Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Topokartor för iPhone

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-28 11:13

YouTube - Geolives iPhone (English)

Inga kartor från Norden än. Geolives ger också möjlighet att lägga upp spår, dela med sig, göra dem publika, använda dem i andra GPs-mottagare,

iPhonens stora skärm gör den väl lämpad för topokartor.

Siten på engelska:

Geolives, the mapping portal

Kolla länken med topokartor för bl a BE, FR, CH, NL. Inkluderar ofta altimetri. Bra för alperna, bl a skidåkning.

Via belgium-iphone.com

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-08-28 16:19

Lantmäteriets Gröna Karta vore mer än guld för iPhone.
Jag har produkten idag som kallas Fritidskartan Pro till Garmin Mapsource för deras sport GPS apparater och den fungerar utmärkt.
Tänk er att ha hela landets grönblad i telefonen. Storleken på kartan till mapsource är ca 2.5GB och ger väl 1:50000 terrängkarta, 1:100000 fjäll och väg.

Det vore den ultimata iPhone appen för sport och friluftsliv men även för skogsarbetare, ja alla som finns ute i naturen.

Nog skule det bli den dyraste applikationen av värde på AppStore då Friluftskartan kostar ca 1500 per del (Sverige är fyra delar).

Vad tycker ni? Vart för vi förslaget om programutveckling?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-28 17:20
Ursprungligen av elov:

Lantmäteriets Gröna Karta vore mer än guld för iPhone.
Jag har produkten idag som kallas Fritidskartan Pro till Garmin Mapsource för deras sport GPS apparater och den fungerar utmärkt. ...

elov, använder du Mapsource på en mac eller Win. PC?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-08-28 23:28
Ursprungligen av elov:

Lantmäteriets Gröna Karta vore mer än guld för iPhone.
Vad tycker ni? Vart för vi förslaget om programutveckling?

Garmin är för det första ett av världens segaste företag när det gäller utveckling. För det andra satsar de på Nüviphone tillsammans med Asus, så jag gissar att det bara är att glömma tanken på garminkartor till iPhone.

Om ingen skriver ett eget program och släpper via Cydia då förstås. Garmins kartkryptering är väl delvis knäckt så det borde inte vara omöjligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-29 21:45
Ursprungligen av jonasn:

Garmin är för det första ett av världens segaste företag när det gäller utveckling. För det andra satsar de på Nüviphone tillsammans med Asus, så jag gissar att det bara är att glömma tanken på garminkartor till iPhone.

Om ingen skriver ett eget program och släpper via Cydia då förstås. Garmins kartkryptering är väl delvis knäckt så det borde inte vara omöjligt.

Garminkartor behövs inte. Metria säljer kartdata i skiktat vektorformat som kan användas för att göra kartor. Det är bara att lägga in några miljoner i licenskostnader och programmering.

geolives får mycket sura recensioner i belgiska app store.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-09-02 00:18
Ursprungligen av jonasolof:

Garminkartor behövs inte. Metria säljer kartdata i skiktat vektorformat som kan användas för att göra kartor. Det är bara att lägga in några miljoner i licenskostnader och programmering.

geolives får mycket sura recensioner i belgiska app store.

Justja. Jag fastnade nog i garmintänket när jag såg friluftskartan pro.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-28 17:40

Friluftskartan pro är en vektorkarta. Har inte sett om geolives kartor är bitmap eller vektor. Den 3D presentation av franska topokartor som visas i detta pdf ginge dock knappast att göra annat än med vektorbaserat material:

http://download.geolives.com/documentation/presentation_geolives.pdf

De visade kartorna från olika länder finns både i bitmap och vektorformat från respektive lands kartverk. Metria/Lantmäteriet säljer kartdata till hugade entreprenörer som vill erbjuda kartor, t ex Sportrmanship med Garmin för friluftskartan. Utsidan.se har ett navigationsforum där man når intresserade inkl. medarbetare på Lantmäteriet. Ska skriva ett inlägg där när jag får tid.

Lantmäteriet skulle sänka priserna på kartdata så priset på Friluftskartan pro återspeglar delvis garmins/sportmanships prispolicy. Det kanske går att få billigare nu. Marknaden för elektroniska topokartor är dock mycket stor i t ex Frankrike. Det är tveksamt om det går att räkna hem kostnaderna för svenska kartor. Inget hindrar väl att man frågar geolives ang deras eventuella intresse för nordiska kartor.

Jag noterade att de har tiotusendelar för Belgien där jag bor om vintrarna. Det är samma upplösning som fastighetskartan i Sverige. Men då är faktiskt Google Earth ofta bättre med sina satellitfoton.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-29 21:55

Önskas: GPS med kartor som uppdateras 2ggr/år och med möjligheten att "overlay'a" Google Earth.
Skulle säkert bli attans segt, men men, tekniken utvecklas ju.
Automatisk uppringning till räddningstjänsten när min sitter där i diket/mot trädet efter att ha lekt med Google Earth vyer är också önskvärt.
:D:D

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-02 11:20
Ursprungligen av Cekari:

Önskas: GPS med kartor som uppdateras 2ggr/år och med möjligheten att "overlay'a" Google Earth.
Skulle säkert bli attans segt, men men, tekniken utvecklas ju.
Automatisk uppringning till räddningstjänsten när min sitter där i diket/mot trädet efter att ha lekt med Google Earth vyer är också önskvärt.
:D:D

de ryssaar och polacker som dechiffrerat garmins kartformat har sedan gjort egna format. De är fullt kapabla att göra vektorkartor för iphone. Kartorna är således inget problem, det gäller bara att göra en appliakton som visar kartorna. men det har de redan gjort för windows mobile för flera år sedan. Den applikationen kommer säkert för iphone också, med eller utan jailbreak.

Jag tror för övrigt att det skulle gå att konvertera garmins kartformat till ett annat format, t ex iphone. det finns mängder med user-made maps i garminformat.

I garminformat är det ingen konst att överlagra kartor. Ska man ha kartor över satellitbilder är det svårare för då handlar det om vektorkarta över bitmap bild. visst vore det k att få höjdkurvor på google earth- bilderna men processorn ska klara det också. Höjdkurvor är dessutom gratis, finns från rymdskyttelns radarmätning. En tysk site har kartsnuttar över hela Europa som man kan överlagra över t ex en garmin topokarta med lite fixande, gjorde jag på franska topokartor där det var glest mellan höjkurvorna.

Nu lutar jag mig tillbaka, det kommer på iphone så snart det är möjligt. Se bara på sjökorten. Navionics tar dessutom fram topokartor också. Men för svensk del vill jag gärna ha med alla stigar som bara finns på fastighetskartan.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-09-02 11:24

Gissar att du citera fel person?

  • Medlem
  • 2009-12-01 14:05

Någon som har testat Fugawi iMap?

Vad är det man pröjsar för, prenumerationstjänst med 379:-/år (Götaland).
Eller är det "Forever" ?

Är det någon här som testat Fugawi-kartan? Den enda recensionen på App store säger att den suger, och jag vill ogärna slänga ut så mycket pengar på något som sen inte går att använda.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-05 03:23
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Är det någon här som testat Fugawi-kartan? Den enda recensionen på App store säger att den suger, och jag vill ogärna slänga ut så mycket pengar på något som sen inte går att använda.

Jag har testat. Den suger.

Ursprungligen av Mija:

Jag har testat. Den suger.

Okej, vad trist. Då tror jag att jag fultankar kartorna och lägger in i typ Multiplans eller nåt sånt.

1
Bevaka tråden