Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PPC970 ryktet accelererar..

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

forts..
Det mesta tyder på dessa benchmarks är fejk, dom är tydligen identiska med BareFeats diagram, som tydligen kör med sina egna testmetoder och mätresultat vilket skulle visa att dessa franska var en bluff. Allt enligt www.macrumors.com

Tittar man lite på testerna så kan man ju även undra varför dom bara testat en 2,0GHz 970 i ett av testerna, om dom nu hade tillgång till en sådan varför inte använda den i alla tester. osv osv..

Nej vi får nog ta dessa benchmarks som en bluff och vänta på de riktiga.
Det intressanta blir ju hur PPC970 står sig mot Itanium 2 och Opteron.

I am a believer.

Jag tror att detta är en av anledningerna varför Steve Jobs säger att Apples moral är mycket hög även om det är lågkonjuktur, Apples marknadsdelar sägs krympa och att Apples maskiner är överpriserade och dåliga.

Killen på ryktessajten verkade vara rätt säker på sin sak också. Visst, jag har bara läst lite gran om detta. Men det var onekligen intressant.

Och så är det inte så fel att sitta och tro på den heliga gralen också? Att bara sitta och hoppas är halva färden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 15:56

Undrar hur länge det dröjer innan PPC 970 eller liknande kommer i en Powerbook?

Det vore ju onekligen fett! En portabel 64 bitars station!

Men då återstår ju återigen frågan vilken nytta man har av 64 bitar... Staplarna ger jag tyvärr inte mycket för, även om det skulle vara skönt att åter ligga i topp i prestandaligan! Speciellt om en xServe kommer med en Power5:a!!!

Att nånting kommer torde vara säkert, att det kommer i maj är kanske mindre troligt.

Om Apple inte kommer med en ny processor nu utan släpper ännu en ny upphottad pacemaker G4:a, så börjar nog de flesta att tröttna, det funkar inte längre, de har tröttat ut den gamla hjärnan nu i över ett år, nu orkar den inte längre.

Och Apple kan inte vara "så" korkade, eller kan de?

Och om de nu släpper Panther i september så borde det finnas en burk katten kan sätta sina klor i eller?

Deras andra delar i produktlinjen är bra och även någorlunda prisvänliga.

men pmacarna är idag rejält omkörda så vad Apple nu behöver är en burk som verkligen är något att prata om.

Så jag tror eller hoppas att de verkligen tar i prestanda, då tror jag verkligen det eventuellt skulle kunna vända.

64 bitar, hypertransport, och det grafik kort som det för ett år sedan ryktades om, mellan Apple och Nvidia.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 18:02

Jag köper WWDC som release för nya PowerMac helt och hållet. Och ska de börja leverera något i slutet av juni - något annat tror jag inte de vågar då alla har väntat länge nog så här dags - så borde de ha börjat bunkra upp för länge sedan då efterfrågan lär slå rekord. En annan kool detalj jag snappade upp någon annan stans (skrivihop.nu?) är att Hon Hai tydligen är experter på att bygga med precision (gör tex alla PowerBooks). Att den fabriken helt plötsligt sätter ihop PowerMac borde alltså betyda att den är svårare att bygga än nuvarande lådan. Hehe, svåårt spännande detta.... :eek:

XStation, om den är på G, lär ju dröja minst till vintern (känns det som).

Det tråkiga tycker jag, som lägger dineros på hög inför en PPC970 PowerBook, är att "Year of the Notebook"-dealen lär komma på skam iom nya PowerMacar...

Jag är av uppfattningen att det räcker för Apple att presentera en extrem värsting, priset är mindre avgörande, men den drar med sig försäljning av övriga Apple-produkter.

Värstingen i sig behöver inte bli någon volymprodukt, den behöver inte ens gå ihop ekonomiskt, men den visar på en avsiktsförklaring från Jobs. Säkert inte helt oviktigt.

G4:ans tid är ute. Hur gammal är den nu igen? Fyra år gammal?

Lite väl lång livlängd då man tänker på det.

