Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid på 3GS

Tråden skapades och har fått 227 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Shahbaz:

Har observerat att det är just med tänd skärm som den tappar 1% varannan minut, oavsett om jag ringer eller bara glor på ikonerna. På standbyläge så verkar den hålla måttet iaf.

Skärmen tar mycket energi, så är det.

1% varannan minut skulle motsvara 200 minuter, vilket iofs fortfarande är 1/3 av angiven batteritid (10 timmar=600 minuter för videotittande)

Jag skulle tycka det vore intressant om folk inte bara mætte batteritiden och hur den ændrar sig under en månad, utan æven hur/om de sjælva ændrat sitt pillande på telefonen under samma månad.

Saken ær væl den att i princip alla mobiler verkar dra mer æn den gamla i børjan, helt enkelt før att man inte kan låta bli att pilla på den hela dagarna medan den gamla var tråkig mot slutet och fick ligga ifred mesta tiden.

Sjælv testade jag min 32GB 3Gs førra helgen.

Fulladdat hemma, 3G på, Wifi på, Push, på, ja allting på och med skærmljus nog før att se OK och stællt på Auto.

Satte mig sen på tåget och drog igång min Macbook Pro och anvænde 3Gs som modem till internet via Blåtand. Surfade på nætet i ca 2 timmar innan jag landade på Arlanda. Dær fortsatte jag att surfa i ca 3 timmar till uppe på restaurang New Orleans i væntan på mitt flyg till Oslo, hann æven med 3-4 samtal på ca 5 min vardera.

På flyget blev det flygplanslæge och antingen spelande eller musiklyssnande i ca 45 min. På Gardemoen så blev det ca 1 timmer till spel/musik med allt på (flyglæge av). Sen flyg till Bergen med ca 45 min spelande/musik och flygplansæge på. Nær jag sålunda kom in på hotellrummet så visade batteriet ca 50-60%.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-23 00:23
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag skulle tycka det vore intressant om folk inte bara mætte batteritiden och hur den ændrar sig under en månad, utan æven hur/om de sjælva ændrat sitt pillande på telefonen under samma månad.

Saken ær væl den att i princip alla mobiler verkar dra mer æn den gamla i børjan, helt enkelt før att man inte kan låta bli att pilla på den hela dagarna medan den gamla var tråkig mot slutet och fick ligga ifred mesta tiden.

Sjælv testade jag min 32GB 3Gs førra helgen.

Fulladdat hemma, 3G på, Wifi på, Push, på, ja allting på och med skærmljus nog før att se OK och stællt på Auto.

Satte mig sen på tåget och drog igång min Macbook Pro och anvænde 3Gs som modem till internet via Blåtand. Surfade på nætet i ca 2 timmar innan jag landade på Arlanda. Dær fortsatte jag att surfa i ca 3 timmar till uppe på restaurang New Orleans i væntan på mitt flyg till Oslo, hann æven med 3-4 samtal på ca 5 min vardera.

På flyget blev det flygplanslæge och antingen spelande eller musiklyssnande i ca 45 min. På Gardemoen så blev det ca 1 timmer till spel/musik med allt på (flyglæge av). Sen flyg till Bergen med ca 45 min spelande/musik och flygplansæge på. Nær jag sålunda kom in på hotellrummet så visade batteriet ca 50-60%.

Dr Tinnitus

Du verkar ju ha en kanonlur du. Status för mig är just nu 92% med 45 Usage och 3h och 52 min standby. Usage... ja du, lite musik och lite mail.

  • Medlem
  • Olofström
  • 2009-08-23 00:43
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag skulle tycka det vore intressant om folk inte bara mætte batteritiden och hur den ændrar sig under en månad, utan æven hur/om de sjælva ændrat sitt pillande på telefonen under samma månad.

Saken ær væl den att i princip alla mobiler verkar dra mer æn den gamla i børjan, helt enkelt før att man inte kan låta bli att pilla på den hela dagarna medan den gamla var tråkig mot slutet och fick ligga ifred mesta tiden.

Sjælv testade jag min 32GB 3Gs førra helgen.

Fulladdat hemma, 3G på, Wifi på, Push, på, ja allting på och med skærmljus nog før att se OK och stællt på Auto.

