Friluftskartan pro är en vektorkarta. Har inte sett om geolives kartor är bitmap eller vektor. Den 3D presentation av franska topokartor som visas i detta pdf ginge dock knappast att göra annat än med vektorbaserat material:
http://download.geolives.com/documentation/presentation_geolives.pdf
De visade kartorna från olika länder finns både i bitmap och vektorformat från respektive lands kartverk. Metria/Lantmäteriet säljer kartdata till hugade entreprenörer som vill erbjuda kartor, t ex Sportrmanship med Garmin för friluftskartan. Utsidan.se har ett navigationsforum där man når intresserade inkl. medarbetare på Lantmäteriet. Ska skriva ett inlägg där när jag får tid.
Lantmäteriet skulle sänka priserna på kartdata så priset på Friluftskartan pro återspeglar delvis garmins/sportmanships prispolicy. Det kanske går att få billigare nu. Marknaden för elektroniska topokartor är dock mycket stor i t ex Frankrike. Det är tveksamt om det går att räkna hem kostnaderna för svenska kartor. Inget hindrar väl att man frågar geolives ang deras eventuella intresse för nordiska kartor.
Jag noterade att de har tiotusendelar för Belgien där jag bor om vintrarna. Det är samma upplösning som fastighetskartan i Sverige. Men då är faktiskt Google Earth ofta bättre med sina satellitfoton.