Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkortets betydelse?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2009-09-24 09:43

Jag kollar på att köpa en ny mac, eller en till kanske, kör macbook pro 2.2ghz idag och funderar på en imac. De som skiljer 24" modellerna åt är ju grafik och processor. processor är nog inte de viktigaste för mig utan ramminnet. Men sen kollar jag på grafikkortet, de finns 3 olika, delat och 2 egna med olika minnesmängd. När används egentligen grafikkortet och vilken betydelse har de? Jag sysslar mest med musik i logic, där lär de väl inte användas alls? Klipper ibland en del filmer i final cut, påverkas grafikkortet alls där?
Hjälp mig reda ut vilket grafikkort jag bör använda utifrån när de ens används, klarar jag mig på de simplaste eller borde jag gardera mig med mellanmodellen?

  • Medlem
  • 2009-09-24 10:47

Undrar också, men för printprodukton (InD, PS och AI).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-24 10:56

Du märker ingen större skillnad. Det enda du absolut märker skillnad på är spel.

Musik: Nej
Redigering: Ja
Photoshop: Njea, alla tre modellerna fungerar perfekt i PS.
Indesign och AI: Handlar det mer om minne än GPU.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-09-24 12:07

Jag skulle säga att grafikkort inte har så mycket med varken ljud eller redigering att göra per say. Du kan redigera på vilken dumburk som helst precis som du kan mecka ljud på vilken dator som helst.
Realtids effekterna i FCP tror jag beräknas till största delen av cpu'n, inte gpu'n.

När det kommer till Adobe suite'n så är det "bara" CS4 som "kan" använda OpenGL funktionen men personligen blir jag bara mest irriterad på hur den uppdaterar vyerna.

Ni får inte glömma att Photoshop (gäller väl hela suiten för OSX) fortfarande är en 32bit app eftersom adobe tydligen inte vill skriva om hela till cocoa (heter så eller hur?) Så kasta in max minne är väl bra men inget som går att använda idagsläget.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-09-24 15:02

Ah tackar!
Ingen större idé att slänga ut extra pengar på bästa grafikkortet då, men kanske köra mellanmodellen för att gardera sig lite. Frågan vad 0.3ghz processorkraft gör för skillnad, antagligen en del när man ska bounca och rendera grejer.
Får fundera lite, kommer säkert ny imac snart så ingen panik, förhoppningsvis blir de som macbookarna lite billigare också.

1
Bevaka tråden