Några ställen jag känner till är:
Stockholmskällan (samarbete Stadsmuseet och Stadsbiblioteket mm)
Stockholmskällan - vårt kulturarv på nätet
Massa roliga gamla bilder från olika stadsdelar, kvarter, byggnader mm. Tex upptäckte jag att på min gata gick det en bro över till Kungsholmen förut.
Andra museer - de flesta museer har bildarkiv de lägger upp hela eller dela av på nätet. Ibland kostar det massor att använda en bild, ibland är det gratis. Googla.
Flickr-Commons Project
Flickr har ett projekt på gång att samla ihop massa bilder från museer och myndigheter mm:
Flickr: The Commons
De flesta av de bilderna är gamla.
Flickr-Creative Commons
När Flickr-användare laddar upp bilder så kan de välja flera olika commons-licenser, denna länk leder till ett ställe där du kan söka i alla sådana bilder med den mest generösa licensen: Attribute. Du kan använda dessa i kommersiella sammanhang, göra vilka ändringar du vill (montera ihop dem med andra tex), bara du uppger upphovsman/kvinna. Det görs lämpligen genom att länka tillbaka till Flickr-sidan för bilden. (Att länka tillbaka är inte ett villkor i licensen). Att tala om vem som tagit den är just det som menas med Attribute.
Flickr photos or video with a Creative Commons Attribution License
På sidan nedan finns det länkar till de olika typerna av licenser och de bildarkiv som finns för respektive licens:
Flickr: Creative Commons