Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla bilder ... var hitta? och får man använda?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Sitter och roar mig på kvällarna med att göra tavlor. Är ute efter riktigt gamla bilder på folk och ting. Var hittar man dessa, finns det gratis möjligtvis? Och hur vet man om de är fria att använda, när man absolut inte vet vem som tagit fotot?!? Tacksam för tips.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-09-15 13:24

Jag gjorde liknande projekt för några år sen. Jag skaffade bilderna på olika loppmarknader. Oftast brukar det ju finnas studionamnet på riktigt gamla bilder. Huruvida man får använda det är jag nog osäker på. Annars kan det ju finnas gamla bilder i släktens ägo.

TACK, jag tror faktiskt jag ska rota lite bland min mormors saker. Nu när jag tänker efter finns det gamla brev från min pappas morfar som han skrev till pappas mormor, hehe. (intressant va?) De borde ju gå att använda åtminstone och loppisar, here I come!!! Har du kanske något prov på vad du gjorde? Intressant

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-15 13:41

Foto upphovsrätt = Livstid + 70 år gäller väl?

I så fall alla riktigt gamla bilder är fria att använda??

eller är det tom 50år

Det är skillnad på fotografiska "verk" och "bilder".

För att fotografiet ska få benämnas som ett fotografiskt verk måste det ha "verkshöjd".

Skyddstiden för ett fotografiska verk är 70 år efter upphovsmannens död medans skyddstiden för en fotografisk bild är 50 år efter det att bilden framställdes.

Några ställen jag känner till är:

Stockholmskällan (samarbete Stadsmuseet och Stadsbiblioteket mm)
Stockholmskällan - vårt kulturarv på nätet

Massa roliga gamla bilder från olika stadsdelar, kvarter, byggnader mm. Tex upptäckte jag att på min gata gick det en bro över till Kungsholmen förut.

Andra museer - de flesta museer har bildarkiv de lägger upp hela eller dela av på nätet. Ibland kostar det massor att använda en bild, ibland är det gratis. Googla.

Flickr-Commons Project
Flickr har ett projekt på gång att samla ihop massa bilder från museer och myndigheter mm:
Flickr: The Commons

De flesta av de bilderna är gamla.

Flickr-Creative Commons
När Flickr-användare laddar upp bilder så kan de välja flera olika commons-licenser, denna länk leder till ett ställe där du kan söka i alla sådana bilder med den mest generösa licensen: Attribute. Du kan använda dessa i kommersiella sammanhang, göra vilka ändringar du vill (montera ihop dem med andra tex), bara du uppger upphovsman/kvinna. Det görs lämpligen genom att länka tillbaka till Flickr-sidan för bilden. (Att länka tillbaka är inte ett villkor i licensen). Att tala om vem som tagit den är just det som menas med Attribute.

Flickr photos or video with a Creative Commons Attribution License

På sidan nedan finns det länkar till de olika typerna av licenser och de bildarkiv som finns för respektive licens:
Flickr: Creative Commons

1
Bevaka tråden