- theplague
- Medlem ●
- Norrköping
Det vore ju inte helt fel att kunna jailbreaka men det finns ju så sjukt mycket guider och program så jag blir bara förvirrad. vad ska man använda?
Vad har du för dator/operativsystem?
Men jag har inget behov av att uppgradera till nästa jag vill bara att allt ska funka till denna version. Men det gör det ju inte. eller ja allt funkar klockrent utom batteritiden som drar 10% i timmen när jag inte gör något med den.
Vill du fixa batteritiden så får du börja om.
Guider finns i andra delar av forumet.
Vill du fixa batteritiden så får du börja om.
Guider finns i andra delar av forumet.
jag återställde i inställningar inne i iphone och det har blivit lite bättre faktiskt. under 3 tim 47 i vänteläge har batteriet gått ner till 95 % utan att jag rört den i stort sett. är det bra? men på användning står det 48 min även fast jag bara använt den max 3 min.
jag återställde i inställningar inne i iphone och det har blivit lite bättre faktiskt. under 3 tim 47 i vänteläge har batteriet gått ner till 95 % utan att jag rört den i stort sett. är det bra? men på användning står det 48 min även fast jag bara använt den max 3 min.
Det är helt ok, beroende på vad för tjänster du har igång:
3G
Notiser
MMS
Wifi
Locations
Push
Med en användningstid på 48 minuter så är 95% helt normalt. Det verkar som att det är någon process som stjäl processortid.
Eftersom den är jailbreakad så skulle jag installera SBSettings och se efter vilka processer som kör
Alternativt något terminal program så att du kan köra ps-ag kommandot (tror jag det är) för att se procsserna där
Eller köpa IStat i AppStore, där kan du också se vilka processer som är igång och hur lasten är på din telefon.
Med en användningstid på 48 minuter så är 95% helt normalt. Det verkar som att det är någon process som stjäl processortid.
Eftersom den är jailbreakad så skulle jag installera SBSettings och se efter vilka processer som kör
Alternativt något terminal program så att du kan köra ps-ag kommandot (tror jag det är) för att se procsserna där
Eller köpa IStat i AppStore, där kan du också se vilka processer som är igång och hur lasten är på din telefon.
jag fixade processor grejen på något konstigt sett. Jag har inte använt min telefon mer än 50 min och på användning står det 6 timmar. Det är jätte konstigt den drar av användningen även fast jag inte använder den
Samtal kan göras över 3G nätet eller GSM nätet. Om du slår av 3G så kan du bara ringa/surfa på GSM nätet (dvs: EDGE) med långsammare takt. Samtalen påverkas inte (även om det är olika talkodare i de olika systemen)
Datum och tid: SBSetting, titta under More/Extra&Options
Jag tog och gjorde ett litet experiment för att se vad som händer när man kör BT modemet (inspirerad av Dr TInnitus). Mina siffror ger följande. Jag satt en timme vid datorn (hemma i köket:)) och var uppkopplad med modemet. Jag jobbade ganska normalt med MBP och körde en timme.
Det som jag lärde mig var följande:
Under den timme som jag körde internetdelning via bluetooth så stegades "användning" upp en timme och även "vänteläge" stegades upp en timme. Jag vet inte om någon har påpekat detta tidigare men vänteläge är alltså tiden från senaste fulla laddning och inkluderar även användningstiden.
En timmes modemkörande kostade cirka 20% i batterikapacitet (omkring 18%) vilket ger 1% var tredje minut. Jag surfade upp omkring 10MB under denna timme så det var inte så tungt, mest mailskrivande och lite 99.se.
Huruvida mina siffor är relevanta för andra kan jag inte svara på men jag ska kanske prova med en 3G som min son har för att se om det verkar skilja något mellan telefonerna.
Jag hade samma problem som nämnts ovan - drar ström som bara den - med allt avstängt förutom telefonen tömdes batteriet från 100% på strax under 5 timmar.
Nyckeln till lösningen var att Usage och Standby tiden var densamma.
Om jag hajat rätt betyder det att den aldrig gick ner i Standby - och då är nog 5 timmar vad man kan vänta sig. Att jag sen inte gjorde nåt alls hörde inte dit - den fick inte vila.
Problemet var ett epostkonto som inte funkade riktigt - det var inställt för manuell hämtning - men om den inte kunde logga in vid uppstart verkar det som den försöker tills batteriet tar slut - och det går ju rätt snabbt
Efter att ha deletat mejlkontot så har jag nu haft den igång med BT headset kopplat i 2timmar och 40 minuter, med 21 minuters användande och har kvar 95%.
