- HeLe
- Medlem ●
- Stockholm
Jadå, det går att koppla kablarna tvärs mellan modularer med olika storlekar på jacken, det är bara jackstorleken som skiljer. "alla" modularer av idag kör med v/oct och positiva triggar, så det är inget problem alls.
(nu får vi se om någon sätter emot på "alla" modularer... )
Jadå, det går att koppla kablarna tvärs mellan modularer med olika storlekar på jacken, det är bara jackstorleken som skiljer. "alla" modularer av idag kör med v/oct och positiva triggar, så det är inget problem alls.
En sak att tänka på som inte är så stort problem men kanske lite konfunderande när man kopplar ihop olika modulmärken: Om spänningsnivåerna på utgångarna är olika kanske en parameter moduleras mycket mer eller i värsta fall mycket mindre än man vill. I fallet mycket mer kan man strypha insignalen, i fallet mycket mindre måste man förstärka signalen och då krävs moduler med aktiv elektronik som t.ex. en Synthesizers.com --- Q125 Signal Processor
(nu får vi se om någon sätter emot på "alla" modularer... )
Najs, mixa olika format känns nästan som bästa vägen att gå.
En sak att tänka på som inte är så stort problem men kanske lite konfunderande när man kopplar ihop olika modulmärken: Om spänningsnivåerna på utgångarna är olika kanske en parameter moduleras mycket mer eller i värsta fall mycket mindre än man vill. I fallet mycket mer kan man strypha insignalen, i fallet mycket mindre måste man förstärka signalen och då krävs moduler med aktiv elektronik som t.ex. en Synthesizers.com. ---. Q125 Signal Processor
Tack för tipset om signal processorn!
Av ren nyfikenhet undrar jag vad folk kör på för moduler (specifiera format också)? Det jag läst till mig runt om är att för eurorack tycks några (ljud-talibaner kanske?) dissa doepfers standard oscillatorer och filter men köra på deras CV moduler (t.ex. envelopes, lfos, etc).
Jag kör på två std VCO + en High End samt en AS VCO2. Detta blev ett bra startpaket. På sikt ska jag utöka med AFG och Cwejman och lite andra också... Kan, om intresse finnns, bifoga en lite ljudsnutt som jag spelade in igår där High-End (med CEM3340) ljuder.
Jag kör på två std VCO + en High End samt en AS VCO2. Detta blev ett bra startpaket. På sikt ska jag utöka med AFG och Cwejman och lite andra också... Kan, om intresse finnns, bifoga en lite ljudsnutt som jag spelade in igår där High-End (med CEM3340) ljuder.
Gärna det!
Så... Här kommer ett litet exempel på Doepfer. Tycker det låter rätt najs... Patchen är ganska simpel (bifogar ett litet foto på skönheten). På övre raden tv sitter två STD VCO, till höger om dessa en ringmodulator (denna är möjligen lite simpel, här ska det bli en Cwejman), därefter en Slew Limiter en Quad LFO och sen huvudmanicken i detta inlägg, High End VCOn med 3340 i.
På rad två har jag en AS VCO2 oen sequencer, clock divider och en LFO. Rad tre är filter, envelopar, mixer, vca:er och waveshapers. Systemet är ganska simpelt nu men ska expanderas. Se också separat tråd där mycket ljudexempel finnes (http://www.99.se/syntar-sant/263057-doepfertraden.html)
Så hur går det med plan(erna), allt flyger framåt hoppas jag ?
OT: Jodå, visst går det framåt ... Milt uttryckt! Det går framåt så pass fort att jag har lite svårt att hänga med ekonomiskt ... Men det löser sig nog!
Neriks moduler har hittat in i mitt dotcom.
Ångrar inte att jag sålde mina Doepfer A-100 rack.
Hur rätt hade han inte, Bob Moog, med panellayouten ?
Hemskans gött att slippa den emellanåt sprakande minitelesalladen,
och det inte lika överskådliga miniatyrmodul-upplägget...
Önskar bara att Roger Arrick vore lika produktiv som Doepfer,
och utökade urvalet moduler...
Enligt synthesizers.com forumet säger Roger att han är på gång med några nya moduler.
synthesizerscomgroup : Synthesizers.com - Analog Modular Synths
Annars finns COTK
Och med mån-moduler blir det hela än mer komplett !
Lunar Experience:
Welcome to the Lunar Experience
Den där VC-ADSR modulen vore ju inte fel...
Det jag tycker dotcom själva saknar som känns mest akut är nog en dedikerad LFO modul. Känns dyrt att behöva lägga på en extra oscillator för att använda som LFO. Man kanske få köra på docom och sen använda massa doepfer prylar för modulering i ett rack vid sidan av.
Jag är lite småsugen på Analogue Solutions SY02 MS-20 'style' filter (samma som sitter i Vostok tror jag). Någon som har provat och kan ge feedback?
Så, efter lite efterfrågan erbjuder jag nu lite ljudexempel med 2st Doepfer standard VCO och 1 AS VCO2. Tre exempel med lite delay här och där som inte förorenar allt för mkt. Kanske kan detta vara ett embryo till en ny låt... Vem vet...
Gaaahhhhhh.... Skiten kommer upp imorrn. Nåt strular här nu. värdelöst. Så håll ut... Godnatt!