Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beroende av två skärmar?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2009-10-11 14:42
Ursprungligen av Baron:

När somliga skriver "se program hela tiden" måste ni väl mena "ha program synliga hela tiden"?
Min poäng är att man inte kan se mer än en sak i taget bortsett från rörelser eller form- och färgförändrningar. Jag våga lova att inte en kotte kan se vilken låt det byts till i iTunes på ett fönster om man samtidigt jobbar på ett annat fönster.

Det beror på hur du definierar samtidigt. För mig är samtidigt att sekunden senare kunna upptäcka att en kopiering är klar på en virtuell maskin som jag kör remote desktop till samtidigt som jag skriver på ett mail. Samtidigt är inte om jag har kopieringen på en skärm och skriver mailet på en annan.

För mig handlar det om att när man initierar uppgifter som tar tid till flera olika program så vill jag kunna få en bra översikt över när dom är klara, det får jag mycket bättre på min 30" skärm än på två stycken 20".

Fast vissa program har så många programfönster att de inte ryms på en skärm i behaglig storlek, vilket gör att man vill ha vissa fönster på en extra skärm så man snabbt kan överblicka allt. T.ex. vid ljudredigering.

Ursprungligen av Chaosstar:

Fast vissa program har så många programfönster att de inte ryms på en skärm i behaglig storlek, vilket gör att man vill ha vissa fönster på en extra skärm så man snabbt kan överblicka allt. T.ex. vid ljudredigering.

Eller en kombination av program man gärna vill ha uppe samtidigt skulle jag vilja tillägga.

• Medlem
  • Skövde
  • 2009-10-11 22:06

Jag anser att det är skillnad på att använda 2 skärmar om man har t.ex. kodfönstret på en skärm och programmet som man kodar på andra, mot att ha IRC-fönstret på en skärm och sitt dokument på det andra.

D.v.s. i det andra fallet byter man kontext ofta vilket hjärnan tycker är mycket mer jobbigt än att som i andra fallet bara byta ut ett fönster emot ett annat.

• Medlem
  • 2009-10-11 16:26

Jag säger inte att ingen behöver två skärmar, jag säger att många skulle klara sig bättre med en skärm än med två om de bara lärde sig hur man använder ett operativsystem ordentligt.

Ursprungligen av Baron:

Jag säger inte att ingen behöver två skärmar, jag säger att många skulle klara sig bättre med en skärm än med två om de bara lärde sig hur man använder ett operativsystem ordentligt.

Om vi pratar programhantering så håller jag med Baron, man kan oftast inte arbeta med två skärmar samtidigt vad gäller intryck. Det blir ju som två olika zoner. Man koncentrerar sig ofta enbart på en skärm i taget.

Men det är där den stora styrkan med att ha två skärmar kickar in. Man kan enklare flytta blicken och ändra sin koncentration istället för att minimera eller på annat sätt flytta runt fönster. När man sen går tillbaka till den andra skärmen är allt som man lämnade det.

Som jag säkert nämnde tidigare är att jag har svårt för att dela på ytor på skärmen, det känns så plottrigt. Därav varför jag inte har en 30" skärm istället för 2x20".

För att prata effektivitet (tid) så är det en svår fråga. Eftersom jag har blivit beroende av två skärmar så är det egentligen ingen idé att fråga mig, jag är ju partisk
Men min synpunkt är iallafall att har man en skärm och koncentrerar sig på ett Ordbehandlingsprogram så kan det kanske bli effektivare istället för att ha en till skärm med en massa grejer på.
Men därimot bör det vara enklare att ha en skärm där man har programmet uppe, sen har man en skärm till där man t.ex är inne på google och söker information. Då kan man vrida huvudet lite och läsa eller börja skriva direkt. Två olika synsätt. Jag föredrar (hör och häpna) att ha två skärmar. Eller är jag ute och cyklar ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-11 17:06

OM man har två skärmar och bara vill använda en, varför då inte bara fimpa den ena? Ha båda två påslagna när man behöver det och bara den ena när man bara behöver den. Det är smidigt att föra konversationer via IM och liknande på en mindre/annan skärm samtidigt som man sitter och gör något på "huvudskärmen".
imho.

Förövrigt tycker jag att det är jobbigt att "surfa" på en stor skärm, känns konstigt med det lilla fönstret i mittten av skärmen.

Ursprungligen av Chaosstar:

Förövrigt tycker jag att det är jobbigt att "surfa" på en stor skärm, känns konstigt med det lilla fönstret i mittten av skärmen.

Håller med dig, Men det är inte skärmen som är för stor, det är upplösningen du stör dig på.

• Medlem
  • International user
  • 2009-10-20 14:52

Tycker 2 skärmar i samma storlek är mer effektivt på jobbet kräver jag det och sitter man rätt så är det inte jobbigt ergonomiskt o du flyttar blicken du flyttar inte kroppen. ,

Ursprungligen av Mindmeld:

Tycker 2 skärmar i samma storlek är mer effektivt på jobbet kräver jag det och sitter man rätt så är det inte jobbigt ergonomiskt o du flyttar blicken du flyttar inte kroppen. ,

Håller med i det du skriver.
Det viktiga är avståndet har jag testat mig fram till.

Bevaka tråden