I morse var det ~45% efter samma nyttjande men utan BT headset.
Hoppas det kan hjälpa nån...
/M@gnus
Jag hade samma problem som nämnts ovan - drar ström som bara den - med allt avstängt förutom telefonen tömdes batteriet från 100% på strax under 5 timmar.
Nyckeln till lösningen var att Usage och Standby tiden var densamma.
Om jag hajat rätt betyder det att den aldrig gick ner i Standby - och då är nog 5 timmar vad man kan vänta sig. Att jag sen inte gjorde nåt alls hörde inte dit - den fick inte vila.
Problemet var ett epostkonto som inte funkade riktigt - det var inställt för manuell hämtning - men om den inte kunde logga in vid uppstart verkar det som den försöker tills batteriet tar slut - och det går ju rätt snabbt
Efter att ha deletat mejlkontot så har jag nu haft den igång med BT headset kopplat i 2timmar och 40 minuter, med 21 minuters användande och har kvar 95%.
I morse var det ~45% efter samma nyttjande men utan BT headset.
Hoppas det kan hjälpa nån...
/M@gnus
känns skönt att någon haft det likadant och sedan löst det! jag har det på manuellt och inställt på push. vad innebär push egentligen? och vad ska jag ta istället för manuellt? varje timme eller? vill helst inte ta bort kontot
känns skönt att någon haft det likadant och sedan löst det! jag har det på manuellt och inställt på push. vad innebär push egentligen? och vad ska jag ta istället för manuellt? varje timme eller? vill helst inte ta bort kontot
Vad har du för mailkonto?
Ja, och eftersom hotmail inte pushar mailen så ska Push vara helt avslaget.
Du har du manuell eller schemalgd inställning att välja på.
Manuell drar så klart minst batteri då den bara kollar efter ny mail när du går in i mailappen.
Den schemalgda drar ju mer batteri beroende på hur ofta du ställer in den att hämta/kolla mail.
Det viktigaste tipset dock är att överge hotmail för gmail.
Lite mer om hur min 3Gs batterikapacitet ter sig ut.
Har dessa siffror sedan senaste laddningen.
Användning: 2 tim 2 min
Vänteläge: 16 tim 38 min
Batteri: 65%
Användningen består av några samtal, lite spelande, och lite allmänt knappande med bl a kalendrar email och uppdatering av några apps, lite sms:ande några foton hann jag med ta.
Notiser på, platstjänster på, push på, och hämtning av email varje timme.
Dr Tinnitus
Lite mer om hur min 3Gs batterikapacitet ter sig ut.
Har dessa siffror sedan senaste laddningen.
Användning: 2 tim 2 min
Vänteläge: 16 tim 38 min
Batteri: 65%
Användningen består av några samtal, lite spelande, och lite allmänt knappande med bl a kalendrar email och uppdatering av några apps, lite sms:ande några foton hann jag med ta.
Notiser på, platstjänster på, push på, och hämtning av email varje timme.
Dr Tinnitus
Då låter din batteritid helt normal.
Jodå, jag har aldrig trott något annat heller....
Ville bara förmedla hur det ser ut för mig till andra så de kan jämföra.
Fortfarande samma laddning som jag beskrev i förra inlägget, och nu är siffrorna som följer.
Användning: 3 tim 20 min
Vänteläge: 1 dag 5 tim
Batteri: 55%
Dr Tinnitus
Jodå, jag har aldrig trott något annat heller....
Ville bara förmedla hur det ser ut för mig till andra så de kan jämföra.
Fortfarande samma laddning som jag beskrev i förra inlägget, och nu är siffrorna som följer.
Användning: 3 tim 20 min
Vänteläge: 1 dag 5 tim
Batteri: 55%
Dr Tinnitus
Ok, och jag menade mest att understryka att dina siffror speglade en ganska normal batterianvändning.
Jag kan väl påstå att min liknar din ganska bra, men att jag kanske har lite mer batteri kvar och har vissa av tjänsterna du nämnde avstängda.
Du pesten...
Jag ser det så här.
Man kan ju knappast påstå att iPhonen har himla bra batteritid, men att påstå att den är urusel är inte rättvist det heller. Helt enkelt för att jag tror ingen smartphone i liknande storlek och med liknande specar, har så himla mycket bättre batteritid. De flesta är nog rätt likartade helt enkelt, och kunde väldigt gärna ha haft bättre batteritid. Men fysikens lagar och dagens batteriteknik m.m. sätter sina gränser.