En bärbar PPC970 lär nog dröja till 2004, sen är frågan om den kommer tidigt (kort inpå nyår) eller senare (ända fram till juli?)

  • Medlem
  • 2003-05-06 21:13

Apropå Gx, kom ihåg att imponator-effekten är extremt viktig för Apple. Vi har ju väntat på G5 ett bra tag nu, och Motorola-CPU'n som vi trodde skulle bli G5 kom aldrig. Så varför använda denna gamla slitna beteckning? Nej, (och kom ihåg att jag skrev det först! ) jag kommer istället att hoppas på...

...G6!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 21:18

Jag tror också på mitten eller slutet av juni som leveransdatum för Power Mac G5, Power Mac Super 64 eller vad den nu kommer att heta.

Citat:

En annan kool detalj jag snappade upp någon annan stans (skrivihop.nu?) är att Hon Hai tydligen är experter på att bygga med precision (gör tex alla PowerBooks).

Det är fantastiskt vilken utveckling som skett i Taiwan, Korea och även kommunist-Kina. För 25 år sen var de risbönder, för 15 år sedan tillverkade de plastleksaker, nu tillverkar kineserna och koreanerna högteknologiska produkter lika bra som eller bättre än japanerna, européerna och amerikanerna.

Utvecklingen liknar den som skedde i Japan efter andra världskriget, men nu går det ännu snabbare! Man måste beundra dessa människor.

Mondo, jag håller med. Jag for till Kina förra året och var väldigt imponerad över vad jag fick upptäcka. Jag kom dit med faktiskt nästan billiga förväntningar, men allt det där försvann då jag for dit. Wow, visst, standarden på t.ex hus och lägenheter är låg. Men det finns det måste vara det enda märkbara. Min kompis som var kines var verkligen imponerad över utvecklingen som hänt då han bara inte besökt Kina på tre-fyra år!

För övrigt så vet Kina ingenting om något som heter lågkonjuktur, vad jag vet så har Kina haft oroendeveckande hög ekonomisk tillväxt i ett bra tag nu... Men det vad var dom sa på televisionen i alla fall -- och det är vad staten vill folket ska veta

Ursäkta ämnesbytet, det är bara att jag helt enkelt gillar Kineser

Så vad borde Apple göra?

Innan G6, eller vad den kommer att heta, kommer, kanske Apple behöver lansera nåt varv aningen snabbare G4'or. Hur ska de få oss att köpa? Jo, genom att förbereda dem för den nya processorn så vi kan uppgradera och få full G6-fart för en rimlig extrakostnad.

Sen tror jag också att en extremvärsting skulle vara mycket bra för Apple, en dyr maskin som verkligen är bäst. Men kan Apple göra det? Det är knepigt när Intelmarknaden är som den är. Apple kan inte trolla fram prestanda som processortillverkaren inte har.

Fast kanske, kanske IBM i alla fall har det som behövs för att inte Apple ska släpa efter länge. Hoppas verkligen!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 22:01

Nu har jag inget hästminne, om ens hästar har det, men visst snackade Jobs om att försäljningen av Notebooks hade ökat en massa på senare tid och att Apple därför skulle satsa stenhårt på den marknaden? Har iaf för mig att han stoltserade med en massa staplar hit och dit.

Så: Varför basunera ut "Year of the Notebook" om man vet att man kommer att släppa en PPC970 PowerMac som kommer att sälja som tok samma år?

Utan att göra något åt de bärbara på hela året? 2003 kommer ju att antagligen kommas ihåg som året då Apple äntligen fick tummen ur på stationära fronten om nu rykterna stämmer.

För det är väl så att IBM inte ens kommit i närheten av möjligheten att trycka ut mobila varianter av PPC970? (90nm eller vad det nu är)

För iBook kommer väl att få nya G3 när den kommer, och det känns ju inte sådär woa heller.

Fattar inte. Apple borde ha tänkt ut något bättre än att köra omkull sina egna paroller. Om nu inte Hon Hai visar sig skeppa PowerBooks ändå...

