Jag säger inte att ingen behöver två skärmar, jag säger att många skulle klara sig bättre med en skärm än med två om de bara lärde sig hur man använder ett operativsystem ordentligt.
Om vi pratar programhantering så håller jag med Baron, man kan oftast inte arbeta med två skärmar samtidigt vad gäller intryck. Det blir ju som två olika zoner. Man koncentrerar sig ofta enbart på en skärm i taget.
Men det är där den stora styrkan med att ha två skärmar kickar in. Man kan enklare flytta blicken och ändra sin koncentration istället för att minimera eller på annat sätt flytta runt fönster. När man sen går tillbaka till den andra skärmen är allt som man lämnade det.
Som jag säkert nämnde tidigare är att jag har svårt för att dela på ytor på skärmen, det känns så plottrigt. Därav varför jag inte har en 30" skärm istället för 2x20".
För att prata effektivitet (tid) så är det en svår fråga. Eftersom jag har blivit beroende av två skärmar så är det egentligen ingen idé att fråga mig, jag är ju partisk
Men min synpunkt är iallafall att har man en skärm och koncentrerar sig på ett Ordbehandlingsprogram så kan det kanske bli effektivare istället för att ha en till skärm med en massa grejer på.
Men därimot bör det vara enklare att ha en skärm där man har programmet uppe, sen har man en skärm till där man t.ex är inne på google och söker information. Då kan man vrida huvudet lite och läsa eller börja skriva direkt. Två olika synsätt. Jag föredrar (hör och häpna) att ha två skärmar. Eller är jag ute och cyklar ?