Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vattenskadad Iphone 3G

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har med en stor portion tur och talang råkat tvätta min telefon tillsammans med jeansen i tvätten, den är DÖD!

Självklart ringer jag försäkringsbolaget för att få ut en precis likadan telefon mot självrisken(svart 8gb 3g), inget uppbyte eller liknande.
Då börjar försäkringskillen(TryggHansa) prata om värdeminskningar och att de inte kommer hjälpa mig med ersättning av varan, utan att jag skulle få pengar till ett värde på 60% av dagens nypris.

Verkar inte detta konstigt? Är det någon som vet hur andra försäkringsbolag hanterar detta?
Tycker inte att det är helt orimligt att ersätta med samma vara?

Tacksam för svar

Senast redigerat 2009-08-21 18:17
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-21 20:29

Är väl från bolag till bolag.

Fick också värdeminskning på min 2G som blev stulen.

Borde inte detta ligga under service och garanti?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-21 21:25

Vet inte men udner första året brukar man inte har värde minskning på produkten. Dock är jag lite mer haj bara på vit varor. Där brukar det vara 25% efter första året men kan vara annorlunda på mobiltelefoner.

okej!
men verkar det inte rimligt att "kräva" en likadan telefon tillbaka?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-22 11:48
Ursprungligen av oskarianus:

okej!
men verkar det inte rimligt att "kräva" en likadan telefon tillbaka?

Visst, men din var inte ny när den dog. Så ersättningen ska räcka till att köpa en beg som är ungefär lika gammal som din var. Kolla på olika sälj/auktionssajter och ge försäkringsbolaget den infon.

tack för tipset! Ska kolla upp det

När köpte du din iPhone? Jag menar, om du som jag köpte den i juli 08 så är den långt ifrån nyskick. Köpte du den en vecka innan olyckan så är det ju andra bullar... Men nypris får man ju aldrig ut. Har du inte en självrisk dessutom?

Juli 08.
Jo självrisken går på 1200pix. Får se hur jag kan lösa det, får hoppas på att man kan göra någon jämförelse med vilket pris en likvärdig går för på blocket och köpa ny på det viset.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-26 06:46

Grundreglerna är att är den över ett år så värdeminskas den och sen dras självrisken så tyvärr brukar det inte bli så mycket kvar. Det är här de där "omtalade" specialförsäkringarna kommer in och faktiskt är ganska bra att ha.

Som dock är sällsynta för iPhone..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-26 19:54

Inte på hemelektronikkedjor. Säljer inte även Phonehouse och liknande butiker såna försäkringar? Tre säljer ju själva, då löper den månadsvis tillsammans med räkningen på telefonen och de ska tydligen vara riktigt bra att ha att göra med i försäkringsärenden.

1
Bevaka tråden