Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Doepfer vs dotcom?

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-20 22:29

Modcan har en hel del udda moduler också. De släppte tre nya förra veckan.

• Medlem
  • 2009-08-21 07:15

Om man kör på Cwejman starten så kan man ju expandera med modul versionen av dark energy också om man vill ha mycket modul för överkomlig penning...

• Medlem
  • 2009-08-21 08:32

Jadå, det går att koppla kablarna tvärs mellan modularer med olika storlekar på jacken, det är bara jackstorleken som skiljer. "alla" modularer av idag kör med v/oct och positiva triggar, så det är inget problem alls.

(nu får vi se om någon sätter emot på "alla" modularer... )

Ursprungligen av jgb:

Jadå, det går att koppla kablarna tvärs mellan modularer med olika storlekar på jacken, det är bara jackstorleken som skiljer. "alla" modularer av idag kör med v/oct och positiva triggar, så det är inget problem alls.

En sak att tänka på som inte är så stort problem men kanske lite konfunderande när man kopplar ihop olika modulmärken: Om spänningsnivåerna på utgångarna är olika kanske en parameter moduleras mycket mer eller i värsta fall mycket mindre än man vill. I fallet mycket mer kan man strypha insignalen, i fallet mycket mindre måste man förstärka signalen och då krävs moduler med aktiv elektronik som t.ex. en Synthesizers.com  ---  Q125 Signal Processor

• Medlem
  • 2009-08-21 09:43
Ursprungligen av jgb:

(nu får vi se om någon sätter emot på "alla" modularer... )

Najs, mixa olika format känns nästan som bästa vägen att gå.

Ursprungligen av stryph:

En sak att tänka på som inte är så stort problem men kanske lite konfunderande när man kopplar ihop olika modulmärken: Om spänningsnivåerna på utgångarna är olika kanske en parameter moduleras mycket mer eller i värsta fall mycket mindre än man vill. I fallet mycket mer kan man strypha insignalen, i fallet mycket mindre måste man förstärka signalen och då krävs moduler med aktiv elektronik som t.ex. en Synthesizers.com. ---. Q125 Signal Processor

Tack för tipset om signal processorn!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-21 10:00

Q125 Signal Processor är jätte bra. Jag har två och skulle vilja ha en till. Q147 Distributor är också en bra modul. Jag har en Q147 men skulle vilja ha en till.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-21 10:06

Här är en bra planerare för eurorack:

Eurorack Modular Planner - Standard version

dock lite halsunkig grafik...

men här kan man fastna i timmar... efter en stund känner man sötma i munnen...

• Medlem
  • 2009-08-21 12:37

Av ren nyfikenhet undrar jag vad folk kör på för moduler (specifiera format också)? Det jag läst till mig runt om är att för eurorack tycks några (ljud-talibaner kanske?) dissa doepfers standard oscillatorer och filter men köra på deras CV moduler (t.ex. envelopes, lfos, etc).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-21 12:40

Jag kör på två std VCO + en High End samt en AS VCO2. Detta blev ett bra startpaket. På sikt ska jag utöka med AFG och Cwejman och lite andra också... Kan, om intresse finnns, bifoga en lite ljudsnutt som jag spelade in igår där High-End (med CEM3340) ljuder.

• Medlem
  • 2009-08-21 12:46
Ursprungligen av Odd Bob:

Jag kör på två std VCO + en High End samt en AS VCO2. Detta blev ett bra startpaket. På sikt ska jag utöka med AFG och Cwejman och lite andra också... Kan, om intresse finnns, bifoga en lite ljudsnutt som jag spelade in igår där High-End (med CEM3340) ljuder.

Gärna det!

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-08-22 19:59
Ursprungligen av odd bob:

spelade in igår där high-end (med cem3340) ljuder.

...

Skriv gärna fler förslag på ljud ni vill höra så ska jag försöka spela in under helgen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-21 16:24

Så... Här kommer ett litet exempel på Doepfer. Tycker det låter rätt najs... Patchen är ganska simpel (bifogar ett litet foto på skönheten). På övre raden tv sitter två STD VCO, till höger om dessa en ringmodulator (denna är möjligen lite simpel, här ska det bli en Cwejman), därefter en Slew Limiter en Quad LFO och sen huvudmanicken i detta inlägg, High End VCOn med 3340 i.