Utöver det så tror jag mycket av klagandet på kass batteritid beror till stor del på att folk helt enkelt pillar och pysslar, ja använder, sin nya goa telefon mycket mer i börjar än man gör sen när nyhetens behag och behovet att justera trixa och ställa in allt har lagt sig.
Vad tror du/ni?
Dr Tinnitus
Du pesten...
Jag ser det så här.
Man kan ju knappast påstå att iPhonen har himla bra batteritid, men att påstå att den är urusel är inte rättvist det heller. Helt enkelt för att jag tror ingen smartphone i liknande storlek och med liknande specar, har så himla mycket bättre batteritid. De flesta är nog rätt likartade helt enkelt, och kunde väldigt gärna ha haft bättre batteritid. Men fysikens lagar och dagens batteriteknik m.m. sätter sina gränser.
Utöver det så tror jag mycket av klagandet på kass batteritid beror till stor del på att folk helt enkelt pillar och pysslar, ja använder, sin nya goa telefon mycket mer i börjar än man gör sen när nyhetens behag och behovet att justera trixa och ställa in allt har lagt sig.
Vad tror du/ni?
Dr Tinnitus
Jag håller med helt och hållet.
Jag som sitter med 5 email-konton, kan det påverka min batteritid avsevärt?
Upplever det inte alls som att jag har lika bra batteritid som Dr Tinnitus nämligen.
Skulle tippa på att om jag hade haft liknande användning och standby-tid så skulle jag vara nere på 20-30% istället.
Då har jag platstjänster avstängt men 3G och Wifi aktiverat. Kollar mail varje halvtimme
Jag som sitter med 5 email-konton, kan det påverka min batteritid avsevärt?
Upplever det inte alls som att jag har lika bra batteritid som Dr Tinnitus nämligen.
Skulle tippa på att om jag hade haft liknande användning och standby-tid så skulle jag vara nere på 20-30% istället.
Då har jag platstjänster avstängt men 3G och Wifi aktiverat. Kollar mail varje halvtimme
Jag har 5 mailkonton i min 3Gs. Push på de som stöder det och automatisk koll/hämtning varje timme på de övriga
Dr Tinnitus
Sparar push på batteriet eller tvärtom? Har fem gmailkonton, så det innebär väl att jag bara kan köra med automatisk hämtning i intervall än så länge.
Stödjer inte din mailleverantör funkar ju inte Push.
Men ja, Push drar mindre på batteriet än hämtning efter schema.
Sparar push på batteriet eller tvärtom? Har fem gmailkonton, så det innebär väl att jag bara kan köra med automatisk hämtning i intervall än så länge.
Du kan skaffa GPush eller Prowl så kan du fixa pushnotifieringar.
Jag har fler än 5 Gmailkonton men hanterar alla konto via ett masterkonto dit allting forwarderas.
Push ska spara på batteriet jämfört med automatisk hämtning men jag vet inte om det finns någon intervallgräns där push drar mer ström än automatisk hämtning
Har också ett masterkonto som jag brukade använda när jag inte var vid min egna dator. Nu fyller det kontot lite mindre funktion. Men är det inte störande att ha olästa brev i mail på dina "riktiga" konton?
Jag har inga olästa mail på mina "riktiga" konton, jag gör forward och sedan delete:)
Men alla mina konton har specifika ändamål.
Jag har mitt privata förnamn.efternamn som huvudkonto dit jag forwarderar alla andra mail.
Sedan så har jag mitt Nom de Guerre konto (gissa vilket det är:) som är det mailkonto som jag lämnar ut till diverse registreringar och sådant. Tanken var att jag skulle kunna överge det kontot vid behov.
Sedan så har jag webbmaster och lagledarkontot för min fotbollsförening och lag. Tanken med dessa konton är att jag ska kunna lämna över dem till nästa som kommer efter mig utan att vi behöver ändra en massa mail och sådant
Sedan så har jag mitt efternamn.förnamn konto som jag inte använder men som jag reggade för att lägga beslag på
Sedan så har jag ett smeknamn.efternamn konto också...
Samt ett hemligt konto som jag använder när jag vill vara säker på att det inte ska gå att spåra tillbaka till mig...
Vad sjutton, man ska väl utnyttja Gmail till max:)