- pmarriott
- Medlem ●
- Eslöv
I fredags körde jag motorcykel till jobbet. Jag bruka lägga mina telefoner i en transparent ficka på tankväskans ovansida. Jag körde småvägarna till jobbet för där är det lite roligare plus att farbror blå brukar hålla sig borta. Jag fläskade på rätt så bra och var uppe i 200 km/h på någon sträcka. Insåg att jag behövde tanka så jag styrde till Statoil, och tittade ner på tankväskan när jag stannade vid ett rödljus. Jag såg att det fanns en iPhone mindre än när jag körde hemifrån. Jag hade glömt att stänga fickan på tankväskan!
Jag körde till jobbet, loggade in på MobileMe och klickade på "Locate my iPhone". Där fanns den, online och allt. Kunde se att den var mitt mellan Stångby och Örtofta utanför Lund. Precis vid den sträck där jag hade toppat 200 km/h. Tog en annan lur och körde tillbaka till platsen och försökte ringa min iPhone, men hamnade rakt i röstbrevlådan. Satan! Klarar inte skiten ett fall från 1m höjd ner i asfalten i 200 km/h? Uppenbarligen har telefonen bara delvis överlevt fallet. Så om någon är sugen på att leta i vegetationen mellan Stångby och Örtofta så finns där en iPhone 3G att hämta. Tre timma efter att detta inträffade hade jag en iPhone 3Gs i näven, och försäkringsbolaget betalar merparten av den, så lite glad är jag i alla fall ändå.
Det har du kanske rätt i men varför ska luren lida för mina misstag? Där ligger den, helt ensam och övergiven i åkern, i regnet. Snyft.
Du kunde alltså se den på MobileMe, men inte ringa till den? Provade du att kolla på MobileMe när du var nära din telefon?
Vad tutade du i försäkringsbolaget?
Tre timma efter att detta inträffade hade jag en iPhone 3Gs i näven, och försäkringsbolaget betalar merparten av den, så lite glad är jag i alla fall ändå.
Nix, hade datorn på jobbet några kilometer bort. Annars hade jag provat att få telefonen att ge ljud ifrån sig.
Varför provar du inte igen? Känns lite som lathet, MobileMe kan ju ganska exakt position eftersom den ligger utomhus.
Varför provar du inte igen? Känns lite som lathet, MobileMe kan ju ganska exakt position eftersom den ligger utomhus.
Har redan kört remote wipe + att jag kör mitt MobileMe i den nya luren. Så den gamla är history.
Tänk den lyckliga person som hittar den, snacka om en rolig dag
Tänk den lyckliga person som hittar den, snacka om en rolig dag
Du menar lyckliga den som hittar 104533456 bitar plast & metall som en gång utgjort en iPhone och som i allra bästa fall bara är dränkt i nattens åskoväder. Ja, lyckliga den!
Du menar lyckliga den som hittar 104533456 bitar plast & metall som en gång utgjort en iPhone och som i allra bästa fall bara är dränkt i nattens åskoväder. Ja, lyckliga den!
De lär ju inte vara så sönder om det fortf. sänder ut signaler och går att se via MobileMe.
De lär ju inte vara så sönder om det fortf. sänder ut signaler och går att se via MobileMe.
Kan ju vara de sista dödsryckningarna. Jag vet inte, tydligen var den delvis trasig om den inte går att ringa till. Vet inte hur systemen fungerar internt. Tydligen ska det vara så att om den blir stulen och tjuven byter SIM-kort ska du fortfarande kunna nå den via MobileMe.
Kanske om tjuven har 3G-abbonemang kopplat till sitt SIM. Annars är det nog kört.
Tydligen ska det vara så att om den blir stulen och tjuven byter SIM-kort ska du fortfarande kunna nå den via MobileMe.
Är detta ett practial joke eller inte? För isf fick du mig! Jag var där precis o letade. Fann dock ingen iPhone Inga plastbitar eller någonting där! Om den hamnat i gräset så tror jag den fortf fungerar. Väldigt högt gräs!
