Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lång tid att skicka e-post från Iphone 3GS!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-23 23:42

Jag har efter STOR möda lyckats att få mina 3 epost konton att fungera via min iphone. (Dock så måste inställningarna göras om, om jag synkar med mailen (PC, outlook express) i datorn...)

Men, när jag skall skicka epost från telefonen tar det väldigt lång (typ 30 sekunder..!) tid innan brevet går iväg!! (Ibland. Det verkar vara olika på de olika kontona...)

Har bara testat hemma med WiFi än. (Sprilans, sprillans Iphone 3GS).

Läste någonstans att man skulle stänga av WiFi för att få eposten att fungera bättre... hmmmm... låter lite Microsoft tycker jag. Tror dessutom att det var i Apples egna support som det stod!?

Har bredband med Telia hemma. En av adresserna är en telia adress. De andra två är via det egna företagets domän som ligger på Crystone. Mobilabonnemanget har jag hos 3 med "fast pris" och helt obegränsad surf!! Det fick man om man samtidigt tog ett mobilt bredbands ab. vilket jag också behövde utöver iphone! Passade alltså mig perfekt Kostade dessutom bara 99 extra / mån. (exkl. moms). USB modemet ingick! Lite OT, men ändå

Finns det någon vänlig själ därute som på ett superpedagogiskt sätt, steg-för-steg kan guida mig igenom hur jag ställer in e-posten på rätt sätt och kanske förklara det här med att det tar en väldans tid för mailen att susa iväg. Har det med SMTP serverlistan att göra (Det där lät inte som om det kom från mig!)

Idiotförklaringar välkomnas. Jag läger mig platt. Bara jag får nån sorts klarhet i hur man skall tänka för att få till det här. Brukar fixa det mesta i våra datorer, men (grrrrrrrrrrrrrrrrrr) det här med att ställa in e-postkonton, det hatar jag! Det funkar ju aldrig:mad::mad::mad: (för mig..)

Tycker faktiskt att det är lite stenålder det här med inställningar för epost... Varför måste jag som vanlig normalintresserad ANVÄNDARE ens behöva veta att det finns ord som; POP, SMTP, IMAP, autentisera, port 2 och 467 och 525, SSL och en massa annat fullständigt ointressant!? Skitdumt, förvirrande och upplagt för fel!

Har ju inget med Mac eller PC att göra utan det verkar mest som om det med tiden "blivit så här" under framväxten av "internet"! Ja, det är naturligtvis inget som kan fixas här på forat men jag ville bara få ur mig det! Är också ganska säker på att jag talar för rätt så många av oss vanliga användare!

Vi hörs!

/Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-24 07:29

SMTP adressen som ställer till problem - om har Telia som SMTP funkar det säkert klockrent på 3G - MEN så fort du är på WiFi så lär det ta tid pga telefonen måste först kolla om elias SMTP funkar, sedan gå ut via de ev alt du lagt in...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-24 08:56

Precis, ju fler SMTP-servrar du har i SMTP-listan, desto längre tid tar det att skicka eposten, beroende på hur långt ner iPhonen måste gå i SMTP-listan innan den hittar en SMTP-server som funkar/accepterar med de anslutningar du har för tillfället (inloggad på WiFi hemma, 3G osv). Så håll listan så liten som möjligt.
Angående alla termer: det blir faktiskt vanligare med specialkunskaper. Förr när "vanligt folk" körde PV och Amazon, kunde en vanlig "användare" byta fläktrem själv. Idag är det inte lika vanligt, man få lämna in bilen, tom för så enkla saker som att byta en glödlampa, pga att det är så trångt. Och att ställa in epostkontot gör man bara en gång, sedan funkar det ju (om man inte byter leverantör). Så det blir nog än vanligare att man behöver hjälp för olika tjänster som kommer på Nätet....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-24 09:00

Bättre att använda Crystones SMTP för den mailen och Telias SMTP för din privata... dvs du använder den SMTPserver som gäller för det kontot du vill skicka ifrån. Krävs oftast att man kör med autentisering med inloggningsnamn och lösen som brukar vara samma som de du använder för att hämta mailen.
Bättre att ställa in detta rätt i datorn också och sen synkar du, för jag misstänker att det som blir fel när du synkar är att du använder SMTPservern från bredbandsleverantören istället för den från epostleverantören och då blir det fel när du sen använder det på iPhonen som kopplar upp sig med annan leverantör.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-09-24 09:03
Ursprungligen av Trineo:

Bättre att använda Crystones SMTP för den mailen och Telias SMTP för din privata... dvs du använder den SMTPserver som gäller för det kontot du vill skicka ifrån. Krävs oftast att man kör med autentisering med inloggningsnamn och lösen som brukar vara samma som de du använder för att hämta mailen.
Bättre att ställa in detta rätt i datorn också och sen synkar du, för jag misstänker att det som blir fel när du synkar är att du använder SMTPservern från bredbandsleverantören istället för den från epostleverantören och då blir det fel när du sen använder det på iPhonen som kopplar upp sig med annan leverantör.

Håller helt med, förutom om ens epostleverantör använder port 25 och ens Internetleverantör spärrar port 25. Men oftast brukar man kunna använda andra portar....

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-09-25 17:23

Hej på er!

Trineo, du verkar ha helt rätt! Nu funkar det som det skall efter att jag ställt in det så som du beskriver.

Tack alla :)!

1
Bevaka tråden