Satte mig sen på tåget och drog igång min Macbook Pro och anvænde 3Gs som modem till internet via Blåtand. Surfade på nætet i ca 2 timmar innan jag landade på Arlanda. Dær fortsatte jag att surfa i ca 3 timmar till uppe på restaurang New Orleans i væntan på mitt flyg till Oslo, hann æven med 3-4 samtal på ca 5 min vardera.

På flyget blev det flygplanslæge och antingen spelande eller musiklyssnande i ca 45 min. På Gardemoen så blev det ca 1 timmer till spel/musik med allt på (flyglæge av). Sen flyg till Bergen med ca 45 min spelande/musik och flygplansæge på. Nær jag sålunda kom in på hotellrummet så visade batteriet ca 50-60%.

Dr Tinnitus

Tack för den redovisningen Dr! Äntligen lite mer kött på benen kring Iphone GS.

Mvh Seren

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Satte mig sen på tåget och drog igång min Macbook Pro och anvænde 3Gs som modem till internet via Blåtand. Surfade på nætet i ca 2 timmar innan jag landade på Arlanda. Dær fortsatte jag att surfa i ca 3 timmar till uppe på restaurang New Orleans i væntan på mitt flyg till Oslo, hann æven med 3-4 samtal på ca 5 min vardera.

På flyget blev det flygplanslæge och antingen spelande eller musiklyssnande i ca 45 min. På Gardemoen så blev det ca 1 timmer till spel/musik med allt på (flyglæge av). Sen flyg till Bergen med ca 45 min spelande/musik och flygplansæge på. Nær jag sålunda kom in på hotellrummet så visade batteriet ca 50-60%.

Dr Tinnitus

Vilken MBP har du? Jag räknar till 5 timmars surfande och användning av MBP och det klarar inte min på en batteriladdning.

Och med tanke på att Apple anger att iPhonen klarar 5 timmar internetanvändning på 3G (9 på wifi) så känner jag mig lite tveksam till dina siffror

Ursprungligen av BlackSmp:

Vilken MBP har du? Jag räknar till 5 timmars surfande och användning av MBP och det klarar inte min på en batteriladdning.

Och med tanke på att Apple anger att iPhonen klarar 5 timmar internetanvändning på 3G (9 på wifi) så känner jag mig lite tveksam till dina siffror

Jag har den allra nyaste MBP 15", vilken uppges till "upp till 7 timmar" enligt Apple. Jag har personligen under en utbildning i Norge surfat i 6 tim 40 min totalt på en enda laddning innan det blev varning før att den skulle stængas av snart. Detta då uppdelat på flera dagar vilket betyder att datorn æven startades upp och stængdes ner helt ett antal gånger på samma laddning. Dessutom på en halvtaskig långsam internetlina som tappade kontakt stup i kvarten, vilket jag antar inte ær det mest batteriekonomiska då den ju får stå och søka routern ideligen och att det tar lång tid att ladda ner sidor. Tiderna kollades mot klockan vid varje surftillfælle skrevs ned på papper før senare sammanrækning vilken alltså blev 6 tim 40 min surfning totalt på en laddning. Jag tror det ær fullt møjligt att nå runt eller øver 7 timmar med snabb anslutning och bra Adblockare aktiva då jag antar att det drar lite mer strøm att visa alla røsliga reklamgrejor. Skulle man sen drista sig till att surfa via kabel och inte trådløst så kan væl æven det trådløsa kopplas ned eller i alla fall dra mindre strøm.

Frågan ær ju om Apple uppger surftiden før iPhone nær den sjælv surfar och man læser sidorna i iPhonens skærm? I mitt fall så var ju iPhonens internetdelning påslagen och sen låg den i vilolæge med slækt skærm i min ficka och bara fungerade som bredbandsmodem till min MBP.

Hur som helst så VET jag vilka restider och væntetider jag hade från det jag læmnade hemmet och till det jag anlænde till hotellet. Och då jag æven vet att jag hade mobil och dator igång mest hela tiden så som jag beskrev så torde det inte vara stora avvik i tider från det jag angav, æven om jag inte noterade allt exakt på klockan.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-23 19:12
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag skulle tycka det vore intressant om folk inte bara mætte batteritiden och hur den ændrar sig under en månad, utan æven hur/om de sjælva ændrat sitt pillande på telefonen under samma månad.

Saken ær væl den att i princip alla mobiler verkar dra mer æn den gamla i børjan, helt enkelt før att man inte kan låta bli att pilla på den hela dagarna medan den gamla var tråkig mot slutet och fick ligga ifred mesta tiden.