  • Medlem
  • 2003-05-06 22:14

Hmm... Är det värt att köpa en dual 1,25 nu eller ska man stå ut med sin iMac 500Mhz ända tills Juli för att det finns rykten som yrkar på nya maskiner?
Hur mycket kan man tro på det här? Förut har det pratats om att PPC970 inte kommer att komma i Apples datorer föränn i Januari nästa år...

Näe, några mobila 970 verkar inte vara pågång ännu på ett tag efter vad jag läst.

Kanske är det så att de bärbara tar allt större del av försäljningen rent allmänt. Och att PPC970 varit lite av ett osäkert kort tidigare. Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag skulle aldrig vilja vara utan en bärbar dator igen. Därmot skulle en stationär värsting sitta fint på jobbet.

Vad gäller namnet: är det inte dags att skrota "Power" och "G"-biten i PowerMac överhuvudtaget? Kanske något helt nytt namn istället, för att visa på den stora skillnaden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 22:33

Nå, Powerbook G4 är så tunn... Det enda Apple behöver göra är att skruva ihop två stycken och ta bort den ena skärmen så blir datorn dubbelt så snabb.

Någon som minns Apple hausade hemsida veckorna innan iMac lanseringen?

"To the space and beyond..." Typ

Där var det mycket snack och lite hockey. Hoppas bara de lärt sig av det misstaget och håller sig till någon form av realitet i de uttalanden de gör.

Jag skulle dock digga stenhårt om Apple släppte en 970 i en powerbook.

Att prata om PPC970 i bärbara maskiner är så nära som man kan komma att sälja skinnet på björnen innan den är skjuten.

Låt oss börja med att se att IBM lyckas med produktionen i större skala. Sedan skall Apple lansera datorer med dom ny propparna. Sedan skall dom börja säljas. Säkerligen kommer vi på några år sikt ha processorer av 970ans kvalitet i våra bärbara datorer. Men lika säkert kommer dom att vara "långsamma" mot den tidens värstinproppar i stationära datorer. Det är kul med utveckling!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Vad gäller namnet: är det inte dags att skrota "Power" och "G"-biten i PowerMac överhuvudtaget? Kanske något helt nytt namn istället, för att visa på den stora skillnaden?

SuperDuperMegaMac, absolut!

Personligen skulle jag tycka det var väldigt snyggt om Apple släppt "PowerMac" och "G4" som namn. Varför inte en återgång till Macintosh, eller kanske ett steg fram genom att använda X? Jag lägger det förslaget här, som jag också lagt på ett annat forum; varför kan inte apple döpa den nya macen till "Macintosh X5" eller något? Jag skulle falla för det namnet...

X5... Mmmm... Låter som nåt spejsat spionplan... Som givetvis går jättefort... Om jag får köper jag ett på en gång.

Eller som en bil. BMW, tex. BMW X5 för att vara ännu mer exakt.

http://bmwswedenpinter01.ergointegration.no/bilde.asp?id=2723

Okej, Lite off topic kanske...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-07 09:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
...Power Mac Super 64 eller vad den nu kommer att heta.

Ligger det inte för nära Commodore 64? Apple kan bli stämd för det kanske.;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-05-07 10:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Ligger det inte för nära Commodore 64? Apple kan bli stämd för det kanske.;)

Haha! MAC64 ska den heta!

Haha! MAC64 ska den heta! [/QUOTE]

Ja!!! vill ha!

Nä, den kommer att heta Apple Macintosh 6400 (för att knyta an till de gamla xx00-serierna, som verkligen var snabbare än Wintelburkarna, förutom just Performa 6400:n då).

Men 970:an är väl fortfarande en PowerPC? Då borde ju PowerMac-namnet behållas.

Eller en riktig retro: Apple Macintosh 64b (som i 128k)...

Power Mac Extreme givetvis.. dom verkar ju rätt tända på Extreme just nu Apple.

Alt PM 970 ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-07 12:19

Eller vad sägs om Apple IV eller IIII? Eller Iiiiiih!!!

Bevaka tråden