels saggar den ner laddningen av sidan och dels är det irriterande att jag inte längre bara kan se toppen på min bevaknings-lista eller dylikt så fort jag laddat fram det.

Bifogar två bilder som visar hur det ser ut för mig i 1280x1024 på en 17tums-skärm

En plats av 99's storlek kostar säkerligen del pengar att underhålla och utveckla. Vi har ju sett på sistone hur man haft en del avlönade (?) utvecklare som har hanterat problemen med Supporter-aktivering och SMS-betalning. Att man då måste ta in annonsering till kontot som är helt avgiftsfria är inte så konstigt. Ibland resulterar detta i stora annonser, och ibland i annonser av mindre skala som mobiloperatören Tre (borträknat bakgrunden). Om man inte tycker om det så är det ju bara att rekommendera Supporter-konto. Det kostar 30kr för 3 månader (eller 100kr för 12 månader). En rätt billig summa.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-13 14:31

Förhoppningsvis har vi lämnat er vid det laget...

På min IBM-laptop täcker annonsen nästintill hela skärmen, jag har 3mm att sikta in pekaren på om jag vill scrolla ner för att hitta forumet med hjälp av musplattan.

Men genom att INTE vara supporter så bidrar du inte till att finansiera vad det kostar att driva siten och genomföra varje sak som folk gnäller på och irriterar sig på. Så vad menar du att man skall göra här? Sälja annonsplats för att få intäkter, sedan lägga dessa intäkter på att att fixa fånerier "otroligt irriterande" som personer som valt att INTE bidra på något vis irriteras över? Kan du utveckla hur du tänker?

"Pay up or shut up!" är nog inte så dumt i alla fall?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-13 18:46
Ursprungligen av Taz_1999:

Men genom att INTE vara supporter så bidrar du inte till att finansiera vad det kostar att driva siten och genomföra varje sak som folk gnäller på och irriterar sig på. Så vad menar du att man skall göra här? Sälja annonsplats för att få intäkter, sedan lägga dessa intäkter på att att fixa fånerier "otroligt irriterande" som personer som valt att INTE bidra på något vis irriteras över? Kan du utveckla hur du tänker?

"Pay up or shut up!" är nog inte så dumt i alla fall?

Lugna dig lite nu. Vi som inte betalar exponeras ju för reklamen medans ni som betalar inte gör det. Ingen annonsör betalar väl för reklam som ingen ser? På så vis så bidrar ju även vi till intäkterna iom att annonsören tydligen betalar per visning...

Alla förstår att annonsering är nödvändig, men sunt förnuft säger att denna annons är för stor - för många pixlar (det inser nog även ni som driver sajten - handen på hjärtat).
Om ni inte vill ha icke betalande besökare bör ni stänga forumet för oss och bli ett slutet medlemsforum. Att pressa oss till medlemskap genom att sabba kvaliteten är kontraproduktivt - sådan policy leder garanterat till att folk lämnar sajten för att aldrig någonsing återkomma.

Detta är internet. Håll tungan rätt i munnen. Besökaren är gud. Inte säljaren.

Att ägarna kan betrakta annonsen som onödigt stor är väl inte orimligt, men vad har det egentligen för betydelse för den aktuella annonseringen? De har hela tiden påpekats att Telia har betalat Tailsweep för att deras "partners" ska använda annonsen. Det går inte att bryta avtalet och kraftigt förminska en betald annons. Det vore mest troligt ett ganska kraftigt brott mot det avtal som finns etablerat mellan Tailsweep och 99. Jag förstår verkligen inte varför människor inte förstår denna enkla sak.

Det handlar inte om att man inte vill ha icke-betalande medlemmar/besökare. Jag skulle tro att det främst handlar om att man behöver annonsintäkter, vilket sedan kommer att komma alla till fördel på lång sikt. Annars kan man lika gärna avveckla allt, och det tror jag inte att någon av oss vill.

Du får ursäkta, men jag instämmer nog i att om man inte klarar av att acceptera dessa inslag så får man nog vackert vara med och betala för ett Supporter-konto.