*klipp*

Dr Tinnitus

Mitt användande har itne minskat utan mer ökat då jag lärt mig använda den mer med smarta program osv (hade tidigare 2G och inget edge) så nu har man blivit en power user.
Jag instalerar nog 4-8 program/spel om dagen som kommer ut på app store (nej jag köper dom inte jag löser det på annat vis) och testar dom. Så mitt användande är inte mindre nu än när jag köpte den utan mer istället. Så för mig har batteriet blivit bättre.

Ursprungligen av Goflorp:

Alla ni som har problem med battery-drain.

Sätt den i hållaren, kör en "återställ" i iTunes.
Det hjälper i de flesta fall.

Funkar inte DET kan man ju börja röja runt.

Av ren nyfikenhet så undrar jag vad det är som gör att det skulle bli bättre batteritid av återställning?

Om jag gör en säkerhetskopia i itunes, och sedan gör återställning.
Ska jag skita i att synka från säkerhetskopian?

Ursprungligen av IvanDrago:

Av ren nyfikenhet så undrar jag vad det är som gör att det skulle bli bättre batteritid av återställning?

Det handlar helt enkelt om skit i koden som ligger och spökar.

Citat:

Om jag gör en säkerhetskopia i itunes, och sedan gör återställning.
Ska jag skita i att synka från säkerhetskopian?

Ja, om du vill ha en helt ren återställning där inget gammal skit flyttas med.

Någon här som gjort en återställning? Vart batteritiden bättre? Eller vart det ingen märkbar skillnad?

Min är efter 1 månad helt okay, har Wifi, 3G, Bluetooth, Push mail varje kvart på. Laddade fredag till lördag så nu är jag inne på andra dagen, har använd den ganska mycket plus att min dotter har sett några teckande filmer, kanske nån timme, har idag 46 % kvar. Brukar ladda var annan till tredje dag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-24 09:26

Sitter o läser... o jag har en 3GS som jag är nöjd med..förutom Batteritiden..! Därför snörade ja in på denna tråden..

och efter lite läsning så testade ja även att stänga av platstjänster...

Innan hade jag 51 % och efter 20 minuter.. och lite användnde.. så ligger jag på 54 %?

Alltså så går min procent upp ilte nui.. Efter ja stängt av platstjänster? Så det borde väl innebära att det suger en del batteri?


/A

Min 3GS räcker ungefär 1,5 dygn.

Hade gärna haft en som klarar 3-4 dagar, men det existerar ju ingen sån telefon med likvärdiga specar än.

Ursprungligen av Chaosstar:

Min 3GS räcker ungefär 1,5 dygn.

Hade gärna haft en som klarar 3-4 dagar, men det existerar ju ingen sån telefon med likvärdiga specar än.

Samma här, Jag har den liggandes över natten för ställer alarm, sen ipoden går typ hela dagen i skolan , lite surfande, film, smsande rätt mkt.. så är den nere på hälften. Tycker det är helt okej med tanke på vad iPhone erbjuder, så sjukt skön över allt osv.. värt några extra laddningar.

Visst, ladda en sony ericsson fullt och den håller ett bra tag, men finns ju inget man kan göra på den typ så.. man får ju välja lite efter användning också.

Min lurs har gått från "Vafan?!" till "Vem bryr sig"

Jag kör min lur som jag brukar och sätter den i hållaren på kvällen.

När versionsnumret var 2 så kom det bättre och bättre batteritid vid uppdateringarna.
Gissar att det blir samma nu, när 3.x (vad nu nästa heter) så blir det stabilare.

Idag finns lite småglitchar, t ex att homescreen tar en sekund innan man får bort låset etc.
Sånt mög försvinner nog.

  • Medlem
  • sthlm
  • 2009-08-26 21:16

HJÄLP MIG

Mitt battierie uppför sig jätte konstigt. jag ladde den för 2 timmar och 56 minuter sedan. jag har bara använt telefonen i kanske 15 minuter men på "användning" står det att jag använt den i 2 timmar och 11 min. batteriet är nu nere på 85 procent. ajg hade en ipod touch förut som kunde ligga i viloläge i 1 vecka utan att knappt röra en fena. men det är jätte skumt. Varje gång jag kollar maikl eller nåt så blir den processen kvar. den kan inte stängas av om man inte går in i sb settings. så om jag gör många grejer och sedan stänger ner allt så finns dem ändå kvar i processer och det drar satans mycket batterie. Så hur ska jag kunna avsluta processerna?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-26 23:04
Ursprungligen av anteup:

HJÄLP MIG

Mitt battierie uppför sig jätte konstigt. jag ladde den för 2 timmar och 56 minuter sedan. jag har bara använt telefonen i kanske 15 minuter men på "användning" står det att jag använt den i 2 timmar och 11 min. batteriet är nu nere på 85 procent. ajg hade en ipod touch förut som kunde ligga i viloläge i 1 vecka utan att knappt röra en fena. men det är jätte skumt. Varje gång jag kollar maikl eller nåt så blir den processen kvar. den kan inte stängas av om man inte går in i sb settings. så om jag gör många grejer och sedan stänger ner allt så finns dem ändå kvar i processer och det drar satans mycket batterie. Så hur ska jag kunna avsluta processerna?

Sluta crossposta!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-26 23:04

Verkar som mitt batteri börjat stabliera sig iaf.

Då är 3G och PUSH inaktiverat. Användningen är inte korrekt utan skulle tippa på 2 timmars tal och kanske max 1 timme mail. Vet inte varför den stegar vidare sådär...

Ursprungligen av Shahbaz:

Verkar som mitt batteri börjat stabliera sig iaf.

Då är 3G och PUSH inaktiverat. Användningen är inte korrekt utan skulle tippa på 2 timmars tal och kanske max 1 timme mail. Vet inte varför den stegar vidare sådär...

Jag tror att din användning är korrekt. Jag tog och mätte ganska regelbundet under en dag och fick följande kurva. 5 timmar är 300 minuter och jag skulle hamna omkring 17% efter 300 minuter. Anvädningstid i minuter och "kvarvarande batteri" på axlarna

  • Medlem
  • sthlm
  • 2009-08-27 18:28
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror att din användning är korrekt. Jag tog och mätte ganska regelbundet under en dag och fick följande kurva. 5 timmar är 300 minuter och jag skulle hamna omkring 17% efter 300 minuter. Anvädningstid i minuter och "kvarvarande batteri" på axlarna

tjena min batteritid kan omöjligt vara normal. den ahr varit igång i 24 timmar och bara används i ca 1 timme. jag har 2 procent kvar av batteriet. ajg har bara haft den i ca 1 vecka och laddat den 3 ggr

Ursprungligen av anteup:

tjena min batteritid kan omöjligt vara normal. den ahr varit igång i 24 timmar och bara används i ca 1 timme. jag har 2 procent kvar av batteriet. ajg har bara haft den i ca 1 vecka och laddat den 3 ggr

Nu var det iofs Shahbaz som jag avsåg och jag kommenterade den användningstid som han visade. Den stämde rätt bra med min kurva.

Jag har ingen aning hur du använder din telefon men på en vecka hinner jag med minst sju laddningsomgångar. Jag laddar den varje natt.

Vad visar din telefon om du tittar i inställningar och användningstid? Jag misstänker att den inte visar 1 timme om du har 2% batteritid kvar.

  • Medlem
  • sthlm
  • 2009-08-27 21:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu var det iofs Shahbaz som jag avsåg och jag kommenterade den användningstid som han visade. Den stämde rätt bra med min kurva.

Jag har ingen aning hur du använder din telefon men på en vecka hinner jag med minst sju laddningsomgångar. Jag laddar den varje natt.

Vad visar din telefon om du tittar i inställningar och användningstid? Jag misstänker att den inte visar 1 timme om du har 2% batteritid kvar.

jag tror att jag formulerade mig lite krångligt eller rent utsagt Fel. så här ligger det till. När jag har min iphone i viloläge, allså inga program igång eller musik som körs eller nånting annat då registreras det som "användning" alltså viloläge funkar typ inte. det blir användning hela tiden och sen efter 7 timmar viloläge och användning så är batteriet slut. även fast jag egentligen bara använt den i 1 timma. förstår du?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-27 21:05
Ursprungligen av anteup:

jag tror att jag formulerade mig lite krångligt eller rent utsagt Fel. så här ligger det till. När jag har min iphone i viloläge, allså inga program igång eller musik som körs eller nånting annat då registreras det som "användning" alltså viloläge funkar typ inte. det blir användning hela tiden och sen efter 7 timmar viloläge och användning så är batteriet slut. även fast jag egentligen bara använt den i 1 timma. förstår du?

Återställ som ny telefon.