Är detta ett practial joke eller inte? För isf fick du mig! Jag var där precis o letade. Fann dock ingen iPhone Inga plastbitar eller någonting där! Om den hamnat i gräset så tror jag den fortf fungerar. Väldigt högt gräs!
Inget skämt. Tro mig, jag har också varit där och letat, flera gånger. Gräset är högt och telefonen måste ha glidit ut i diket där det är snårigt. Det regnade ju som tusan natten till igår, som i den mån den fortfarande fungerade är den nog helt kaputt nu.
IMEI-numret är numera spärrat så om ni inte har möjlighet att hacka er in och byta IMEI (vilket torde vara olagligt) så är telefonen sannolikt:
-Kraschad i 200 km/h mot asfalten
-Dränkt i regnet
-Eventuellt överkörd av en skördetröska
samt har spärrat IMEI. Men lycka till för all del. Skriv gärna om ni hittar den, kunde ju vara kul att få se en bild på hur den ser ut, och om den funkar.
IMEI-numret är numera spärrat så om ni inte har möjlighet att hacka er in och byta IMEI (vilket torde vara olagligt) så är telefonen sannolikt:
-Kraschad i 200 km/h mot asfalten
-Dränkt i regnet
-Eventuellt överkörd av en skördetröska
samt har spärrat IMEI. Men lycka till för all del. Skriv gärna om ni hittar den, kunde ju vara kul att få se en bild på hur den ser ut, och om den funkar.
Varför spärrade du IMEI? Det hade väl räckt att spärra ditt SIMkort. Inget kul med spärrat IMEI för personen som hittar telefonen. Eller vill du inte att någon ska hitta den?
Varför spärrade du IMEI? Det hade väl räckt att spärra ditt SIMkort. Inget kul med spärrat IMEI för personen som hittar telefonen. Eller vill du inte att någon ska hitta den?
IMEI-numret spärras per automatik när man polisanmäler stöld/förlust, och polisanmälan är ett krav för att få ut försäkringspengar.
IMEI-numret spärras per automatik när man polisanmäler stöld/förlust, och polisanmälan är ett krav för att få ut försäkringspengar.
Är det verkligen så? Är det inte operatörerna som spärrar IMEInummret? Tar polisen kontakt med operatörerna isf?
Det verkar som om att man aktivt måste spärra IMEI hos operatören...
http://www.mumien.se/sparr.html
Är det verkligen så? Är det inte operatörerna som spärrar IMEInummret? Tar polisen kontakt med operatörerna isf?
Det verkar som om att man aktivt måste spärra IMEI hos operatören...
Så här spärrar du din mobiltelefon om den blir stulen eller om hu tappar bort den
Tror detta är gammal info. Har fått intrycket av att detta sammanställs från polisen. De vill ju ha info om operatör och telefonnummer också. Blev plötsligt tveksam. Beträffande spärr av IMEI-så skiter jag i vilket. Skulle det inte vara spärrat och någon hittar telefonen och den fungerar så har jag bara att gratulera. Mitt försäkringsbolag har eventuellt något att invända, men det man inte vet har man inget ont av.
Jag hittade den!!! Som jag misstänkte så var det en skata som tagit den. Hittade den uppe i ett skatbo - den funkade och en hårdporrulle rullade just när jag fann den. Jag lämnade den där den låg med respekt för skator och andra kråkfåglar.
Hur stor radies exakthet ger de kordinaterna? Skrev in dem på google maps på min temporära p1i och fick inte igång den interns GPS med den. Så yrade runt en bra runda på min cykel innan jag kom till den punkten som var utritad på google maps... Jag var säkert på fel ställe och letade. Kom fel först och cyklade förbi stångby kyrkby och sedan ut genom håstad och därefter tog jag höger mot Lund, nyslaget halm på ena sidan och sockerbetor(?) på andra sidan.
Hade varit så kul och sett hur den ser ut nu...