Ursprungligen av Zimmerman:

Alla förstår att annonsering är nödvändig, men sunt förnuft säger att denna annons är för stor - för många pixlar (det inser nog även ni som driver sajten - handen på hjärtat).
Om ni inte vill ha icke betalande besökare bör ni stänga forumet för oss och bli ett slutet medlemsforum. Att pressa oss till medlemskap genom att sabba kvaliteten är kontraproduktivt - sådan policy leder garanterat till att folk lämnar sajten för att aldrig någonsing återkomma.

Detta är internet. Håll tungan rätt i munnen. Besökaren är gud. Inte säljaren.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det handlar inte om att man inte vill ha icke-betalande medlemmar/besökare. Jag skulle tro att det främst handlar om att man behöver annonsintäkter, vilket sedan kommer att komma alla till fördel på lång sikt. Annars kan man lika gärna avveckla allt, och det tror jag inte att någon av oss vill.

Du får ursäkta, men jag instämmer nog i att om man inte klarar av att acceptera dessa inslag så får man nog vackert vara med och betala för ett Supporter-konto.

Fast att bygga en sajt på att irritera ickemedlemmar tills de är beredda att betala för att slippa reklamen känns inte som någon särskilt hållbar strategi i längden. Vad är härnäst? Popuper? Interstitials?

De flesta har ändå en ganska hög tröskel för reklam, så att den här spotten har lyckats irritera såpass många tyder på att den går över gränsen. Så även om den drar in pengar just nu tror jag att fler annonser på sikt kommer driva bort användare. (Vilket iofs är ett sätt att hålla nere driftkostnaderna, men kanske inte på det sätt som det var tänkt.)

Det hjälper inte heller att Google börjar köra mer och mer irriterande annonser:

(Den här är dessutom animerad i original.)

Att inte ta in annonsörernas material är inte heller en hållbar strategi på lång sikt.

Antingen accepterar man att det kommer stora reklamkampanjer ibland, eller så betalar man de 30 kronor som ett supporter-konto kostar för 3 månader. Det är ju faktiskt varken jobbigt eller dyrt att göra detta. Därför förstår jag inte problemet.

Ursprungligen av false messiah:

Fast att bygga en sajt på att irritera ickemedlemmar tills de är beredda att betala för att slippa reklamen känns inte som någon särskilt hållbar strategi i längden. Vad är härnäst? Popuper? Interstitials?

Problemet med annonsen (för annonsören, inte 99an) är att den kraftigt har dämpat köplusten på en ny iphone för min del.

Den irriterande storleken har med andra ord gjort att annonsen fått motsatt effekt (på mig).

Osofistikerat gjort av den som utformat idén.

YMMV.

Du är nog unik :-D. Eller så skämtar du. :-D.
Vi andra "normala" människor fungerar inte så - vi styrs inte av annonser på det sättet. Våra behov och konsumtionsmönster påverkas inte om vi blir arga på en annons - det är produkten som gäller. Framför allt när det gäller en produkt som är en större investering - som gräver ett hål i plånboken.
Däremot styrs konsumtionen delvis av att folk blir glada av annonser.

Ursprungligen av Ulven666:

Problemet med annonsen (för annonsören, inte 99an) är att den kraftigt har dämpat köplusten på en ny iphone för min del.

Den irriterande storleken har med andra ord gjort att annonsen fått motsatt effekt (på mig).

Osofistikerat gjort av den som utformat idén.

YMMV.

Ursprungligen av Zimmerman:

Du är nog unik :-D. Eller så skämtar du. :-D.

Jag önskar jag visste själv

Ursprungligen av Zimmerman:

Vi andra "normala" människor fungerar inte så - vi styrs inte av annonser på det sättet. Våra behov och konsumtionsmönster påverkas inte om vi blir arga på en annons - det är produkten som gäller. Framför allt när det gäller en produkt som är en större investering - som gräver ett hål i plånboken.
Däremot styrs konsumtionen delvis av att folk blir glada av annonser.

Jag är nog lite onormal då. Skönt.

Och glada blir tydligen inte många av denna annons i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-14 14:19

Jag tycker det är bisarrt hur vissa sajter (inte nödvändigtvis 99.se) kan lägga hundratusentals kronor på designen och samtidigt inte ha några krav på hur reklamen skall se ut.

