Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om TomTom för iPhone

Tråden skapades och har fått 229 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-21 18:41

Kanske TomTom använder "Elghammars" slott i Björnlunda?
För att inte ens kunna hitta ett slott verkar väl lågt, men Långvik tja...
Min Garmin 276C med City select 2009 hittar inte ens universitetssjukhuset i Örebro och kartan visar bara en åker där. Traktor "stigar" långt ut i skogen har den dessutom skickat mig glatt utipå.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-22 11:29

synpukter från gpspassion på tomtom m fl

GpsPasSion Forums - [GUIDE] Road Navigation Software on the iPhone

Lite andra synpunkter på franska vilket väl kan intressera hnn och några till

GpsPasSion Forums - [TOPIC] TomTom pour iPhone - En Test

En viktig aspekt är positionseftersläpning vid svängar. Cursor lag kan bero på flera saker och är mycket påtagligt när man jämför fristående navigatorer, kan bero på processorhastighet m. Men en del av eftersäpningen beror på mjukvaran. Jag har inte sett någonjämförelse i vad gäller eftersläpning mellan Navigon och Tomtom respektive Google maps.

I iphone kan eftersläpningen också bero på att gpsmottagaren har svårt att uppdatera varje sekund. Så helst bör ett test göras i öppen bil med optimal gps-signal alternativt med återsändande gpsantenn intill iphonen.

Här är info omåtersändande antennen RA45. Den är nog tyvärr svårt att få tag i. Jag har använt den med andra mottagare innan SIRFIII kom och vet att den fungerar mycket bra. En Garmin ique 3600 fick lika bra signal med denna antenn som med en direktansluten yttre antenn.

Tyvärr har nog Tomtoms bilhållare inget uttag för anslutning av yttre gpsantenn.

TomTom Car Kit Details Revealed by FCC

Macrumors skriver om en länk till bilhållaren med info, bilder interna och externa och manual från FCC. Verkar som hållaren använder bluetooth för kontakt med iphone/ipod touch och att den har en extern högtalare. Detta ger att ipod touch 2:a generation borde funka men mycket tveksamt om ipod touch 1:a generation som saknar bluetooth är kompatibel med hållaren. Sladd går från apparat till bilstereo så att musik kan spelas.

FCCs sida

Senast redigerat 2009-08-29 16:29
Ursprungligen av pepparkaka:

Macrumors skriver om en länk till bilhållaren med info, bilder interna och externa och manual från FCC. Verkar som hållaren använder bluetooth för kontakt med iphone/ipod touch och att den har en extern högtalare. Sladd går från apparat till bilstereo så att musik kan spelas.

FCCs sida

Dom sa på Keynoten att Bluetooth är för att ansluta till stereon i bilen, iPhonen ansluter man till kontakten, det är gjord för att passa en iPhone.

Ursprungligen av Patrik D:

Dom sa på Keynoten att Bluetooth är för att ansluta till stereon i bilen, iPhonen ansluter man till kontakten, det är gjord för att passa en iPhone.

Från manual:

Ursprungligen av pepparkaka:

Från manual:

Men vad ska då BT vara till för?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-29 16:47

Jag gissar på att det används för att använda bilen som ett BT headset, om den har den utrustningen.

Ursprungligen av Patrik D:

Men vad ska då BT vara till för?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-29 20:12

Ang studiox inlägg:

iPhone med GPS, i mitt fall 3GS funkar betydligt bättre än man skulle tro enligt det gjorda inlägget. Sitter iphonen i en hållare fäst på vindrutan så ser telefonen åtminstone halva himlen vilket räcker på landet för det mesta. Jag har bara kört med google earth och directions så länge men det funkar faktiskt bra. Mottagningen är bra, markören rör sig för det mesta utan ryck och skutt. Skutten kan dels bero på att mottagaren tappat kontaken med satelliterna men ocså på att processorn överbelastas så att uppdatering av skärmen inte sker en gång i sekunden. Vi vet redan pga värmeutvecklngen att iPhone går på högvarv vid navigering. Om man pinchar på skärmen stannar markören, det beror på att uppdateringen av läget inte hinner med när grafiken ska ritas om. Man kan se samma sak med bluetooth-gpser kopplade till en PDA om man läser av NMEA strömmen. Ibland hinner inte mottagningen med och positionen markeras bara var annan eller var tredje sekund vilket märks t ex vid rondellkörning när man ska välja avfart.

