Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Extreme med bbb och mer än 5 enheter/ip-adresser?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Nu är hemmet för hightech för dagens setup!

Jag har 100mbit från Bredbandsbolaget (bbb), i nätverksjacket sitter en switch levererad från bbb, därefter går kabeln till min airport extreme (APE) som vi ansluter datorer och telefoner till trådlöst. Vårt problem är att APEn är i bryggat läge och vi får bara utnyttja 5 ip-adresser från bbb.

bbbs kundtjänst rådde mig att köpa en router och sätta emellan switchen och APEn för att dela ut fler ip-adresser.

Min fundering är naturligtvis, det borde väl APEn klara av, borde vara en onödig investering med ytterligare en router?

Jag har försökt att ställa in APEn efter råd ifrån gamla forum-trådar och efter Apples manual men tyvärr är jag inte så haj på alla adresser hit och dit så därför lyckas jag inte.

Nu till min fråga.

Är det någon som har bbb som leverantör och vet exakt hur jag skall gå till väga för att sätta upp APEn? Som sagt är jag dålig på nätverksuppsättningar och kör i princip fast om menyerna inte ser ut som hjälpen säger....

Ni som inte har bbb som leverantör men ändå vet, får ju naturligtvis hjälpa också hjälpa till.

Tack på förhand

Johan

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-09-28 20:39

Hmm.. jag hade för mig att den var inställd så i defaultläge. Har tyvärr min nerpackad så jag kan tyvärr inte guida.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-09-28 20:40

(mitt förslag är att BBB börjar erbjuda fler ip-adresser till kunder som vill ha det, dvs jag. IPv6 vore också en bra idé.)

Uppdatering!!

Nu har jag kollat med bbb så nu vet jag vilka inställningar jag skall göra mot dem (wan) men hur skall jag ställa in mitt interna nätverk så att det delar ut ip-nr?

Behöver jag justera inställningarna på datorerna (mac´s) som jag vill ansluta mot nätverket?

En kompis som är skapligt duktig på det här med nätverk kollade men han kände inte riktigt igen sig, eftersom utseendet i Airportverktyget skiljer sig mot andra routers.

Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-30 20:35

Orkar tyvärr inte gå in och kolla menyer och ge några detaljerade instruktioner, men jag befinner mig i samma situation med BBB och APE och jag låter APE agera router med manuella IP-adresser, i ett lokalt nätverk. Detta har flera fördelar, även av säkerhetsskäl.

Utåt mot BBB har jag alltså bara en IP-adress (den som de tilldelar mig) som går till APE, via deras box, och sedan ställer jag in manuella adresser lokalt. APE kan ändå dela ut IP-adresser till trådlösa enheter.

Jag vill minnas att det inte var speciellt svårt att fixa. Funkar hur som helst kanon!

Hallå igen!

Jag fattade inte vad du skrev först, "jonasn", men efter lite annan konsultation bestämde jag mig för att reset'a APEn, Det gjorde susen för grundinställningarna verkar vara i router-mode

Tack för hjälpen

Johan

@borjecapslock Jag har också en router från BBB och den är trådlös. Jag skulle vilja koppla in en APE till den för att sedan koppla in en NAS till den så den kan stå i ett annat rum till datorerna men att man kan backa upp grejer till den och hämta filerna till den. Har försökt lite utan att lyckas. Vet du om det är svårt att fungera?

Ursprungligen av mediavetare:

@borjecapslock Jag har också en router från BBB och den är trådlös. Jag skulle vilja koppla in en APE till den för att sedan koppla in en NAS till den så den kan stå i ett annat rum till datorerna men att man kan backa upp grejer till den och hämta filerna till den. Har försökt lite utan att lyckas. Vet du om det är svårt att fungera?

Jag är generellt helt kass på sådant men lyckades att få igång ip-adressdelning i APEn och switchen sitter emellan väggen och APEn. Det ligger säkert något i det "HankPank" skrev men 100mbit räcker gott för vår trafik. Sen har jag en USB-disk i APEn (som förövrigt fungerar skitdåligt numer, den kopplar ner hela tiden) och nyligen köpte jag en NAS-disk som jag trodde bara var att koppla in men jag har inte fått det att fungera bra alls, även denna kopplar ner stup i kvarten. I instruktionsboken till NASn rekommenderar de att vid stora filkopieringar skall man göra det med usb-anslutning. verkar helt kasst. Antingen är jag för dålig eller så är prylarna för dåliga...

Lite på hal is här, men BBB tillåter 5 anslutningar per hushåll som alla får egen IP och 100MBit, Men det kräver att man använder en switch. Om man använder en router kan man dela ut till hur många som helst, men alla delar på en 100Mbit-anslutning (en ip-address) utåt.

Hej igen. Eventuellt löste sig problemet med "Sen har jag en USB-disk i APEn (som förövrigt fungerar skitdåligt numer, den kopplar ner hela tiden)", det verkar som om den senaste programvaran (7.4.2?) till APEn inte gillar min USB-disk, nedgraderade till 7.4.1 och "peppar peppar" än så länge funkar den bra....

1
Bevaka tråden