Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone ris

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2009-09-25 12:37

Har nyss fått min första iPhone (3GS 32 GB). Först vill jag säga att jag är oerhört nöjd med formatet och interfacet! Första och andra intrycket är att det är min bästa mobil någonsin. Men tredje intrycket, som man bildar sig när man börjar komma "down to business" med sin mobil, är inte alls lika angenämt. Därför tänkte jag lista mina problem/besvikelser och se om någon här har en lösning eller ett bra alternativ:

1. Filhantering. Varför kan jag inte flytta över filer från datorn till mobilen? Och nej, jag har inte WiFi (använder enbart mobilt bredand till min laptop) men mobilen har ju för sjutton både sync-kabel, 3G och bluetooth!

2. Och apropå bluetooth. Varför kan jag inte skicka filer till andra mobiltelefoner? Och varför kan jag inte synca med iTunes över bluetooth?

3. Att-göra-sync. Jättebra att mobilen syncar med iCal, men varför syncar den inte också över min att-göra-lista från iCal? Och återigen - jag har inte wlan så alla lösningar som kräver dubbla extraprogram och pillande med wlan för en sådan enkel funktion är inte aktuella.

4. E-post-bilagor. Varför kan jag inte spara och/eller redigera dessa?

Jag har aldrig märkt av någon av dessa begränsningar i någon tidigare telefon och eftersom det mer känns som "medvetna" begränsningar än direkt tekniska tillkortakommanden så gör de mig oerhörd irriterad på Apple. Som jag ser det duger inte iPhone som affärsmobil med dessa begränsningar, utan gör sig bäst för spel, surf och kul vardagliga nyttoappar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-25 12:50

Det du pekar på är precis den anledning till att många av oss jailbreakar våra lurar... trist men det är den vägen Apple valt

• Medlem
  • Lund
  • 2009-09-25 13:38

Är det inte lite vanskligt att jailbreaka? Jag har funderat på det, men överväger istället att byta till en Android-lur eftersom jag fortfarande är inom tiden för öppet köp. Känns inte helt hundra att jailbreaka eftersom man läst om en del strul med det, samt att det kan krångla vid OS-uppdateringar osv. Jag vill bara ha en mobil som funkar utan att man måste krångla en massa, men som samtidigt inte begränsar grundläggande funktioner som filhantering och bluetooth.

I min mening är iPhone lätt den bästa telefonen "i grunden", men jag tror att många som köper en iPhone blir besvikna som jag och nästa gång de ska byta telefon blir det kanske android istället om begränsningarna kvarstår. Men det återstår att se inom 1-2 år.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-25 14:53

Jag vill inte alls förta glädjen av att sitta med ett 32GB monster i din hand men skulle faktiskt vilja sträcka mig så långt och säga att en iPhone utan JB är en iPod+telefon. Med jailbreak öppnas en helt ny värld och du kommer att undra hur du nöjde dig med din vanilla Apple iPhone

Visst kan det finnas nackdelar. Beroende på vad du väljer att installera från Cydia kan du se viss performance nedsättning och andra ha klagat över försämrat batteritid, själv är detta inget jag sett sedan jag började och är man bara återhållsam med alla underliga apps där ute så lär det inte vara några problem

Jag tror många förväxlar problemen man får när man låser upp med själva jailbreakandet. Vi som har måst låsa upp våra telefoner *har* problem men jag har fortfarande inte stött på någon som bara JB:at och sedan gått tillbaka till standard Äpplet.

Din garanti upphör självklart när du JB:ar men om du någon gång skulle behöva utnyttja din garanti tar du en backup på innehållet och gör en enkel resore i iTunes innan du lämnar över din "precious"

Det viktigast är att Googla, läsa på och studera de riktigt välbesökta forumen och bilda sig en egen uppfattning och jag kan lova att du vill ta steget

/Fred

Ursprungligen av FreddeB:

men jag har fortfarande inte stött på någon som bara JB:at och sedan gått tillbaka till standard Äpplet.

Här har du en:)

Det finns mycket mindre anledning numera att JB. Egentlgen så är det SBSettings som tillför ett värde efter 3.1 (enligt mig)

Och då kändes det som att jag kan lika gärna uppgradera till 3.1 och ta "risken" att det inte går att JB den senare

1
Bevaka tråden