Tomtoms hållare har ju extern gps vilket dels kan ge bättre mottagning, dels möjligen minska belastningen på telefonens processor.

Har nu lagt till en återsändande yttre gpsantenn RA45 för att ge iphonen bästa signal men skillnad kommer nog mest att märkas i stadsmiljö. Där behöver för övrigt fristående navigatorer som Garmin yttre antenn för att funka bra. Jag har testat vid bilkörning på Manhattan. Det är en illusion att tro att vanliga gpser klarar den miljön med alla reflexer utan optimal antenn. Samma sak i gamla stan i Barcelona, sex våningar höga hus med smala gränder emellan.

problemet är snarare att iPhonen faktiskt fungerar rätt bra i okritiska miljöer men lämnar en i sticket när det blir svårt, så man kan bli lurad. Lagom kul att köra genom Paris med en GPs som hoppar mellan gatorna. Man kan ju inte stanna och tänka för trafiken driver på.

MIn favorit förblir Mio C520T med modifierad programvara. Men kartorna har inte uppgraderats på två år. iPhone med Google Earth är bra för aktuella kartor och som komplement när man misstänker att det finns nya vägar, motorvägsknutpunkter och annat.

Jag får alltid kontakt med GPS:en om jag sitter i en bil utan problem.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-08-31 21:53

Undrar ändå inte om pris- och releaseuppgifter kring Tomtom Car Kit kommer att släppas först i samband med eventet 9/9. iPod Touch-marknaden är ju ganska stor och allt talar ju för att den nya modellen är kompatibel med just Tomtoms Gps-kit. Trist att behöva vänta så länge

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-03 20:42

Ser ut som att vi får vänta tills Oktober innan de släpper sitt car kit: TomTom car kit delayed until October

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-03 21:45
Ursprungligen av Drakfot:

Ser ut som att vi får vänta tills Oktober innan de släpper sitt car kit: TomTom car kit delayed until October

åmäää

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-07 11:12

Vet inte om detta redan nämnts i denna tråden, dock är det lite OT med tanke på att den handlar specifikt om TomToms bilhållare: MacRumors iPhone Blog: Navigon Reveals More Details on iPhone Car Kit at IFA

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-07 21:40
Ursprungligen av Drakfot:

Vet inte om detta redan nämnts i denna tråden, dock är det lite OT med tanke på att den handlar specifikt om TomToms bilhållare: MacRumors iPhone Blog: Navigon Reveals More Details on iPhone Car Kit at IFA

Det är nämnt i Navigons tråd.

Jag har läst att man ska kunna göra sina egna röster i tomtom och lägga in men som jag fattar kommer man tyvär inte åt mapparna på en iphone tex å då blir det värre väll ? vilket är synd eftersom jag även skulle vilja kopiera in andra saker som intressepunkter tex som jag gjort skälv med egna iconer... tex Jaktpass i skogen, detta funkar hur bra som helst på en Windows mobil eller Symbian efetrsom jag gjort det på både och.

Senast redigerat 2009-09-09 08:55

Nu finns Tomtoms bilkit i AppStore: TomTom Car Kit fr iPhone 3GS - Apple Store (Sverige)

Priset är 1090 kr och då ingår programmet också. Beställt!

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nu finns Tomtoms bilkit i AppStore: TomTom Car Kit fr iPhone 3GS - Apple Store (Sverige)

Priset är 1090 kr och då ingår programmet också. Beställt!

Aha, så programmet ingår, det var ju intressant, ska verkligen överväga att beställa då.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nu finns Tomtoms bilkit i AppStore: TomTom Car Kit fr iPhone 3GS - Apple Store (Sverige)

Priset är 1090 kr och då ingår programmet också. Beställt!

Sorry ! Nu är den borttagen från Applestore. Hela erbjudandet var en miss. Finns inte ännu, och programmet kommer inte att ingå i priset. Läs artikeln på MacWorld:
TomToms carkit släppt i Apple store - av misstag - MacWorld

Ursprungligen av adress@mac:

Sorry ! Nu är den borttagen från Applestore. Hela erbjudandet var en miss. Finns inte ännu, och programmet kommer inte att ingå i priset.

