Hej!
Nu är hemmet för hightech för dagens setup!
Jag har 100mbit från Bredbandsbolaget (bbb), i nätverksjacket sitter en switch levererad från bbb, därefter går kabeln till min airport extreme (APE) som vi ansluter datorer och telefoner till trådlöst. Vårt problem är att APEn är i bryggat läge och vi får bara utnyttja 5 ip-adresser från bbb.
bbbs kundtjänst rådde mig att köpa en router och sätta emellan switchen och APEn för att dela ut fler ip-adresser.
Min fundering är naturligtvis, det borde väl APEn klara av, borde vara en onödig investering med ytterligare en router?
Jag har försökt att ställa in APEn efter råd ifrån gamla forum-trådar och efter Apples manual men tyvärr är jag inte så haj på alla adresser hit och dit så därför lyckas jag inte.
Nu till min fråga.
Är det någon som har bbb som leverantör och vet exakt hur jag skall gå till väga för att sätta upp APEn? Som sagt är jag dålig på nätverksuppsättningar och kör i princip fast om menyerna inte ser ut som hjälpen säger....
Ni som inte har bbb som leverantör men ändå vet, får ju naturligtvis hjälpa också hjälpa till.
Tack på förhand
Johan