På rad två har jag en AS VCO2 oen sequencer, clock divider och en LFO. Rad tre är filter, envelopar, mixer, vca:er och waveshapers. Systemet är ganska simpelt nu men ska expanderas. Se också separat tråd där mycket ljudexempel finnes (http://www.99.se/syntar-sant/263057-doepfertraden.html)

• Medlem
  • 2009-08-21 16:34

Najs. gillade ljudet på sista vågformen, riktigt nice när ekot kickade in. Bra ton på den.

• Medlem
  • 2009-08-22 11:37

Odd Bob: Kan man få smakrpov på de andra oscillatorerna också? Så att man kan jämföra? För du har Analogue Solutions och Doepfers standard VCO också?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-22 11:51

Jepp, ska se vad jag kan göra.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-08-23 02:16

Fru och barn?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-23 14:22

Så hur går det med plan(erna), allt flyger framåt hoppas jag ?

• Medlem
  • International user
  • 2009-08-23 21:44
Ursprungligen av Demokid:

Så hur går det med plan(erna), allt flyger framåt hoppas jag ?

OT: Jodå, visst går det framåt ... Milt uttryckt! Det går framåt så pass fort att jag har lite svårt att hänga med ekonomiskt ... Men det löser sig nog!

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-08-24 16:22

Neriks moduler har hittat in i mitt dotcom.
Ångrar inte att jag sålde mina Doepfer A-100 rack.
Hur rätt hade han inte, Bob Moog, med panellayouten ?
Hemskans gött att slippa den emellanåt sprakande minitelesalladen,
och det inte lika överskådliga miniatyrmodul-upplägget...
Önskar bara att Roger Arrick vore lika produktiv som Doepfer,
och utökade urvalet moduler...

• Oregistrerad
  • 2009-08-24 16:28

Enligt synthesizers.com forumet säger Roger att han är på gång med några nya moduler.
synthesizerscomgroup : Synthesizers.com - Analog Modular Synths

Annars finns COTK

Senast redigerat 2009-08-24 16:39
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-08-25 15:21
Ursprungligen av imported_Gnutten:

Enligt synthesizers.com forumet säger Roger att han är på gång med några nya moduler.
synthesizerscomgroup : Synthesizers.com - Analog Modular Synths

Annars finns COTK

Och med mån-moduler blir det hela än mer komplett !
Lunar Experience:
Welcome to the Lunar Experience

Den där VC-ADSR modulen vore ju inte fel...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 16:47

Frågan är bara när roger's nya moduler kommer... han har snackat ganska länge om att han ska designa nya moduler bl. quantizer och CV recorder m.m.

• Medlem
  • 2009-08-24 16:50

Det jag tycker dotcom själva saknar som känns mest akut är nog en dedikerad LFO modul. Känns dyrt att behöva lägga på en extra oscillator för att använda som LFO. Man kanske få köra på docom och sen använda massa doepfer prylar för modulering i ett rack vid sidan av.

Jag är lite småsugen på Analogue Solutions SY02 MS-20 'style' filter (samma som sitter i Vostok tror jag). Någon som har provat och kan ge feedback?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 17:43

Å andra sidan kostar en .COM VCO inste så mycket $195. COTK tar €140 för sin LFO. Fördelen med t.ex. COTK LFO:n är att den bara tar upp en plats. Så har man trångt så kanske det är bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 21:46

Men från .com tillkommer tullavgifter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-24 22:50

Mjo men momsen är värst... fast det är klart, jag hade tur att köpa mitt system när dollarn låg på 5.80.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-24 23:31

Kan man få höra lite musik från er med alla dessa monstermaskiner ? Vad gör ni för musik med dem ? Eller samlar de bara damm och åker fram ngn gång ibland tillsammans med en fin wirrepinne ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-24 23:59

Så, efter lite efterfrågan erbjuder jag nu lite ljudexempel med 2st Doepfer standard VCO och 1 AS VCO2. Tre exempel med lite delay här och där som inte förorenar allt för mkt. Kanske kan detta vara ett embryo till en ny låt... Vem vet...
Gaaahhhhhh.... Skiten kommer upp imorrn. Nåt strular här nu. värdelöst. Så håll ut... Godnatt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-25 01:25

Macbeth nya X-serie finns i både 3U och 5U format. Kan funka som startkit för standardmoduler: MACBETH STUDIO SYSTEMS

Bevaka tråden