  • Medlem
  • 2009-08-14 14:26
Ursprungligen av amino:

Jag tycker det är bisarrt hur vissa sajter (inte nödvändigtvis 99.se) kan lägga hundratusentals kronor på designen och samtidigt inte ha några krav på hur reklamen skall se ut.

For the record: 99.se lägger inte ut pengar på design såvitt jag vet.

Det är enkelt: Du lägger ribban annorlunda än jag. Hur stor ska en annons vara för att du ska tycka att den är för stor? Dubbelt som nu? Täcka en 24-tummare? En annons på hela första sidan och sedan får man tryca på länk för att ta sig till forumet - efter typ 3 sekunder?
Det handlar bara om var man lägger ribban. Jag - och andra här - tycker att denna annons passrat anständighetens nivå. Det har inte du. Thats it.

Och ingen har väl snackat om att bryta avtal. Vi framför bara kritik för att ge ansvariga en chans att inte göra om misstaget. Jag tror också att det var första och sista gången vi får se en så stor annonsblaffa här - med den placeringen. Jag tror att kritiken tas på allvar. Om så blir; vad säger du då?

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Att ägarna kan betrakta annonsen som onödigt stor är väl inte orimligt, men vad har det egentligen för betydelse för den aktuella annonseringen? De har hela tiden påpekats att Telia har betalat Tailsweep för att deras "partners" ska använda annonsen. Det går inte att bryta avtalet och kraftigt förminska en betald annons. Det vore mest troligt ett ganska kraftigt brott mot det avtal som finns etablerat mellan Tailsweep och 99. Jag förstår verkligen inte varför människor inte förstår denna enkla sak.

Det handlar inte om att man inte vill ha icke-betalande medlemmar/besökare. Jag skulle tro att det främst handlar om att man behöver annonsintäkter, vilket sedan kommer att komma alla till fördel på lång sikt. Annars kan man lika gärna avveckla allt, och det tror jag inte att någon av oss vill.

Du får ursäkta, men jag instämmer nog i att om man inte klarar av att acceptera dessa inslag så får man nog vackert vara med och betala för ett Supporter-konto.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-14 08:20
Ursprungligen av Zimmerman:

Detta är internet. Håll tungan rätt i munnen. Besökaren är gud. Inte säljaren.

Huvudet på spiken!

Yes!!!

Jag är supporter och har en mac.se address men ser ändå denna blaffiga bild???
Fins det någon lösning?

Ursprungligen av EricBradley:

Jag är supporter och har en mac.se address men ser ändå denna blaffiga bild???
Fins det någon lösning?

Logga ut, logga in?

Ursprungligen av Taz_1999:

Logga ut, logga in?

Fungerar inte...
Det måste vara något som är vajsing med mitt konto.
Kanske mr björnström kan ta sig en titt?

Jag irriterar mig mer på att sidan inte kommer ihåg var jag var senast om jag läst i en tråd och går tillbaka till dagens diskussioner. Då går den alltid upp till toppen på sidan. Och samma är det för det som en del skrivit innan, att om man "pilar" ner sidan så hoppar den tillbaka till topp när den laddat färdigt. Nu får man vänta lite istället. Den väger väl för mycket helt enkelt. Kan tyckas vara ett I-landsproblem, men ändå. Störigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 09:35
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Jag irriterar mig mer på att sidan inte kommer ihåg var jag var senast om jag läst i en tråd och går tillbaka till dagens diskussioner.

Exakt. Det är det som är problemet med teliannonsen, tycker jag. Att annonsen finns där gör mig inget, och jag kan även acceptera storleken. Däremot försämrar den 99-upplevelsen något oerhört eftersom den gjort siten så mycket mer svårnavigerad på det sätt som du beskriver.

Fn är jag inte supporter (jag är det dock på ett flertal andra fora), om mitt tillfälliga återbesök (efter några års tystnad) blir långvarigt så är det fullt möjligt att jag hostar upp den struntsumma det kostar att vara supporter (men kanske då skippar något annat forum). Jag tycker dock ändå att jag har rätt att påpeka när en annons fungerar dåligt på det sätt som denna annons gör, den feedbacken hoppas och tror jag att admingänget uppskattar - jag vet av egen erfarenhet att det är lite svårt att trimma den där balansen mellan annonsexponering och besökarirritation.

