Har nyss fått min första iPhone (3GS 32 GB). Först vill jag säga att jag är oerhört nöjd med formatet och interfacet! Första och andra intrycket är att det är min bästa mobil någonsin. Men tredje intrycket, som man bildar sig när man börjar komma "down to business" med sin mobil, är inte alls lika angenämt. Därför tänkte jag lista mina problem/besvikelser och se om någon här har en lösning eller ett bra alternativ:
1. Filhantering. Varför kan jag inte flytta över filer från datorn till mobilen? Och nej, jag har inte WiFi (använder enbart mobilt bredand till min laptop) men mobilen har ju för sjutton både sync-kabel, 3G och bluetooth!
2. Och apropå bluetooth. Varför kan jag inte skicka filer till andra mobiltelefoner? Och varför kan jag inte synca med iTunes över bluetooth?
3. Att-göra-sync. Jättebra att mobilen syncar med iCal, men varför syncar den inte också över min att-göra-lista från iCal? Och återigen - jag har inte wlan så alla lösningar som kräver dubbla extraprogram och pillande med wlan för en sådan enkel funktion är inte aktuella.
4. E-post-bilagor. Varför kan jag inte spara och/eller redigera dessa?
Jag har aldrig märkt av någon av dessa begränsningar i någon tidigare telefon och eftersom det mer känns som "medvetna" begränsningar än direkt tekniska tillkortakommanden så gör de mig oerhörd irriterad på Apple. Som jag ser det duger inte iPhone som affärsmobil med dessa begränsningar, utan gör sig bäst för spel, surf och kul vardagliga nyttoappar.