- Leijon
- Medlem ●
- Stockholm
Tänkte höra med er övriga medlemmar vilken webbläsare ni föredrar till Mac, och varför?
Är det Firebird (f.d Phoenix), Netscape, Internet Explorer, Camino, Safari eller kanske någon annan?
Personligen kör jag allra helst Safari. Den känns, trots att det bara är en beta, mest integrerad med OS X och är åtminstone hos mig snabb och tillförlitlig. Dessutom ser allt väldigt snyggt ut och fungerar som man förväntar sig.
Hej,
Kör Safari och trivs bäst där.
Explorer har jag om det är riktigt illa gjorda sidor...
Camino finns om jag är på humör...
Mozilla finns tror jag, men det är lite för tungt och kan för mycket för det jag vill...
Safari är alltid - alltid - förstahandsvalet
Kör numera bara Safari egentligen.. känns snabbast och stabilast.. Är tvungen att starta upp dom andra (explorer, diverse netscape o mozilla-varianter) ibland, för att testa siter o så.. Då märker man att Safari är överlägsen.. Även om den med kunde bli lite snabbare
Skrevs ursprungligen av Johan S
Finns Phoenix till Mac? Trodde de var x86's motsvarighet till Camino...
edit: kikade nu och hittade den jue.
fanns inte innan, men nu måste jag testa :
Återkom gärna med ett omdöme.
Tre Safarifantaster av fyra möjliga hittills i alla fall...
KORR: Tre av fyra i alla fall.
Använder Safari som huvudwebbläsare, och Camino som komplement-läsare på de sidor som inte fungerar med Safari...
I yttersta nödfall blir det IE eller VPC... men så långt har jag bara behövt gå en gång hittills
Synd att safari inte renderar sidorna lika snyggt som Camino bara... (kan man stänga av kantutjämningen på något sätt?)
Safari, men använder även netscape, explorer och mozilla för att testa hemsidor...
En sak som jag har märkt med safari är att ifall man har en bruten länk på en sida så visas ingen bruten länk... snyggt, men skulle kanske kunna vara bra att se den brutna bildlänken.
Ett problem som jag har med safari är att jag inte kan ladda hem saker, jag får då gå till en av de andra webbläsarna. Någon som har liknande problem...
I övrigt är safari den snyggaste och bästa webbläsaren i os x.
Mvh Daniel
danielpeterson.cjb.net
Safari , Omniweb , Camino eftersom jag provat alla och har bookmarks på dem
Sen tyvärr Netscape 4.72 för handelsbanken
och Explorer för svenskaspel.
Macromedia Shockwave vill inte ladda ner till Safari.
Kan man lägga ett alias i någon mapp under Safari ??
När man laddar från macromedia så är explorer förkryssat.
Skrevs ursprungligen av macgunde
En sak som jag har märkt med safari är att ifall man har en bruten länk på en sida så visas ingen bruten länk... snyggt, men skulle kanske kunna vara bra att se den brutna bildlänken.
Ett problem som jag har med safari är att jag inte kan ladda hem saker, jag får då gå till en av de andra webbläsarna. Någon som har liknande problem...
Håller med angående de brutna bildlänkarna. Irriterande!
Har aldrig råkat ut för några problem med nedladdningar dock.
Skrevs ursprungligen av Leijonkungen
Återkom gärna med ett omdöme.
Tre Safarifantaster av fyra möjliga hittills i alla fall...
KORR: Tre av fyra i alla fall.
Tog ut eldfågeln på en provtur i solskenet..
Vad ja kan se så är den märkbart söligare än Camino, tar längre tid att starta och laggar ännu mer när man scrollar
Jag kör alltså Camino, men skulle nog kört Safari om den behagat att fungera med tabs på min burk, vilket den inte gör.. så fort man öppnar en tab och skriver in en url och kör enter så hänger sig hela browsern :/
Netscape är alldelens för klabbig när man bara vill ha en webläsare och inte hela news/mail/web paketet, och Internet Exploder kör man ju inte av princpsjäl..
SÅ.. Camino it is!
Skrevs ursprungligen av Pirre
Macromedia Shockwave vill inte ladda ner till Safari.
Kan man lägga ett alias i någon mapp under Safari ??
När man laddar från macromedia så är explorer förkryssat.
Nar det val ar installerat sa funkar det bade i explorer och safari. den lagger pluginen i /Library sa att andra program ocksa kan anvanda den
Jag fördedrar Internet Explorer utav ett par skäl:
1) det går att tabba mellan länkar på en sida
2) det går att backa går framåt med kortkommandon
Safari är snabb men saknar funktion 1 och funktion 2 är inte tillförlitligt och funkar bara på vissa sidor. Det gör att jag måste använda mus/styrplatta för att surfa och det är för oergonomiskt, jag får musarm
Därför är Internet Explorer än så länge mitt solklara val
Jag fördedrar Internet Explorer utav ett par skäl:
1) det går att tabba mellan länkar på en sida
2) det går att backa går framåt med kortkommandon
Safari är snabb men saknar funktion 1 och funktion 2 är inte tillförlitligt och funkar bara på vissa sidor. Det gör att jag måste använda mus/styrplatta för att surfa och det är för oergonomiskt, jag får musarm
Därför är Internet Explorer än så länge mitt solklara val
Prova gärna Camino, som har funktion 1 och 2 och dessutom är mycket snabbare än Explorer.
Jag tycker Camino sopar mattan med Safari. Många fler sidor fungerar, sparar lösenord även i formulär och är inte sällan snabbare. Om jag har problem med en sida i Camino testar jag i andra hand Safari och tredje hand Explorer. Använder även Safari när jag ska söka i Google.
iCab använder jag om jag vill ladda ner en hel webbplats och Lynx om jag hamnar på en webbplats med för mycket appletar och annat segt.
Har även Netscape, Omniweb och Opera men använder dem enbart för att testa sidor med. Har även installerat Conqeror men har inte använt det så mycket än, verkar slö att köra i alla fall.
Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Var hittar jag den då?
Det är mycket enkelt!
Se först och främst till att ha en nylig "nightly build" av Camino. Sen väljer du View -> Customize Toolbar... och där drar du Google Search Bar till ditt webbläsarfönster. Done!
Jag kör Safari 90 % av tiden framför allt p.g.a. dess snabbhet; både att starta och rendera sidor.
Ibland startar jag Camino om någon sida ser fel ut i Safari. Debug, Open page with... är bra funktion i Safari.
Internet Exploder ligger fortfarande i Applications ifall ut i att jag vill se om en sida verkligen bara kan fungera i IE.
Ciryon
Jag använder Safari till allt men har också IE installerat ifall något inte skulle funka, safari är ju fortfarande i beta stadiet.
Körde förut netscape (hur man är stavar det), innan safari fanns. Det var helt okej men den slutade funka på min datorn och då övergav jag den för att istället använda Safari.