  • Medlem
  • sthlm
  • 2009-08-27 21:52
Ursprungligen av zappee:

Återställ som ny telefon.

jobbiga är att jag köpt den i usa och jag köpte den jailbreakad så vet inte hur man gör för att jailbreaka. måste göra det annars funkar det inte med svenskt simkort. finns det ingen annan utväg?

Ursprungligen av anteup:

jobbiga är att jag köpt den i usa och jag köpte den jailbreakad så vet inte hur man gör för att jailbreaka. måste göra det annars funkar det inte med svenskt simkort. finns det ingen annan utväg?

Har du köpt den så då har du inte en aning om vad som legat på den innan eller hur dom har gjort och då är det ännu större anledning att göra om det hela från början.

  • Medlem
  • sthlm
  • 2009-08-28 09:31
Ursprungligen av theplague:

Har du köpt den så då har du inte en aning om vad som legat på den innan eller hur dom har gjort och då är det ännu större anledning att göra om det hela från början.

kolla här. det ända dom hade gjort var och jailbreaka den så jag fick cydia jag fick sedan låas upp den själv så att jag kan använda vilken operatör som helst. men ajg har absolut igen aning om hur man jailbreakar eller nåt sånt

Ursprungligen av anteup:

kolla här. det ända dom hade gjort var och jailbreaka den så jag fick cydia jag fick sedan låas upp den själv så att jag kan använda vilken operatör som helst. men ajg har absolut igen aning om hur man jailbreakar eller nåt sånt

Håller med föregående.

Skall du köra JailBreakat, så är det nog bäst du lär dig.
Skall du springa och be om hjälp för minsta lilla hela tiden?
Det kommer nog inte fungera så bra.

Som jag ser det finns det två varianter.
Antingen köper man en normal lur och låter den va.
Eller så breakar man det hela och lär sig hur det funkar.

Alt B är ju att behöva lämna bort den till ngn som kan när du satt den i iTunes
och tryckt på fel knapp....

  • Medlem
  • sthlm
  • 2009-08-28 16:27
Ursprungligen av Goflorp:

Håller med föregående.

Skall du köra JailBreakat, så är det nog bäst du lär dig.
Skall du springa och be om hjälp för minsta lilla hela tiden?
Det kommer nog inte fungera så bra.

Som jag ser det finns det två varianter.
Antingen köper man en normal lur och låter den va.
Eller så breakar man det hela och lär sig hur det funkar.

Alt B är ju att behöva lämna bort den till ngn som kan när du satt den i iTunes
och tryckt på fel knapp....

Men jag har inget behov av att uppgradera till nästa jag vill bara att allt ska funka till denna version. Men det gör det ju inte. eller ja allt funkar klockrent utom batteritiden som drar 10% i timmen när jag inte gör något med den.

Ursprungligen av anteup:

Men jag har inget behov av att uppgradera till nästa jag vill bara att allt ska funka till denna version. Men det gör det ju inte. eller ja allt funkar klockrent utom batteritiden som drar 10% i timmen när jag inte gör något med den.

Det dær læt ju faktiskt lite smådumt liksom....

Du vill inte uppgradera till næsta, har inget behov sæger du...?

Men om næsta programversion annonserar om dubbelbatteritid, nytt førbættrat allt møjlogt 65 nya funktioner ink. ryggkliare och fotbad, hur gør du då....?

Fortfarande lika ointresserad av en uppgradering till næsta.....

Alltså, som andra redan sagt, lær dig Jailbreakandets ædla konst, det ær varken svårt enne krångligt. Dærmed inte sagt att det alltid ær bra och ofarligt att JB....

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • sthlm
  • 2009-08-28 23:54
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Det dær læt ju faktiskt lite smådumt liksom....

Du vill inte uppgradera till næsta, har inget behov sæger du...?

Men om næsta programversion annonserar om dubbelbatteritid, nytt førbættrat allt møjlogt 65 nya funktioner ink. ryggkliare och fotbad, hur gør du då....?

Fortfarande lika ointresserad av en uppgradering till næsta.....

Alltså, som andra redan sagt, lær dig Jailbreakandets ædla konst, det ær varken svårt enne krångligt. Dærmed inte sagt att det alltid ær bra och ofarligt att JB....

Dr Tinnitus

Det vore ju inte helt fel att kunna jailbreaka men det finns ju så sjukt mycket guider och program så jag blir bara förvirrad. vad ska man använda?

Bevaka tråden