Haha, ska bli mycket intressant att se hur Apple hanterar min beställning då. De har redan hunnit bekräfta, med leveranstid och allting.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Haha, ska bli mycket intressant att se hur Apple hanterar min beställning då. De har redan hunnit bekräfta, med leveranstid och allting.

Min är borttagen från beställningen / kundvagnen. Kan ej levereras står det bara.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-29 23:50

Hur har det gått med din beställning? Har den blivit annullerad eller är du en lyclig ägare av ett TomTom Car Kit?

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Haha, ska bli mycket intressant att se hur Apple hanterar min beställning då. De har redan hunnit bekräfta, med leveranstid och allting.

Ursprungligen av Drakfot:

Hur har det gått med din beställning? Har den blivit annullerad eller är du en lyclig ägare av ett TomTom Car Kit?

Igår fick jag ett brev där de upplyser om att programvaran inte ingår. Hör jag inte av mig cancellerar de ordern. Vill jag ha kitet ändå måste jag höra av mig.

Tänkte tjafsa litegrann och se vilket svar jag får. Från min sida sett är affären redan avtalad och de har både kollat min betalningsförmåga och skickat en skriftlig bekräftelse.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-09-30 10:44

Ok, håll oss gärna uppdaterade om hur det går osv

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Igår fick jag ett brev där de upplyser om att programvaran inte ingår. Hör jag inte av mig cancellerar de ordern. Vill jag ha kitet ändå måste jag höra av mig.

Tänkte tjafsa litegrann och se vilket svar jag får. Från min sida sett är affären redan avtalad och de har både kollat min betalningsförmåga och skickat en skriftlig bekräftelse.

Ursprungligen av adress@mac:

Sorry ! Nu är den borttagen från Applestore. Hela erbjudandet var en miss. Finns inte ännu, och programmet kommer inte att ingå i priset. Läs artikeln på MacWorld:
TomToms carkit släppt i Apple store - av misstag - MacWorld

Så här såg annonsen ut den korta tid den var uppe.

Hittar ni vilka kartor som ingår, eller ska man ta för givet att det är nordic?

Nu har jag pratat med Apple om min beställning, som de alltså skriftligen hann bekräfta innan de ändrade informationen om att programvaran skulle ingå. Det var som att prata med en vägg, Apple tänker inte leverera vad jag beställt och de anser inte att de har några skyldigheter att leva upp till vad vi redan avtalat om. De hävdar att Avtalslagen inte är bindande, och hänvisar till sina villkor för Apple Store. Jag tycker att villkoren styrker min sak (punkterna 2.4 - 2.6) men det tycker inte Apple som anser att erbjudandet om att helt enkelt avbryta ordern är generöst nog.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-10-01 12:03
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nu har jag pratat med Apple om min beställning, som de alltså skriftligen hann bekräfta innan de ändrade informationen om att programvaran skulle ingå. Det var som att prata med en vägg, Apple tänker inte leverera vad jag beställt och de anser inte att de har några skyldigheter att leva upp till vad vi redan avtalat om. De hävdar att Avtalslagen inte är bindande, och hänvisar till sina villkor för Apple Store. Jag tycker att villkoren styrker min sak (punkterna 2.4 - 2.6) men det tycker inte Apple som anser att erbjudandet om att helt enkelt avbryta ordern är generöst nog.

Tag kontakt med Konsumentverket. De har gett flera kunder rätt som har fått fel pris t ex i reklamen. Så har du dessutom fått en bekräftelse tror jag inte Apple klarar sej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-05 13:22

Navigon verkar bättre än TomTom. Men fungerar Navigon med TomToms carkit? Annars blir det nog TomTom för mig... Alternativt, om det finns något annat carkit som fungerar med Navigon.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-10-05 14:15

Vad jag vill minnas har det nämts att CarKitet skall fungera med andra program än bara TomToms ja (har för mig att det var en herre från just TomTom som sade detta, har tyvärr ingen länk så jag kan inte styrka det).

Ursprungligen av kia2:

Navigon verkar bättre än TomTom. Men fungerar Navigon med TomToms carkit? Annars blir det nog TomTom för mig... Alternativt, om det finns något annat carkit som fungerar med Navigon.

Bevaka tråden