Jag tycker inte att det var fel att ta in en så pass stor annons, förmodligen hade ingen kunnat förutse att annonsen skulle ge den här jobbiga bieffekten (scrollningen upp och ner, alltså) och jag ser inget fel i att vi besökare påpekar detta (utan att behöva ta emot skit från andra medlemmar) så att admingänget kan försöka få nästa annonskampanj att fungera bättre.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-14 09:31

Jag har aldrig varit med om någonsin i internets historia, att bli bemött med sån jävla arrogans som man kan bli på 99.

Att bli tillsagd att man ska "betala eller hålla käft" för att man vänligt frågar om det går att rätta till en defekt annons (jag har inte ens kommenterat storleken, bara att den får sidan att fungera undermåligt) är ett lågvattenmärke av sällan skådat slag. DET är inslag som moderatorerna borde radera, inte befogade inlägg om trollning.

Pinsamt och skrattretande på samma gång.

Ursprungligen av Skilling:

Jag har aldrig varit med om någonsin i internets historia, att bli bemött med sån jävla arrogans som man kan bli på 99.

Att bli tillsagd att man ska "betala eller hålla käft" för att man vänligt frågar om det går att rätta till en defekt annons (jag har inte ens kommenterat storleken, bara att den får sidan att fungera undermåligt) är ett lågvattenmärke av sällan skådat slag. DET är inslag som moderatorerna borde radera, inte befogade inlägg om trollning.

Pinsamt och skrattretande på samma gång.

Tja... besök idg.se... så får du se

Och mer allvarligt, jo, det finns några hos oss som är arroganta mellan varven men på det stora taget så är 99.se en av de mer vettiga svenska forumen och det beror nog på det stora jobb som moderatorerna lägger ner på att hålla ordning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 12:23

Det är klart att ickebetalande medlemmar ska kunna exponeras för reklam.
Denna med, den är bokad och har gett en intäkt!

Sen är det precis hur bra som helst att feedbacken kommer de som bokar annonsen tillhanda, så att dom i framtiden kan ta fasta på dels annonsörens vilja, och medlemmars tolerans.

Om jag vore ägare till 99:an skulle jag vara svinglad över alla medlemmars kommentarer så att man kan justera åt det håll som är lämpligast.

Men jag tycker inte att det finns något att be om ursäkt för från forumledningen, men det finns nu en massa underlag för framtida annonseringsintäkter, som kan anpassas efter målgruppen.

Hur bra som helst!

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Men jag tycker inte att det finns något att be om ursäkt för från forumledningen, men det finns nu en massa underlag för framtida annonseringsintäkter, som kan anpassas efter målgruppen.

/Tangen

Jajamän.

Väl talat. Försökte säga detta i inlägg #41. Du lyckade bättre.

Ursprungligen av Tangen:

Men jag tycker inte att det finns något att be om ursäkt för från forumledningen, men det finns nu en massa underlag för framtida annonseringsintäkter, som kan anpassas efter målgruppen.

Hur bra som helst!

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-14 12:57
Ursprungligen av Tangen:

Men jag tycker inte att det finns något att be om ursäkt för från forumledningen, men det finns nu en massa underlag för framtida annonseringsintäkter, som kan anpassas efter målgruppen.

Ah, precis! Det var det jag ville ha fram med mina inlägg. Det var lite trist att få skäll från andra forummedlemmar för det.

  • Medlem
  • 2009-08-14 13:00
Ursprungligen av Tangen:

Men jag tycker inte att det finns något att be om ursäkt för från forumledningen,

Om Telia har betalat för att siten ska hoppa så där håller jag med.
Men om det är en bugg eller inte riktigt optimalt skriven kod ska vi nog be om ursäkt och antingen fixa felet eller säga att vi inte har resurser till det.
Nästa gång en liknande annons får utrymme kanske man ska testa hur siten beter sig innan man lägger ut den om inte ekonomin väger över så mycket att komforten helt kommer i andra hand.

Bevaka tråden